Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

DAF XF 105 460 08'/schmitz 07' - Instalacja elektryczna - oświetlenie naczepy.

pablo43284 03 Sie 2016 09:52 1821 3
  • #1 03 Sie 2016 09:52
    pablo43284
    Poziom 9  

    Instalacja oświetleniowa w ciągniku działa prawidłowo.
    Zasilanie naczepy: gniazda 2x7 pin.
    Lampy tylne w naczepie nie są zintegrowane, każda lampa osobno tj. prawa strona:
    kierunkowskaz osobna lampa, pozycyjne (2x5W) z światłem STOP (1x21W), światło cofania jedna lampa, prawa obrysówka led.
    Po włączeniu wstecznego i prawego kierunkowskazu przestaje działać w naczepie kierunkowskaz, światło cofania świeci prawidłowo. W ciągniku wszystko OK. Podczas takiego stanu kierowca w kabinie informowany jest o problemie z kierunkowskazem w naczepie.
    Po zmostkowaniu masy światła cofania z masą kierunkowskazu błąd w kabinie znika, kierunkowskaz zaczyna działać, przestaje świecić lampa cofania.
    Włączenie samego kierunkowskazu prawego skutkuje minimalnym żarzeniem się włókna żarówki światła cofania w rytm kierunkowskazu. Kierunkowskaz działa prawidłowo.
    Co sprawdzono:
    Przewody połączeniowe z ciągnika sprawdzone żarówkami – ok. (wcześniej podmieniane z innego pojazdu – ten sam efekt).
    Wymieniono gniazda S i N w naczepie.
    Rozłączono i sprawdzono wizualnie złącze 14 pin w którym łączą się przewody z gniazd N i S (styki fabrycznie zabezpieczone białym smarem bez śladów korozji/utleniania).
    Rozłączono złącza za ostatnią osią gdzie przewód 14 pin rozgałęzia się na prawą i lewą stronę oświetlenia tyłu naczepy. Jak wyżej bez oznak korozji.
    Rozłączono złącza strony prawej przy zderzaku (złącza z których odchodzą zasilania poszczególnych lamp str. prawa.) Wszystko wygląda w porządku.
    Ostatnio problem był z jednym złączem właśnie prawej strony oświetlenia – złącze zostało wycięte, przewody polutowane. Od tego czasu upłynęło ok. 4-5 miesięcy.
    Problem który tu został opisany pojawił się prawdopodobnie (tak sugeruje kierowca) po umyciu ciągnika karcherem – ale nie jest to pewne, a od mycia upłynęło ponad 4 tygodnie.
    Nie wiem w jaki sposób sprawdzić styki gniazd N i S opisane:
    kontrola hamulca 7 - gniazdo N, oraz w gnieździe S: przewód kontrolny 2, kontrola masy 5, przewód ładowania 6 i czy mogą mieć wpływ na problem.
    Proszę o sugestie gdzie i jak dalej szukać.

    0 3
  • #3 10 Sie 2016 22:48
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Tak jest! Na 100% masy do poprawy! Zaczynając od ciągnika poprzez wszystkie skrzynki połączeniowe i złącza.

    0
  • #4 11 Sie 2016 20:39
    pablo43284
    Poziom 9  

    Temat namierzony i wstępnie rozwiązany.
    W hermetycznym połączeniu gniazdo/wtyczka (nierozbieralne-zwulkanizowane złącza) tuż za ostatnią osią wypalony był styk masowy od prawego kierunkowskazu na którym pojawiał się (+24V) w momencie wrzucenia biegu wstecznego.
    Z braku czasu i puszki hermetycznej został odcięty przewód masowy przy kierunkowskazie i połączony z masą z lampy obok. Wszystko działa jak należy. Docelowo problematyczne złącze zostanie wycięte a przewody połączone w hermetycznej puszce, odcięty przewód masowy połączony w pierwotne miejsce.
    Dodatkowy problem to złe połączenie gniazd 2x7 pin ciągnika z przewodami do naczepy (czasami po wpięciu nie zaświeca się przeciwmgielny w naczepie).
    Wniosek: nawet jak na pierwszy rzut oka gniazdo/wtyczka wygląda ok. bo wszystko pokryte jest fabrycznym smarem i brak jest śladów korozji może być problem z wypalonym stykiem/i i należy się dobrze przyglądać każdemu połączeniu.

    Dziękuję za dobre rady, temat do zamkniecia.

    0