Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

DAF XF 105 460 08'/schmitz 07' - Instalacja elektryczna - oświetlenie naczepy.

pablo43284 03 Aug 2016 09:52 3201 3
Helukabel
  • #1
    pablo43284
    Level 10  
    Instalacja oświetleniowa w ciągniku działa prawidłowo.
    Zasilanie naczepy: gniazda 2x7 pin.
    Lampy tylne w naczepie nie są zintegrowane, każda lampa osobno tj. prawa strona:
    kierunkowskaz osobna lampa, pozycyjne (2x5W) z światłem STOP (1x21W), światło cofania jedna lampa, prawa obrysówka led.
    Po włączeniu wstecznego i prawego kierunkowskazu przestaje działać w naczepie kierunkowskaz, światło cofania świeci prawidłowo. W ciągniku wszystko OK. Podczas takiego stanu kierowca w kabinie informowany jest o problemie z kierunkowskazem w naczepie.
    Po zmostkowaniu masy światła cofania z masą kierunkowskazu błąd w kabinie znika, kierunkowskaz zaczyna działać, przestaje świecić lampa cofania.
    Włączenie samego kierunkowskazu prawego skutkuje minimalnym żarzeniem się włókna żarówki światła cofania w rytm kierunkowskazu. Kierunkowskaz działa prawidłowo.
    Co sprawdzono:
    Przewody połączeniowe z ciągnika sprawdzone żarówkami – ok. (wcześniej podmieniane z innego pojazdu – ten sam efekt).
    Wymieniono gniazda S i N w naczepie.
    Rozłączono i sprawdzono wizualnie złącze 14 pin w którym łączą się przewody z gniazd N i S (styki fabrycznie zabezpieczone białym smarem bez śladów korozji/utleniania).
    Rozłączono złącza za ostatnią osią gdzie przewód 14 pin rozgałęzia się na prawą i lewą stronę oświetlenia tyłu naczepy. Jak wyżej bez oznak korozji.
    Rozłączono złącza strony prawej przy zderzaku (złącza z których odchodzą zasilania poszczególnych lamp str. prawa.) Wszystko wygląda w porządku.
    Ostatnio problem był z jednym złączem właśnie prawej strony oświetlenia – złącze zostało wycięte, przewody polutowane. Od tego czasu upłynęło ok. 4-5 miesięcy.
    Problem który tu został opisany pojawił się prawdopodobnie (tak sugeruje kierowca) po umyciu ciągnika karcherem – ale nie jest to pewne, a od mycia upłynęło ponad 4 tygodnie.
    Nie wiem w jaki sposób sprawdzić styki gniazd N i S opisane:
    kontrola hamulca 7 - gniazdo N, oraz w gnieździe S: przewód kontrolny 2, kontrola masy 5, przewód ładowania 6 i czy mogą mieć wpływ na problem.
    Proszę o sugestie gdzie i jak dalej szukać.
  • Helukabel
  • Helpful post
    #2
    piotrek22101
    Level 39  
    Na początek sprawdzić główne masy. Zazwyczaj brak lub słaba masa,wywołuje takie rzeczy.
  • Helukabel
  • #3
    saron22
    Trucks specialist
    Tak jest! Na 100% masy do poprawy! Zaczynając od ciągnika poprzez wszystkie skrzynki połączeniowe i złącza.
  • #4
    pablo43284
    Level 10  
    Temat namierzony i wstępnie rozwiązany.
    W hermetycznym połączeniu gniazdo/wtyczka (nierozbieralne-zwulkanizowane złącza) tuż za ostatnią osią wypalony był styk masowy od prawego kierunkowskazu na którym pojawiał się (+24V) w momencie wrzucenia biegu wstecznego.
    Z braku czasu i puszki hermetycznej został odcięty przewód masowy przy kierunkowskazie i połączony z masą z lampy obok. Wszystko działa jak należy. Docelowo problematyczne złącze zostanie wycięte a przewody połączone w hermetycznej puszce, odcięty przewód masowy połączony w pierwotne miejsce.
    Dodatkowy problem to złe połączenie gniazd 2x7 pin ciągnika z przewodami do naczepy (czasami po wpięciu nie zaświeca się przeciwmgielny w naczepie).
    Wniosek: nawet jak na pierwszy rzut oka gniazdo/wtyczka wygląda ok. bo wszystko pokryte jest fabrycznym smarem i brak jest śladów korozji może być problem z wypalonym stykiem/i i należy się dobrze przyglądać każdemu połączeniu.

    Dziękuję za dobre rady, temat do zamkniecia.