Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Akumulator Centra Plus 44Ah - jakie poprawne napięcie ładowania

kuhnro2 05 Aug 2016 13:06 6780 42
  • #1
    kuhnro2
    Level 14  
    Jakie jest najbardziej zalecane napięcie ładowania dla tego konkretnie akumulatora.

    Swego czasu wymieniłem w aucie alternator z kompatybilnym regulatorem napięcia dla niego, ale uwaga: ma on 14.0V.
    (nie podaję auta (ponad 20 letnie) - chodzi wyłącznie o stwierdzenie czy napięcie ładowania 14.0V nie jest za niskie dla centry plus).

    Czy nie jest to za niskie napięcie i nie powoduje to niedoładowania akumulatora?

    Podobno przed laty akumulatory były ładowane niższym napięciem.

    Może warto zastosować regulator o wyższym napięciu?
    Proszę o propozycje.
    pozdrawiam
  • #2
    nadprzewodnik22
    Level 15  
    Zalecane napięcie dla tego konkretnego akumulatora, jest takie samo jak dla innych 14.4 V.

    Z obecnym regulatorem będzie zawsze trochę niedoładowany.
  • #3
    Doktorr
    Level 35  
    Takie napięcie jest poprawne i nie ma co szukać.
  • #4
    rafbid
    Level 33  
    W instrukcji obsługi powinieneś mieć zapisane że napięcie ładowania powinno się mieścić w 14-14,4 V. Dla instalacji 12 V.
    kuhnro2 wrote:
    Czy nie jest to za niskie napięcie i nie powoduje to niedoładowania akumulatora?
    W sumie powinno wystarczyć. Duży wpływ na to ma też sposób używania samochodu.
  • #5
    kuhnro2
    Level 14  
    Skoro 14V wystarcza, to muszę poszukać przyczyny gdzie indziej - jak jest ciemno to widzę lekko żarzącą się kontrolkę ładowania.
    Dodatkowo, po rozruchu kontrolka się świeci, po dodaniu gazu gaśnie.
    - może w tym tkwi przyczyna, że aku się rozładowuje po ok 1-1,5 mca.

    Z poprzednim alternatorem nie było takiego zjawiska, ten obecny to bosch - model muszę sprawdzić.

    P.S. auto jeździ na odcinkach ok 10km.
  • #6
    rafbid
    Level 33  
    kuhnro2 wrote:
    Dodatkowo, po rozruchu kontrolka się świeci, po dodaniu gazu gaśnie.
    Podejrzewam że szczotki się kończą.
  • #7
    helmud7543
    Level 43  
    Dla każdego typowego akumulatora kwasowo-ołowiowego 12 V, odpowiednie napięcie, przy ładowaniu cyklicznym (jak w pojeździe - czasem jeździ, czasem stoi), to 14,4 V. Uznaniowa norma to 13,8 V - 14,7 V. Dlaczego uznaniowa? Bo niższe napięcie to dłuższy czas konieczny do pełnego naładowania, wyższe - przyspieszenie opadu masy czynnej. Pomiędzy 13,8 V a 14,7 V jest takie optimum - zużycie ze względu na zasiarczenie i opad masy czynnej będzie względnie równomierne. Przy czym niższe napięcie jest zdrowsze w lecie, wyższe w zimie. Starsze pojazdy miały regulator dążący do jednego, ustalonego napięcia, nowsze chyba mają kompensację temperaturową.

    Także dla Twojego Centra plus jest to samo.
  • #8
    KaW
    Level 34  
    1-akumulator się ładuje prądem o stałej wartości - w tym wypadku prądem około
    4,4 A .
    2-w trakcie ładowania -napięcie na akumulatorze wzrośnie do około 14,7V.
    I wtedy działa automat odłączający ładowanie -bo dalsze wymuszanie przepływu prądu 4,4A niszczy akumulator.

    3-wydaje się konieczna wizyta u elektryka samochodowego celem sprawdzenia jakości i stanu urządzeń współpracujących z akumulatorem .
  • #9
    kuhnro2
    Level 14  
    rafbid wrote:
    kuhnro2 wrote:
    Dodatkowo, po rozruchu kontrolka się świeci, po dodaniu gazu gaśnie.
    Podejrzewam że szczotki się kończą.


    ok. rok temu był zakupiony nowy, regulator napięcia, który jest zintegrowany ze szczotkami.

    Alternator to bosch: 9 120 144 240.

    Przy okazji zapytam - jaki powinien być poziom elektrolitu w akumulatorze w celach (ile ponad płytki poziome - te grube, bo wiadomo, że pionowe cienkie płytki mają być zanurzone w elektrolicie)? Akumulator Centra Plus 44Ah - jakie poprawne napięcie ładowania
  • #11
    kuhnro2
    Level 14  
    KaW wrote:
    A ile lat ma ten akumulator?


    około 2.
  • #12
    tzok
    Moderator of Cars
    Przecież masz na obudowie zaznaczony zalecany poziom elektrolitu... mostki powinny być przykryte elektrolitem, ile to już nie jest krytyczne.
  • #13
    Krnlmgr
    Level 17  
    W nich chyba są dwa żebra od min i max poziomu po bokach, w tylu wiekowo autach ładowanie będzie takie na ile przepuści regler, natomiast w nowszych już można sobie zwiększać przez połączony z alternatorem moduł od canu.
  • #15
    helmud7543
    Level 43  
    KaW wrote:
    1-akumulator się ładuje prądem o stałej wartości - w tym wypadku prądem około
    4,4 A .
    2-w trakcie ładowania -napięcie na akumulatorze wzrośnie do około 14,7V.
    I wtedy działa automat odłączający ładowanie -bo dalsze wymuszanie przepływu prądu 4,4A niszczy akumulator.

    3-wydaje się konieczna wizyta u elektryka samochodowego celem sprawdzenia jakości i stanu urządzeń współpracujących z akumulatorem .

    Prostownikiem tak, ale w samochodzie jest ładowanie metodą kontroli napięcia (niezależnie od warunków układ stara się utrzymać ustalone napięcie).
  • #16
    manta
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Norma ładowania, dla aut z tamtych lat to 14+/- 0,5 V. Było kilka wyjątków, gdzie regulatory utrzymywały 14,6-14,7 V, a w wersjach specjalnych nawet 15 Volt.
  • #17
    Wawrzyniec
    Level 37  
    KaW wrote:
    Przydałby się amperomierz prądu stałego - do 5A.Właczony -szeregowo-z przewodem idącym do akum. pokazałby faktyczną wartość prądu ładowania.
    I zobaczyłby tylko dymek z niego po odpaleniu silnika.
    KaW wrote:
    Najlepiej iść z tym akum. do najbliższego punktu ładowania akumulatorów
    A gdzieś ty takie widział?


    Napięcie 14V jest prawidłowe, ale jeżeli autor chce mieć 14,4V to wystarczy wymienić regulator na inny, który będzie utrzymywał 14,4V, lub jeśli takich nie znajdzie to można wstawić 1 diodę 3A pomiędzy diody wzbudzenia, a regler (oczywiście jak taka możliwość będzie). W ten sposób regulator będzie "oszukany" właśnie o te 0,4V i o tyle podniesie napięcie na wyjściu alternatora.
  • #19
    rafbid
    Level 33  
    Kolega zapomniał dodać że ma to być dioda Shottky'ego na której spadek napięcia w kierunku przewodzenia jest dwukrotnie mniejszy nisz diody krzemowej. Na której spadek napięcia wynosi 0,6-0,7 V
  • #20
    Wawrzyniec
    Level 37  
    Nieraz tak robiłem i nigdy nie podniosło mi więcej jak o 0,5V. Spadek napięcia na diodzie nie jest stały, ale zależny od płynącego przez nią prądu. Im większy prąd, tym większy spadek napięcia, dlatego też napisałem dioda 3A. Może być 5A. Przy 1A diodzie będzie za duży spadek napięcia i może nie wytrzymać prądu.
  • #21
    Krnlmgr
    Level 17  
    manta wrote:
    Tak??????
    Niby to w jakim aucie i do jakiej wartości?

    Sugeruję udzielenie odpowiedzi, inaczej będzie nagroda.

    Taaak można, już są takie bajery ludzie to już jakiś czas temu wymyślili, np. w focusach 04-, naprowadzając, sygnał df\dfm i tym myślę że nagrodziłem min. dawką wiedzy.

    manta wrote:
    Norma ładowania, dla aut z tamtych lat to 14+/- 0,5 V. Było kilka wyjątków, gdzie regulatory utrzymywały 14,6-14,7 V

    Gdzie z większych marek producentów alternatorów tak napisali że tylko 14 i kilka wyjątków?.

    Moderated By manta:

    Mam na placu focusa, ciut młodszego, wezmę WDS i sprawdzę czy sygnał podlega zmianie z poziomu testera fabrycznego. A następnie przedstawię wyniki, z odpowiednimi konsekwencjami.

  • #22
    Wawrzyniec
    Level 37  
    Ja mam w WV Jetta 25 letniej alternator Boscha 90A z regulatorem 14,4V (wg napisu i faktycznych pomiarów. Są też do tych alternatorów regulatory na 13,8V i 14V (takie też widziałem). Możliwe że są i na inne napięcia.
  • #23
    kuhnro2
    Level 14  
    Wawrzyniec wrote:

    Napięcie 14V jest prawidłowe, ale jeżeli autor chce mieć 14,4V to wystarczy wymienić regulator na inny, który będzie utrzymywał 14,4V, lub jeśli takich nie znajdzie to można wstawić 1 diodę 3A pomiędzy diody wzbudzenia, a regler (oczywiście jak taka możliwość będzie). W ten sposób regulator będzie "oszukany" właśnie o te 0,4V i o tyle podniesie napięcie na wyjściu alternatora.


    Szanowny Panie Wawrzyniec - Pana sugestia mi się podoba - czuję doświadczenie po tym co Pan pisze.

    Jakby można było prosić jaka dioda (jak się ją da wsadzić oczywiście) byłaby odpowiednia byłbym wdzięczny, albo regulator pasujący do tego alternatora (pewnie tu chodzi (poza napięciem) o gabaryty i sposób mocowania).

    P.S. Aku po ponad 10 godzinach ładowania łądowarką impulsową LIDL'a, sprawdzona gęstość elektrolitu (nie rewelacja chyba bo w zakresie średnim), auto odpaliło od pierwszego strzała. Tylko tak będzie może 1,5 - 2 mce i potem trzeba będzie znów doładować.
    Sprawdzę czy prąd na postoju nie ucieka, no i nurtuje mnie ta czasem (nie zawsze) lekko żarząca się kontrolka ładowania.
  • #24
    helmud7543
    Level 43  
    Najpierw sprawdzić dlaczego się żarzy, sprawdzić rzeczywiste napięcie ładowania (na wolnych obrotach, podwyższonych, z obciążeniem, bez obciążenia elektrycznego). Potem zastanowić się czy nie warto zwiększyć napięcia. 13,8 V w lecie wystarczy z nawiązką (byle tylko wydajność była dobra, bo może pod obciążeniem realnie jest tylko ok. 13 V albo i mniej). W zimie unikać częstej jazdy na krótkich odcinkach i też powinno wystarczyć. Nie wiemy czy te deklarowane 14 V faktycznie jest.

    Gęstość elektrolitu niska - zasiarczony lub ta ładowarka też za dobrze nie ładuje. Pomiar napięcia końcowego ładowania, to raz, dwa - czy po spadku napięcia ładowarka podejmuje ładowanie?
  • #25
    andrzej20001
    Level 43  
    @kuhnro2 masz miecć powyżej 14 v na obciążeniu ,światła, dmuchawa. max 14,5 starczy.Pomiar napięcia bezpośrednio masa i plus na alternatorze wykluczy ci spadki i instalacji i regulator . Masz mieć praktycznie na aku to samo. Czasem trzeba zalutować/zakuć nowe oczka czasem trzeba wymienić/dołożyć przewód zasilania /masy.
  • #26
    vodiczka
    Level 43  
    nadprzewodnik22 wrote:
    Zalecane napięcie dla tego konkretnego akumulatora, jest takie samo jak dla innych 14.4 V.Z obecnym regulatorem będzie zawsze trochę niedoładowany.
    To nie tak. :| przy 14,4V też będzie trochę niedoładowany.
    Napięcie 14,4V jest maksymalnym dopuszczalnym ze względu na możliwość gazowania elektrolitu. Dopuszczalne jest 13,9 - 14,4V. 14,0 V mieści się w tym zakresie.

    W moim samochodzie napięcie ładowania waha się od 13,9 do 14,2V w zależności od obciążenia alternatora innymi odbiornikami prądu. Akumulator Centra Futura ma już 6,5 roku i trzyma się dobrze. Z wyjściowej pojemności 64Ah pozostało mu 31A - mierzone w maju przy rozładowaniu prądem ok. 6A.
  • #27
    Krnlmgr
    Level 17  
    Bądz wstawić większy amperowo alternator fabrycznie jak był czy też nie, oczywiście uzależnione od ilości zjadaczy prądu i przekrojów głównych zasilających kabli co do ilości przepustowości, masy od aku i rozrusznika również.
  • #28
    helmud7543
    Level 43  
    vodiczka wrote:

    W moim samochodzie napięcie ładowania waha się od 13,9 do 14,2V w zależności od obciążenia alternatora innymi odbiornikami prądu.

    Gdzieś ktoś miał samochód, modelu już nie podam, z realnym ładowaniem 13,8 - 14 V. Nigdy nie potrzebował prostownika.
  • #29
    ^ToM^
    Level 40  
    Uważam, zgodnie z praktyką jak i literaturą, że napięcie 14 V jest prawidłowe dla naszej strefy klimatycznej. Nie ma potrzeby aby było wyższe. No chyba, że stale jeździsz tylko po mieście to akumulator tedy może bywać niedoładowany. Jednak normalne napięcie ładowania to jest 14,2 V +/- 0,2 V. Dla samochodu w ruchu miejskim może być lepsze gdy napięcie będzie około 14,4 V - szybciej jest uzupełniany ładunek przy częstym włączaniu rozrusznika.
    Co do żarzenia się lampki ładowania, oznacza to jakąś niesprawność w układzie. Na pewno nie żarzy się z powodu tego, że napięcie wynosi 14 V (w Trabancie miałem napięcie 13,8 V i wszystko było ok! ) ani też z powodu tego że akumulator ma dwa lata czy nazywa się centra. Kiedyś, gdy miałem dużego Fiata podżarzyała mi się lampka z powodu przebicia jednej diody wzbudzenia. Wzbudzenie działało tedy na 2 diodach. Jednak był już w nim regulator elektroniczny i mimo to potrafił utrzymać na zaciskach akumulatora prawidłowe napięcie, tj. około 14,2 V. Tak więc, wiedząc o tym nic z tym nie robiłem i w takim też stanie samochód został sprzedany.
    Reasumując: jeśli chodzi o świecenie tej lampki to gdzieś masz jakiś defekt układu ładowania i trzeba to sprawdzić.
    Pzdr!
  • #30
    andrzej20001
    Level 43  
    W 2 hondach mam ładowanie płynnie regulowane od 12 do 14,4 sterowane ecu w razie zapotrzebowania i jakoś aku żyje i ma sie dobrze. Podobnia maja Toyoty. Wyszło przy montażu dziennych z modułem reagującym na napiecie :)