Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmniejszenie napiecia 24/12V gniazdo przyczepy

skoczi97 06 Sie 2016 22:23 1845 39
  • #1 06 Sie 2016 22:23
    skoczi97
    Poziom 9  

    Witam Potrzebuje "Adapter" dzięki któremu będę mógł szybko zmniejszyć napięcie 24V (instalacja samochodu) do 12V (żarówki w przyczepie). Wiem że można zmieniać żarówki wiec proszę bez takich odpowiedzi.
    Wymyśliłem aby zrobić generator PWM z wypełnieniem 50% i do tego 6 MOSFETÓW po jednym na każdy obwód.

    Czy wystarczy jeden generator ja tyle tranzystorów?
    Czy to w ogóle zda egzamin czy dać sobie spokój?

  • #2 06 Sie 2016 22:54
    jaszczur1111
    Poziom 29  

    Trochę się narobisz ale nie trzeba po 6 mosfetów na obwód. Wystarczy 1. IRFZ 44. Oczywiście kawałek radiatora. Moim zdaniem musi zadziałać. Oczywiście wystarczy 1 generator ale sygnał trzeba komutować. Może najlepiej przy pomocy optotranzystorów ?

  • #3 06 Sie 2016 23:00
    skoczi97
    Poziom 9  

    Miałem na myśli jeden mosfet na jeden obwód aby były odseparowane (6 obwodów- 6 mosfetów). A może są jakieś prostsze rozwiązania? Myślałem o diodach prostowniczych połączonych szeregowo ale musiałoby być ich bardzo duzo.

  • #4 06 Sie 2016 23:12
    jaszczur1111
    Poziom 29  

    Mój znajomy ma auto na 24V i do całej instalacji dał 12V z jednego z akumulatorów.Właśnie ze względu na przyczepy (nie swoje). Takie rozwiązanie wymaga ładowania jednego akumulatora z alternatora a drugiego np. z przetwornicy dodawczej nawet o małym prądzie ładowania. Dodam że rozrusznik ma na 24V.

    Diod musiałoby być 120 z czego część na prąd większy niż 1A. Można przyjąć optymistycznie że na przewodach i tak jest pewien spadek napięcia i wyrobić się powiedzmy w 100 szt ale to i tak koszmar.

    Rozwiązanie z mosfetami uważam za "eleganckie".

  • #5 06 Sie 2016 23:20
    ociz
    Moderator Samochody

    Z tymi mosfetami to wystarczy że masa będzie słabo kontaktować we wtyczce i żarówki popalisz. Więc najlepiej:

    skoczi97 napisał:
    dać sobie spokój?

    W przyczepce obrysówki czy inne "dziwolągi" dać led-owe co będą działać poprawnie i przy 12V i 24V a z tyłu żarówki moment i zmienione.

  • #6 06 Sie 2016 23:27
    jaszczur1111
    Poziom 29  

    Wymiana żarówek we własnej przyczepie nie stanowi problemów, gorzej jeśli ciągasz cudze. Jak mosfety będą wysterowane z jednego generatora, to w razie braku masy nic nie zaświeci. Gdyby były z osobnych generatorów to właśnie byłoby być może tak jak piszesz.

  • #7 06 Sie 2016 23:49
    kkknc
    Poziom 41  

    Widziałem kiedyś taką przejściówkę coś około 600zł. Zawsze na cudze możesz mieć zestaw lamp na magnesach i kabel.

  • #8 07 Sie 2016 09:23
    skoczi97
    Poziom 9  

    A jakby zamiast generatora dać stabilizator 7812?

  • #10 07 Sie 2016 13:23
    766630
    Usunięty  
  • #12 09 Sie 2016 15:53
    skoczi97
    Poziom 9  

    A jak zasilić ten układ?

  • #15 10 Sie 2016 02:16
    sk700
    Poziom 29  

    Zbigniew 400 napisał:
    Należy wykonać zasilacz impulsowy /prymitywny, np na 555/ i podać z niego poprzez przekażniki napięcie do żarówek.

    IMHO najsensowniejszy pomysł. Tylko zamiast zabawy z 555 gotowa przetwornica step down z allegro/chin. Obecnie budowa takich układów w domu nie ma żadnego uzasadnienia. Pozdrawiam

  • #16 10 Sie 2016 07:39
    skoczi97
    Poziom 9  

    Ja jednak przejrzałem inne wątki i jest problem z zasilaniem takiego układu, sam przebieg 50% podobno może nie wystarczyć. I ciekawe jak taki układ działałby w przypadku zwarcia, braku masy w gnieździe, jaka odporność na wilgoć uderzenia itp.
    no i koszty w tym wątku: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=3082338 przekroczyły 120zł.

    Tak więc wg mnie najlepszym bo najprostszym i najodporniejszym rozwiązaniem jest łączenie diod prostowniczych np MUR460 .

  • #17 10 Sie 2016 08:06
    766630
    Usunięty  
  • #18 10 Sie 2016 10:50
    skoczi97
    Poziom 9  

    Ale ja nie chce przerabiać samochodu tylko mieć "coś" co bedzie uniwersale do wszystkich samochodów.

    Na jednej diodzie spadek napięcia o 0,7V * 17szt = spadek napięcia o 11,9V
    6 obwodów czyli 6 * 17szt = 102szt wg mnie nic prostszego i mniej awaryjnego nie ma.

  • #19 10 Sie 2016 12:51
    766630
    Usunięty  
  • #20 10 Sie 2016 17:55
    jaszczur1111
    Poziom 29  

    Branie napięcia z jednego akumulatora wiąże się z jego niedoładowaniem i przeładowaniem drugiego, gdyż są ładowane szeregowo jednakowym prądem a rozładowanie jednego byłoby większe. No i przeróbka.

    Niezależnie od tego czy to będą diody czy rezystory/żarówki to i tak wydzieli się na nich ciepło. Z diodami o tyle lepiej że w razie przepalenia żarówki stop, nie przepali się druga. Koszt diod zdecydowanie najniższy ze wszystkich rozwiązań. Część z nich może być na 1A wyjęte z byle czego.

  • #21 10 Sie 2016 18:22
    766630
    Usunięty  
  • #22 10 Sie 2016 19:07
    kaczi8
    Poziom 13  

    georgesgr napisał:
    Rozumiem, ze chodzi o pomoc drogowa. Jesli tak, na twoim miejscu, zainstalowalbym drugie gniazdo, zasilane z 12V przez 4 przekazniki, bez zadnej elektroniki (nie trzeba 6 kanalow, wystarcza 4).

    Tu się zgadzam nic prostszego i bardziej niezawadnego zbudowa się nie da

  • #23 10 Sie 2016 20:00
    ociz
    Moderator Samochody

    georgesgr napisał:
    Przesada.

    U znajomego w ciężarówkach jak sobie kierowcy podłączali radia do jednego z akumulatorów to po roku aku szły do utylizacji. Odkąd dostali zakaz jakiegokolwiek samodzielnego grzebania przy elektryce akumulatory wytrzymują po 2-3 lata w ciężkich warunkach terenowych.

  • #24 10 Sie 2016 20:24
    766630
    Usunięty  
  • #25 10 Sie 2016 20:41
    ociz
    Moderator Samochody

    Nie żadne na parkingu, bo te ciężarówki robią czasem nawet po 500km dziennie bezdrożami i jak kierowca nie musi to w niej nie siedzi.

  • #26 10 Sie 2016 22:50
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Jak ciągniesz prąd z jednego akumulatora to nie dosyć że ten drugi jest przeładowywany to ten aktywny jest niedoładowywany.

    Problem istnieje od zawsze.


    Autorze kup przetwornice 24/12V i 5 przekaźników i po kłopocie.

    Żadne mosfet, zresztą trudno je sterować w plusie.

  • #28 15 Sie 2016 16:10
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    KOlego tranzystora N channel nie wysterujesz tak w plusie zasilania, musiał byś mieć napięcie wyższe o ok 10- 15V od źródła.

  • #29 15 Sie 2016 16:19
    skoczi97
    Poziom 9  

    a gdybym wstawił z kanałem P byłoby ok?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Strumien swiadomosci swia napisał:


    Autorze kup przetwornice 24/12V i 5 przekaźników i po kłopocie.



    Jaką przetwornice masz na myśli? jak ją zasilę? i dlaczego 5 przekaźników skoro jest 6 obwodów?

  • #30 15 Sie 2016 16:37
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Przetwornice 24/12V zasilisz ją napięciem z instalacji, poprzez sumator diodowy .
    Na wyjściu będziesz miał 14,4V i poprzez 6 przekaźników będziesz sterował żarówki.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo