Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silnikiem z dwoma uzwojeniami i hamulcem

08 Sie 2016 22:11 1104 7
  • Poziom 21  
    Witam
    Posiadam silnik o nap zasilania 27 Vdc 13000 rpm 15 W. Silnik ten ma trzy punkty do podłączenia napięcia zasilającego. Jeden jest wspólny i pozostałe dwa dla kierunków lewo i prawo. Z tego co się dowiedziałem , może być także zasilany napięciem zmiennym.
    Problem jaki mam z tym silnikiem to że w celu obniżenia obrotów podaję napięcie około 15 Vdc i mniej już nie mogę bo nie puszcza hamulec. Silnik ten jest zbudowany w ten sposób ( tak wywnioskowałem po jego rozbiórce ) : punkt wspólny idzie na uzwojenie hamulca , później na jedną szczotkę , na wirnik , na drugą szczotkę i później na uzwojenia stojana , których początki sa razem połączone. Końce uzwojenia stojana to dwa oddzielne punkty , które umożliwiają zmianę kierunku wirowania.
    Jak widać wszystkie elementy silnika połączone są w serie i nie ma możliwości odłączenia hamulca aby zasilić go oddzielnie. ( jakbym się uparł to może i by się dało ale nie chce na nowo rozbierać silnika bo ostatnim razem prawie pourywały mi się przewody )
    Przy napięciu 27 Vdc pracuje normalnie , jeszcze przy ok 15 V też ale przy mniejszym hamulec nie puszcza. Do zasilania używałem sterownik PWM ( chyba bo taki kupiłem na portalu aukcyjnym ) i regulacja jest poprawna . Problem sie zaczyna kiedy ustawię najmniejsze obroty , silnik chce ruszyć ale hamulec mu nie pozwala. Dlatego też pomyślałem czy zasilając napięciem przemiennym mógłbym regulować obroty tak jak w falownikach. Tzn , na silniku miałbym napięcie , które uwalniałoby hamulec ale mając zero częstotliwości nie powodowałoby obrotu silnika.

    Jeśli to nie możliwe to proszę o przykład sterownika który współpracuje z arduino. Sterownika w którym mógłbym zmieniać napięcie wyjściowe w czasie kiedy silnik startuje i hamuje. Chodzi mi o tzw łagodny start.

    Pozdrawiam
  • Moderator na urlopie...
    1. To silnik prądu stałego - nie będzie działał w oczekiwany sposób z prądem zmiennym.
    2. Skoro działa CI jakiś sterownik PWM to najprościej go zaadaptować do Arduino.
  • Poziom 39  
    Jedyny sposób to usunięcie hamulca bądź wydzielenie jego obwodu i zasilanie go oddzielnie.
  • Poziom 21  
    Witam

    Dzięki za odpowiedz. No cóż jeśli nie zadziała na napięciu przemiennym to pozostaje sterownik współpracujący z arduino. Na portalu aukcyjnym jest duży wybór ale ja na tym za bardzo się nie znam. Tak jak pisalem chciałbym aby była mozliwośc łagodnego startu i hamowania. Silnik będzie zastosowany w rotorze antenowym

    Pozdrawiam
  • Poziom 39  
    Na pewno nie uda Ci się ominąć hamulca stosując napięcie przemienne. Pomijając absurd napięcia przemiennego o częstotliwości 0 o którym pisałeś. Niemniej sam silnik możesz zasilać napięciem przemiennym, tyle że będzie słabszy.
  • Poziom 21  
    Witam

    Z tego co widzę to trzeba bedzię rozebrac silnik aby oddzielić hamulec . Oddzielić elektrycznie bo nie chcę z zniego zrezygnować. Ma służyć do hamowania reduktora i anteny.
    Jesli chodzi o częstotliwość 0 to chciałem ją zmieniać od wartosci NN do 0 aby zatrzymać silnik. Wartość NN to częstotliwość na której pracowałby silnik tak aby uzyskać obrót 360º w około 1.5 - 2 min.W miarę zbliżania się do punktu docelowego częstotliwość by się zmniejszała do 0 aby rotor się zatrzymał.
    Na rosyjskich stronach znalazłem informację że można zasilić go napięciem zmiennym ale nie podano jakim.

    Z tego co widzę to najprościej kupić gotowy sterownik PWM , który współpracuje z arduino a hamulec oddzielić.

    Pozdrawiam
  • Specjalista - Mikrokontrolery
    Co się elektrodzie RTC rozjechało ;)