Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Hyundai Coupe - Drgania kierownicy przy hamowaniu na ciepłych tarczach.

pawcio1979 10 Sie 2016 16:19 1461 22
  • #1 10 Sie 2016 16:19
    pawcio1979
    Poziom 16  

    Witam.

    Drgania na kierownicy podczas hamowania występują tylko jeśli układ hamulcowy jest gorący!
    Im dłużej hamuję tym drgania są większe (mocniejsze).
    Wystarczy że przejadę kilka kilometrów, tak że tarcze / klocki schłodzą się a problem znika.
    Na zimnym układzie hamulcowym mogę awaryjnie hamować ze 140km/h i drgań nie ma.


    Zawieszenie bez żadnych luzów, sprawdzone na stacji diagnostycznej.
    Zbieżność ustawiona na laserowej maszynie.
    Z przodu nowe tarcze Brembo, nowe klocki nie pamiętam firmy ale są miękkie.
    Z tyłu tarcze nowe Ashika, klocki nowe jakieś koreańskie, twarde.
    Mówiąc "nowe" mam na myśli że tarcze i klocki mają przejechane około 1500km

    Na przednich tarczach zauważyłem, że występują miejscowe przebarwienia (ciemniejszy kolor) tak jak by były przegrzane.
    Czy za taki stan rzeczy mogą być odpowiedzialne klocki z przodu? To że są za miękkie, szybko się przegrzewają i przez to dziwnie hamują? Dodam, że przemieszczam się raczej....dynamicznie :wink:

    0 22
  • #2 10 Sie 2016 17:46
    złowrogi_boncur
    Poziom 27  

    Jak ostatnio ciąłem szlifierką beton i tarczą do betonu ciąłem pręta zbrojeniowego to tarcza mi się zagrzała i pokrzywiła ale po schłodzeniu wróciła do normy, jak hamujesz wciskając pedał w podłogę to nie ma się co dziwić że takiej temperatury dostają, zawsze lepiej jak są wentylowane tarcze, możesz poszukać zestawów sportowych które najlepszą wydajność mają po rozgrzaniu.

    0
  • #3 10 Sie 2016 20:34
    pawcio1979
    Poziom 16  

    No tak są tarcze "sportowe" ale na poprzednich, starych zestawach nie było takich "atrakcji" podczas hamowania. Zresztą nie są mi takie potrzebne.
    Swoją drogą jadąc powiedzmy 100km/h hamuję przed rondem tak jak wszyscy i pojawiają się wibracje tak że nie hamuję jakoś ekstremalnie.

    Hmmm ciekawe czy wymiana klocków na twardsze coś zmieni w kulturze hamowania. Co jeszcze można zrobić / sprawdzić.

    0
  • #4 10 Sie 2016 20:55
    Michal2002
    Poziom 21  

    Tarcze do wymiany.

    0
  • #5 10 Sie 2016 21:12
    pawcio1979
    Poziom 16  

    Michal2002 napisał:
    Tarcze do wymiany.

    Na jakiej podstawie tak sądzisz?
    Nie wjechałem w wodę, nie myłem myjką po tarczach.

    0
  • #6 10 Sie 2016 21:24
    Michal2002
    Poziom 21  

    Twierdzę tak na podstawie doświadczenia w tej materii.
    Miałem kiedyś podobny temat.
    Przyczyną może być skorodowana piasta.
    Problem prawdopodobnie będzie się nasilał.

    0
  • #7 10 Sie 2016 22:04
    pawcio1979
    Poziom 16  

    Michal2002 napisał:
    Przyczyną może być skorodowana piasta.

    Tylne piasty są nowe, przednie piasty dokładnie oczyszczone tarczą listkową i oczywiście niczym nie smarowane.

    0
  • #8 10 Sie 2016 22:12
    kkknc
    Poziom 42  

    pawcio1979 napisał:

    Tylne piasty są nowe, przednie piasty dokładnie oczyszczone tarczą listkową i oczywiście niczym nie smarowane.

    To nie był dobry pomysł. Tarcze zgodnie z instrukcją zakładałeś z czujnikiem zegarowym.
    Zaciski sprawne? Płyn wymieniałeś? Może masz już zupę a nie płyn hamulcowy.

    0
  • #9 11 Sie 2016 15:30
    Michal2002
    Poziom 21  

    Niestety Kolega Kkknc ma racje :(

    0
  • #10 11 Sie 2016 21:53
    robert_d_g
    Poziom 22  

    pawcio1979 napisał:
    przednie piasty dokładnie oczyszczone tarczą listkową

    A kto podsunął Ci taki niebezpieczny pomysł, tarcza listkowa niszczy gładź na piaście, wystarczy teraz pomierzyć ją czujnikiem zegarowym i wyjdzie czy jest nadnormatywnie skrzywiona

    0
  • #11 11 Sie 2016 22:05
    2785103
    Użytkownik usunął konto  
  • #12 11 Sie 2016 22:11
    kwok
    Poziom 39  

    Taaa, tarcze się falują jak ta wspomniana wcześniej do betonu i to cała przyczyna. Dlaczego tak jest? Pewnie dlatego że są wykonane z takiej a nie innej stali, że mają takie a nie inne warunki chłodzenia itd. itd.. dużo czynników jest. Jeśli nie wymieniać to delikatniej jeździć a jeśli nie jeździć delikatnie to wymienić na jakieś inne w komplecie z klockami np ATE. Generalnie, cokolwiek by nie założyć to i tak można zawsze to nagrzać tak że przestanie hamować i się powykrzywia..

    0
  • #13 12 Sie 2016 21:09
    pawcio1979
    Poziom 16  

    kkknc napisał:
    Tarcze zgodnie z instrukcją zakładałeś z czujnikiem zegarowym.
    Zaciski sprawne? Płyn wymieniałeś? Może masz już zupę a nie płyn hamulcowy.

    Pewnie, że bez czujnika zakładałem tarcze jak to domowym sposobem. Zaciski sprawne, prowadnice także. Płyn powiem szczerze, że wymieniłem w zbiorniczku i spuściłem z tylnych zacisków oraz z przewodów bo robiłem zaciski.

    kwok napisał:
    Pewnie dlatego że są wykonane z takiej a nie innej stali, że mają takie a nie inne warunki chłodzenia itd. itd.. dużo czynników jest

    Czyli co? Kupiłem tarcze dla przysłowiowych "emerytów" ? I co teraz mam je reklamować, że jak są ciepłe to biją? Ręce opadają. A myślałem, że jak kupie firmowe to dobrze zrobię....

    Kupię jeszcze twardsze klocki i zobaczę efekty. Jeśli nie to próba reklamacji choć wiem że ciężko będzie.

    0
  • #14 13 Sie 2016 15:10
    Daro122
    Poziom 28  

    Kolego jeżeli trafisz na aptekarza to nic z twojej reklamacji nie będzie , chyba że hurtownia uzna tą reklamację w ramach dobrej współpracy . Nie słuchasz rad kolegów i nie wyciągasz wniosków a odpowiedź napisałeś sobie już sam "Na przednich tarczach zauważyłem, że występują miejscowe przebarwienia (ciemniejszy kolor) tak jak by były przegrzane" .Te przebarwienia świadczą o przegrzaniu tarcz i są powodem szarpania , człowiek który będzie rozpatrywał reklamacje odrzuci ją od razu . Twoje tarcze nie mają swobody ruchu i pozornie niewielki opór jest powodem nagrzewania się tarcz , jazda z intensywnym używaniem hamulca również skończy się w ten sposób .Swoboda ruchu tarczy i sprawdzenie jej bicia to podstawa przy takim problemie , bicie na piaście koła więcej niż 0,05 już spowoduje problem , który z kilometrami będzie się nasilał . Wpadnięcie w wyrwę lub za mocne dokręcenie śrub koła i już mamy problem , pewnie nie uwierzysz ale nowa piasta po zbyt mocnym dokręceniu śrub już jest pokrzywiona i to razem z tarczą . Weź czujnik zegarowy zamontuj w miejsce śruby po zacisku , oczywiście przy pomocy odpowiedniego statywu i przekonasz się jakie to wszystko jest delikatne i zapewne pokrzywione . Jeżeli twoja piasta ma bicie ,to tarcza przy większej średnicy ma jeszcze większe bicie . Jak widzisz bez czujnika zegarowego się nie obejdzie a powodem problemu może być piasta .

    0
  • #15 17 Sie 2016 15:57
    Michal2002
    Poziom 21  

    Potwierdzam, tarcze są marne najprawdopodobniej i nic z nich nie zrobisz , nawet nie kupuj tego samego modelu.

    Szkoda Twojego czasu i pieniędzy na wymianę tylko klocków.

    0
  • #16 17 Sie 2016 18:33
    manta
    Poziom 39  

    Tak na zakończenie dyskusji, tarcze i klocki budżetowe, zabiegi przy montażu rodem z ruskiego szpitala (tarcza listkowa????????) Szereg błędów przy montażu, które niestety uniemożliwiają wydanie sensownej opinii.
    Pytania, trzeba było zadawać przed montażem i zakupem części.

    1
  • #17 18 Sie 2016 01:13
    misiek1111
    Poziom 22  

    Przed utylizacją sprawdziłbym jeszcze:
    - czy rozgrzane zaciski łatwo przesuwają się na prowadnicach,
    - czy tłoczek łatwo przesuwa się w całym zakresie ruchu,
    - jeśli auto ma >10lat, należałoby wykonać regenerację wszystkich zacisków, nawet jeśli powyższe testy są OK,
    - pomiar osiowości piast. Przypuszczam, że po potraktowaniu szlifierką, ich miejscem jest centrala złomu.
    - na koniec odratowanie tarcz, czyli przetoczenie ich na aucie.

    Podaj jeszcze średnicę i grubość tarczy.
    Niektóre Brembo to szity jak chińczyki.

    0
  • #18 18 Sie 2016 23:39
    pawcio1979
    Poziom 16  

    Z tą tarczą listkową nie do końca było tak jak tu napisano. Nie zjechałem ich tylko bardzo delikatnie oczyściłem z rdzawego nalotu na piastach.

    Jeśli chodzi o klocki hamulcowe z przodu to w tym tygodniu wymieniałem osłonę przegubu i wyciągnąłem klocki. Diagnoza... klocki praktycznie do wymiany. Pozostało 3mm okładziny do nacięcia na klocku! Wszystkie przednie tak samo wytarte. Są tak miękkie, że można po nich pisać paznokciem!


    Tarcze hamulcowe to Brembo 09.A258.10
    https://www.bremboparts.com/europe/en/catalogue/hyundai-coupe-rd-2-0-16v/000005854-1

    Ps. Jutro zrobię zdjęcie jaki kolor mają tarcze hamulcowe ale chyba jednak nie są przebarwione jak pisałem wcześniej.

    0
  • #19 19 Sie 2016 11:06
    misiek1111
    Poziom 22  

    No właśnie. Podobny temat był wałkowany przez dłuższy czas na forum Preludy.
    Jaki masz styl jazdy tym autem? Hamujesz często ze 180?
    Jeśli tak, to te tarcze mają zbyt małą pojemność cieplną do takiej jazdy i się gną.

    Nic z tym nie zrobisz. U mnie (i wielu wielu innych) było tak samo. Oryginalne tarcze Nissiny (260x23 - czyli prawie takie same jak u Ciebie) dawały radę, jednak po wymianie na inne zaczynały się giąć powodując wibracje gdy były rozgrzane.

    Rozwiązaniem był swap na tarcze 300x30 i dwa tłoczki. Od tego czasu mam święty spokój i banan na twarzy :)

    0
  • #20 20 Sie 2016 23:34
    pawcio1979
    Poziom 16  

    Jeżdżę dynamicznie autem ale nie żeby hamować ostro ze 180. 90% trasy jaką pokonuję to dwupasmówka a prędkości to tak max do 140. Kilka kilometrów jazdy, zwolnienie przed rondem, znów kilka kilometrów i znów rondo i tak w kółko. Ale to nic najgorsze jest to, że mogę jechać tak powiedzmy 120 i przyhamuję kilka razy do 80 i już drgania są.
    Na tym jeździć się nie da. Napisałem do Brembo i opisałem problem, zobaczymy co odpiszą.

    Klocki hamulcowe mam Hi-Q SP1155 koreańskie oem Hyundaia.

    0
  • #21 02 Paź 2016 14:54
    pawcio1979
    Poziom 16  

    Trochę czasu minęło od ostatniego wpisu więc nowy post.

    Nie mając nic do stracenia postanowiłem zmienić klocki na nowe, tym razem wybrałem Ferodo.
    Na początku bez zmian ale z każdym hamowaniem było coraz lepiej. Teraz po kilkuset kilometrach problem drgań praktycznie nie występuje. Raz na jakiś czas delikatne drgania. Mam nadzieje, że się ułożą.

    Wygląda na to, że stare klocki i tarcze "nie dogadywały się" ze sobą.

    0
  • #22 02 Paź 2016 16:18
    verksted
    Poziom 16  

    Witam- postaram się doradzić jak domowym sposobem przywrócić stabilność przy hamowaniu-ja odkręciłem zacisk hamulcowy-śrubami od koła poprzez podkładki dystansujące grubość felgi skręciłem tarczę z piastą ,-przymocowałem pręt w kształcie C do miejsca gdzie łączy się zwrotnica z amortyzatorem (zacisk stolarski lub imadełko) drugi koniec C przypasowałem do miejsca największej średnicy tarczy (tak żeby dotykał bez naprężenia), pokręcana tarcza zdradzi miejsce odchyłki ----w moim przypadku przekładałem tarczę na piaście co jeden otwór zaznaczając każde przełożenie i opisując je na kartce co do rozmiarów odchyłki aż do przełożenia 0/0 -----wybrałem miejsce z najmniejszym biciem tarczy itd. drgania poszły w zapomnienie

    1
  • #23 01 Lis 2016 14:54
    pawcio1979
    Poziom 16  

    Z całą stanowczością mogę potwierdzić to co napisałem w poście poprzednim. Po zmianie klocków problem znikł.
    Temat do zamknięcia.

    0