Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Energia bierna w instalacjach prosumenckich.

Jarmie 11 Aug 2016 20:58 110652 785
Ochrona Domu
  • #61
    kriss032
    Level 20  
    Licznik ci naliczył bo po wymianie liczników to one sobie liczą kilowary (energię bierną), czy wynika to z rachunku do zapłaty ? U mnie licznik RWE liczy sobie te kilowary (kVArh), ale jako osoba fizyczna w rachunkach tego nie mam może kidyś będe miał???
    Daje linka do poczytania o energii biernej i nie zmieniać umów dostawcy energii to pułapka http://www.korporacjasystem.pl/oplaty_za_energie_bierna.html
  • Ochrona Domu
  • #62
    grubs
    Level 32  
    mironiel wrote:
    Witam. Jeżeli chodzi o fakturę kolegi "habr29", to zauważyłem jeden błąd. Pod koniec strony 3 masz pozycję "Różnica ilości energii elektrycznej
    podlegającej rozliczeniu" i u Ciebie jest to 124 kWh za które TAURON powinien Ci zapłacić ok. 21 PLN (124 kWh X 0,17 PLN).


    Spokojnie z tą reklamacją.
    Należności za energię oddaną nie ma w rozliczeniu i na to jest zdaje się osobna faktura.
    Reszta się zgadza. Sprawdźcie sobie saldo na ebooku taurona.
    Powinno być do zapłaty 475,39 - te ok 21 zł wyliczone przez kolegę mironiel czyli saldo na koncie pewnie masz ok. 454,39.
  • #63
    Jack3030
    Level 15  
    Naliczanie opłat za pobraną energie bierna jest niepokojące dla obecnych i przyszłych prosumentów.
    Czy tylko nieliczni prosumenci mają na licznikach aktywne rejestry 5.8.0 , 6.8.0 , 7.8.0 , 8.8.0 i na wyświetlaczu licznika mogą odczytać ich stan?
    Ja jest podłączony do ENEA na licznikach Iskra i nie mogę w ogóle odczytać tych rejestrów, a może te rejestry się aktywują dopiero przy nadmiernym zużyciu energii biernej? Poprzednio miałem model MT-174 aktualnie mam MT-382.
  • Ochrona Domu
  • #64
    Seas
    Level 22  
    Mój l&g e 550 w automatycznym przewijaniu nie pokazuje rejestrów energii biernej. Dopiero po wejściu głebiej w std_data można odczytać te rejestry.
  • #65
    mironiel
    Level 12  
    daann wrote:
    Dostałem fakturę i tak jak u Ciebie mam nadprodukcję w dziennej i niedobór w nocnej -zsumowali i potem zbilansowali .Nie będę składał reklamacji bo wg mnie jest to korzystniejsze , ja w nocnej ma cenę 0,2058+vat za kWh , a płacą 0,16745- 18% PIT


    Witam ponownie. Moją reklamację dotyczącą rozliczenia za energię napisałem tak:

    Szanowni Państwo. Zwracam się s prośbą o ponowne przeanalizowanie mojej faktury za pierwsze półrocze 2016 roku, ponieważ nie zgadzam się z nią w dwóch punktach. Po pierwsze faktura jest wystawiona za okres od 1.01.2016 do 29.06.2016 a powinna być za okres 1.01.2016 do 30.06.2016 roku. Po drugie, niewłaściwe według mnie jest rozliczenie sprzedaży energii elektrycznej. Moim zdaniem różnica energii po saldowaniu/netowaniu powinna wyglądać a następujący sposób: za 152 kWh energii szczytowej której mam nadmiar powinienem otrzymać zapłatę według obowiązujących stawek. Z kolei za 358 kWh energii pozaszczytowej powinienem ja zapłacić według obowiązującego cennika. Nie można energii szczytowej oraz pozaszczytowej sumować bo jest to nieprawidłowe. Wystawiający fakturę zsumował te dwie wartości co dało 206 kWh różnicy energii elektrycznej podlegającej rozliczeniu. Następnie te 206 kWh, w niejasny dla mnie sposób zostało rozbite na energię szczytową i pozaszczytową, pomnożone przez stawki według cennika, co dało kwotę 55,29 PLN którą powinienem zapłacić. Według mojej wiedzy, zgodnie z zapisami ustawy i umowy rozliczenie za energię powinno wyglądać w sposób następujący:

    Za 152 kWh energii powinienem otrzymać zapłatę w kwocie 26,26 PLN (152 X 0,17275).

    Za 358 kWh energii powinienem zapłacić 71,60 PLN (358 X 0,1626) plus VAT.

    W związku z tym po zbilansowaniu tych dwóch wartości powinienem za oba rodzaje energii zapłacić 45,34 PLN a nie 55,29 PLN jak widnieje na fakturze. Mam nadzieję że w jasny sposób przedstawiłem swoje wątpliwości i mam nadzieję że zostaną pozytywnie rozpatrzone.

    Oto odpowiedź do której ktoś bardzo się przyłożył :D :

    Szanowny Panie,

    w odpowiedzi na zgłoszenie informujemy, że w oparciu o rzeczywisty odczyt dokonany wprowadzony na dzień 29.06.2016 w dniu 29.07.2016 została wystawiona faktura VAT za energie elektryczną i usługi dystrybucji za okres od 01.01.2016 do 29.06.2016 na kwotę wartości do zwrotu 34,28 zł (wynikającej z różnicy rzeczywistego odczytu a wystawionych prognoz na pierwsze półrocze 2016). Natomiast na okres od 01.07.2016 do 31.12.2016 zostały wystawione blankiety prognozowe na łączną kwotę 352,59 zł.

    Jednocześnie wyjaśniamy, że załącznik do w/w faktury zawiera rozliczenie sprzedaży energii elektrycznej za okres od 01.01.2016 do 29.06.2016 licznika energii elektrycznej zgodnie z którymi ilość energii elektrycznej pobranej z sieci wyniosła 1141 (łącznie taryfa dzienna i nocna) natomiast ilość energii wprowadzonej do sieci wyniosła 935 (łącznie taryfa dzienna i nocna).

    Ponadto informujemy, że zgodnie z Ustawą OZE (saldowanie) rozliczono różnicę ilości energii elektrycznej za okres podlegającej rozliczeniu, wg proporcji zużycia między strefą dzienną a nocną prawidłowo zarejestrowanego przez licznik, w ilości 206 kWh.

    Wyrażamy nadzieję, że powyższe informacje okażą się dla Pana pomocne.

    Oczywiście złożyłem ponowną reklamację i czekam na odpowiedź. Mój sposób myślenia opieram na zapisie w aneksie pkt 4a (w załączniku).

    W drugim załączniku przedstawiam rozliczenie jakie otrzymałem.

    Być może nie mam racji i się po prostu czepiam. Mam prośbę do kolegi "daann". Jeśli możesz, przedstaw swoje rozliczenie w celach porównawczych. Pozdrawiam.
  • #66
    Bazic
    Level 15  
    Jack3030 wrote:
    Naliczanie opłat za pobraną energie bierna jest niepokojące dla obecnych i przyszłych prosumentów.
    Czy tylko nieliczni prosumenci mają na licznikach aktywne rejestry 5.8.0 , 6.8.0 , 7.8.0 , 8.8.0 i na wyświetlaczu licznika mogą odczytać ich stan?
    Ja jest podłączony do ENEA na licznikach Iskra i nie mogę w ogóle odczytać tych rejestrów, a może te rejestry się aktywują dopiero przy nadmiernym zużyciu energii biernej? Poprzednio miałem model MT-174 aktualnie mam MT-382.


    Ja mam wczoraj założony elster AS1440 - niestety ma aktywne te liczniki. od wczoraj mam już na nich:
    8.8.0=0,26kvarh
    7.8.0=1,43kvarh

    Oprócz tego mam też np.
    81.7.04=261,7
    81.7.15=353,9
    81.7.26=285,8
    które są niemianowane i nie wiem czym w istocie są... przesunięcie fazowe?

    Między innymi z tego powodu szukam instrukcji po polsku lub ang. do niego bo rosyjska lub turecka (http://www.elstersolutions.com/assets/products/products_elster_files/ESC_AS1440_KK_TR_01-02.pdf) jakoś mi nie podchodzą...
  • #67
    daann
    Level 16  
    Poniżej kilka cyferek z mojej faktury i rozliczenie w dwóch wariantach :
    Dane:
    -faktura za okres 22.02.2016 (data zgłoszenia mikroinstalacji)-30.06.2016
    -sprzedaż przez Tauron :
    dzienna 707kWh (cena 0,2941 zł/kWh netto)
    nocna 555kWh (cena 0,2058 zł/kWh netto)
    -zakup przez Tauron :
    dzienna 1285 kWh
    nocna 438kWh
    Otrzymałem rozliczenie z Taurona tak jak Ty , najpierw zsumowali taryfy a potem zbilansowali :
    -1285 kWh+438 kWh-707 kWh-555 kWh=461 kWh(nadprodukcja)x0,16745 zł/kWh=77,19 zł-18%PIT(w przyszłym roku przy rozliczeniu)=63,29 zł (do zwrotu)
    Druga opcja jest taka że najpierw bilansujemy w taryfach a potem saldujemy ( i też wydaje mi się że tak wynika z naszych umów)
    -dzienna 1285 kWh-707 kWh=578 kWh (nadprodukcja)x 0,16745 zł/kWh=96,78 zł - 18% PIT=79,36 zł (do zwrotu)
    -nocna 555 kWh-438 kWh=117 kWh (niedobór)x0,2058 zł/kWh=24,07 zŁ+23% VAT=29,61 zł(do zapłaty)
    W sumie do zwrotu 79,36 zł-29,61 zł=49,75 zł (do zwrotu)
    Jakby nie liczyć to 63,29 zł>49,75 zł
    Wniosek :
    W przypadku gdy suma nadprodukcji jest większa od sumy zakupu z ZE w poszczególnych taryfach dla nas bardziej opłaca się opcja gdy ZE najpierw zsumuje energię w taryfach a potem zbilansuje .
    Dlatego ja nie składam reklamacji , tak jak jest teraz to mi się bardziej opłaca .
    W instrukcji Landis Gyr są oznaczenia rejestrów :
    81.7.0-Kąt fazowy U1-U1
    81.7.1-Kąt fazowy U2-U1
    81.7.2-Kąt fazowy U3-U1
    81.7.4-Kąt fazowy I1-U1
    81.7.5-Kąt fazowy I2-U1
    81.7.6 Kąt fazowy I3-U1
    Ja na swoim liczniku mogę odczytać :
    -5.8.0 (Rejestr pobranej energii biernej indukcyjnej Ri+)
    -8.8.0 (Rejestr oddanej energii biernej pojemnościowej Rc-)
    Na fakturze nie ma tych pozycji .
    Pozdr.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Bazic wrote:
    Jack3030 wrote:
    Naliczanie opłat za pobraną energie bierna jest niepokojące dla obecnych i przyszłych prosumentów.
    Czy tylko nieliczni prosumenci mają na licznikach aktywne rejestry 5.8.0 , 6.8.0 , 7.8.0 , 8.8.0 i na wyświetlaczu licznika mogą odczytać ich stan?
    Ja jest podłączony do ENEA na licznikach Iskra i nie mogę w ogóle odczytać tych rejestrów, a może te rejestry się aktywują dopiero przy nadmiernym zużyciu energii biernej? Poprzednio miałem model MT-174 aktualnie mam MT-382.


    Ja mam wczoraj założony elster AS1440 - niestety ma aktywne te liczniki. od wczoraj mam już na nich:
    8.8.0=0,26kvarh
    7.8.0=1,43kvarh

    Oprócz tego mam też np.
    81.7.04=261,7
    81.7.15=353,9
    81.7.26=285,8
    które są niemianowane i nie wiem czym w istocie są... przesunięcie fazowe?

    Między innymi z tego powodu szukam instrukcji po polsku lub ang. do niego bo rosyjska lub turecka (http://www.elstersolutions.com/assets/products/products_elster_files/ESC_AS1440_KK_TR_01-02.pdf) jakoś mi nie podchodzą...

    W załączniku instrukcja z rejestrami z Landis
  • #68
    Jarmie
    Level 14  
    Moje spostrzeżenia na temat energii biernej (G12W). Spisuje od tygodnia rejestr licznika (8.8.0) dwa razy dziennie rano i wieczorem. Odłączam inwerter od sieci po zakończeniu produkcji około 20, rano włączam około 6.30. W okresie nocnym licznik nabija około 0,3-0,4 kVArh, na ubiegłą noc zostawiłem włączony inwerter licznik powiększył wskazanie o 2,4 kVArh. PGE za 140 dni pracy instalacji policzył 285kVArh NT(285/140 =2,03 za noc - inwerter pracował 24h na dobę) i 196 kVArh WT (196/140=1,4 za dzień) i niezależnie od taryfy skasował 0,49 gr +VAT)
    Wniosek jaki się nasuwa - inwerter włączony do sieci w porze nocnej (bez pracy), pobiera energię bierną pojemnościową.
    W dzień gdy inwerter pracuje wskazanie rejestru powiększa się 1,2-3,6 kVArh i zdaje mi się, że zależy to w pewnym stopniu od produkcji, przy mniejszej produkcji (niedociążenie inwertera) ta wartość wzrasta.
    W danych inwertera Danfoss TLX15PRO+:
    -współczynnik mocy cos fi >0,99 dla 100% obciążenia i 0,95 przy obciążeniu 20%.
    -pobór energii nocą <5W
  • #69
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Bazic wrote:

    Między innymi z tego powodu szukam instrukcji po polsku lub ang. do niego bo rosyjska lub turecka (http://www.elstersolutions.com/assets/products/products_elster_files/ESC_AS1440_KK_TR_01-02.pdf) jakoś mi nie podchodzą...


    Ściąg rosyjską, to może przetłumaczę, chociaż już z dwadzieścia lat nie miałem kontaktu z tym językiem...
  • #70
    januszss
    Level 16  
    Z danych technicznych SMA Sunny Tripower:
    Regulowany współczynnik przesuwu fazowego
    0,8 (przewzbudzenie) ...
    0,8 (niedowzbudzenie)
    Czy to jest energia bierna?
  • #71
    pit333
    Level 10  
    Enea przysłała rozliczenie za pierwsze półrocze rozliczyli tylko energię elektryczną czyli różnicę między pobraną a oddaną energią był też telefon, że w ciągu tygodnia przyślą nową umowę. Co do energii biernej to mam zamontowany licznik iskra i wskazania pozycji są zerowe.
  • #72
    MkMir
    Level 8  
    januszss wrote:
    Z danych technicznych SMA Sunny Tripower:
    Regulowany współczynnik przesuwu fazowego
    0,8 (przewzbudzenie) ...
    0,8 (niedowzbudzenie)
    Czy to jest energia bierna?

    Tak.
    Przewzbudzenie to energia bierna pojemnościowa za którą niektórzy już płacą.
    Niedowzbudzenie to energia bierna indukcyjna i za nią też można zapłacić jak jest jej najczęściej ponad 40% w stosunku do energi czynnej (tg "fi" 0,4)

    Dodano po 13 [minuty]:

    Też posiadam inwerter SMA i zawzięcie wytważa moc bierną pojemnościową, ponieważ w sieci energetycznej jest nadmiar indukcyjnej. Niestety poprawiając współczynnik mocy sieci powoduje że licznik ją liczy i kiedyś mogę za nią zacząć płacić. Narazie w Tauronie się za moc bierną w taryfie G się nie płaci :D
  • #73
    Jarmie
    Level 14  
    W danych katalogowych Danfoss TLX 15PRO+
    "współczynnik mocy - regulacja - 0,8 stan przewzbudzenia -0.8 stan niedowzbudzenia (TLX+, TLXPRO+)"
    Jednak żeby to zmienić potrzebne jest hasło do wyższego poziomu serwisowego a tego brak.
  • #74
    Seas
    Level 22  
    To jak to jest, niektórzy płacą za energię bierną pojemnościową pobraną, czy wprowadzoną?
  • #75
    Jarmie
    Level 14  
    Za energię bierną pojemnościową odpowiadają dwa rejestry
    6.8.0 - import,
    8.8.0 - export;
    U mnie ten pierwszy rejestr wynosi około 10kVArh,
    drugi na dzień 1.08.2016 wynosił 610 kVArh (242 WT/368 NT)
    Na fakturze mam naliczone do 30.06.2016 - 483kVArh (196 WT/285 NT)
    Wszystko wskazuje na to, że to odczyt z rejestru 8.8.0.
    Jak jest przekompensowanie energii biernej to liczona jest energia bierna pojemnościowa jako oddana.
  • #76
    Seas
    Level 22  
    Ciekawe, wszystkie opłaty za energię bierną indukcyjną czy pojemnościową dotyczą energii pobranej, czyli rejestrów 5.8.0 i 6.8.0. Tak jest zapisane w rozporządzeniach MG. Chyba że coś przeoczyłem.
  • #77
    Carcik_W
    Level 12  
    Ale pobiera się bierną indukcyjną a wysyła bierną pojemnościową (odwrotność) nie można oddawać indukcyjnej a pobrać pojemnościowej. Ta strzałeczka Q na liczniku to pokazuje, +Q w góre to bierna indukcyjna pobrana a -Q w dół to pojemnościowa oddana, przynajmniej tak w instrukcji jest od licznika.
  • #78
    Seas
    Level 22  
    Ok, ale rejestry 5.8.0, 6.8.0, 7.8.0 i 8.8.0 zliczają odpowiednio pobranie ind i poj i oddanie ind i poj. W rozporządzeniach jest napisane jednoznacznie, że płacimy za przekroczenie limitu indukcyjnej i za pobranie pojemnościowej, przy czym do 1 kV oplata za pojemnościową nie jest obligatoryjna i zalezy od operatora. Ni jak nie mogę powiązać oplat za oddawanie energii ind i poj z poborem.
  • #79
    sq9fmc
    Level 28  
    Dotyczy odpowiednio energii biernej indukcyjnej i pojemnościowej dla przypadku poboru energii z sieci oraz energii biernej indukcyjnej i pojemnościowej dla przypadku oddawania energii do sieci.
    Kawałek z Wiki cyt: " Licznik czterokwadrantowy mierzy cztery rodzaje energii biernej:

    energię bierną indukcyjną i pojemnościową dla przypadku poboru energii czynnej;
    energię bierną indukcyjną i pojemnością w przypadku oddawania energii czynnej.

    Inna nazwa to energia bierna w czterech ćwiartkach. W przypadku odbiorców, czyli poborze energii czynnej, energia bierna rejestrowana jest w I ćwiartce (indukcyjna) lub IV ćwiartce (pojemnościowa). W przypadku wytwórcy oddającego energię czynną, energia bierna rejestrowana jest w II ćwiartce (pojemnościowa) lub III ćwiartce (indukcyjna)."
  • #81
    Seas
    Level 22  
    Trochę to dziwnie brzmi - Obrót naliczył oplatę za energię bierną pojemnościową i teraz pyta Dystrybucji dlaczego ?
  • #82
    Jarmie
    Level 14  
    Pani z Obrótu powiedziała, że takie dane otrzymali z Dystrybucji i fakturę wystawili zgodnie z otrzymanymi danymi.
  • #83
    wataszka
    Level 10  
    Też jestem klientem PGE jednak jak dotąd nie otrzymałem jeszcze rozliczenia za I-VI 2016r. Przeraża mnie informacja o naliczaniu opłat za energię bierną pojemnościową jednak mam nadzieję, że PGE odstąpi od egzekwowania tej opłaty gdyż jest to nierówne traktowanie klienta-( mobbing :) ) i karanie wyłącznie tych, którym założono liczniki zliczające pobór energi biernej pojemnościowej. Określenie - 'w uzasadnionych przypadkach' jest też niejasne - nieprecyzyjne. Myślę, że rzecznik praw konsumenta miałby tu coś do powiedzenia.
  • #84
    Seas
    Level 22  
    Ja otrzymałem rozliczenie z PGE Rzeszów za I półrocze tylko energii czynnej. Dziwne, że inny oddzial PGE Białystok rozlicza inaczej. Pytanie czy operatorzy nie wpadną na pomysł rozliczania wszystkich za energię pojemnościową? Zawsze to większy przychód. Sprawa warta jest zgłoszenia do URE, ME, UOKiK i FK. Powinni to zrobic Ci, ktorzy dostali rozliczenie z uwzględnieniem energii biernej pojemnościowej.
  • #85
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    wataszka wrote:
    Przeraża mnie informacja o naliczaniu opłat za energię bierną pojemnościową

    Nie powinno cię bo jest zgodne z ustawą .
    wataszka wrote:
    jednak mam nadzieję, że PGE odstąpi od egzekwowania tej opłaty gdyż jest to nierówne traktowanie klienta-( mobbing ) i karanie wyłącznie tych, którym założono liczniki zliczające pobór energi biernej pojemnościowej.

    Nie jest to żadne karanie . My jako klienci przez dziesiątki lat przyzwyczailiśmy się że mocy biernej pojemnościowej jak i indukcyjnej nie rozliczano bo nie było podstaw , czyli urządzeń wytwarzających takową energię u indywidualnych odbiorców czy małych odbiorców. Czasy się zmieniły mamy coraz więcej elektroniki i różnego innego sprzętu wytwarzającego moc bierną , pojemnościową. Więc ustawodawca idąc z duchem czasu zmodyfikował zapisy ustaw.
  • #86
    Seas
    Level 22  
    Krzysztof Reszka wrote:
    My jako klienci przez dziesiątki lat przyzwyczailiśmy się że mocy biernej pojemnościowej jak i indukcyjnej nie rozliczano bo nie było podstaw , czyli urządzeń wytwarzających takową energię u indywidualnych odbiorców czy małych odbiorców.

    Zgoda, ale w rozporządzeniu dotyczącym taryf jest zapis o naliczaniu opłat za energię bierną pojemnościową dla odbiorców przyłączanych do sieci średniego i wysokiego napięcia. Dla nN w uzasadnionych przypadkach. Przypadki te nie są określone. Można wyciągnąć wniosek, że tym uzasadnionym przypadkiem jest możliwość pomiaru tej energii, co ma miejsce w przypadku prosumenckich inteligentnych liczydeł.
  • #88
    Bakalo
    Level 15  
    No to Panowie do roboty :) Budujemy układy sterujące załączaniem/odłączaniem grzałek to teraz zbudujemy układ załączający gałęzie dławików...
    A tak serio - jeśli zaczną standardowo kasować nas za moc bierną to już zupełnie straci sens.
  • #89
    Seas
    Level 22  
    No to pytanie do wnikliwych. Czy w ustawie oze jest zapisane, ze w opuście rozliczamy tylko energię czynną? Jeżeli nie to może okazać się, że pobor biernej spokojnie zrekompensujemy wprowadzoną bierną w ramach opustu. Ciekawe?

    Dodano po 8 [minuty]:

    Nie ma słowa, że rozliczenie w ramach opustu dotyczy energii czynnej.
    „Art. 4. 1. Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia ilości energii elektrycznej
    wprowadzonej przez prosumenta do sieci elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci
    w stosunku ilościowym 1 do 0,7 z wyjątkiem mikroinstalacji o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej
    niż 10 kW, dla których ten stosunek ilościowy wynosi 1 do 0,8.
    2. Rozliczenia ilości energii, o której mowa w ust. 1, dokonuje się na podstawie wskazań urządzenia pomiarowo-
    rozliczeniowego dla danej mikroinstalacji.
    3. Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej
    i pobranej z sieci przez prosumenta, na podstawie wskazań urządzenia pomiarowo-rozliczeniowego dla danej mikroinstalacji,
    po uzyskaniu danych pomiarowych od operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego, przekazanych
    przez tego operatora w taki sposób aby ilość wprowadzonej i pobranej przez prosumenta energii była rozliczona
    po wcześniejszym sumarycznym bilansowaniu ilości energii z wszystkich faz dla trójfazowych mikroinstalacji.
  • #90
    Bazic
    Level 15  
    retrofood wrote:
    Ściąg rosyjską, to może przetłumaczę, chociaż już z dwadzieścia lat nie miałem kontaktu z tym językiem...


    Dzięki za gotowość ale chyba nie będzie to konieczne.
    Znalazłem okrojoną wersję:
    http://www.mwatechnology.com/wp-content/uploads/2015/07/A1140-EndUsersGuide.pdf
    oraz pełną licznika podobnego do niego:
    http://www.energyms.it/assets/pdf/A2500_PR_E_Product%20Manual.pdf

    Co do Landisa - widzę, że jego identyfikatory dot. mocy biernej są nieco inne...