Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Tektronix
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Re: Moc grzałki bojlera po wyprostowaniu napięcia.

28 Sie 2016 10:49 4242 53
  • #31
    Zygaqra
    Poziom 34  
    Jestem pełen podziwu co do wiedzy na forum. Prostowniki filtry... tylko do czego to potrzebne autorowi tematu? Przecież będzie on zasilał grzałkę napięciem stałym z paneli. Wg. uproszczonych wyliczeń wynika, że grzałka ma ok. 26Ω oporności(26,45Ω ;-) ) przy napięciu 177V można na niej uzyskać max 1180W i dotyczy to najprawdopodobniej tylko bardzo krótkiego czasu przy bardzo dobrym nasłonecznieniu i w samo południe. Jeżeli autor ,,wyciągnie" z tego układu w przeciągu słonecznego dnia (8-10 godz.) średnio 800W, powinien być szczęśliwy.
  • Tektronix
  • #32
    trymer01
    Moderator Projektowanie
    Kolega Rzuuf generalnie ma rację dla Rwewn żródła=0.
    Ale to
    Rzuuf napisał:
    Ależ skąd! Wystarczy, żeby była np. 20 razy niższa, od opornosci obciążenia, a spadek napiecia na niej byłby też 20 razy niższy.

    nie jest prawdą, podobnie jak i to
    Rzuuf napisał:
    spadek napięcia na 2 diodach w mostku (po 0,6V)

    Prąd doładowania kondensatora ma wartość wielokrotnie większą od średniej wartości prądu w obciążeniu (żarówce/grzałce), i ten duży prąd na Rwewn źródła oraz na diodach prostownika daje dużo większe spadki napięcia.
    Re: Moc grzałki bojlera po wyprostowaniu napięcia.
    Niemniej jednak, tak zasilana żarówka będzie na pewno świecić jaśniej, napiecie średnie na niej i prąd będą mieć wartości większe niż 12V.

    Koledze CYRUS2 polecam wykonanie takiego doświadczenia, ale rzetelnie.

    To tylko gwoli sprostowania nieścisłości jakie się w dyskusji wkradły, które mogą wprowadzić w błąd czytających to kiedyś.
  • #33
    Darom
    Specjalista elektryk
    Zygaqra napisał:
    Jestem pełen podziwu co do wiedzy na forum. Prostowniki filtry... tylko do czego to potrzebne autorowi tematu?


    Jasne, że autorowi tematu to niepotrzebne do niczego. Pewnie coś zasłyszał, że jak wyprostuje napięcie z użyciem kondensatora to mu się podniesie napięcie i moc. Wszystko to się kupy nie trzyma i w gruncie rzeczy nie wiadomo o co chodzi, przecież panele dostarczają prąd stały. Być może miał na myśli o prostowanie już prądu przemiennego (za przekształtnikiem), ale przecież wiadomo, że jedyną metodą "wyciągania" maksymalnej mocy z paneli są układy śledzące punktu maksymalnej mocy.

    To nie oznacza, że dyskusja z kolegą Rzuuf i Cyrus (jakie napięcie po wyprostowaniu dwupołówkowym z kondensatorem) jest bezsensowna.

    Brawo kolega trymer01 !
    Bardzo fajne wykresiki. Ale jak patrzę, to dla rezystancji źródła = 0

    DODANE:
    To może teraz ja dodam:
    Rysunek z symulacji - nie wykonany przeze mnie (znaleziony w sieci)
    Re: Moc grzałki bojlera po wyprostowaniu napięcia.

    Tutaj widać dokładnie rezystancję źródła różną od zera. Musi istnieć różnica potencjałów, żeby się kondensator naładował.
    Link do strony

    pzdr
    -DAREK-
  • #34
    Rzuuf
    Poziom 43  
    I tutaj "wykład" na temat prostowników:
    http://ea.elportal.pl/zasilacze.html .
    Sprawa oporności źródła:
    można ją oszacować ze sprawności transformatora. Przyjmując np. wartość sprawności na 90% i rozdzielając straty równo między "miedź" i "żelazo", mamy starty pochodzące od przepływu prądu na oporności uzwojeń 5%, co oznacza, że w podobnej proporcji będzie oporność źródła do oporności odbiornika.
    Oczywiście takie oszacowanie jest bardzo "zgrubne", ale jest możliwe ...
  • #35
    Darom
    Specjalista elektryk
    Rzuuf napisał:
    I tutaj "wykład" na temat prostowników:
    http://ea.elportal.pl/zasilacze.html .

    Rysunek 10.11 pokazuje to co jak wcześniej pokazałem tylko w uproszczonej formie. Tu okresy ładowania i rozładowania są pokazane w postaci linii prostych.

    pzdr
    -DAREK-
  • #36
    trymer01
    Moderator Projektowanie
    Darom napisał:
    Bardzo fajne wykresiki. Ale jak patrzę, to dla rezystancji źródła = 0

    A kolega dyskutuje dla samej dyskusji?
    Trzeba czytać ze zrozumieniem, przecież piszę o tym wyraźnie, a wykresy tylko dla zobrazowania iż amplituda prądu w uzw. wtórnym i diodach w czasie doładowania kondensatora jest dużo większa niż wartość prądu w obciążeniu.
  • #37
    Darom
    Specjalista elektryk
    No i stało się, aby przekonać się wziąłem przykład z :
    http://www.mathworks.com/help/physmod/simscape/examples/full-wave-bridge-rectifier.html

    ale to był przykład z bez modelowania rezystancji szeregowej. Więc dostawiłem dodatkowy rezystor (akurat miedzy mostkiem a kondensatorem) bo tak mi pasowało

    Schemat po przeróbce (trochę niewydarzony, ale to nie ma znaczenia)

    Re: Moc grzałki bojlera po wyprostowaniu napięcia.

    Napięcie pierwotne (wartość skuteczna) 230V
    Przekładnia transformatora 23 czyli na wyjściu napięcie U=10*1,41*sin() - tak dla równego rachunku.
    Wartość maksymalna (strona wtórna) więc wynosi 14,1V
    Rezystancja szeregowa = 5 omów
    Rezystancja obciążenia = 100 omów

    Więc dla 470uF:
    Re: Moc grzałki bojlera po wyprostowaniu napięcia.

    A dla 2200uF:
    Re: Moc grzałki bojlera po wyprostowaniu napięcia.

    Musze więc przyznać koledze Rzuuf, że miał sporo racji (gdyż napiecie nie "siadło" tak jak wcześniej myślałem), ale z drugiej strony wartość daleka była od 14V (jak to niektórzy koledzy oczekiwali że się tak zwiększy).

    Przez Was straciłem godzinę mojego czasu, bo nie zajmowałem się tym czym powinienem.

    pzdr
    -DAREK-
  • #38
    CYRUS2
    Poziom 38  
    Rzuuf napisał:
    I tutaj "wykład" na temat prostowników:
    http://ea.elportal.pl/zasilacze.html .
    Sprawa oporności źródła:
    można ją oszacować ze sprawności transformatora.
    Nawet tego swojego linku nie przeczytałeś.
    Oni tam każą mierzyć,nie szacować ze sprawności

    trymer01 napisał:
    Kolega Rzuuf generalnie ma rację dla Rwewn żródła=0.
    Czyli racji nie ma.
    Bo piszemy o realu, a nie o "fantazjowaniu".
    Jego trafo 20W 12V to był konkret.(post #23)
    trymer01 napisał:
    Koledze CYRUS2 polecam wykonanie takiego doświadczenia, ale rzetelnie.
    Tafo polskiej firmy INDEL, woltommierz klasy 0,05,
    Żarówka ze sklepu - sprawdzona 5W.
    Dlaczego zarzucasz mi nierzetelność ?
    Kazał sprawdzić (post #23), sprawdziłem i podałem wyniki post #24.
  • Tektronix
  • #39
    trymer01
    Moderator Projektowanie
    Nie zarzucam koledze nierzetelności, tylko brak rzetelnego eksperymentu i wyników pomiarów.
    Bo w poście nr 24:
    CYRUS2 napisał:
    Rzuuf napisał:
    A "ubytek" napięcia pod obciążeniem zależy od proporcji oporności obciążenia do oporności źródła.
    Tak jest.
    Rzuuf napisał:
    Jest w czym wybierać: od 0,9 do 1,41 U.
    0,9 jest bez kondensatora, a 1,41 jest z kondensatorem >>2000uF/1A poboru, przy prostowaniu 2-połówkowym 50Hz.
    Sam sobie zaprzeczasz, bo granicą jest stosunek rezystncji.
    1,41 Usk na obciażeniu możesz sobie z głowy wybić.
    Kondensatora nie możesz dowolnie zwiększać.
    Wzrasta stała czasowa ładowania kondensatora. Napięcie DC nie wzrasta.

    Trafo pod żarówką 5W ma 14VAC - 12VAC będzie mieć pod obciążeniem 20W.
    Granicą napięcia jest 15,7V na elektrolicie.
    Niezależnie od pojemności – 1000uF, 2200uF,czy 4700uF.
    Rzuuf napisał:
    Jest w czym wybierać: od 0,9 do 1,41 URMS ...
    0,9 jest bez kondensatora, a 1,41 jest z kondensatorem >>2000uF/1A poboru, przy prostowaniu 2-połówkowym 50Hz.
    Nie jest to prawda. Jak widać w praktyce.
    Ps.Żarowki nie spalisz.

    nie ma ani słowa o wynikach. Żadnego zrzutu z oscyloskopu, żadnego pomiaru prądu, zero wyników - jakichkolwiek liczb.
    CYRUS2 napisał:
    sprawdziłem i podałem wyniki post #24.

    Kolega żyje w innej rzeczywistości?
    I czekałem na ten eksperyment i wyniki - a mamy tylko zapewnienia, że przeprowadzono go i zamieszczono wyniki... (sic !), albo jakieś symulacje, o których z dawna wiadomo że to zwykle tylko ogłupiacze, zwłaszcza gdy obsługujący ów symulator nie wie co robi.
  • #40
    CYRUS2
    Poziom 38  
    trymer01 napisał:
    Nie zarzucam koledze nierzetelności, tylko brak rzetelnego eksperymentu i wyników pomiarów.
    nie ma ani słowa o wynikach. zero wyników - jakichkolwiek liczb.

    Mam na forum udowadniać że 15,7V to liczby.
    Mam udowadniać, że 15,7V to wyniki – Napisałem jasno że to wyniki.

    trymer01 napisał:
    Żadnego zrzutu z oscyloskopu
    W jakim celu –napięcie nie wystarczy ?
    Szanowny kolego !
    Do zasilania czegokolwiek nie wykorzystasz wartości chwilowej napięcia.
    Wykorzystasz wartość średnią, a taką pokazuje woltomierz DC.
    Oscyloskop jest zbędny w tym temacie.
    Kolega się orientuje o czym jest polemika ?
    Ja dowodzę eksperymentalnie, że użytkownik nie ma do dyspozycji napięcia stałego 1,41Usk.
    trymer01 napisał:
    , żadnego pomiaru prądu ?
    W jakim celu jeżeli odbiornikiem jest rezystancja. I=U/R
  • #41
    trymer01
    Moderator Projektowanie
    CYRUS2 napisał:
    Ja dowodzę eksperymentalnie, że użytkownik nie ma do dyspozycji napięcia stałego 1,41Usk.

    A ktoś tak twierdził?
    Cieszę się, że kolega wreszcie zmienił zdanie i przyznaje, że kondensator daje wzrost napięcia. A że różny - zależny od stosunku Rwewn/Robc - toż tu i ja i kilku kolegów usilnie i cierpliwie to koledze tłumaczyliśmy przez blisko 40 postów.
    Resztę wynurzeń i pytań kolegi pozostawię, bo kolega je tak naprawdę do siebie pisał.
  • #42
    kozi966
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci
    Wystarczy.
    Gdyby autor chciał dalej kontynuować dyskusję, lub wygodnie mu się czytało batalię o napięcie średnie na żarówkach lub innych elementach za prostownikiem, to temat otworzę.
  • #44
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #45
    Michał643
    Poziom 12  
    Myślę że łatwiej będzie odnieść się nam do twoich pytać jeśli od razu powiesz do czego potrzebne ci jest badanie tych wartości. My powiemy że jest tak a tak, a potem okaże się że coś poleci w powietrze w postaci czarnej mgły. Mam nadzieję że prądy zwarć były mierzone krótko :)
  • #46
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #47
    Michał643
    Poziom 12  
    To prawidłowo, sama bateria nie uszkodzi się (sam to przecież zauważyłeś). Chodzi mi raczej o to że właściwie nie wiadomo o co chodzi z tymi prądami zwarcia, które mierzysz. (Myślę że twój problem nie dotyczy badania prądów zwarcia tylko podłączenia czegoś do tych ogniw) Nie chcę żebyś na podstawie szczątkowych odpowiedzi wysunął błędne wnioski co do działania tej baterii. Dlatego lepiej by było gdybyś podał więcej informacji na temat projektu. Pozdrawiam:)
  • #48
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #49
    Michał643
    Poziom 12  
    Bo ci się zagrzeje amperomierz, a jakiś słaby - spali się. Nie denerwuj się :) A co do twojego pytania - prąd zwarcia dla baterii połączonych szeregowo powinien być mniejszy od prądów zwarć poszczególnych baterii.

    Cytat:
    Jaki będzie pobór prądu Amper tej grzałki przy stałym napięciu 177V. Jaką moc uzyskam? Ile mocy stracę na tej grzałce przy tym napięciu?

    To ten projekt i to pytanie?
  • #50
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #51
    Michał643
    Poziom 12  
    Cytat:
    Mam amperomierz 20A
    Przypuszczałem że to napiszesz, (też mam taki) ale na tanich miernikach trzeba uważać nawet z takimi prądami (rzędu 10A). Spalić się nie spali (niby), ale zagrzeje. Chyba że masz jakiś droższy niż 150 zł to zwracam honor. Mniejsza z tym.

    Cytat:
    Prąd zwarcia dla baterii połączonych szeregowo powinien być mniejszy od prądów zwarć poszczególnych baterii.

    Mniejszy? dlaczego?

    Każdy panel ma swój opór wewnętrzny, co powoduje spadek maksymalnego prądu pobieranego z baterii oraz napięcia (ale to nie to napięcie obwód otwarty/zamknięty 35V 30,xV , które wynika z budowy wewnętrznej baterii jako układów wykorzystujących półprzewodniki, tylko spadek napięcia na oporze). Tak jak byś wpiął szeregowo opornik. Oczywiście na oporze wewnętrznym wydziela się ciepło. (zależne od parametrów)

    Natomiast przy połączeniu równoległym prąd zwarcia wzrósłby ponad 3 krotnie. To zależności wynikające bezpośrednio z tzw prawa Ohma dla całości obwodu lub po prostu z prawa Ohma.
  • Pomocny post
    #52
    trymer01
    Moderator Projektowanie
    Grzesiek794239 napisał:
    Dalej nie odpowiedziałeś mi dlaczego nie trzymać panela długo na zwarciu amperomierzem?? Prąd zwarcia rożni się o kilka procent od prądu zwarcia jak dla mnie to co najwyżej się może stać to okopcić złączki.

    Niech kolega pomyśli... przy zwarciu (Rz=0) napięcie na zaciskach wynosi zero, więc gdzie się podziało E=I(Rw+Rz)=IRw ?
    Naturalnym efektem jest moc P=IE=I²Rw - i ta moc w postaci ciepła wydzieli się w ogniwie.
    Michał643 napisał:
    prąd zwarcia dla baterii połączonych szeregowo powinien być mniejszy od prądów zwarć poszczególnych baterii.

    A dlaczego?
    I=E/Rw, a dla trzech ogniw I=3E/3Rw=E/Rw.
    Prąd zwarcia będzie identyczny (oczywiście przy założeniu, że ogniwa są identyczne).
    Michał643 napisał:
    Natomiast przy połączeniu równoległym prąd zwarcia wzrósłby ponad 3 krotnie. To zależności wynikające bezpośrednio z tzw prawa Ohma dla całości obwodu lub po prostu z prawa Ohma.

    Jest kolega tego pewien?
    Prawo Ohma rozpisałem wyżej, i mówi ono że 3 razy. A nie ponad 3 razy.
  • #53
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto