Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Skoda Octavia III - Geometria - wart. graniczne, różnice. Skręt i powrót kier.

Vaclav79 27 Sie 2016 13:40 1848 0
  • #1 27 Sie 2016 13:40
    Vaclav79
    Poziom 6  

    Drodzy,

    Będę wdzięczny za Waszą pomoc (jestem osobą nietechniczną), a widziałem już podobne tematy, w którym pokazywaliście ogrom swojej wiedzy i doświadczenia, a mój problem jest "dziwny".

    Mam do Was kilka pytań, ponieważ niepokoją mnie pewne dane na pomiarach geometrii auta oraz mam pewne "odczucia" (fakt, że bardzo subtelne) w prowadzeniu auta. Chciałbym uzyskać informacje od Was, aby wiedzieć, czy temat jest do ogarnięcia - regulacyjne, albo poprzez wymianę elementów (jaki, które należy typować w pierwszej kolejności?).

    Informacja o aucie:
    Octavia 3 w wersji z tylną belką.
    Z tego co mi wiadomo, przednie zwieszenie jest tożsame z tym w golfie 6/7. Obecnie ~50kkm, posiadana od nowości.

    Zdarzenia:
    1. Zaliczyła w swoim żywocie 2 większe dziury - "poprzeczne wykruszenie" w asfalcie (jak gdyby go ktoś wyjął jego warstwę), dosyć głęboki (ok. 20cm?), na tyle wąski, że koło nie wpadło, tylko oparło się na krawędziach. Prędkość ok. 20km/h - bez uszkodzeń opony, felgi, zawieszenia (wg. diagnostów).
    2. Szybszy najazd na prawy krawężnik (koła lekko skręcone w prawo), prędkość ok. 10-15km/h - bez uszkodzeń opony, felgi, zawieszenia (wg. diagnostów).

    Dodam, że po zakupie tylna belka wymagała kosmetycznej korekty (na tzw. fasolkach) (geometryczna oś jazdy miała wartość -0,05) - "taka wyjechała z fabryki".

    Wrażenia podczas jazdy:
    1. Mam uczucie, że auta (przy identycznym skręceniu kierownicy) nieco "chętniej.mocniej" skręca w lewo. Jest to naprawdę subtelny efekt.
    2. Przy dużych prędkościach (pow. 140 km/h) kierownica wymaga minimalnego skręcenia w lewo, aby jazda była na wprost (to pewnie normalne - kompensacja pochylenia drogi).
    Przy prędkościach miejskich jest "na wprost" albo wręcz wymaga delikatnej korekty co jakiś czas w prawo (ciężko stwierdzić, jeśli faktycznie jest takie zjawisko).
    3. Ponadto mam wrażenie graniczące z pewnością, że z lewego skręcenia kierownica odbija niemal do punku 0 (brakuje ok. 1 cm), natomiast przy skręceniu w prawo (i podobnej prędkości) zatrzymuje się ok. 3 cm przed punktem 0.

    Auta prowadzi się dosyć stabilnie, samo nie zmienia pasów (bez trzymania kierownicy), opony (Continental 16") są zużywane w miarę równo, brak ząbkowania.

    Niepokojące dane pomiarowe:
    1. Różnica kątów skrętu - spore dysproporcje, blisko granicy tolerancji.
    2. Pochylenie koła oraz kąt pochylenia wyp. sw. zwr.- wartości są ok, ale różnice L-P mogłyby być mniejsze, pogłębiają się.

    Dodam, że goście od geometrii twierdzą, że w.w wartości są nieregulowane, w tym kąt pochylenia koła. Wg. instrukcji serwisowej do Octavii 3 kąt pochylenia koła można regulować tzw. "sankami" pod silnikiem. Pytanie, czy warto to ruszać (i czy poprawi w.w. kwestie), a nie lepiej wymienić konkretny element?

    Skany z badań geometrii (i mój komentarz)





    8 mc-y po zakupie, bez przygód z dziurami.
    Tylna belka lekko źle ustawiona (geom. oś jazdy -0,05), ale taka musiała wyjechać z fabryki.
    Wyprz. sw. zwr. (+7,31, +7,36) idealne.
    Skoda Octavia III - Geometria - wart. graniczne, różnice. Skręt i powrót kier.

    12 mc-y po zakupie, po przygodzie "poprzecznym wykruszeniem", jeszcze bez korekty tylnej belki.
    Zwiększyło się wyprz. sw. zwr. powiększyło się (+7,39, +7,28).
    Różnica kąta skrętu kół - poza zakresem L (-1,44 -1,30).
    Skoda Octavia III - Geometria - wart. graniczne, różnice. Skręt i powrót kier.

    18mc-y po zakupie, już po korekcie belki.
    Wyprz. sw. zwr. - powiększa się różnica (+7,08, +7,32)
    Kąt pochylenia sw. zwr. - spora różnica (+14,35, +15,04)
    Różnica kątów skrętu przy 20stp. (-1,34, -1,12)

    Oś tylna - różnica rozstawu kół (?!)
    Skoda Octavia III - Geometria - wart. graniczne, różnice. Skręt i powrót kier.

    28 mc-y po zakupie, po najeździe na krawężnik prawą przednią stroną.
    Wyprz. sw. zwr. (+7,04, +7,13) - mniejsza różnica - uleczyło się?
    Kąt pochylenia sw. zwr. - różnica nieco się zmniejszyła (+14,46, +15,11)
    Różnica kątów skrętu przy 20stp. (-1,38, -1,08) - pogłębiła się, blisko granicy.
    Oś tylna - różnica rozstawu kół (?!)
    Oś geometryczna - z minimalnego - lekki + ?
    Skoda Octavia III - Geometria - wart. graniczne, różnice. Skręt i powrót kier.

    Podsumowując, moje pytania:
    1. Czy na opisane wrażenia (dysproporcja w powrocie kierownicy, być może mikroskopijnie słabszy skręt w prawo) mają potwierdzenie w w.w. pomiarach?
    2. Niepokoją mnie dysproporcje/graniczne wartości w różnicy kąta skrętu kół - co tu może być przyczyną i co warto rozważyć przy okazji wymiany elementów zawieszenia/regulacji?
    3. Wyprzedzenie i kąt pochylenia sw. zwr. - tutaj chyba też przy okazji prac przy zawieszeniu można byłoby to poprawić?
    4. Pochylenie prawego przedniego koła - mieści się w normie. Poprawiać, czy zostawić jak jest?
    5. Ew. jakieś inne uwagi?

    Z góry dziękuję, szczególnie tym którzy znajdą jeszcze siłę na odp. po przejściu tego elaboratu, ale chciałem przekazać możliwie wiele informacji :)

    0 0