Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Beko OIE 24300B piekarnik-zegar mruga piszczy - zdjęcia przekaźnika & film

29 Sie 2016 21:09 7062 17
  • Poziom 4  
    Mam następujący problem. Na czas urlopu wyłączyłem w domu zasilanie. Po powrocie i ponownym włączeniu bezpieczników piekarnik wygląda na uszkodzony.
    Zegar cały czas mruga i piszczy. Nie reaguje na przyciski, po przekręceniu pokręteł nie ma żadnej reakcji. Piekarnik to Beko OIE 24300B.
    Czy ktoś jest w stanie podpowiedzieć co się stało?

    Czy w tym wypadku pomoże wymiana samego zegara? Generalnie przynajmniej na razie chciałbym po prostu wskrzesić sam piekarnik. Bez zegara i timer'a jakoś się obejdzie, ale piekarnik mógłby działać...
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 4  
    Wyjąłem dzisiaj zegar i wygląda to tak jak na zdjęciu.
    Styki tego przekaźnika są tak jakby osmolone, natomiast wokół styków idących do wyświetlacza jest taki jakby biały nalot.
    Widoczne to jest na załączonych zdjęciach.

    Czy ta usterka może być spowodowana którąś z tych dwóch rzeczy które wymieniłem powyżej?
  • TermopastyTermopasty
  • Specjalista AGD
    tecto napisał:
    Czy ta usterka może być spowodowana którąś z tych dwóch rzeczy które wymieniłem powyżej?

    Raczej nie. Ale przegrzane styki powinieneś powinieneś wyczyścić, ewent. trochę zacisnąć konektory.

    tecto napisał:
    Zegar cały czas mruga i piszczy.

    Jest to pisk z jakiegoś "głośniczka" czy bliżej niezlokalizowane ciche piszczenie z okolic płytki ? Dźwięk ciągły czy przerywany ?
  • Poziom 4  
    Pisk pochodzi z głośniczka na płytce, dołączyłem nowe zdjęcia całej płytki - widać tam głośniczek.
    Załączyłem też film poniżej. Dźwięk jest przerywany i w takt tego dźwięku mruga wyświetlacz.
    Taki pojedynczy dźwięk był zawsze po włączeniu piekarnika wtedy kiedy jeszcze działał poprawnie.
    Teraz to wygląda tak jakby się włączał i wyłączał w bardzo szybkim tempie w pętli.

    Link


    Jakieś sugestie?
  • Specjalista AGD
    tecto napisał:
    Na czas urlopu wyłączyłem w domu zasilanie.

    tecto napisał:
    Taki pojedynczy dźwięk był zawsze po włączeniu piekarnika wtedy kiedy jeszcze działał poprawnie.


    Myślę, że będzie problem z zasilaniem na płytce. Wyświetlacz pobiera dość duży prąd, co powoduje spadek napięcia i resetowanie się procesora i tak w kółko, ale do potwierdzenia tych przypuszczeń konieczne byłyby pomiary, chyba że chcesz wymianiać elementy w ciemno :)

    Podejrzane niebieskie kondensatory, ewentualnie elektrolity, ze zdjęć nie da się stwierdzić, które dokładnie.

    Masz miernik, lutownicę i umiesz się posługiwać na tyle, by dokonać naprawy ?
  • Specjalista AGD
    Oba niebieskie kondensatory padały namiętnie w tych timerach.
  • Poziom 40  
    Ten duży niebieski kondensator jest od zasilacza; profilaktycznie wymienić na taki typ 470nF/275VAC X2.

    Bliższy oryginałowi:
    Link

    Wymienić tez oba kondensatory elektrolityczne w/g ich pojemności i napięcia pracy, mają być na 105°C - one są przyczyną nie działania po dłuższej przerwie w zasilaniu.



    Uważać podczas wymiany aby nie rozłączyć punktów lutowniczych diody, która znajduje się przy kondensatorze C3.


    Te naloty przy wyświetlaczu to pozostałości topnika - wyświetlacz był lutowany ręcznie; nie przeszkadza to.
  • Specjalista AGD
    HD-VIDEO napisał:
    Uważać podczas wymiany aby nie rozłączyć punktów lutowniczych diody, która znajduje się przy kondensatorze C3.
    Prawda. Zdarza się:!:
    HD-VIDEO napisał:
    Ten duży niebieski kondensator jest od zasilacza; profilaktycznie wymienić na taki typ 470nF/275VAC X2.

    Zgadza się. Mniejszy blokuje zasilanie.
    Elektrolityczne kondensatory do sprawdzenia (jak ma się czym) lub do wymiany.
  • Poziom 4  
    Dziękuję za odpowiedzi. Miernik i lutownicę mam i ogarniam temat na tyle, że sobie poradzę.

    Z waszych wypowiedzi wynika, że najlepiej wymienić ten duży niebieski kondensator i elektrolity. Czy tak?

    Czy dobrze rozumiem, że ten mały niebieski można wykluczyć?

    Co do elektrolitów zawsze mi się wydawało, że jeśli pada elektrolit to wywala mu tę górną pokrywkę z krzyżykiem i jest nazwijmy to "spuchnięty".

    Pytanie w tym momencie - czy da się te kondensatory sprawdzić zwykłym miernikiem, czy muszę wymienić wszystkie podejrzane?
    Mam taki zwykły miernik uniwersalny do pomiarów napięcia, prądu, przerw w obwodzie oraz (chyba - nie pamiętam w tej chwili) rezystancji.

    Jeszcze jedno - nie wiem czy dobrze rozumiem to zdanie:
    "Uważać podczas wymiany aby nie rozłączyć punktów lutowniczych diody, która znajduje się przy kondensatorze".
    Nie mam teraz płytki przed oczami, ale rozumiem, że styki tego kondensatora są bardzo blisko styków diody i chodzi wam o to żebym przez przypadek nie rozlutował jej połączenia z płytką? Czy dobrze rozumiem?
  • Specjalista AGD
    tecto napisał:
    Pytanie w tym momencie - czy da się te kondensatory sprawdzić zwykłym miernikiem, czy muszę wymienić wszystkie podejrzane?

    Najlepiej byłoby zmierzyć pojemność, sam pomiar rezystancji może być mylący. Ale do tego wypadałoby wylutować kondensatory, a od tego już krok do ich wymiany :)
    Koszt niewielki zamkniesz się w 10zł. Zacznij od dużego niebieskiego kondensatora i wykonaj próbę.

    tecto napisał:
    Co do elektrolitów zawsze mi się wydawało, że jeśli pada elektrolit to wywala mu tę górną pokrywkę z krzyżykiem i jest nazwijmy to "spuchnięty".

    Zdarza się, ale nie zawsze.
  • Poziom 40  
    Taki miernik i ta się nie nadaje do pomiaru, wymienić kondensatory elektrolityczne - można kupić jakieś firmowe, łącznie z tym niebieskim, który jest najważniejszy dla bezpieczeństwa użytkowania co do typu.
    Kondensatory wcale nie muszą puchnąć (tam jest inny typ zasilacza - nie jest to przetwornica), poza tym tam już jest wysoka temperatura a to bardzo skraca żywotność kondensatorów elektrolitycznych.


    Ta dioda jest elementem zasilacza tego zegara i rozłączenie się jej doprowadzi do nienaprawialnego uszkodzenia zegara.
    Tam połączenia lutownicze są robione automatem i spoiwa lutowniczego nie jest tam dużo, co może doprowadzić do pęknięcia punktu lutowniczego a wyprowadzenie diody, które w tej diodzie są grube.

    Poza tym użyto tam stopu bezołowiowego. Polutować to stopem Pb/Sn, umyć płytkę IPA, obejrzeć ponownie luty i zegar będzie działał.
  • Specjalista AGD
    HD-VIDEO napisał:
    Taki miernik i ta się nie nadaje do pomiaru, wymienić kondensatory elektrolityczne - można kupić jakieś firmowe, łącznie z tym niebieskim, który jest najważniejszy dla bezpieczeństwa użytkowania co do typu.
    Kondensatory wcale nie muszą puchnąć (tam jest inny typ zasilacza - nie jest to przetwornica), poza tym tam już jest wysoka temperatura a to bardzo skraca żywotność kondensatorów elektrolitycznych.


    Ta dioda jest elementem zasilacza tego zegara i rozłączenie się jej doprowadzi do nienaprawialnego uszkodzenia zegara.
    Tam połączenia lutownicze są robione automatem i spoiwa lutowniczego nie jest tam dużo, co może doprowadzić do pęknięcia punktu lutowniczego a wyprowadzenie diody, które w tej diodzie są grube.

    Poza tym użyto tam stopu bezołowiowego. Polutować to stopem Pb/Sn, umyć płytkę IPA, obejrzeć ponownie luty i zegar będzie działał.

    Jestem pod wrażeniem powyższych "zeznań" :crazyeyes: . Czekamy na następne w wykonaniu ich autora.
  • Poziom 4  
    Powiem szczerze, że nie widzę żadnej diody w okolicach styków wszystkich wymienionych kondensatorów. Styki kondensatorów są w dość dużej odległości od innych styków na płytce i spokojnie można podejść lutownicą. Chyba, że czegoś nie rozumiem.
    Może masz na myśli podobną płytkę, w której było nieco inaczej?
  • Poziom 4  
    Szybkie pytanie - czy zamiast tego 470 nF mogę wstawić 1 uF ? Chodzi o to, że byłem dzisiaj w sklepie z elektroniką, gość oglądał płytkę i stwierdził, że ten duży to właśnie 1 uF.
    Nie pamiętałem wtedy tego, że napisaliście tu 470 nF. Teraz dopiero się przyjrzałem i widzę, że on w tym kodzie ma coś jakby "u47" ...
    Zaufałem sprzedawcy (w końcu wydawałoby się fachowiec...) i teraz nie wiem co powinienem zrobić. Czy mogę wlutować ten 1 uF?

    Ten drugi niebieski mały - też nie wiem czy dobrze dobrał. Załączyłem zdjęcia z porównaniem jaki był a jaki kupiłem.
    Co do elektrolitów nie mam wątpliwości bo mają normalne oznaczenia tylko z tymi problem...
  • Pomocny post
    Specjalista AGD
    Efekty takiej podmianki mogą być różne.
    Kondensator działa tu jak rezystor przy czym ponad dwukrotne zwiększanie jego pojemności prowadzić będzie do płynięcia ponad dwukrotnie większego prądu przez diodę zenera i w zależności od jej parametrów może spowodować jej uszkodzenia.
    Bez parametrów diody nie umiem na 100% odpowiedzieć na Twoje pytanie.
    Gdyby np. była to dioda 5.1V, 0.5W, to powinna wytrzymać, ale inna już niekoniecznie.

    tecto napisał:
    i stwierdził, że ten duży to właśnie 1 uF

    Sprzedawca mylił się.
    HD-VIDEO napisał:
    470nF/275VAC X2

    Twój kondensator jak byk ma napisane µ47 -> 0,47µF -> 470nF

    Dodano po 1 [minuty]:

    Drugi kondensator jest ok.
  • Poziom 4  
    Tacy fachowcy tylko w AVT... Czyli jutro albo w poniedziałek mnie czeka wymianka :cry: Dziękuję za info.

    Dodano po 40 [minuty]:

    Po przelutowaniu samych elektrolitów i tego małego niebieskiego zaczął działać piekarnik. Timer mruga i piszczy, ale nieco inaczej tzn. wolniej. Mam nadzieję, że niedługo podmienię ten duży na właściwy i zobaczę co i jak...
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    µ47 -> 0,47µF -> 470nF.

    Wstawienie 1uF, jest ryzykowne, wstawić taki jak oryginał
  • Poziom 4  
    Pomogło :!: :!: Dzięki Panowie. Wszystko działa jak dawniej :D