Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Daf xf 105 2010r - Zaświecanie się świateł stopu i pstrykanie przekaźnika

klika60 31 Sie 2016 19:23 2712 3
  • #1 31 Sie 2016 19:23
    klika60
    Poziom 15  

    Witam sytuacja wygląda następująco, podczas jazdy po wciśnięciu hamulca zaświecają się światła stopu gdy kierowca zdejmie nogę z hamulca światła potrafią się dalej świecić a czasami pulsują i pstryka przekaźnik od tych świateł. Sprawdziłem wszystkie wiązki pod kabiną, wszystkie są dobre, czyściłem pedał hamulca nie zacina się i odbija do końca, przekaźnik założyłem nowy, podczas diagnozy zero błędów obydwa potencjometry działają prawidłowo. Czy może być uszkodzony zawór pedału hamulca? Dodam że nie ma reguły na wystąpienie tej usterki, jeżdżąc po placu jest wszystko dobrze, nawet podpinałem inną naczepę i zmieniałem przewody dywanik też wyjąłem myślałem że może podchodzić pod pedał hamulca z góry dziękuje za podpowiedzi

    0 3
  • Pomocny post
    #2 01 Wrz 2016 00:34
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Jeden z dwóch przewodów wymienionych poniżej musi mieć przetartą izolację i dotyka do masy co uruchamia przekaźnik świateł stopu:
    1.przewód od wyłącznika w pedale hamulca pin B3 do sterownika EBS pin E3 (bodajże niebieski 3603);
    lub
    2.przewód od wyłącznika w pedale hamulca pin B5 do pinu 86 w przekaźniku świateł stopu (bodajże czarny 4602).
    Obydwa przewody wiodą w 98% swojej długości wewnątrz kabiny pod deską.
    Jak zauważysz, wiązki z hamulca nożnego zaraz obok zaworu hamulca nożnego wchodzą do wewnątrz kabiny tak więc gro wiązki biegnie wewnątrz kabiny w otoczeniu nielakierowanej i z ostrymi krawędziami struktury stelaża deski.
    Po wciśnięciu pedału hamulca nożnego wewnątrz zaworu hamulca nożnego jest mikrowyłącznik który po naciśnięciu pedału łączy piny B3 i B5 z pinem b2 który jest podłączony do masy.
    Sprawdź dokładnie obydwa przewody.Zacznij od miejsc łatwo dostępnych czyli ściągnij panele pod tablicą bezpieczników gdzie zamontowany jest EBS ECU oraz sprawdź te przewody od miejsca gdzie wchodzą w podłogę kabiny i dalej po zdjęciu obudowy kolumny kierowniczej.
    zdejmowanie deski zostaw sobie na koniec.
    P.S. Wyłącznik w pedale hamulca oraz EBS ECU są raczej KULOODPORNE - w 99.9% przypadków to przetarty, dotykający do masy jeden z przewodów jak powyżej

    1
  • #3 02 Wrz 2016 21:37
    klika60
    Poziom 15  

    Więc tak poświęciłem czas i przejrzałem całą wiązkę od pedału hamulca nic nie znalazłem dodam że wszystko przemierzyłem miernikiem zruszyłem przewody czyli pociągnąłem je po parę centymetrów w stronę sterownika i dalej problem kierowca jeszcze dodał że pulsuje mu wtedy wyświetlacz czyżby coś z zasilaniem? Czy ebs wysyła canem informacje do vic że trzeba załączyć przekaźnik od świateł stopu może tu leży gdzieś przyczyna?

    0
  • #4 03 Wrz 2016 14:43
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Tak, może sie tak zdarzyć gdyż VIC zapali światło stopu jak deceleration (opóźnienie; wyhamowanie) samochodu przekroczy pewną wartość progową (ileś tam m/s2).
    Nie napisałeś, że na wyświetlaczu pojawia się na ułamek sekundy ostrzeżenie, a to totalnie zmienia postać rzeczy!
    VIC zapali światła stopu gdy auto gwałtownie wyhamuje np. podczas:
    1.Załączenia się hamulca wydechowego
    2.włączenia się intardera
    3.Hamowania silnikiem gdy auto jest bez naczepy i na niskim biegu
    Tutaj myślę, ze miejsce ma inne zjawisko:
    Sygnał o deceleracji pochodzi z EBS ECU który za pośrednictwem CAN wysyła message do VIC aby zapalić światło stopu.
    EBS ECU jest w stanie mierzyć opóźnienie samochodu mierząc spadek częstotliwości sygnału sinusoidalnego z czujników kół przednich w funkcji czasu - czyli posiłkuje się analizując sygnał z czujników ABS osi przedniej.
    Sytuacja była kiedyś analizowana przez DAF-a który zauważył, że czujniki ABS i wieńce nie mają tu nic do tego.
    Taki symptom widziałem nawet w autach na postoju.
    DAF doszedł do wniosku, iż przewody do przednich czujników ABS są we wspólnej wiązce z innymi przewodami.
    Sygnały i prądy płynące w tych innych przewodach powodują oczywiście generowanie wokół nich pola elektrycznego - które to pole elektryczne zakłóca sygnał w przewodach z czujników ABS będących we wspólnej wiązce.
    DAF zaleca wymianę wiązek do przednich czujników ABS na nowe co o dziwo eliminuje to zjawisko, aczkolwiek ja osobiście po prostu zakładałem nowe przewody do przednich czujników ABS używając przedłużaczy czujników ABS od przyczep (brązowe,w silikonowych koszulkach, dostępne w sklepach z częściami do przyczep, a są one nawet 10m długie) i zabezpieczając je do wiązki w peszli PCV tertytkami.
    Przedłużacze do czujników ABS są zakończone wtyczkami żeńskimi pasującymi do oryginalnych czujników ABS , natomiast drugi koniec kabla przedłużacza zarobiony był pinami do kostki w złączach kabinowych (pod czarną pokrywą pod maską).
    Te przedłużacze są ponadto 100 razy bardziej odporne na przetarcia niż oryginalne przewody biegnące w oryginalnej wiązce.
    Przed położeniem przedłużaczy w peszlę można je owinąć folią aluminiową taką jak do kurczaków.
    Ta metoda dotyczy tylko i wyłącznie czujników osi przedniej.
    Życzę milej zabawy ;)

    0