Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Uniwersalny sterownik szyb elektrycznych w samochodzie

goreckidiy 04 Wrz 2016 10:25 19767 81
  • Uniwersalny sterownik szyb elektrycznych w samochodzie

    Prezentowane urządzenie to automatyczny sterownik elektrycznie podnoszonych szyb, który zaprojektowałem do Fiata Seicento mojej żony. Samochód posiadał oryginalnie elektrycznie podnoszone szyby, lecz ich sterowanie polegało na tym że podnośnik pracował tylko wówczas gdy przycisk był naciśnięty. Po jego zwolnieniu natychmiast się zatrzymywały. Dla lepszego komfortu, łatwiejszej obsługi, i trochę bajeru, stworzyłem własną wersję. Logikę prezentowanego sterownika oparłem o działanie sterownika, w moim Fiacie Stilo, poprawiając jedynie to co najbardziej mnie bulwersuje, czyli automatyczne zamykanie/otwieranie szyby po przytrzymaniu przycisku 0,5s ? w moim sterowniku zmieniłem na 1s, i teraz można sobie spokojnie uchylać szybę ;). Omawiane urządzenie steruje tylko jedną szybą. Aby sterować dwoma należy wykonać dwa takie układy. Jest to duża wada, bo wymaga większego nakładu pracy, i nieco podnosi koszty, ale takie rozwiązanie posiada też sporo zalet:
    - Można zastosować do szyberdachu elektrycznego (jeden sterownik).
    - Łatwiej upchać gdy brakuje miejsca za deską rozdzielczą.
    - Obsługa przycisków zamknij/otwórz jest całkowicie niezależna dla pasażera i kierowcy.
    Te zalety właśnie skłoniły mnie do wykonania takiej, pojedynczej wersji układu.


    Zasada działania:

    Sercem układu jest mikrokontroler Attiny13, pełniąc funkcje czasowe oraz logiczne. Za pośrednictwem tranzystorów N-P-N steruje on cewkami dwóch przekaźników, które to sterują pracą podnośnika szyby. Po naciśnięciu przycisku "Otwórz" lub "Zamknij" podnośnik rozpocznie pracę. Będzie on musiał zmierzyć się z dwoma zabezpieczeniami: Jedno z nich (najważniejsze!) to wyłącznik nadprądowy. Z założenia ma natychmiast zatrzymać podnośnik, gdy szyba napotka na swojej drodze jakiś opór, lub dojedzie do maksymalnej pozycji. Zabezpieczenie wykonałem z kontaktronu, na który została nawinięta cewka, z grubego drutu emaliowanego. Gdy prąd pobierany przez silnik podnośnika wzrośnie, cewka nawinięta na kontaktron wytworzy pole elektromagnetyczne na tyle duże, że spowoduje zadziałanie kontaktronu. On z kolei zewrze do masy jedno z wejść mikrokontrolera, który natychmiast zatrzyma pracę podnośnika. Kolejnym dość istotnym zabezpieczeniem jest zabezpieczenie czasowe, które odgrywa ważną rolę podczas zamykania/otwierania automatycznego. Jeżeli podczas zamykania/otwierania, w ciągu 6 sekund nie zadziała kontaktron nastąpi zatrzymanie pracy podnośnika. Zabezpiecza to przed awarią kontaktronu, lub nieprawidłową konfiguracją cewki (za mało zwoi). Nad niezawodną pracą mikrokontrolera czuwa funkcja watchdog, która zostaje zresetowana co 64ms. Dzięki temu ewentualne zawieszenie się programu zresetuje mikrokontroler, przywracając prawidłowe działanie. Urządzenie dysponuje także czterema wejściami logicznymi (0/1) odizolowanymi od mikrokontrolera za pomocą transoptorów.




    W celu wyzwolenia wejścia, należy na nie podać stan wysoki (+12V).
    - Przycisk "Otwórz"
    - Przycisk "Zamknij"
    - Sygnał domykania szyby pochodzący z centralnego zamka
    - Zewnętrzny kontaktron ? jeżeli istnieje konieczność użycia zewnętrznego kontaktronu, można go podłączyć pod to wejście, pamiętając jednak o tym by zlutować/rozlutować właściwe punkty na PCB (zostały one oznaczone). Zamiast cewki na kontaktronie można wlutować zworę, i nie trzeba montować kontaktronu na płytce PCB.


    Uniwersalny sterownik szyb elektrycznych w samochodzie
    Uniwersalny sterownik szyb elektrycznych w samochodzie


    Obsługa:

    Szybę podnosi i opuszcza się za pomocą przycisków Otwórz/Zamknij.
    Naciśnięcie jednego z przycisków przez czas krótszy niż 1s. spowoduje ruch szyby góra/dół,
    do momentu puszczenia przycisku. Po przytrzymaniu dowolnego przycisku przez czas dłuższy
    niż 1s nastąpi automatyczne zamykanie/otwieranie szyby. Proces ten zostanie przerwany gdy:
    - Ponownie zostanie naciśnięty dowolny przycisk
    - Szyba napotka po drodze na opór (zabezpieczenie nadprądowe)
    - Szyba całkowicie się zamknie/otworzy (zabezpieczenie nadprądowe)
    - Czas zamykania/otwierania przekroczy 6s. (zabezpieczenie czasowe)

    Opcja domykania szyby (komfort):
    Po otrzymaniu sygnału domykania szyb z centralki pilota, nastąpi automatyczne zamykanie szyby.
    Proces ten zostanie przerwany gdy:
    - Szyba napotka po drodze na opór (zabezpieczenie nadprądowe)
    - Szyba całkowicie się zamknie. (zabezpieczenie nadprądowe)
    - Czas zamykania przekroczy 6s. (zabezpieczenie czasowe)


    Wskazówki montażowe:

    Uniwersalny sterownik szyb elektrycznych w samochodzie

    Przekaźniki:
    2x KB S4-12 (użyty w projekcie)
    Cewka: 12V
    Styki: 20A

    Odpowiedniki :
    Fujitsu FBR51
    Hongfa HFKM
    NAIS JJM
    SONGCHUAN 895

    Kontaktron:
    fi 2.5x16mm

    Cewka:
    2-5 zwoi drutu emaliowanego fi 1mm.
    Nawinąć na wiertle fi 3mm, zgodnie z wskazówkami zegara,
    i nasunąć na kontaktron.

    Regulacji (zmniejszenia) czułości można dokonać na kilka sposobów:
    - Lutując zwoje ze sobą lub ujmując je (im mniej tym mniejsza czułość)
    - Rozciągając cewkę (im raster między zwojami jest większy, tym mniejsza czułość)
    - Przesuwając cewkę względem kontaktronu na jego skrajne pozycje


    Płytka PCB:
    Montaż układu najlepiej zacząć od przylutowania dwóch zwór z cienkiego drutu, a następnie rezystorów SMD. Wszystkie ścieżki przez który popłynie duży prąd (te najgrubsze w okolicy przekaźników) należy pokryć grubą warstwą cyny najlepiej zatapiając w niej cienki miedziany drut.


    Dane techniczne:

    Napięcie zasilania: 12V - 15V
    Pobór prądu w stanie czuwania: max 10mA
    Napięcie wyjściowe (podnośnik): 12V - 15V
    Maksymalny prąd wyjściowy (podnośnik): 20A
    Napięcie wejść 0/1: 12V ? 15V
    Zabezpieczenia: nadprądowe, czasowe


    Układ działa bezawaryjnie w samochodzie od kilku dni.
    Gdy znajdę chwilkę wolnego czasu zamieszczę film z działania szyby, oraz zdjęcia samego podłączenia w samochodzie.

    W załączniku komplet materiałów pozwalających na wykonanie takiego sterownika.


    UWAGA!!!
    Zachowaj szczególną ostrożność podczas montażu, przeprowadzania testów działania, oraz eksploatacji układu! Jeżeli chcesz sprawdzić czy zabezpieczenie przed przeciążeniem działa prawidłowo, dopchnij dłonią szybę do uszczelki, przytrzymaj ją obustronnie dociśniętymi dłońmi do jej powierzchni przy otwartych drzwiach, lub użyj przedmiotu który szyba będzie w stanie ściąć nie doprowadzając do jej uszkodzenia. Nie wsadzaj rąk w szczelinę między szybę a drzwi!!! Nie ponoszę odpowiedzialności za szkody materialne bądź zdrowotne wyrządzone przez prezentowany układ. Z udostępnionych materiałów, korzystasz na własną odpowiedzialność!


    Fajne!
  • Relpol
  • #2 04 Wrz 2016 11:09
    Rysiek2
    Poziom 33  

    Bardzo dobry projekt. Przede wszystkim - bezpieczny.

  • #3 04 Wrz 2016 12:29
    NIXIE_123
    Poziom 28  

    Świetny projekt, dobrze opisany i jest wiele praktycznych. wskazówek. Prąd w stanie czuwania 10ma dotyczy jednego modułu? Przy dwóch takich będzie to 20mA czy to nie dużo? Jak ktoś rzadko jeździ

  • Relpol
  • #4 04 Wrz 2016 12:39
    goreckidiy
    Poziom 10  

    Tak,
    Prąd 10mA dotyczy jednego modułu, tyle że jest to maksimum. W praktyce układ pobiera ok 7mA i niestety niżej nie udało mi się już zejść.
    Dioda led od centralnego zamka też pobiera prąd, nie mówiąc już o elektronice która oryginalnie jest w samochodzie :P

    Jeżeli wejście comfort nie zostanie użyte, układ można podłączyć za kluczykiem.

  • #5 04 Wrz 2016 13:20
    Cersunited
    Poziom 16  

    Projekt bardzo fajny szczególnie biorąc pod uwagę fakt dodania nowej funkcjonalności do starego auta:) Zwróciłbym jednak uwagę na pobór prądu jest on stanowczo zbyt wysoki. Zimą szczególnie przy słabszym akumulatorze i dłuższym postoju może być problem. Dodatkowo fabrycznie w takich układach stosuje się podwójne przyciski (lekkie naciśnięcie - manualne podnoszenie, mocniejsze - automat). W takim przypadku układ w stanie czuwania nie pobierałby prądu prawie wcale (załączenie zasilania automatu tylko na określony czas podróży szyby w górę lub w dół)

    Pozdrawiam

  • #6 04 Wrz 2016 13:30
    goreckidiy
    Poziom 10  

    Cersunited napisał:
    Dodatkowo fabrycznie w takich układach stosuje się podwójne przyciski (lekkie naciśnięcie - manualne podnoszenie, mocniejsze - automat)


    Faktycznie, tyle że ciężko jest kupić takie "uniwersalne" przyciski.
    W Seicento są oryginalne przyciski jednostopniowe, które ładnie wyglądają.
    W moim Stilo, również są jednostopniowe, i działają dokładnie tak jak w moim układzie.
    Adaptacja innych przycisków już zepsuła by wygląd.
    Co do prądu... Nie wydaje mi się żeby dwa takie układy (max 20mA) szybko rozładowały akumulator, a silniczek o pojemności 1,1 nie potrzebuje wielkiego prądu do rozruchu. Zrezygnowanie z opcji "comfort" i podłączenie układu za kluczykiem też jest dobrym rozwiązaniem. Do póki nie przekręci się kluczyka, układ nie będzie w ogóle obciążał akumulatora.

    Nie mam pomysłu jak niżej zejść prądem podczas czuwania.

  • #7 04 Wrz 2016 13:43
    kajtaskajtas
    Poziom 12  

    goreckidiy napisał:
    Nie mam pomysłu jak niżej zejść prądem podczas czuwania.

    Może usypianie procesora? Attiny13 ma dużo opcji usypiania, da się zejść do kilkunastu-kilkudziesięciu mikroamperów.

  • #8 04 Wrz 2016 13:50
    goreckidiy
    Poziom 10  

    Użyłem bodajże 98% flasha, więc nie wiem czy uda się zrobić coś takiego - nigdy nie korzystałem z IDLE (bodajże tak się nazywa ta opcja?)
    Czy mógł byś na PW mniej więcej opisać mi jak byś to widział ?
    Jeżeli nie ściągałeś jeszcze załącznika, dodam że program pisałem w Bascom,i tylko taki język znam.

  • #9 04 Wrz 2016 15:36
    Kaz K
    Poziom 20  

    Panowie w czym problem z poborem prądu , podłączyć zasilanie po stacyjce. W moim fiacie mam oryginalny sterownik i działa tylko około 30 sek po wyłączeniu stacyjki. Jeśli komuś potrzebne cały czas zabawianie się w otwieranie i zamykanie szyb (nie widzę takiego sensu zawsze można załączyć stacyjkę), to można dodatkowo dorobić przycisk podający zasilanie na sterownik.
    Projekcik ciekawy i przydatny dla autek bez takich funkcji - brawo dla Autora.

  • #11 04 Wrz 2016 16:42
    goreckidiy
    Poziom 10  

    1. Faktycznie są straty na 7805, ale i tak przy prądzie 7mA który pobiera cały układ, jest to znikoma strata. Co najwyżej zastosował bym 78L05 (mniejszą wersję), ale na pewno nie poszedł bym w żadne przetwornice - uważam że to już by była przesada ;)

    2. Owszem można by było to tak rozwiązać. Ja nigdy nie miałem z takimi układami doczynienia, więc zastosowałem stary, sprawdzony sposób. Na pewno rozwiązanie o którym piszesz było by leprze w konfiguracji (programowo), i przede wszystkim bardziej niezawodne. Niemniej jednak przez kontaktron przepływa bardzo niewielki prąd, co zapobiega zużywaniu się, a jeszcze dodatkowo jest zabezpieczenie czasowe. Koszt pewnie podobny...

    3. Faktycznie analogowe zabezpieczenie było by dużo bardziej niezawodne, i pewniejsze.
    I tak pozostaje jeszcze ryzyko "sklejenia" się styków, i na to żadne zabezpieczenia nie pomogą. Ostatnim zabezpieczeniem jest bezpiecznik w instalacji elektrycznej samochodu, bez którego nie odważył bym się instalować układu. Tak czy owak, z założenia miał to być tani, prosty, szybki projekt - spełnia swoje zadanie.

  • #12 04 Wrz 2016 17:04
    leonow32

    Poziom 30  

    Zabezpieczenie z kontaktronem nadzwyczaj ciekawe, ale czy to jest rzeczywiście skuteczne? Skąd wiesz jaką cewkę nawinąć aby zabezpieczenie uaktywniło się przy żądanym obciążeniu?

    Moim zdaniem prościej (i skuteczniej) byłoby zrobić zabezpieczenie oparte o pomiar napięcia na boczniku pomiarowym. Napięcie mógłby sprawdzać zwyczajny komparator i w razie potrzeby mógłby zamykać jakiś MOSFET, który odcinałby zasilanie silnika. Ewentualnie jeszcze jakiś filtr RC aby dodać zwłokę. Proste i skuteczne.

  • #13 04 Wrz 2016 17:15
    pikarel
    Poziom 31  

    NIXIE_123 napisał:
    Świetny projekt, dobrze opisany i jest wiele praktycznych. wskazówek. Prąd w stanie czuwania 10ma dotyczy jednego modułu? Przy dwóch takich będzie to 20mA czy to nie dużo? Jak ktoś rzadko jeździ


    Zadałem sobie ten bardzo ciężki trud i policzyłem:
    akumulator o pojemności 36Ah przy obciążeniu go prądem 10mA=0.01A
    rozładuje się
    36:0.01=3600
    po 3600 godzinach (150 dni), to jest po pięciu miesiącach, a przy prądzie 7 mA - po siedmiu (214 dniach).

    Jeśli już obawiać się rozładowania akumulatora, to pod uwagę nalezy wziąć np. radio samochodowe.
    Niektóre radia w stanie czuwania pobierają - w zależności od "chińskości" wykonania - nawet do 0.1A i tu już można widzieć problem.

    Układ z tematu - biorąc pod uwagę pojemność akumulatora - jest dość prądooszczędnie wykonany.

  • #14 04 Wrz 2016 17:18
    goreckidiy
    Poziom 10  

    leonow32 napisał:
    Zabezpieczenie z kontaktronem nadzwyczaj ciekawe, ale czy to jest rzeczywiście skuteczne? Skąd wiesz jaką cewkę nawinąć aby zabezpieczenie uaktywniło się przy żądanym obciążeniu?

    Skuteczne jest, i co najważniejsze trzyma parametry. Z ustawieniem faktycznie jest kłopot, i trzeba to robić doświadczalnie, bo każdy podnośnik ma inny prąd (choćby zużycie mechaniczne). Za to jak się już raz wyreguluje, to będzie na wieki.

    leonow32 napisał:
    Moim zdaniem prościej (i skuteczniej) byłoby zrobić zabezpieczenie oparte o pomiar napięcia na boczniku pomiarowym.

    Owszem, tyle że trzeba by już było użyć większego uC (attiny13 ma mało nóżek), no i skąd tanio dorwać boczniki (dwa na dwie szyby). Z demobilu odpada, bo osoba która chciała by złożyć sobie taki układ, może nie mieć do takiego bocznika dostępu - mamy tu do czynienia z prądem 10-18A. Łatwiej chyba już zakupić kontaktron, i nawinąć na niego cewkę.

    Można różnie zbudować układ, który będzie realizował takie same zadania, a może nawet będzie miał więcej opcji. Ja postawiłem na takie rozwiązanie, i właśnie takie prezentuje, bo działa prawidłowo. Można implementować przetwornice, boczniki do pomiaru prądu, zrobić otwieranie szyb na pilota, i wszystko to będzie działało. Pytanie tylko po co, i gdzie jest granica ;) ?

    pikarel napisał:
    Zadałem sobie ten bardzo ciężki trud i policzyłem:
    akumulator o pojemności 36Ah przy obciążeniu go prądem 10mA=0.01A
    rozładuje się
    36:0.01=3600
    po 3600 godzinach (150 dni), to jest po pięciu miesiącach, a przy prądzie 7 mA - po siedmiu (214 dniach).


    Świetnie że rozwiałeś wątpliwości - też miałem ochotę to policzyć.
    Myślę że 150 dni postoju samochodu, mało komu się przydarza.
    Nawet mój dziadek który był świetnym kierowcą (tyle że niedzielnym) częściej jeździł :)

  • #15 04 Wrz 2016 17:26
    Marian B
    Poziom 35  

    Zabezpieczenie z kontaktronem jest bardzo pewne i skuteczne, a przede wszystkim bardzo proste, bardzo łatwo można "montażowo" zrobić możliwość regulacji czułości. Wszystkie "komparatory" to komplikacja układu. Pomiar spadku napięcia na rezystorze pomiarowym też odpada, bo silnik pobiera znaczny prąd i mocno spadają obroty.
    Tu jest opis systemu "elektrycznych szyb" z wykorzystaniem tradycyjnych elementów, oraz kontaktronów w zabezpieczeniu, i wykrywaniu krańcowych położeń szyb.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=8097059#8097059
    Ten układ nie pobiera prądu w stanie spoczynku (zachowana "przerwa powietrzna"), działa bezawaryjnie już prawie 8 lat. Wygląda na skomplikowany, ale w rzeczywistości jest bardzo prosty, bo składa się z czterech jednakowych sekcji. Dla samochodu dwudrzwiowego można "wyciąć" dwie środkowe sekcje bez zmiany zasady działania całości.

  • #16 04 Wrz 2016 17:51
    NIXIE_123
    Poziom 28  

    pikarel napisał:
    NIXIE_123 napisał:
    Świetny projekt, dobrze opisany i jest wiele praktycznych. wskazówek. Prąd w stanie czuwania 10ma dotyczy jednego modułu? Przy dwóch takich będzie to 20mA czy to nie dużo? Jak ktoś rzadko jeździ


    Zadałem sobie ten bardzo ciężki trud i policzyłem:
    akumulator o pojemności 36Ah przy obciążeniu go prądem 10mA=0.01A
    rozładuje się
    36:0.01=3600
    po 3600 godzinach (150 dni), to jest po pięciu miesiącach, a przy prądzie 7 mA - po siedmiu (214 dniach).

    Jeśli już obawiać się rozładowania akumulatora, to pod uwagę nalezy wziąć np. radio samochodowe.
    Niektóre radia w stanie czuwania pobierają - w zależności od "chińskości" wykonania - nawet do 0.1A i tu już można widzieć problem.

    Układ z tematu - biorąc pod uwagę pojemność akumulatora - jest dość prądooszczędnie wykonany.


    1. Dotyczy to akumulatora prosto ze sklepu. Mało który (żaden) akumulator w aucie po dłuższym czasie posiada znamionową pojemność
    2. Nie uwzględniłeś zjawiska samorozładowywania się akumulatora
    3. Nie trzeba rozładowywać akumulatora do zera. Starszym aku wystarczy rozładować do pewnego poziomu, aby uniemożliwić odpalenie silnika
    4. Do tego jak autor wspomniał dochodzą inne urządzenia pobierające prąd w aucie. Razem z nimi i powyższym, to już coś. Mówię tu oczywiście o akumulatorach, które pierwszą młodość mają już za sobą, lub o nie podładowywanych/jeżdżonych w zimę

  • #17 04 Wrz 2016 18:11
    goreckidiy
    Poziom 10  

    NIXIE_123 napisał:
    4. Do tego jak autor wspomniał dochodzą inne urządzenia pobierające prąd w aucie. Razem z nimi i powyższym, to już coś. Mówię tu oczywiście o akumulatorach, które pierwszą młodość mają już za sobą, lub o nie podładowywanych/jeżdżonych w zimę

    Wygląda na to że temat akumulatora będzie się toczył do końca... 7mA...
    Proponuję osobom, które koniecznie chcą korzystać z opcji komfort i muszą mieć zasilany układ z przed kluczyka a ich akumulator jest już leciwy - wymontować radio - powinno to skompensować pobór prądu ;)
    Można też wymontować lampkę kabinową (tylko jak ma automatyczne przygaszanie), sterownik zamka centralnego, lampkę w bagażniku, i ECU - w ten sposób można zaoszczędzić co najmniej 100mA ;)

    Temat poboru prądu uważam za wyjaśniony w każdej kwestii.
    Zapraszam do wypowiadania się pomijając już wyjaśniony temat poboru prądu - chyba że ktoś ma pomysł jak zastosować IDLE przy obecnej konfiguracji.

  • #18 04 Wrz 2016 18:49
    2785103
    Użytkownik usunął konto  
  • #19 04 Wrz 2016 18:49
    krisRaba
    Poziom 25  

    Cześć :-)
    Połowa prądu, z którym większość chciałaby walczyć, to prąd jałowy 7805 ;-) Kiedyś również bylem zaskoczony, że niczym nie obciążony potrafi brać Iq=4-4.5mA - zobacz w kartę katalogową. Wersja 78L05 nie jest pod tym względem lepsza. Kiedyś znalazłem odpowiednik o prądzie max chyba 100mA, który pobiera jałowo ułamek z tego co 7805. To było chyba LP2950-5.0? Czy jakoś tak... To stabilizator liniowy LDO, nie przetwornica, czyli łatwo możesz go podmienić w projekcie w razie potrzeby. Jest w TO92 i DPAK.
    Co do IDLE to sprawa jest banalna. W main() dodajesz instrukcję sleep, tak że dojście do niej usypia w tym miejscu procesor. Budzisz go przerwaniami, więc prawdopodobnie musiałbyś zainteresować się przerwaniami pinchange, które wykrywają zmianę stanu na pinie wejściowym. Potem możesz sprawdzać interesujące Cię zmiany w przerwaniu lub przerwaniem tylko budzić procka, a logikę nadal wykonywać w main. Możesz przy wykryciu zmiany niski->wysoki startować licznik, a w drugą stronę zatrzymywać i sprawdzać, czy trzymany był wystarczająco długo. Nie znam niestety bascoma, mógłbym coś pomóc w C...

  • #20 04 Wrz 2016 18:51
    2785103
    Użytkownik usunął konto  
  • #21 04 Wrz 2016 19:03
    22053
    Użytkownik usunął konto  
  • #22 04 Wrz 2016 19:18
    goreckidiy
    Poziom 10  

    micho.no1 napisał:
    W której szkole tak uczą ?

    To był taki w sumie żart, bez urazy dla nikogo ;) - nie kwestionuję niczyjej wiedzy, i zdaję sobie sprawę że temat jest poważny, tylko nie wiem na ile...
    Chciałem jakoś urwać już temat prądu. Na razie nie mam obaw o rozładowywanie, a jak się pojawi problem to będę dalej walczył.
    Może uda mi się za interpretować IDLE, co również zmniejszyłoby prądożerność małą ingerencją zarazem.

    krisRaba napisał:
    To było chyba LP2950-5.0

    Chętnie spróbuję tyle że nie mam takiego w swoim magazynku. Gdy tylko okaże się że problem z akumulatorem występuje, pewnie się skuszę. Jeżeli nie to zostawię jak jest bo najzwyczajniej w świecie nie chce mi się wszystkiego demontować :)

    R-MIK napisał:
    Nie usypiasz procka? Z głębokiego uśpienia może budzić przerwanie INT.
    Właśnie nie usypiam, i szukam informacji na ten temat - faktycznie ciekawe i przydatne. Jak uda mi się coś zdziałać zamieszczę zmodyfikowany program. Póki co chłonę wiedzę :)

  • #23 04 Wrz 2016 21:52
    Marian B
    Poziom 35  

    Z praktycznych powodów "elektryczne szyby" powinny działać przy wyjętym kluczyku ze stacyjki i to w pozycji gdy wszystkie odbiorniki są wyłączone (były wypowiedzi, że mogą działać po włożeniu kluczyka). Typowa sytuacja, to dłuższy czas siedzi ktoś w samochodzie (nie kierowca) i chce uchylić szybę bo mu duszno. Moim zdaniem w ogóle nie wchodzi pod uwagę działanie szyb tylko po włączeniu/włożeniu kluczyka. Szyby muszą działać zawsze, nie zależnie od niczego.

  • #24 04 Wrz 2016 22:18
    2785103
    Użytkownik usunął konto  
  • #25 04 Wrz 2016 22:29
    krau
    Poziom 20  

    Marian B napisał:
    Z praktycznych powodów "elektryczne szyby" powinny działać przy wyjętym kluczyku ze stacyjki i to w pozycji gdy wszystkie odbiorniki są wyłączone (były wypowiedzi, że mogą działać po włożeniu kluczyka). Typowa sytuacja, to dłuższy czas siedzi ktoś w samochodzie (nie kierowca) i chce uchylić szybę bo mu duszno. Moim zdaniem w ogóle nie wchodzi pod uwagę działanie szyb tylko po włączeniu/włożeniu kluczyka. Szyby muszą działać zawsze, nie zależnie od niczego.


    Bzdura.
    Nie spotkałem do tej pory auta w którym tak by to działało. Owszem, jest czas na zasunięcie szyby po wyjęciu kluczyka ze stacyjki i na tym koniec. Gdyby tak było, to włamanie do auta byłoby banalnie proste - wystarczyłoby np. drutem nacisnąć przycisk by szyba się otworzyła i gotowe...

    Co do projektu: czy nie lepiej by było gdyby krótki impuls z przełącznika (chwilowe jego naciśnięcie) powodował pełne zamykanie lub otwieranie szyby, a dłuższe jego przytrzymanie pracę napędu do czasu jego puszczenia?

  • #26 04 Wrz 2016 22:40
    Rysiek2
    Poziom 33  

    NIXIE_123 napisał:
    1. Dotyczy to akumulatora prosto ze sklepu. Mało który (żaden) akumulator w aucie po dłuższym czasie posiada znamionową pojemność
    2. Nie uwzględniłeś zjawiska samorozładowywania się akumulatora
    3. Nie trzeba rozładowywać akumulatora do zera. Starszym aku wystarczy rozładować do pewnego poziomu, aby uniemożliwić odpalenie silnika
    4. Do tego jak autor wspomniał dochodzą inne urządzenia pobierające prąd w aucie. Razem z nimi i powyższym, to już coś. Mówię tu oczywiście o akumulatorach, które pierwszą młodość mają już za sobą, lub o nie podładowywanych/jeżdżonych w zimę


    Kolega jak widzę wyznaje filozofię "zawinił kowal a cygana powiesili"
    Oczywiście, że obliczone dane dotyczą czystej teorii - i o to chodzi. Dlatego jest to obiektywne.

    Dodano po 5 [minuty]:

    krau napisał:
    Co do projektu: czy nie lepiej by było gdyby krótki impuls z przełącznika (chwilowe jego naciśnięcie) powodował pełne zamykanie lub otwieranie szyby, a dłuższe jego przytrzymanie pracę napędu do czasu jego puszczenia?

    Popieram pomysł, byłoby bardziej intuicyjnie. Przy czym start przydałby się lekko opóźniony.

  • #27 05 Wrz 2016 00:01
    pikarel
    Poziom 31  

    Rysiek2 napisał:
    NIXIE_123 napisał:
    1. Dotyczy to akumulatora prosto ze sklepu. Mało który (żaden) akumulator w aucie po dłuższym czasie posiada znamionową pojemność
    2. Nie uwzględniłeś zjawiska samorozładowywania się akumulatora
    3. Nie trzeba rozładowywać akumulatora do zera. Starszym aku wystarczy rozładować do pewnego poziomu, aby uniemożliwić odpalenie silnika
    4. Do tego jak autor wspomniał dochodzą inne urządzenia pobierające prąd w aucie. Razem z nimi i powyższym, to już coś. Mówię tu oczywiście o akumulatorach, które pierwszą młodość mają już za sobą, lub o nie podładowywanych/jeżdżonych w zimę


    Kolega jak widzę wyznaje filozofię "zawinił kowal a cygana powiesili"
    Oczywiście, że obliczone dane dotyczą czystej teorii - i o to chodzi. Dlatego jest to obiektywne.

    Dodano po 5 [minuty]:

    krau napisał:
    Co do projektu: czy nie lepiej by było gdyby krótki impuls z przełącznika (chwilowe jego naciśnięcie) powodował pełne zamykanie lub otwieranie szyby, a dłuższe jego przytrzymanie pracę napędu do czasu jego puszczenia?

    Popieram pomysł, byłoby bardziej intuicyjnie. Przy czym start przydałby się lekko opóźniony.


    Kol. @Rysiek2, przytoczę stare przysłowie:
    - jeszcze się taki nie urodził, co by wszystkim dogodził.
    Niepoliczone - źle, policzysz - źle policzone...

    Mam też radę:
    jeśli ktoś ma stary, wyeksploatowany i uszkodzony akumulator, na domiar złego nie doładowuje go, a samochodem prawie nie jeździ w zimie - to ta osoba "elektryczne" szyby powinna sterować oryginalnym, fabrycznym sterownikiem
    a tym z projektu nie zaprzątać sobie głowy.

    Jeszcze na koniec; samorozładowanie to około 3-5% w skali miesiąca (tych, którzy chcą wiedzieć, ile to - proszę użyć kalkulatora i obliczyć) i zjawisko/efekt można pominąć w "jeżdżącym" codziennie pojeździe.

    Pomysł kol. @krau uważam za b.dobry:
    -chcę zamknąć/otworzyć - naciskam raz i po kłopocie
    -chcę się pobawić - trzymam tyle czasu, ile mechanizm potrzebuje, aby zamknąć lub otworzyć szybę na odpowiedną wysokość.
    To jest jednak tylko sugestia, np. na następny projekt.

  • #28 05 Wrz 2016 01:09
    Freddy
    Poziom 43  

    Marian B napisał:
    Moim zdaniem w ogóle nie wchodzi pod uwagę działanie szyb tylko po włączeniu/włożeniu kluczyka. Szyby muszą działać zawsze, nie zależnie od niczego.
    Między innymi, po to aby ułatwić złodziejowi wejście :D.
    Całe szczęście, że producenci aut nie podzielają Twojego zdania :D.

  • #29 05 Wrz 2016 03:09
    stachurka
    Poziom 11  

    NIXIE_123 napisał:
    Świetny projekt, dobrze opisany i jest wiele praktycznych. wskazówek. Prąd w stanie czuwania 10ma dotyczy jednego modułu? Przy dwóch takich będzie to 20mA czy to nie dużo? Jak ktoś rzadko jeździ

    Szyby są zasilane po stacyjce, czyli realnie podczas pracy silnika, a jak silnik nie pracuje to nie trzyma się włączonego kluczyka całymi dniami więc ryzyko rozładowania akku jest znikome do pomijalnego.

  • #30 05 Wrz 2016 05:45
    goreckidiy
    Poziom 10  

    Pomysł ze zmianą sekwencji super. Muszę to przerobić. Jak pisałem, wzorowałem się na moim Stilo. Jeżeli chodzi o "po stacijce" macie rację - będę musiał przerobić cały układ (kiedyś) bo opcja comfort traci sens. No cóż, nie odrazu Rzym zbudowano :) dziękuję za konstruktywne wypowiedzi. Szkoda że nie zasięgnąłem po rady przed zaprojektowaniem układu.