Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Uniwersalny sterownik szyb elektrycznych w samochodzie

04 Sep 2016 10:25 23538 81
  • Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    User removed account
    User removed account  
    User removed account wrote 0 posts with rating 0, helped 0 times. Been with us since 1978 year.
  • TermopastyTermopasty
  • #3
    NIXIE_123
    Level 31  
    Świetny projekt, dobrze opisany i jest wiele praktycznych. wskazówek. Prąd w stanie czuwania 10ma dotyczy jednego modułu? Przy dwóch takich będzie to 20mA czy to nie dużo? Jak ktoś rzadko jeździ
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • TermopastyTermopasty
  • #5
    Cersunited
    Level 16  
    Projekt bardzo fajny szczególnie biorąc pod uwagę fakt dodania nowej funkcjonalności do starego auta:) Zwróciłbym jednak uwagę na pobór prądu jest on stanowczo zbyt wysoki. Zimą szczególnie przy słabszym akumulatorze i dłuższym postoju może być problem. Dodatkowo fabrycznie w takich układach stosuje się podwójne przyciski (lekkie naciśnięcie - manualne podnoszenie, mocniejsze - automat). W takim przypadku układ w stanie czuwania nie pobierałby prądu prawie wcale (załączenie zasilania automatu tylko na określony czas podróży szyby w górę lub w dół)

    Pozdrawiam
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #7
    kajtaskajtas
    Level 13  
    goreckidiy wrote:
    Nie mam pomysłu jak niżej zejść prądem podczas czuwania.

    Może usypianie procesora? Attiny13 ma dużo opcji usypiania, da się zejść do kilkunastu-kilkudziesięciu mikroamperów.
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    Kaz K
    Level 20  
    Panowie w czym problem z poborem prądu , podłączyć zasilanie po stacyjce. W moim fiacie mam oryginalny sterownik i działa tylko około 30 sek po wyłączeniu stacyjki. Jeśli komuś potrzebne cały czas zabawianie się w otwieranie i zamykanie szyb (nie widzę takiego sensu zawsze można załączyć stacyjkę), to można dodatkowo dorobić przycisk podający zasilanie na sterownik.
    Projekcik ciekawy i przydatny dla autek bez takich funkcji - brawo dla Autora.
  • #10
    piotrva
    VIP Meritorious for electroda.pl
    1. Dużo energii marnuje 7805. Lepsza byłaby przetwornica.
    2. Zabezpieczenie bym zrobił na dedykowanym układzie do pomiaru prądu
    3. Zabezpieczenie bym wykonał analogowo, aby omijało uC.
  • #11
    User removed account
    User removed account  
  • #12
    leonow32

    Level 30  
    Zabezpieczenie z kontaktronem nadzwyczaj ciekawe, ale czy to jest rzeczywiście skuteczne? Skąd wiesz jaką cewkę nawinąć aby zabezpieczenie uaktywniło się przy żądanym obciążeniu?

    Moim zdaniem prościej (i skuteczniej) byłoby zrobić zabezpieczenie oparte o pomiar napięcia na boczniku pomiarowym. Napięcie mógłby sprawdzać zwyczajny komparator i w razie potrzeby mógłby zamykać jakiś MOSFET, który odcinałby zasilanie silnika. Ewentualnie jeszcze jakiś filtr RC aby dodać zwłokę. Proste i skuteczne.
  • #13
    pikarel
    Level 34  
    NIXIE_123 wrote:
    Świetny projekt, dobrze opisany i jest wiele praktycznych. wskazówek. Prąd w stanie czuwania 10ma dotyczy jednego modułu? Przy dwóch takich będzie to 20mA czy to nie dużo? Jak ktoś rzadko jeździ


    Zadałem sobie ten bardzo ciężki trud i policzyłem:
    akumulator o pojemności 36Ah przy obciążeniu go prądem 10mA=0.01A
    rozładuje się
    36:0.01=3600
    po 3600 godzinach (150 dni), to jest po pięciu miesiącach, a przy prądzie 7 mA - po siedmiu (214 dniach).

    Jeśli już obawiać się rozładowania akumulatora, to pod uwagę nalezy wziąć np. radio samochodowe.
    Niektóre radia w stanie czuwania pobierają - w zależności od "chińskości" wykonania - nawet do 0.1A i tu już można widzieć problem.

    Układ z tematu - biorąc pod uwagę pojemność akumulatora - jest dość prądooszczędnie wykonany.
  • #14
    User removed account
    User removed account  
  • #15
    Marian B
    Level 36  
    Zabezpieczenie z kontaktronem jest bardzo pewne i skuteczne, a przede wszystkim bardzo proste, bardzo łatwo można "montażowo" zrobić możliwość regulacji czułości. Wszystkie "komparatory" to komplikacja układu. Pomiar spadku napięcia na rezystorze pomiarowym też odpada, bo silnik pobiera znaczny prąd i mocno spadają obroty.
    Tu jest opis systemu "elektrycznych szyb" z wykorzystaniem tradycyjnych elementów, oraz kontaktronów w zabezpieczeniu, i wykrywaniu krańcowych położeń szyb.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=8097059#8097059
    Ten układ nie pobiera prądu w stanie spoczynku (zachowana "przerwa powietrzna"), działa bezawaryjnie już prawie 8 lat. Wygląda na skomplikowany, ale w rzeczywistości jest bardzo prosty, bo składa się z czterech jednakowych sekcji. Dla samochodu dwudrzwiowego można "wyciąć" dwie środkowe sekcje bez zmiany zasady działania całości.
  • #16
    NIXIE_123
    Level 31  
    pikarel wrote:
    NIXIE_123 wrote:
    Świetny projekt, dobrze opisany i jest wiele praktycznych. wskazówek. Prąd w stanie czuwania 10ma dotyczy jednego modułu? Przy dwóch takich będzie to 20mA czy to nie dużo? Jak ktoś rzadko jeździ


    Zadałem sobie ten bardzo ciężki trud i policzyłem:
    akumulator o pojemności 36Ah przy obciążeniu go prądem 10mA=0.01A
    rozładuje się
    36:0.01=3600
    po 3600 godzinach (150 dni), to jest po pięciu miesiącach, a przy prądzie 7 mA - po siedmiu (214 dniach).

    Jeśli już obawiać się rozładowania akumulatora, to pod uwagę nalezy wziąć np. radio samochodowe.
    Niektóre radia w stanie czuwania pobierają - w zależności od "chińskości" wykonania - nawet do 0.1A i tu już można widzieć problem.

    Układ z tematu - biorąc pod uwagę pojemność akumulatora - jest dość prądooszczędnie wykonany.


    1. Dotyczy to akumulatora prosto ze sklepu. Mało który (żaden) akumulator w aucie po dłuższym czasie posiada znamionową pojemność
    2. Nie uwzględniłeś zjawiska samorozładowywania się akumulatora
    3. Nie trzeba rozładowywać akumulatora do zera. Starszym aku wystarczy rozładować do pewnego poziomu, aby uniemożliwić odpalenie silnika
    4. Do tego jak autor wspomniał dochodzą inne urządzenia pobierające prąd w aucie. Razem z nimi i powyższym, to już coś. Mówię tu oczywiście o akumulatorach, które pierwszą młodość mają już za sobą, lub o nie podładowywanych/jeżdżonych w zimę
  • #17
    User removed account
    User removed account  
  • #18
    User removed account
    User removed account  
  • #19
    krisRaba
    Level 30  
    Cześć :-)
    Połowa prądu, z którym większość chciałaby walczyć, to prąd jałowy 7805 ;-) Kiedyś również bylem zaskoczony, że niczym nie obciążony potrafi brać Iq=4-4.5mA - zobacz w kartę katalogową. Wersja 78L05 nie jest pod tym względem lepsza. Kiedyś znalazłem odpowiednik o prądzie max chyba 100mA, który pobiera jałowo ułamek z tego co 7805. To było chyba LP2950-5.0? Czy jakoś tak... To stabilizator liniowy LDO, nie przetwornica, czyli łatwo możesz go podmienić w projekcie w razie potrzeby. Jest w TO92 i DPAK.
    Co do IDLE to sprawa jest banalna. W main() dodajesz instrukcję sleep, tak że dojście do niej usypia w tym miejscu procesor. Budzisz go przerwaniami, więc prawdopodobnie musiałbyś zainteresować się przerwaniami pinchange, które wykrywają zmianę stanu na pinie wejściowym. Potem możesz sprawdzać interesujące Cię zmiany w przerwaniu lub przerwaniem tylko budzić procka, a logikę nadal wykonywać w main. Możesz przy wykryciu zmiany niski->wysoki startować licznik, a w drugą stronę zatrzymywać i sprawdzać, czy trzymany był wystarczająco długo. Nie znam niestety bascoma, mógłbym coś pomóc w C...
  • #20
    User removed account
    User removed account  
  • #21
    User removed account
    User removed account  
  • #22
    User removed account
    User removed account  
  • #23
    Marian B
    Level 36  
    Z praktycznych powodów "elektryczne szyby" powinny działać przy wyjętym kluczyku ze stacyjki i to w pozycji gdy wszystkie odbiorniki są wyłączone (były wypowiedzi, że mogą działać po włożeniu kluczyka). Typowa sytuacja, to dłuższy czas siedzi ktoś w samochodzie (nie kierowca) i chce uchylić szybę bo mu duszno. Moim zdaniem w ogóle nie wchodzi pod uwagę działanie szyb tylko po włączeniu/włożeniu kluczyka. Szyby muszą działać zawsze, nie zależnie od niczego.
  • #24
    User removed account
    User removed account  
  • #25
    krau
    Level 22  
    Marian B wrote:
    Z praktycznych powodów "elektryczne szyby" powinny działać przy wyjętym kluczyku ze stacyjki i to w pozycji gdy wszystkie odbiorniki są wyłączone (były wypowiedzi, że mogą działać po włożeniu kluczyka). Typowa sytuacja, to dłuższy czas siedzi ktoś w samochodzie (nie kierowca) i chce uchylić szybę bo mu duszno. Moim zdaniem w ogóle nie wchodzi pod uwagę działanie szyb tylko po włączeniu/włożeniu kluczyka. Szyby muszą działać zawsze, nie zależnie od niczego.


    Bzdura.
    Nie spotkałem do tej pory auta w którym tak by to działało. Owszem, jest czas na zasunięcie szyby po wyjęciu kluczyka ze stacyjki i na tym koniec. Gdyby tak było, to włamanie do auta byłoby banalnie proste - wystarczyłoby np. drutem nacisnąć przycisk by szyba się otworzyła i gotowe...

    Co do projektu: czy nie lepiej by było gdyby krótki impuls z przełącznika (chwilowe jego naciśnięcie) powodował pełne zamykanie lub otwieranie szyby, a dłuższe jego przytrzymanie pracę napędu do czasu jego puszczenia?
  • #26
    Rysiek2
    CCTV and Stationary Alarms specialist
    NIXIE_123 wrote:
    1. Dotyczy to akumulatora prosto ze sklepu. Mało który (żaden) akumulator w aucie po dłuższym czasie posiada znamionową pojemność
    2. Nie uwzględniłeś zjawiska samorozładowywania się akumulatora
    3. Nie trzeba rozładowywać akumulatora do zera. Starszym aku wystarczy rozładować do pewnego poziomu, aby uniemożliwić odpalenie silnika
    4. Do tego jak autor wspomniał dochodzą inne urządzenia pobierające prąd w aucie. Razem z nimi i powyższym, to już coś. Mówię tu oczywiście o akumulatorach, które pierwszą młodość mają już za sobą, lub o nie podładowywanych/jeżdżonych w zimę


    Kolega jak widzę wyznaje filozofię "zawinił kowal a cygana powiesili"
    Oczywiście, że obliczone dane dotyczą czystej teorii - i o to chodzi. Dlatego jest to obiektywne.

    Dodano po 5 [minuty]:

    krau wrote:
    Co do projektu: czy nie lepiej by było gdyby krótki impuls z przełącznika (chwilowe jego naciśnięcie) powodował pełne zamykanie lub otwieranie szyby, a dłuższe jego przytrzymanie pracę napędu do czasu jego puszczenia?

    Popieram pomysł, byłoby bardziej intuicyjnie. Przy czym start przydałby się lekko opóźniony.
  • #27
    pikarel
    Level 34  
    Rysiek2 wrote:
    NIXIE_123 wrote:
    1. Dotyczy to akumulatora prosto ze sklepu. Mało który (żaden) akumulator w aucie po dłuższym czasie posiada znamionową pojemność
    2. Nie uwzględniłeś zjawiska samorozładowywania się akumulatora
    3. Nie trzeba rozładowywać akumulatora do zera. Starszym aku wystarczy rozładować do pewnego poziomu, aby uniemożliwić odpalenie silnika
    4. Do tego jak autor wspomniał dochodzą inne urządzenia pobierające prąd w aucie. Razem z nimi i powyższym, to już coś. Mówię tu oczywiście o akumulatorach, które pierwszą młodość mają już za sobą, lub o nie podładowywanych/jeżdżonych w zimę


    Kolega jak widzę wyznaje filozofię "zawinił kowal a cygana powiesili"
    Oczywiście, że obliczone dane dotyczą czystej teorii - i o to chodzi. Dlatego jest to obiektywne.

    Dodano po 5 [minuty]:

    krau wrote:
    Co do projektu: czy nie lepiej by było gdyby krótki impuls z przełącznika (chwilowe jego naciśnięcie) powodował pełne zamykanie lub otwieranie szyby, a dłuższe jego przytrzymanie pracę napędu do czasu jego puszczenia?

    Popieram pomysł, byłoby bardziej intuicyjnie. Przy czym start przydałby się lekko opóźniony.


    Kol. @Rysiek2, przytoczę stare przysłowie:
    - jeszcze się taki nie urodził, co by wszystkim dogodził.
    Niepoliczone - źle, policzysz - źle policzone...

    Mam też radę:
    jeśli ktoś ma stary, wyeksploatowany i uszkodzony akumulator, na domiar złego nie doładowuje go, a samochodem prawie nie jeździ w zimie - to ta osoba "elektryczne" szyby powinna sterować oryginalnym, fabrycznym sterownikiem
    a tym z projektu nie zaprzątać sobie głowy.

    Jeszcze na koniec; samorozładowanie to około 3-5% w skali miesiąca (tych, którzy chcą wiedzieć, ile to - proszę użyć kalkulatora i obliczyć) i zjawisko/efekt można pominąć w "jeżdżącym" codziennie pojeździe.

    Pomysł kol. @krau uważam za b.dobry:
    -chcę zamknąć/otworzyć - naciskam raz i po kłopocie
    -chcę się pobawić - trzymam tyle czasu, ile mechanizm potrzebuje, aby zamknąć lub otworzyć szybę na odpowiedną wysokość.
    To jest jednak tylko sugestia, np. na następny projekt.
  • #28
    Freddy
    Level 43  
    Marian B wrote:
    Moim zdaniem w ogóle nie wchodzi pod uwagę działanie szyb tylko po włączeniu/włożeniu kluczyka. Szyby muszą działać zawsze, nie zależnie od niczego.
    Między innymi, po to aby ułatwić złodziejowi wejście :D.
    Całe szczęście, że producenci aut nie podzielają Twojego zdania :D.
  • #29
    stachurka
    Level 12  
    NIXIE_123 wrote:
    Świetny projekt, dobrze opisany i jest wiele praktycznych. wskazówek. Prąd w stanie czuwania 10ma dotyczy jednego modułu? Przy dwóch takich będzie to 20mA czy to nie dużo? Jak ktoś rzadko jeździ

    Szyby są zasilane po stacyjce, czyli realnie podczas pracy silnika, a jak silnik nie pracuje to nie trzyma się włączonego kluczyka całymi dniami więc ryzyko rozładowania akku jest znikome do pomijalnego.
  • #30
    User removed account
    User removed account