Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Mitronik
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Uniwersalny sterownik szyb elektrycznych w samochodzie

04 Wrz 2016 10:25 20016 81
  • Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • Mitronik
  • #2 04 Wrz 2016 11:09
    Rysiek2
    Poziom 33  

    Bardzo dobry projekt. Przede wszystkim - bezpieczny.

  • #3 04 Wrz 2016 12:29
    NIXIE_123
    Poziom 28  

    Świetny projekt, dobrze opisany i jest wiele praktycznych. wskazówek. Prąd w stanie czuwania 10ma dotyczy jednego modułu? Przy dwóch takich będzie to 20mA czy to nie dużo? Jak ktoś rzadko jeździ

  • Mitronik
  • #4 04 Wrz 2016 12:39
    2661034
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 04 Wrz 2016 13:20
    Cersunited
    Poziom 16  

    Projekt bardzo fajny szczególnie biorąc pod uwagę fakt dodania nowej funkcjonalności do starego auta:) Zwróciłbym jednak uwagę na pobór prądu jest on stanowczo zbyt wysoki. Zimą szczególnie przy słabszym akumulatorze i dłuższym postoju może być problem. Dodatkowo fabrycznie w takich układach stosuje się podwójne przyciski (lekkie naciśnięcie - manualne podnoszenie, mocniejsze - automat). W takim przypadku układ w stanie czuwania nie pobierałby prądu prawie wcale (załączenie zasilania automatu tylko na określony czas podróży szyby w górę lub w dół)

    Pozdrawiam

  • #6 04 Wrz 2016 13:30
    2661034
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 04 Wrz 2016 13:43
    kajtaskajtas
    Poziom 12  

    goreckidiy napisał:
    Nie mam pomysłu jak niżej zejść prądem podczas czuwania.

    Może usypianie procesora? Attiny13 ma dużo opcji usypiania, da się zejść do kilkunastu-kilkudziesięciu mikroamperów.

  • #8 04 Wrz 2016 13:50
    2661034
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 04 Wrz 2016 15:36
    Kaz K
    Poziom 20  

    Panowie w czym problem z poborem prądu , podłączyć zasilanie po stacyjce. W moim fiacie mam oryginalny sterownik i działa tylko około 30 sek po wyłączeniu stacyjki. Jeśli komuś potrzebne cały czas zabawianie się w otwieranie i zamykanie szyb (nie widzę takiego sensu zawsze można załączyć stacyjkę), to można dodatkowo dorobić przycisk podający zasilanie na sterownik.
    Projekcik ciekawy i przydatny dla autek bez takich funkcji - brawo dla Autora.

  • #11 04 Wrz 2016 16:42
    2661034
    Użytkownik usunął konto  
  • #12 04 Wrz 2016 17:04
    leonow32

    Poziom 30  

    Zabezpieczenie z kontaktronem nadzwyczaj ciekawe, ale czy to jest rzeczywiście skuteczne? Skąd wiesz jaką cewkę nawinąć aby zabezpieczenie uaktywniło się przy żądanym obciążeniu?

    Moim zdaniem prościej (i skuteczniej) byłoby zrobić zabezpieczenie oparte o pomiar napięcia na boczniku pomiarowym. Napięcie mógłby sprawdzać zwyczajny komparator i w razie potrzeby mógłby zamykać jakiś MOSFET, który odcinałby zasilanie silnika. Ewentualnie jeszcze jakiś filtr RC aby dodać zwłokę. Proste i skuteczne.

  • #13 04 Wrz 2016 17:15
    pikarel
    Poziom 31  

    NIXIE_123 napisał:
    Świetny projekt, dobrze opisany i jest wiele praktycznych. wskazówek. Prąd w stanie czuwania 10ma dotyczy jednego modułu? Przy dwóch takich będzie to 20mA czy to nie dużo? Jak ktoś rzadko jeździ


    Zadałem sobie ten bardzo ciężki trud i policzyłem:
    akumulator o pojemności 36Ah przy obciążeniu go prądem 10mA=0.01A
    rozładuje się
    36:0.01=3600
    po 3600 godzinach (150 dni), to jest po pięciu miesiącach, a przy prądzie 7 mA - po siedmiu (214 dniach).

    Jeśli już obawiać się rozładowania akumulatora, to pod uwagę nalezy wziąć np. radio samochodowe.
    Niektóre radia w stanie czuwania pobierają - w zależności od "chińskości" wykonania - nawet do 0.1A i tu już można widzieć problem.

    Układ z tematu - biorąc pod uwagę pojemność akumulatora - jest dość prądooszczędnie wykonany.

  • #14 04 Wrz 2016 17:18
    2661034
    Użytkownik usunął konto  
  • #15 04 Wrz 2016 17:26
    Marian B
    Poziom 35  

    Zabezpieczenie z kontaktronem jest bardzo pewne i skuteczne, a przede wszystkim bardzo proste, bardzo łatwo można "montażowo" zrobić możliwość regulacji czułości. Wszystkie "komparatory" to komplikacja układu. Pomiar spadku napięcia na rezystorze pomiarowym też odpada, bo silnik pobiera znaczny prąd i mocno spadają obroty.
    Tu jest opis systemu "elektrycznych szyb" z wykorzystaniem tradycyjnych elementów, oraz kontaktronów w zabezpieczeniu, i wykrywaniu krańcowych położeń szyb.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=8097059#8097059
    Ten układ nie pobiera prądu w stanie spoczynku (zachowana "przerwa powietrzna"), działa bezawaryjnie już prawie 8 lat. Wygląda na skomplikowany, ale w rzeczywistości jest bardzo prosty, bo składa się z czterech jednakowych sekcji. Dla samochodu dwudrzwiowego można "wyciąć" dwie środkowe sekcje bez zmiany zasady działania całości.

  • #16 04 Wrz 2016 17:51
    NIXIE_123
    Poziom 28  

    pikarel napisał:
    NIXIE_123 napisał:
    Świetny projekt, dobrze opisany i jest wiele praktycznych. wskazówek. Prąd w stanie czuwania 10ma dotyczy jednego modułu? Przy dwóch takich będzie to 20mA czy to nie dużo? Jak ktoś rzadko jeździ


    Zadałem sobie ten bardzo ciężki trud i policzyłem:
    akumulator o pojemności 36Ah przy obciążeniu go prądem 10mA=0.01A
    rozładuje się
    36:0.01=3600
    po 3600 godzinach (150 dni), to jest po pięciu miesiącach, a przy prądzie 7 mA - po siedmiu (214 dniach).

    Jeśli już obawiać się rozładowania akumulatora, to pod uwagę nalezy wziąć np. radio samochodowe.
    Niektóre radia w stanie czuwania pobierają - w zależności od "chińskości" wykonania - nawet do 0.1A i tu już można widzieć problem.

    Układ z tematu - biorąc pod uwagę pojemność akumulatora - jest dość prądooszczędnie wykonany.


    1. Dotyczy to akumulatora prosto ze sklepu. Mało który (żaden) akumulator w aucie po dłuższym czasie posiada znamionową pojemność
    2. Nie uwzględniłeś zjawiska samorozładowywania się akumulatora
    3. Nie trzeba rozładowywać akumulatora do zera. Starszym aku wystarczy rozładować do pewnego poziomu, aby uniemożliwić odpalenie silnika
    4. Do tego jak autor wspomniał dochodzą inne urządzenia pobierające prąd w aucie. Razem z nimi i powyższym, to już coś. Mówię tu oczywiście o akumulatorach, które pierwszą młodość mają już za sobą, lub o nie podładowywanych/jeżdżonych w zimę

  • #17 04 Wrz 2016 18:11
    2661034
    Użytkownik usunął konto  
  • #18 04 Wrz 2016 18:49
    2785103
    Użytkownik usunął konto  
  • #19 04 Wrz 2016 18:49
    krisRaba
    Poziom 26  

    Cześć :-)
    Połowa prądu, z którym większość chciałaby walczyć, to prąd jałowy 7805 ;-) Kiedyś również bylem zaskoczony, że niczym nie obciążony potrafi brać Iq=4-4.5mA - zobacz w kartę katalogową. Wersja 78L05 nie jest pod tym względem lepsza. Kiedyś znalazłem odpowiednik o prądzie max chyba 100mA, który pobiera jałowo ułamek z tego co 7805. To było chyba LP2950-5.0? Czy jakoś tak... To stabilizator liniowy LDO, nie przetwornica, czyli łatwo możesz go podmienić w projekcie w razie potrzeby. Jest w TO92 i DPAK.
    Co do IDLE to sprawa jest banalna. W main() dodajesz instrukcję sleep, tak że dojście do niej usypia w tym miejscu procesor. Budzisz go przerwaniami, więc prawdopodobnie musiałbyś zainteresować się przerwaniami pinchange, które wykrywają zmianę stanu na pinie wejściowym. Potem możesz sprawdzać interesujące Cię zmiany w przerwaniu lub przerwaniem tylko budzić procka, a logikę nadal wykonywać w main. Możesz przy wykryciu zmiany niski->wysoki startować licznik, a w drugą stronę zatrzymywać i sprawdzać, czy trzymany był wystarczająco długo. Nie znam niestety bascoma, mógłbym coś pomóc w C...

  • #20 04 Wrz 2016 18:51
    2785103
    Użytkownik usunął konto  
  • #21 04 Wrz 2016 19:03
    22053
    Użytkownik usunął konto  
  • #22 04 Wrz 2016 19:18
    2661034
    Użytkownik usunął konto  
  • #23 04 Wrz 2016 21:52
    Marian B
    Poziom 35  

    Z praktycznych powodów "elektryczne szyby" powinny działać przy wyjętym kluczyku ze stacyjki i to w pozycji gdy wszystkie odbiorniki są wyłączone (były wypowiedzi, że mogą działać po włożeniu kluczyka). Typowa sytuacja, to dłuższy czas siedzi ktoś w samochodzie (nie kierowca) i chce uchylić szybę bo mu duszno. Moim zdaniem w ogóle nie wchodzi pod uwagę działanie szyb tylko po włączeniu/włożeniu kluczyka. Szyby muszą działać zawsze, nie zależnie od niczego.

  • #24 04 Wrz 2016 22:18
    2785103
    Użytkownik usunął konto  
  • #25 04 Wrz 2016 22:29
    krau
    Poziom 20  

    Marian B napisał:
    Z praktycznych powodów "elektryczne szyby" powinny działać przy wyjętym kluczyku ze stacyjki i to w pozycji gdy wszystkie odbiorniki są wyłączone (były wypowiedzi, że mogą działać po włożeniu kluczyka). Typowa sytuacja, to dłuższy czas siedzi ktoś w samochodzie (nie kierowca) i chce uchylić szybę bo mu duszno. Moim zdaniem w ogóle nie wchodzi pod uwagę działanie szyb tylko po włączeniu/włożeniu kluczyka. Szyby muszą działać zawsze, nie zależnie od niczego.


    Bzdura.
    Nie spotkałem do tej pory auta w którym tak by to działało. Owszem, jest czas na zasunięcie szyby po wyjęciu kluczyka ze stacyjki i na tym koniec. Gdyby tak było, to włamanie do auta byłoby banalnie proste - wystarczyłoby np. drutem nacisnąć przycisk by szyba się otworzyła i gotowe...

    Co do projektu: czy nie lepiej by było gdyby krótki impuls z przełącznika (chwilowe jego naciśnięcie) powodował pełne zamykanie lub otwieranie szyby, a dłuższe jego przytrzymanie pracę napędu do czasu jego puszczenia?

  • #26 04 Wrz 2016 22:40
    Rysiek2
    Poziom 33  

    NIXIE_123 napisał:
    1. Dotyczy to akumulatora prosto ze sklepu. Mało który (żaden) akumulator w aucie po dłuższym czasie posiada znamionową pojemność
    2. Nie uwzględniłeś zjawiska samorozładowywania się akumulatora
    3. Nie trzeba rozładowywać akumulatora do zera. Starszym aku wystarczy rozładować do pewnego poziomu, aby uniemożliwić odpalenie silnika
    4. Do tego jak autor wspomniał dochodzą inne urządzenia pobierające prąd w aucie. Razem z nimi i powyższym, to już coś. Mówię tu oczywiście o akumulatorach, które pierwszą młodość mają już za sobą, lub o nie podładowywanych/jeżdżonych w zimę


    Kolega jak widzę wyznaje filozofię "zawinił kowal a cygana powiesili"
    Oczywiście, że obliczone dane dotyczą czystej teorii - i o to chodzi. Dlatego jest to obiektywne.

    Dodano po 5 [minuty]:

    krau napisał:
    Co do projektu: czy nie lepiej by było gdyby krótki impuls z przełącznika (chwilowe jego naciśnięcie) powodował pełne zamykanie lub otwieranie szyby, a dłuższe jego przytrzymanie pracę napędu do czasu jego puszczenia?

    Popieram pomysł, byłoby bardziej intuicyjnie. Przy czym start przydałby się lekko opóźniony.

  • #27 05 Wrz 2016 00:01
    pikarel
    Poziom 31  

    Rysiek2 napisał:
    NIXIE_123 napisał:
    1. Dotyczy to akumulatora prosto ze sklepu. Mało który (żaden) akumulator w aucie po dłuższym czasie posiada znamionową pojemność
    2. Nie uwzględniłeś zjawiska samorozładowywania się akumulatora
    3. Nie trzeba rozładowywać akumulatora do zera. Starszym aku wystarczy rozładować do pewnego poziomu, aby uniemożliwić odpalenie silnika
    4. Do tego jak autor wspomniał dochodzą inne urządzenia pobierające prąd w aucie. Razem z nimi i powyższym, to już coś. Mówię tu oczywiście o akumulatorach, które pierwszą młodość mają już za sobą, lub o nie podładowywanych/jeżdżonych w zimę


    Kolega jak widzę wyznaje filozofię "zawinił kowal a cygana powiesili"
    Oczywiście, że obliczone dane dotyczą czystej teorii - i o to chodzi. Dlatego jest to obiektywne.

    Dodano po 5 [minuty]:

    krau napisał:
    Co do projektu: czy nie lepiej by było gdyby krótki impuls z przełącznika (chwilowe jego naciśnięcie) powodował pełne zamykanie lub otwieranie szyby, a dłuższe jego przytrzymanie pracę napędu do czasu jego puszczenia?

    Popieram pomysł, byłoby bardziej intuicyjnie. Przy czym start przydałby się lekko opóźniony.


    Kol. @Rysiek2, przytoczę stare przysłowie:
    - jeszcze się taki nie urodził, co by wszystkim dogodził.
    Niepoliczone - źle, policzysz - źle policzone...

    Mam też radę:
    jeśli ktoś ma stary, wyeksploatowany i uszkodzony akumulator, na domiar złego nie doładowuje go, a samochodem prawie nie jeździ w zimie - to ta osoba "elektryczne" szyby powinna sterować oryginalnym, fabrycznym sterownikiem
    a tym z projektu nie zaprzątać sobie głowy.

    Jeszcze na koniec; samorozładowanie to około 3-5% w skali miesiąca (tych, którzy chcą wiedzieć, ile to - proszę użyć kalkulatora i obliczyć) i zjawisko/efekt można pominąć w "jeżdżącym" codziennie pojeździe.

    Pomysł kol. @krau uważam za b.dobry:
    -chcę zamknąć/otworzyć - naciskam raz i po kłopocie
    -chcę się pobawić - trzymam tyle czasu, ile mechanizm potrzebuje, aby zamknąć lub otworzyć szybę na odpowiedną wysokość.
    To jest jednak tylko sugestia, np. na następny projekt.

  • #28 05 Wrz 2016 01:09
    Freddy
    Poziom 43  

    Marian B napisał:
    Moim zdaniem w ogóle nie wchodzi pod uwagę działanie szyb tylko po włączeniu/włożeniu kluczyka. Szyby muszą działać zawsze, nie zależnie od niczego.
    Między innymi, po to aby ułatwić złodziejowi wejście :D.
    Całe szczęście, że producenci aut nie podzielają Twojego zdania :D.

  • #29 05 Wrz 2016 03:09
    stachurka
    Poziom 12  

    NIXIE_123 napisał:
    Świetny projekt, dobrze opisany i jest wiele praktycznych. wskazówek. Prąd w stanie czuwania 10ma dotyczy jednego modułu? Przy dwóch takich będzie to 20mA czy to nie dużo? Jak ktoś rzadko jeździ

    Szyby są zasilane po stacyjce, czyli realnie podczas pracy silnika, a jak silnik nie pracuje to nie trzyma się włączonego kluczyka całymi dniami więc ryzyko rozładowania akku jest znikome do pomijalnego.

  • #30 05 Wrz 2016 05:45
    2661034
    Użytkownik usunął konto