Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Laguna II, nie odpala po zlym podłączeniu akumulatora

Grzegorz Sadowski 05 Sep 2016 17:13 6897 14
  • #1
    Grzegorz Sadowski
    Level 8  
    Witam serdecznie wszystkich,

    Niestety popełniłem straszny błąd i podłączyłem przez pośpiech odwrotnie akumulator w moim aucie i teraz nie odpala. Dokładnie było to tak, że w czytniku nie było karty ani też nie było autko odpalane. Po prostu źle podłączyłem klemy i poszło zwarcie. W skrzynce miałem spalony bezpiecznik od centralnego zamykania. Wymieniłem go i nadal nic. Objaw jest taki, ze po włożeniu karty nie palą się kontrolki na desce. Kontrolka od immo świeci się stale na czerwono. Przycisk START/STOP podświetla się. Działają tylko szyby tylne, zamykanie/otwieranie auta, światła mijania, awaryjne. Reszta martwa. Czy ktoś może coś w tej sprawie mi pomóc ? Czy może mi ktoś powiedzieć do czego służy kostka na klemie dodatniej taka duża, płaska AMP. Czy w niej jest jakieś zabezpieczenie (bezpiecznik) może. Bardzo proszę o podjęcie wyzwania. Chciałbym uporać się z tym sam, bo lubię się sam uczuć wszelkich napraw w aucie. Póki co jeszcze nie chce holować Reni do warsztatu, ale wiem, że jeśli będzie taka potrzeba, to to zrobię. Poradzicie coś ?

    Pozdrawiam,
    Grzegorz
  • #2
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Na początek sprawdź wszystkie bezpieczniki. Zarówno te główne jak i w skrzynce rozdzielczej. Najwyraźniej kilka poszło.
  • #3
    DziadekGrzesiek
    Level 10  
    O ile dobrze pamiętam, to to coś na klemie plusowej to właśnie zabezpieczenie rozrusznika. Możesz sprawdzić miernikiem, albo przewodem z 12v żarówką.
  • #4
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    He he aż takiego prądu od elektroniki po przebiegunowaniu raczej nie dostał :-).
  • #5
    DziadekGrzesiek
    Level 10  
    cooltygrysek wrote:
    He he aż takiego prądu od elektroniki po przebiegunowaniu raczej nie dostał :-).

    cooltygrysek - oczywiście masz rację.
    Grzegorz pisał że chce się uczyć napraw w aucie. Pytał do czego jest kostka na klemie dodatniej, to mu napisałem. Fakt że po nocy, na odwal się i mogłem go wprowadzić w błąd - dlatego teraz się przyłożę.

    Grzegorz - oczywiście jak pisał cooltygrysek najpierw bezpieczniki (skrzynka w komorze silnika), (reszta pod klapką w desce rozdzielczej, dostępne po otwarciu drzwi kierowcy) - jeśli dalej będzie problem:

    Trochę elektroniki w Lagunie blokuje możliwość uruchomienia silnika.

    - ECU (moduł wtrysku silnika) jeśli jest OK to po włożeniu karty zapali zieloną diodę na dole przycisku START/STOP.

    - Immobilizer - jeśli jest OK powinien zgasnąć po włożeniu karty (a pisałeś że świeci) poniżej cytat z manuala serwisowego
    *Jeżeli kontrolka świeci stale, bez obecności napięcia
    +po zapłonie, w pojeździe występuje problem z
    blokadą elektryczną kolumny kierownicy.
    *Jeżeli kontrolka świeci stale przy obecności +po
    zapłonie, w pojeździe występuje problem związany z
    układem wtrysku.

    W załączniku masz część elektryczną manuala sewisowego laguny II
    opis bezpieczników w części 81-10
  • #6
    Grzegorz Sadowski
    Level 8  
    Dziękuję Panowie za wszystkie możliwe podpowiedzi. Sprawa wygląda na chwilę obecną tak :

    Bezpieczniki od strony kierowcy . Sprawdzone kilkukrotnie. Spalony był tylko od "centralnego zamka". Został wymieniony. Centralny działa. Ta kostka od klemy plusowej okazała się być przepalona i nie było przejścia. Zlutowałem ją. Przejście jest. Sprawdzałem miernikiem. Pomimo tego po włożeniu karty nadal nic się nie dzieje. Sprawdzałem czytnik kart ułamany był ten języczek od pierwszego stopnia. Został naprawiony. Sprawdzałem jeszcze na drugiej karcie. Też brak rezultatu. Co do tej blokady kierownicy to muszę przyznać, że ja tej blokady (od początku jak tylko kupiłem auto) nie mam tzn ona w ogóle nie działa. Kierownica kreci się bez oporów na wyłączonym zapłonie. Nie sprawdzałem jeszcze modułu UCH i przekaźników przy nim. Muszę się tam dostać i zobaczyć czy wszystkie działają. Czytałem jeszcze na forum, że może być też uwalony sam moduł UCH. Jak sprawdzę, to dam znać. Dziękuję.


    Aaaaaaa... a co do ECU, to w chwili źle podpiętych klem był odłączony, bo wypiąłem go , żeby sprawdzić zimne luty. Miałem problem z trybem awaryjnym i obrotami w przedziale 2-3 tys. i brak reakcji na pedał gazu.

    Pozdrawiam serdecznie

    Dodano po 5 [godziny] 24 [minuty]:

    No więc tak... sprawdziłem wszystkie przekaźniki te z tyłu modułu oraz bezpieczniki na skrzynce BSI oraz kilka bezpieczników obok modułu zespolonego. Wszystko kurczę sprawne. Ręce opadają, gdzie może tkwić problem :-(. Możecie podpowiedzieć jak sprawdzić ta blokadę kierownicy ? co mam tam zrobić ? zmierzyć czy napięcie dochodzi ? czym kierować się przy doborze modułu UCH ? nie może być każdy z innej Laguny ? On jest ponoć jakoś kodowany z czytnikiem kart prawda ?
  • #7
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Możesz kupić na złomie z innej laguny ale musi być taki sam. Jest kilka modeli czytników nie wszystkie działają w innych lagunach. Zależy od wyposażenia.
  • #8
    Grzegorz Sadowski
    Level 8  
    cooltygrysek wrote:
    Możesz kupić na złomie z innej laguny ale musi być taki sam. Jest kilka modeli czytników nie wszystkie działają w innych lagunach. Zależy od wyposażenia.


    Okey. Dzięki bardzo za odpowiedz. Czy to możliwe, że jeżeli nie mam gdzieś masy, to może być przyczyna ? nie sprawdzałem alternatora, rozrusznika i w sumie żadnej kostki na obecność masy. Wizualnie natomiast płytka "immo" jak i BSI jest ok. Zauważyłem też, że po raz drugi spaliło mi bezpiecznik 30 A w skrzynce. Tym razem od wycieraczek. Czy to możliwe, że gdzieś nie mam masy, bo ją upaliło i mam zwarcie ?
  • #9
    DziadekGrzesiek
    Level 10  
    Czy to auto było sprawne przed pomyłką z klemami? Czy może składasz jakiś powypadkowy złom który ma 10 usterek jednocześnie?

    Może zamiast skakać chaotycznie - najwyższy czas pojechać po kolei.
    Poniżej trochę oczywistych wypocin logicznych :)
    Czytnik kart jest jak stacyjka. bez włączenia powinny działać te rzeczy o których pisałeś na początku:
    "Działają tylko szyby tylne, zamykanie/otwieranie auta, światła mijania, awaryjne"
    Czyli teoretycznie tylko to co ma zasilanie bez włożonej karty do czytnika. To sugeruje że może czytnik po prostu nie działa.

    Oczywiście sam czytnik też ma zasilanie bez karty skoro jest włącznikiem, czyli mógł oberwać przy pomyłce z akumulatorem i od niego bym zaczął. Musisz wiedzieć czy jest sprawny bo w lagunie nie włączysz zapłonu "na krótko". Przynajmniej ja nie wiem jak go obejść. Natomiast jakiekolwiek kontrolki na desce itp zadziałają dopiero po "włączeniu zapłonu" kartą w czytniku.
    Dopiero gdy będziesz miał pewność że czytnik działa, będzie sens zająć się modułami które czytnik uruchamia.

    Jeśli jest uszkodzony to może się okazać że świecenie czerwonej diody może być skutkiem uszkodzenia czytnika, a nie wiarygodną informacją od elektroniki.
    Ja bym rozebrał czytnik
    [url=]http://www.likur.cba.pl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=19&Itemid=18[/url]
    Sprawdził czy na kostce z wiązki masz zasilanie i masę.
    Obejrzał PCB pod lupą czy nie widać uszkodzeń i wrzucił fotkę w HD na forum. Może coś widać i da się naprawić.
    Jeśli będzie wyglądać że jest ok to poszukać sposobu na sprawdzenie. Np. szukać w okolicy kogoś ze sprawną laguną i przetestować swój czytnik u niego.

    W zależności od wyników będzie można myśleć co dalej.
  • #10
    Grzegorz Sadowski
    Level 8  
    DziadekGrzesiek wrote:
    Czy to auto było sprawne przed pomyłką z klemami? Czy może składasz jakiś powypadkowy złom który ma 10 usterek jednocześnie?

    Może zamiast skakać chaotycznie - najwyższy czas pojechać po kolei.
    Poniżej trochę oczywistych wypocin logicznych :)
    Czytnik kart jest jak stacyjka. bez włączenia powinny działać te rzeczy o których pisałeś na początku:
    "Działają tylko szyby tylne, zamykanie/otwieranie auta, światła mijania, awaryjne"
    Czyli teoretycznie tylko to co ma zasilanie bez włożonej karty do czytnika. To sugeruje że może czytnik po prostu nie działa.

    Oczywiście sam czytnik też ma zasilanie bez karty skoro jest włącznikiem, czyli mógł oberwać przy pomyłce z akumulatorem i od niego bym zaczął. Musisz wiedzieć czy jest sprawny bo w lagunie nie włączysz zapłonu "na krótko". Przynajmniej ja nie wiem jak go obejść. Natomiast jakiekolwiek kontrolki na desce itp zadziałają dopiero po "włączeniu zapłonu" kartą w czytniku.
    Dopiero gdy będziesz miał pewność że czytnik działa, będzie sens zająć się modułami które czytnik uruchamia.

    Jeśli jest uszkodzony to może się okazać że świecenie czerwonej diody może być skutkiem uszkodzenia czytnika, a nie wiarygodną informacją od elektroniki.
    Ja bym rozebrał czytnik
    [url=]http://www.likur.cba.pl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=19&Itemid=18[/url]
    Sprawdził czy na kostce z wiązki masz zasilanie i masę.
    Obejrzał PCB pod lupą czy nie widać uszkodzeń i wrzucił fotkę w HD na forum. Może coś widać i da się naprawić.
    Jeśli będzie wyglądać że jest ok to poszukać sposobu na sprawdzenie. Np. szukać w okolicy kogoś ze sprawną laguną i przetestować swój czytnik u niego.

    W zależności od wyników będzie można myśleć co dalej.




    Witaj witaj,

    Dzięki za wsparcie i wniesienie do głowy nowych pomysłów :-). Już mówię co jest. Autko przed tą awarią było sprawne. Wyciągnąłem komputer ECU, żeby zobaczyć w środku płytkę PCB, bo miałem typowy problem wchodzenia w tryb awaryjny. Zapomniałem zamknąć szybę, a zbierałem się już do domu i na szybkiego podpiąłem aku no i dałem po garach ze zdziwieniem jeszcze "coooo jeeeeeeest", kiedy auto zaczęło wachlować wycieraczkami i migać awaryjnymi dookoła :-).


    Okey. Do rzeczy... Sprawdzałem masę i napięcie na kostce i po wpięciu jej do czytnika na pinach od spodu PCB. napięcie i masa na 2 i 8 jest. Masę sprawdzałem na przejście do obudowy zapalniczki. Sprawdzałem też wizualnie płytkę. Nie zauważyłem nic. Zdjęcia zamieszczam dla bystrego oka. Niestety zdjęcia w super jakości nie są. Jak dam radę to zrobię lepsze.

    Niestety nie mam jak sprawdzić autka na innym czytniku, bo nie mam takiej możliwości teraz. Dopiero w Niedziele może będę miał dawcę to sprawdzę i wypowiem się na ten temat.

    Pozdrawiam
  • #11
    DziadekGrzesiek
    Level 10  
    Czyli w niedzielę będziemy wiedzieć więcej. Będziesz miał sam czytnik? Czy ktoś będzie u Ciebie Laguną?

    Co do zdjęć - porada:
    1. Oprzyj telefon podczas robienia fotek żeby się nie ruszał. np. postaw obok PCB pudełko albo coś innego sztywnego - zdjęcie będzie znacznie lepsze.
    2. Im lepsze oświetlenie tym lepsze zdjęcie z cyfrówki. Najlepiej z dwóch stron.

    Z tego zdjęcia które wrzuciłeś można podejrzewać że pierwsze elementy smd za pinami od kostki to bezpieczniki - możesz sprawdzić czy mają przejście.

    Kondensator elektrolityczny może być do wymiany po zmianie biegunów akumulatorem. Chociaż podejrzewam że jego rola to tylko podtrzymanie załączonego obwodu "przed zapłonem" przez chwilę po wyjęciu karty z czytnika.
    Profilaktycznie bym go wymienił.

    Jeśli będziesz robił nowe fotki to oznacz piny żeby było wiadomo gdzie zasilanie i masa.

    To do Niedzieli.
  • #12
    Grzegorz Sadowski
    Level 8  
    DziadekGrzesiek wrote:
    Czyli w niedzielę będziemy wiedzieć więcej. Będziesz miał sam czytnik? Czy ktoś będzie u Ciebie Laguną?

    Co do zdjęć - porada:
    1. Oprzyj telefon podczas robienia fotek żeby się nie ruszał. np. postaw obok PCB pudełko albo coś innego sztywnego - zdjęcie będzie znacznie lepsze.
    2. Im lepsze oświetlenie tym lepsze zdjęcie z cyfrówki. Najlepiej z dwóch stron.

    Z tego zdjęcia które wrzuciłeś można podejrzewać że pierwsze elementy smd za pinami od kostki to bezpieczniki - możesz sprawdzić czy mają przejście.

    Kondensator elektrolityczny może być do wymiany po zmianie biegunów akumulatorem. Chociaż podejrzewam że jego rola to tylko podtrzymanie załączonego obwodu "przed zapłonem" przez chwilę po wyjęciu karty z czytnika.
    Profilaktycznie bym go wymienił.

    Jeśli będziesz robił nowe fotki to oznacz piny żeby było wiadomo gdzie zasilanie i masa.

    To do Niedzieli.



    Cześć !!!

    Niestety kolega nie przyjechał i nie mogłem sprawdzić na podmiankę z innym czytnikiem. Zrobiłem nowe zdjęcia. Pomierzyłem te bezpieczniki no i na każdym nie ma przejścia. Jest natomiast na każdym pokazywana wartość. Na mierniku oczywiście miałem ustawiony pomiar "diody". Zamierzam autko odstawić do mechaniora i podlaczyc po clipa na sprawdzenie i zobaczymy co się okaze. No chyba, ze na cos jeszcze wpadne. Nie zamierzam się tak latwo poddac :-). Zastanawiam się czy to nie jest wina modułu UCH, bo niemalże wszystkie urządzenia, które nie chodza. Za nie odpowiada wlasnie ten moduł lacznie z blokada rozruchu. No, ale mogę się mylic tez. Zobaczymy... Jestem mega ciekawy co poszło, że nie chce się skubana odpalić.


    Pozdrawiam,
  • #13
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Grzegorz Sadowski wrote:
    Zamierzam autko odstawić do mechaniora i podlaczyc po clipa na sprawdzenie i zobaczymy co się okaze


    Zostaw u elektryka i niech naprawi , TY już wystarczająco napsułeś.
  • #14
    Grzegorz Sadowski
    Level 8  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Grzegorz Sadowski wrote:
    Zamierzam autko odstawić do mechaniora i podlaczyc po clipa na sprawdzenie i zobaczymy co się okaze


    Zostaw u elektryka i niech naprawi , TY już wystarczająco napsułeś.



    Niestety nie lubię iść na łatwiznę i od razu zaprowadzać auto na warsztat. Uwielbiam dochodzić do czegoś sam.

    Sprawa wygląda tak. Znalazłem przyczynę !!!! wypaliło dziurę w scalaku TPIC6595 i uwaliło dwa rezystory smd (melf) na module UCH. Niebawem przelutuję tę trzy elementy i mam nadzieję, że to będzie tylko tyle. Jeśli będę miał szczęście... W przeciwnym wypadku będę musiał zakupić używkę i przelutować pamięć immo ze starego modułu do innego sprawnego. Zastanawiam się tylko, która to jest i czy to nie jest przypadkiem ten główny mikrokontroler motoroli. Jeżeli macie jakieś informację na ten temat, który to układ dokładnie, byłbym wdzięczny za podpowiedź. Zamieszczam zdjęcia dla ciekawskich.
  • #15
    Grzegorz Sadowski
    Level 8  
    Witam serdecznie,


    Niestety po wlutowaniu tych trzech elementów nadal nie było komunikacji pomiędzy modułem UCH a resztą urządzeń blokady rozruchu. Płytka jest wykonana z czterech warstw, więc możliwe, że mogło dojść do uszkodzenia wewnątrz którejś z nich, dlatego dalsze szukanie usterki było raczej bezsensowne i ciężkie zarazem. Zakupiłem więc inny (używany) moduł i po przelutowaniu układu komputer włączył "+po zapłonie" i auto WRESZCZIE ODPALIŁO !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Zatem temat zamykam i dziękuję wszystkim za poświęcony czas oraz chęć pomocy.


    Pozdrawiam,
    Grzegorz