Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

2,2kW 380 - Silnik z 3 faz na 230V

ITS Arturr 08 Wrz 2016 17:32 1854 43
  • #31 08 Wrz 2016 17:32
    mr.Sławek
    Poziom 31  

    retrofood napisał:
    Silnik jest zaprojektowany do zasilania napięciem międzyfazowym 400 V. Jeśliby obniżenie tego napięcia nie powodowało zmniejszenia prądu, to obniżmy to napięcie do 5 V przez trafo dzwonkowe, a co, wolno nam!

    Oj Panie, to nie mi tutaj brakuje teorii. Prąd silnika indukcyjnego nie jest funkcją jednej zmiennej (i w dodatku liniową). Poślizg krytyczny jest ok. 10x większy od znamionowego, więc samym obciążeniem da się wymusić znamionowe prądy dla Uzasilania = Un/sqrt(10). Bo do poślizgu krytycznego mamy jeszcze zakres pracy stabilnej.
    retrofood napisał:
    obniżenie napięcia zasilającego o √3 powoduje spadek natężenia prądu również o √3
    .
    Nie. Jeśli spadnie napięcie to wzrośnie poślizg czyli spadnie zastępcze R wirnika. Mam tu na myśli silnik obciążony.
    retrofood napisał:
    Dostaniemy z silnika nie więcej niż 10% mocy do wykorzystania

    Szczerze wątpię.

    Dodano po 9 [minuty]:

    retrofood napisał:
    8 bar to mi daje sprężarka od ruskiej lodówki. Też się nie męczy i ma coś ok. 160 W.
    Żadne porównanie jeśli nie uwzględniamy ilości sprężanego gazu/czas.

  • #32 08 Wrz 2016 17:43
    kortyleski
    Poziom 41  

    mr.Sławek napisał:

    retrofood napisał:
    8 bar to mi daje sprężarka od ruskiej lodówki. Też się nie męczy i ma coś ok. 160 W.
    Żadne porównanie jeśli nie uwzględniamy ilości sprężanego gazu/czas.

    No nie dodałem, butlę 200L nabija w coś koło 4 minut.
    Napisałem zresztą że silnik ( jest to sprężarka chłodnicza wiec występuje on w fabrycznej aplikacji) się nie męczy. Ale tego zdaje się kolega moderator nie doczytał...

  • #33 08 Wrz 2016 17:54
    mr.Sławek
    Poziom 31  

    retrofood napisał:
    obniżenie napięcia zasilającego o √3 powoduje spadek natężenia prądu również o √3

    Jeszcze dopiszę gwoli ścisłości, że z obniżeniem napięcia obciążonego silnika ind. nie tyle należy spodziewać się spadku prądu zasilającego a co raczej jego wzrostu. Stroma charakterystyka na prawo od poślizgu krytycznego nawet dla obciążeń z potęgową charakterystyką w funkcji prędkości robi swoje.

  • #34 08 Wrz 2016 18:04
    retrofood
    Moderator

    mr.Sławek napisał:

    Oj Panie, to nie mi tutaj brakuje teorii. Prąd silnika indukcyjnego nie jest funkcją jednej zmiennej (i w dodatku liniową). Poślizg krytyczny jest ok. 10x większy od znamionowego, więc samym obciążeniem da się wymusić znamionowe prądy dla Uzasilania = Un/sqrt(10). Bo do poślizgu krytycznego mamy jeszcze zakres pracy stabilnej.


    Nic z tego, Panie. Owszem, prąd nie jest funkcją jednej zmiennej, ale ja rozpatruję sytuacje porównywalne, np. tę samą chwilową wartość poślizgu przy różnych napięciach. R więc zastępuje tutaj i grupuje wszystkie składniki. Stąd też równość, histerezy pomijam, takie uproszczenie jest dozwolone.
    Poza tym tutaj nie masz zmiany fazowe - przewodowe jak przy przełączaniu gwiazda - trójkąt. Tutaj fazowe jest zawsze przewodowym. To raz.
    Dwa - Nie wiem skąd to 10x, skoro przeciążalność znamionowa silnika λn wynosi, w zależności od mocy silnika, od 1,6 do 2,5. Skąd więc wziąłeś 10?
    Proponuję przeanalizować wzór Klossa, tylko na poważnie.

    Dodano po 3 [minuty]:

    mr.Sławek napisał:
    retrofood napisał:
    obniżenie napięcia zasilającego o √3 powoduje spadek natężenia prądu również o √3

    Jeszcze dopiszę gwoli ścisłości, że z obniżeniem napięcia obciążonego silnika ind. nie tyle należy spodziewać się spadku prądu zasilającego a co raczej jego wzrostu. Stroma charakterystyka na prawo od poślizgu krytycznego nawet dla obciążeń z potęgową charakterystyką w funkcji prędkości robi swoje.


    1. Nie rozpatrujemy obciążonego silnika, lecz zdejmowanie charakterystyk, czyli analiza dla tych samych n i biegu jałowego.
    2. Tak, będzie wzrost. Zwarciowy, bo silnik stanie. Moment utyku zmniejszy się znacznie przy obniżeniu napięcia, zabranie dwóch faz jeszcze to spotęguje.
    3. Resztę wyjaśniłem wcześniej.

  • #35 08 Wrz 2016 18:41
    mr.Sławek
    Poziom 31  

    retrofood napisał:
    ja rozpatruję sytuacje porównywalne, np. tę samą chwilową wartość poślizgu przy różnych napięciach

    Taka sytuacja nie występuje nigdy w praktyce. W napędach wymuszeniem jest moment lub moc pobierana z wału. Więc po co takie porównanie?
    retrofood napisał:
    Poza tym tutaj nie masz zmiany fazowe - przewodowe

    Nie za bardzo łapię co to ma do rzeczy.
    retrofood napisał:
    Nie wiem skąd to 10x, skoro przeciążalność znamionowa silnika λn wynosi, w zależności od mocy silnika, od 1,6 do 2,5. Skąd więc wziąłeś 10?

    Ze wzoru klossa. Wartość 5 byłaby bardziej odpowiednia. 10 to raczej dla pierścieniowych silników.
    retrofood napisał:
    Nie rozpatrujemy obciążonego silnika, lecz zdejmowanie charakterystyk, czyli analiza dla tych samych n i biegu jałowego.

    Dlaczego?? Charakterystyki pod obciążeniem są najistotniejsze. Nie podczas biegu jałowego.
    retrofood napisał:
    Tak, będzie wzrost. Zwarciowy, bo silnik stanie

    Nie. Gdzie tu logika? Zatem rozruch przy pomocy gwiazdy znamionowo obciążonego silnika nie miałby racji bytu.
    retrofood napisał:
    zabranie dwóch faz jeszcze to spotęguje

    Niczego nie będziemy zabierać. Po to tworzymy "sztuczne" przesunięcie fazowe.

  • #36 08 Wrz 2016 19:02
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Wiesz charakterystyka się spłaszczy bardziej niż przy przełączeniu G-T i pole będzie pulsujące .

    mr.Sławek napisał:
    Zatem rozruch przy pomocy gwiazdy znamionowo obciążonego silnika nie miałby racji bytu


    O tu żeś dał ciała, oczywiście że silnik obciążony znamionowym momentem nie rozkręci się w gwieździe.

  • #37 08 Wrz 2016 19:09
    mr.Sławek
    Poziom 31  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    oczywiście że silnik obciążony znamionowym momentem nie rozkręci się w gwieździe.

    Nie do końca prawda (silniki dwu/głebokożłobkowe dają sobie bez problemu radę), ale nie o to mi akurat chodziło. Znamionowo obciążony silnik przełączamy w gwiazdę.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    charakterystyka się spłaszczy bardziej niż przy przełączeniu G-T i pole będzie pulsujące

    True.

  • #38 08 Wrz 2016 19:32
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    mr.Sławek napisał:
    Znamionowo obciążony silnik przełączamy w gwiazdę.

    Jak myślę z trójkąta, mmm .

    Kolego proszę zmień dział i nie obnażaj się bardziej bo tego nie zniosę.

    mr.Sławek napisał:
    silniki dwu/głebokożłobkowe dają sobie bez problemu radę),

    Podobnie jak i pierścieniowe .

  • #40 08 Wrz 2016 19:57
    retrofood
    Moderator

    mr.Sławek napisał:

    Taka sytuacja nie występuje nigdy w praktyce. W napędach wymuszeniem jest moment lub moc pobierana z wału. Więc po co takie porównanie?


    Po to, że nie możesz zrozumieć skąd się bierze 3 razy mniejsza moc. Ale zmęczyłeś mnie już, po resztę odsyłam do literatury.

  • #41 08 Wrz 2016 20:10
    mr.Sławek
    Poziom 31  

    Raz piszesz, że 10cio krotnie a potem, że 3 razy. A opierasz się podobno na zdejmowaniu charakterystyk z biegu jałowego, które nie są nic warte akurat tutaj. I jeszcze przyjmując abstrakcyjne sytuacje stałego poślizgu w funkcji napięcia w stanie jałowym. Również polecam fachową literaturę z dziedziny maszyn i napędów.

  • #42 08 Wrz 2016 20:53
    retrofood
    Moderator

    mr.Sławek napisał:
    Raz piszesz, że 10cio krotnie a potem, że 3 razy. A opierasz się podobno na zdejmowaniu charakterystyk z biegu jałowego, które nie są nic warte akurat tutaj. I jeszcze przyjmując abstrakcyjne sytuacje stałego poślizgu w funkcji napięcia w stanie jałowym. Również polecam fachową literaturę z dziedziny maszyn i napędów.


    Nie graj kretyna, bo nim nie jesteś. I nie odwracaj ciągle kota ogonem. Zaraz wymyślisz sytuację silnika z dopalaczami i będziesz chciał, abym się do tego odnosił.

  • Pomocny post
    #43 08 Wrz 2016 21:22
    xray81
    Poziom 21  

    Autor nie napisał co chce napędzać tym silnikiem więc szkoda tych kłótni i obrażania siebie nawzajem. Zastosowanie falownika mija się z celem bo taniej kupi nowy silnik 1fazowy tej samej mocy.

  • #44 08 Wrz 2016 21:26
    ITS Arturr
    Poziom 13  

    Dawno tu nie zaglądałem ale wydaje mi się, że elektroda schodzi na psy...

    Zadałem tylko proste (a może nie?) pytania:

    Czy macie pomysł na pewne sprawdzenie bez rozkuwania obudowy - jak są połączone uzwojenia?


    Zamiast tłuc przez 2 strony offtop i nabijać posty wystarczyło tylko napisać - NIE, nie ma takiej metody.

    oraz ewentualnie - "Można sprawdzić czy zadziała z kondensatorem" lub "lepiej nie bo... coś tam coś tam" i po sprawie.

    I nie rozumiem dywagacji na temat co chcę, po co, czy to ma sens itd...

    Proste pytanie - prosta odpowiedź. Gdzie jest moderator??? Temat można zamknąć.


    p.s. Xray - masz rację.