Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Chevrolet Trailblazer - Prawidlowa przerwa na swiecy ,a swiece dedykowane

hatson 07 Sep 2016 21:46 1917 6
  • #1
    hatson
    Level 9  
    Witam,

    Postanowilem wymienic swiece w nowym nabytku, gdyz czasami wypadal zaplon na jednym cylindrze. Zamowilem swiece NGK, dedykowane dla mojego silnika ale po ich zalozeniu, auto chodzi na wolnych obrotach, wrecz tragicznie. Mam w zwiazku z tym pytanie o przerwe miedzy elektrodami. W ksiazce od auta, podana jest przerwa 1.07 mm., a niby pasujace swiece NGK, maja ta przerwe 1.3 mm., wiec roznica dosc spora.
    Moje pytanie brzmi, czy te przerwy sa ustalane w oparciu o budowe swiecy, czy jak producent podaje 1.07, to ma tyle byc bez znaczenia, od kogo pochodza swiece ?

    W ksiazce, producent podaje w wiekszosci numery lub dedykowanych materialow eksploatacyjnych ale przy swiecach, jest podana tylko przerwa.

    Pozdrawiam
    Pawel
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • #2
    gimak
    Level 39  
    hatson wrote:
    W ksiazce od auta, podana jest przerwa 1.07 mm., a niby pasujace swiece NGK, maja ta przerwe 1.3 mm., wiec roznica dosc spora.

    Zgadza się - różnica spora i to może jest przyczyną obecnych kłopotów. Iskra (to skrót myślowy) szuka innej łatwiejszej drogi, a jak ją znajdzie w cewce, to ją uszkodzi i może to być przyczyną konieczności wymiany uszkodzonej (przebitej) cewki zapłonowej.
    Im większa przerwa na świecy, tym większe napięcie musi wygenerować i wytrzymać cewka zapłonowa, aby możliwy był przeskok iskry między elektrodami.
    Ja z tego powodu w moich samochodach obniżam przerwę na świecach do 0.7 mm. Nie wiem ile wg instrukcji samochodów powinny być te odstępy, ale po wymianie świec w ASO odstępy na świecach zawsze były 1.0mm.
  • #3
    hatson
    Level 9  
    gimak wrote:

    Zgadza się - różnica spora i to może jest przyczyną obecnych kłopotów.


    Tez mi sie tak wydaje ale dlaczego ale swiece sa dobrane wedlug tabelki NGK, w ktorej jest podany moj silnik i model auta. To mnie dziwi, ze tak odbiega to od zalecen producenta auta, stad moje pytanie, czy moze roznica moze brac sie z budowy swiecy itp.

    Edit: Wlasnie wyciagnalem jeszcze raz wszystkie i zmienilem przerwe na 1.00 bo nie mialem na szczelinomierzu 1.07. No i kurde, chodzi rowno, nie wypadaja zaplony, nic nie szarpie. Czy NGK popelnilo takiego babola ? Nie wiem, co o tym myslec. Wczesniej, mialem zalozone przez poprzednika, swiece NGK, dedykowane niby dla tego auta do LPG. W nich przerwa jest 0,75 !!! Ja rozumiem, ze LPG, nieco inaczej sie spala ale przeciez komp sterujacy instalacja, bierze parametry z komputera benzynowego, a ten nie koniecznie chyba musi sie dobrze kalibrowac, na zle dobranych swiecach ?

    Pawel
  • #4
    gimak
    Level 39  
    hatson wrote:
    Wlasnie wyciagnalem jeszcze raz wszystkie i zmienilem przerwe na 1.00 bo nie mialem na szczelinomierzu 1.07. No i kurde, chodzi rowno, nie wypadaja zaplony, nic nie szarpie. Czy NGK popelnilo takiego babola ?

    Trudno mi się odnieść do tego czy NGK popełniło babola. Być może przy odstępie 1.3 mm, "iskra" znalazła miejsce o osłabionej izolacji i tam rozładowuje swój potencjał, a obniżając odstęp na świecy do 1.0mm spowodowałeś, że ten odstęp na świecach jest najsłabszym punktem i iskra właśnie tam będzie przeskakiwała. Zmniejszając dalej ten odstęp np. do 0.7mm stwarzasz jeszcze bardziej dogodne warunki do tego aby właśnie między elektrodami świecy iskra wybierała miejsce przeskoku, a nie gdzieś po drodze.
    hatson wrote:
    Ja rozumiem, ze LPG, nieco inaczej sie spala ale przeciez komp sterujacy instalacja, bierze parametry z komputera benzynowego, a ten nie koniecznie chyba musi sie dobrze kalibrowac, na zle dobranych swiecach ?

    Komputer benzynowy jest oszukiwany, on nie wie, że w danym momencie silnik chodzi np na gazie, więc tu nie ma nic do kalibracji, on do układu zapłonowego daje tylko sygnał w którym momencie ma być wygenerowana iskra - jego kompletnie nie obchodzi jaki jest odstęp na świecach, albo jakiej marki są świece.
    Powszechnie się twierdzi, że przy LPG przy tym samym odstępie między elektrodami świecy do przeskoku iskry (przebicia izolacji jaką stanowi gaz między elektrodami) potrzeba większego napięcia i załóżmy, że tak jest. Więc na przykład, przy odstępie 1mm na benzynie do przeskoku iskry na PB potrzebne jest np. 10kV, a na LPG 13kV, zmniejszając odstęp między elektrodami do 0.7 mm powodujemy, że do przeskoku iskry na PB wystarczy 8kV, a na LPG 10kV, a efekt jest ten sam, tyle że przy 13kV jest większe prawdopodobieństwo, że iskra może pójść na skróty. A jak raz pójdzie to później będzie to robić coraz częściej.
    Wartości napięć w kV wzięte są z sufitu i w rzeczywistości relacja między nimi może być inna, chodziło mi o obrazowe pokazanie o co chodzi.
  • #5
    hatson
    Level 9  
    gimak wrote:

    Trudno mi się odnieść do tego czy NGK popełniło babola. Być może przy odstępie 1.3 mm, "iskra" znalazła miejsce o osłabionej izolacji i tam rozładowuje swój potencjał

    Tak, wiem, co powoduje zmniejszanie lub zwiekszanie przerwy. Tylko wlasnie nie moge pojac, dlaczego, NGK ustawia tak duza przerwe w dedykowanych swiecach. Przewertowalem wiele forow z USA i niemieckich i wszedzie zalecaja taka przerwe, jak producent, czyli 1.07. Po co, nadwyrezac cewki. Moze faktycznie w nowym aucie, z nowymi cewkami i calym osprzetem, ma to sens. Nie wiem.

    gimak wrote:

    Komputer benzynowy jest oszukiwany, on nie wie, że w danym momencie silnik chodzi np na gazie, więc tu nie ma nic do kalibracji, on do układu zapłonowego daje tylko sygnał w którym momencie ma być wygenerowana iskra - jego kompletnie nie obchodzi jaki jest odstęp na świecach, albo jakiej marki są świece.


    Tego nie wiedzialem. Myslalem, ze "inne" spalanie mieszanki w cylindrze, ma jakis wplyw na proby zmiany mieszanki przez komputer lub zmiany zaplonu.

    Pozdrawiam
    PAwel
  • #6
    Don de Leon
    Level 24  
    Tam powinny być NGK PTR5A-10, 1493001 Ford, Z97 Beru jeżeli to 4.2 po 2001 roku. One mają 1 mm odstępu.
  • #7
    hatson
    Level 9  
    Don de Leon wrote:
    Tam powinny być NGK PTR5A-10, 1493001 Ford, Z97 Beru jeżeli to 4.2 po 2001 roku. One mają 1 mm odstępu.


    Tak, to 4.2 z 2005 roku. Dali mi do niego NGK PTR5A-13. Teraz zaskoczylem ,ze te ostatnie cyfry, to wlasnie odstep, miedzy elektrodami. Delikatnie, zmniejszylem przerwe do 1 mm i jest ok. Chcialem kupic oryginalne AC Delco ale w Europie, nie ma chyba dystrybutora.
    Dzieki za info !

    Pozdrawiam
    Pawel