Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat Stilo 1.9 - Błąd czujnika ABS po wymianie łożyska

boch 08 Wrz 2016 23:35 4119 15
  • #1 08 Wrz 2016 23:35
    boch
    Poziom 13  

    Witam

    Zaopatrzony w zakupione przeze mnie nowe łożysko koła przedniego zajechałem do mechanika na wymianę. Łożysko SKF, dobrane wg modelu, rocznika i wersji. Po odebraniu auta w połowie drogi do domu zapala się kontrolka ABS/ASR. Podłączam diagnostykę i oto co widzę - C1036 błąd koła fonicznego ABS (krytyczny), C1035 błąd czujnika ABS (zapisany). Po wykasowaniu błędów i pokonaniu kilkuset metrów błędy powracają. Zlogowałem czujnik podczas jazdy. Z logów wynika że lewy czujnik ABS (tam gdzie wymieniano piastę) wysypuje się po przekroczeniu prędkości 49km/h. Zatem czujnik niby działa i łożysko niby prawidłowo zamontowane. Mechanik z racji tego że nie zarobił dodatkowych dutków na łożysku z uśmiechem stwierdził, że część z internetu to na pewno bubel, leżak magazynowy. Proponuje na początek atak na czujnik. Jeśli to czujnik, to płacić nie będę. Jeśli łożysko, to będę zmuszony liczyć na pozytywną reklamację. Oglądałem łożysko przed oddaniem auta do serwisu i wszystko było z nim ok. Żadnych uszkodzeń mechanicznych. Co sugerujecie?

    pozdrawiam

    1 15
  • #2 08 Wrz 2016 23:46
    ociz
    Moderator Samochody

    Wystarczy przyłożyć magnes do koła fonicznego i już będzie uszkodzone.
    Można je sprawdzić taką kartą:
    Fiat Stilo 1.9 - Błąd czujnika ABS po wymianie łożyska

    0
  • #3 09 Wrz 2016 08:58
    boch
    Poziom 13  

    Pierwsze co mi przyszło do głowy to niechlujny montaż i w efekcie uszkodzenie pierścienia magnetycznego. Z tego co czytam to częsty przypadek. Oczywiście nie wykluczam uszkodzenia czujnika ABS. Wczoraj spędziłem trochę czasu w garażu. Zdemontowałem zainteresowane koło, rozpiąłem wtyczkę czujnika oraz powyciągałem kabel ze wszystkich uchwytów na grodzi. Wizualnie przewód nie wydaje się uszkodzony. Założyłem wszystko jak było i dziś po przejechaniu 5 km błędu nie ma - oczywiście nie sądzę żeby to pomogło na dłuższą metę i spodziewam się, że błąd powróci na weekendowej, dłuższej trasie. Się okaże.

    EDIT: Nie trzeba było czekać aż do weekendu. Droga powrotna z pracy i choinka z ABS/ASR na desce. Ciekawi mnie fakt, że czujnik, ewentualnie pierścień magnetyczny zaczyna nawalać przy prędkości powyżej 50km/h... Ktoś się spotkał z czymś takim?

    0
  • #4 09 Wrz 2016 20:17
    złowrogi_boncur
    Poziom 27  

    Te 50km/h to normalna prędkość przy której abs wywali dopiero błąd. Na początek omomierz i sprawdź czujnik igłami w dwie strony również piszczałką jak nic miernik nie pokaże to czujnik uszkodzony możesz zamienić lewy z prawym to się upewnisz czy faktycznie łożysko.

    0
  • #5 09 Wrz 2016 20:31
    piotrekwoj1
    Poziom 37  

    Obstawiam uszkodzone łożysko.

    0
  • #6 09 Wrz 2016 20:39
    pitool
    Poziom 30  

    piotrekwoj1 napisał:
    Obstawiam uszkodzone łożysko.

    Jestem przekonany że złą stroną je wcisnął. Zawsze można odkręcić półoś i rozpiąć wahacz,w celu weryfikacji.

    0
  • #7 09 Wrz 2016 21:03
    manta
    Poziom 39  

    Pitol nie pitol. Jak by źle wcisnął łożysko miał by błąd po przekroczeniu 7,5 km/h. Masz dwie opcje, nie taka sama ilość pól magnetycznych w pierścieniu, zbyt duża odległość czujnik-pierścień, lub zmieniająca się odległość.

    1
  • #8 09 Wrz 2016 21:22
    boch
    Poziom 13  

    Tak jak wspomniałem wcześniej, do uzyskania prędkości 50km/h czujnik pokazuje prędkość tego koła prawidłowo - zlogowałem czujnik ABS podczas jazdy programem diagnostycznym, więc motyw ze złą stroną łożyska raczej odpada. Wydaje mi się, że uszkodzono pierścień magnetyczny podczas montażu albo przewód czujnika. W najgorszym przypadku to i to - przypomnę, że sterownik ABS wywala błędy koła fonicznego ABS oraz czujnika prędkości.

    Dodano po 1 [minuty]:

    manta napisał:
    Pitol nie pitol. Jak by źle wcisnął łożysko miał by błąd po przekroczeniu 7,5 km/h. Masz dwie opcje, nie taka sama ilość pól magnetycznych w pierścieniu, zbyt duża odległość czujnik-pierścień, lub zmieniająca się odległość.


    Czyli uszkodzenie czujnika ABS wykluczyć?

    0
  • #9 09 Wrz 2016 21:48
    ociz
    Moderator Samochody

    boch napisał:
    Ktoś się spotkał z czymś takim?

    Tak, ostatnio Citroenie C4 II. Błąd pojawiał się sporadycznie i zawsze przy większych prędkościach. Fragment łuszczącej się rdzy z tarczy hamulcowej przykleił się do pierścienia magnetycznego. Po usunięciu go problem zniknął.

    0
  • #10 10 Wrz 2016 10:00
    boch
    Poziom 13  

    Tak sobie myślałem co by czujniki zamienić stronami ponieważ zgodnie EPER Fiat są takie same. Moje zapędy ostudził znajomy, gdyż jak stwierdził - mogę mieć za chwilę dwa uszkodzone czujniki. Sam przerabiał temat całkiem niedawno. W jego przypadku czujnik też nie posiadał uszkodzeń, ale z tego co mówił pół godziny zajęło jego wyjęcie z otworu na zwrotnicy. Po ponownym montażu starego czujnika wyrzuciło błąd. Nowy czujnik załatwił temat. Oczywiście wciąż nie wykluczam motywu z uszkodzonym łożyskiem.

    0
  • #11 10 Wrz 2016 10:39
    przemek25l
    Poziom 29  

    Tak jak pisze manta możliwa za duża przerwa lub uszkodzony pierścień magnetyczny.
    Do mechanika jedziesz z samochodem a on ma zamówić i założyć części. Wtedy mechanik jest odpowiedzialny za całą naprawę.
    Do piekarni też idziesz ze swoją mąka ;-)
    Tester do sprawdzania czujników abs i sprawdzić ile jest impulsów na obrót.
    Tester kosztuje ok 3000zł
    Dlatego jeszcze raz powiem nie wymagajcie od warsztatów cudów jak nie dajecie im zarobić żeby mieli na inwestycje. Jeździcie tylko z tym co w domu nie dacie rady sami zrobić.

    0
  • #12 10 Wrz 2016 10:59
    ociz
    Moderator Samochody

    przemek25l napisał:
    Do mechanika jedziesz z samochodem a on ma zamówić i założyć części.

    Dokładnie. Jeśli łożysko było uszkodzone już przed montażem to Ty nie masz szans na pozytywne rozpatrzenie reklamacji, warsztat ma, bo nie będą chcieli stracić klienta który co miesiąc zostawia u nich klika-kilkanaście tysięcy pln.

    0
  • #13 10 Wrz 2016 12:37
    boch
    Poziom 13  

    Nie no, zgoda. Zawsze tak robiłem. Tym razem wyszło inaczej, bo łożysko miał wymieniać kuzyn, ale z racji braku czasu nie dał rady. Umówiłem się zatem w warsztacie i nie widzieli problemu, że przywiozę swoją "mąkę". Wyszło jak wyszło. Nauczka na przyszłość.

    Dodano po 1 [minuty]:

    A ten kartonikowy tester za jakie pieniądze? Daje 100% pewności?

    0
  • #15 10 Wrz 2016 21:40
    boch
    Poziom 13  

    Postanowiłem dzisiaj jeszcze raz obejrzeć czujnik ABS. Zajrzałem również w otwór w który wchodzi czujnik. Poniżej zdjęcia:

    Widok na pierścień segera i łożysko przez otwór czujnika ABS:

    Fiat Stilo 1.9 - Błąd czujnika ABS po wymianie łożyska

    Oraz czujnik:

    Fiat Stilo 1.9 - Błąd czujnika ABS po wymianie łożyska

    Nie jestem mechanikiem ale na moje oko pierścień segera został zamontowany niepoprawnie. Poniżej zdjęcie poprawnie zamontowanego pierścienia zabezpieczającego w zwrotnicy Fiata Stilo MW.

    Fiat Stilo 1.9 - Błąd czujnika ABS po wymianie łożyska

    Jak widać, w miejscu gdzie jest otwór pod czujnik powinien znajdować się zamek (wycięcie) pierścienia, co umożliwi swobodne umieszczenie czujnika i jego poprawne działanie. Na zdjęciu 2 widać uszkodzenia na czujniku świadczące o użyciu siły podczas wciskania. Co o tym sądzicie?

    0
  • #16 21 Wrz 2016 21:24
    boch
    Poziom 13  

    Tak jak podejrzewałem, powodem usterki był nieprawidłowo założony pierścień zabezpieczający łożysko - fuszerka podczas montażu. Po obróceniu pierścionka o 180 stopni centralka ABS nie zgłasza błędów. Temat do zamknięcia.

    1
  Szukaj w 5mln produktów