Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TestoTesto
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

T25 Władimirec - Alternator się grzeje, cały czas duży prąd

09 Wrz 2016 20:21 2832 23
  • Poziom 10  
    Witam. Jestem posiadaczem tego modelu ciągnika od nowości i po raz pierwszy mam problem z alternatorem. Walczę z tym już 3-ci dzień bez efektu, dlatego piszę tutaj o pomoc nim zacznę się niepotrzebnie wykosztowywać kupując wszystko po kolei.
    Ale zacznę od początku, problemem jest to że po zapaleniu ciągnika wskazówka na amperomierzu wychyla się do +30 czyli prawidłowo po kilku sekundach zatrzymuje się na +20 i za nic nie chce zejść do zera. Wystarczy 2-3min a alternator robi się gorący więc gaszę ciągnik co by nie przegrzewać. Sprawdziłem napięcie ładowania jest prawidłowo 14.1, lampka od wzbudzenia gaśnie, dla pewności podmieniłem regulator od fiata 126p, ale jest to samo, czyli nie ma problemu z ładowaniem, akumulatory na drugi dzień nim odpalałem mają ok 12,5V <2x6V>. Wyciągnąłem bezpieczniki po odpinałem zegary co by wykluczyć ewentualne zwarcie w instalacji, chociaż podejrzewam że gdyby takowe było dawno by instalacja poleciała z dymem i nic to samo. Następny etap rozebrałem alternator a w środku czyściutko brak śladu jakiejś spalenizny, otarć pęknięć itp., na łożyskach min luzy, wałek kręci się bez oporu, sprawdziłem cewkę ma przejście moduł z diodami też sprawdzony miernikiem brak zwarcia do masy, diody też pokazują tą samą rezystancję zarówno te plus jak i minus. Może ktoś się spotkał z takim przypadkiem czy możliwe że podczas pracy coś się zwiera w alternatorze albo akumulatorze i powoduje taki ciągły pobór prądu. Acha po odpięciu amperomierza w ciągniku, sprawdzałem prąd amperomierzem cęgowym tuz przy alternatorze i wskazywał prąd 19,2-20.3A. Niestety nie mam gdzie tego sprawdzić tzn podmienić a tak wydawać w ciemno pieniądze na nowy alternator czy może akumulator mija się z celem. Proszę o pomoc.
    Pozdrawiam.
  • TestoTesto
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Zapnij jakikolwieg akumulator 12V zamiast tych dwóch 6V. Na krótką metę ciągnik odpali wtedy sprawdź ładowanie.
  • Poziom 10  
    Właśnie z tym może być problem bo u siebie w samochodzie mam jedynie 40Ah, to może być za mało, ale może uda się od znajomego pożyczyć :-?
  • Poziom 25  
    Tak jak Piotrek...podpowiada akumulator mógł ulec uszkodzeniu i alternator nie potrafi podbić napięcia wiec ładuje do oporu lub uszkodzony regulator napięcia i alternator nie wie kiedy ograniczyć ładowanie.Zmierz napięcie podczas pracy silnika.
  • Poziom 10  
    Hart3 napisał:
    Zmierz napięcie podczas pracy silnika.


    Napięcie tak jak pisałem w poście podczas pracy wynosi 14.1, do tego kupiłem "nowy" regulator napięcia i jest to samo i to jest dla mnie dziwne co tak obciąża i robi mnie w balona. Jutro postaram się pożyczyć jakiś akumulator i wtedy zobaczę dam znać jaki efekt.
  • TestoTesto
  • Poziom 39  
    A jakiejś świecy żarowej tam nie ma? Może ona pod prądem jest cały czas i sobie pożera prąd a alternator robi do czego jest stworzony.
  • Poziom 15  
    Rozumiem że podczas próby odłączyłeś amperomierz od strony instalacji ?
    Na 90% uszkodzona stacyjka. U mnie stało się tak że stacyjka się już wytarła i kluczyk cofał się bardziej niż powinien zwierając drugą stroną styk do świecy żarowej. Świeca żarowa jest podpięta przed amperomierzem (bezpośrednio do plusa akumulatora) zatem wychylanie się amperomierza na plus może wskazywać nie tylko ładowanie akumulatorów, ale również grzanie świecy.
  • Poziom 25  
    Amperomierz jeśli jest dobrze podłączony pokazuje tylko z jakim natężeniem i w którym kierunku płynie prąd na odcinku alternator-akumulator.
    Wiec jeśli pokazuje duży prąd płynące w stronę akumulatora tam bym szukał problemów.
    Świeca też może by bo np. w mtz-cie jest ona podłączona poza amperomierzem. Więc jeśli pobiera prą w trakcie pracy silnika to płynie on z alternatora do aku a dalej do świecy a amperomierz pokazuje prąd płynący na aku. Świecę możesz odłączyć a akumulatory założyć inne na próbę.
  • Poziom 10  
    Witam.
    Dziękuję za zainteresowanie moim problemem i za wszelkie sugestie, w odpowiedzi na pytania kolegów to tak świeca żarowa była odpięta od samego początku gdy zająłem się diagnostyką problemu co do amperomierza w ciągniku był całkowicie wyeliminowany przy którejś z prób.
    Panowie okazuję się powodem był jednak akumulator tak jak zasugerował kolega @piotrekwoj1, przytargałem od znajomego 2 akumulatory po 6V, podpiąłem odpalam i eureka! amperomierz po krótkiej chwili zszedł do zera na zegarze. Alternator też nie robił się gorący. Zapiąłem z ciekawości cęgowy amperomierz na przewodzie dochodzącym do alternatora i wskazywał ok.5A więc chyba powinno być dobrze, chociaż nie wiem jaki jest prawidłowy pobór prądu bez jakiegokolwiek obciążenia jak ktoś wie może napisać.
    Ale teraz tak powracając do samego akumulatora bo tutaj już nie jestem mega ekspertem w tej dziedzinie co się z nim stało i jak sprawdzić który robi problem. Napiszę to co wiem.
    Akumulatory po przestanej nocy mają 12.5V,
    pojedyńcze ogniwa mają po 6,2V,
    podczas ładowania miernik na zaciskach akumulatora wskazywał 14-14.1V,
    po odkręceniu korków w każdej celi był elektrolit nad płytkami,
    Przecież gdyby było zwarcie w którejś celi to by jeden z akumulatorów miał niższe wartości i ogólnie akumulator rozładowywałby się, czy możliwe że oderwała się któraś z płytek i prąd rozkłada się nierównomierne? Czym sprawdzić który akumulator robi problem? Sprawdzenie gęstości elektrolitu wykaże? I co dalej można w razie czego dokupić jedno ogniwo i połączyć czy się tego nie praktykuje. Akumulatory mają 3lata.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    Ok. I tak zrobię, tylko czy ładować standardowo prądem 10% wartości akumulatora czy mniejszym skoro są niepewne?
  • Poziom 10  
    Dzięki. Dopiero jutro będę mógł je podpiąć. Poinformuję o efektach.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    Już jestem, sprawa wygląda tak, podpiąłem prostownik pod pierwsze ogniwo 6V, ustawiony prąd ładowania to 1A, po 20min. prostownik zrobił się gorący więc odłączyłem od zasilania co by nie poleciał z dymem transformator, napięcie przed wyłączeniem osiągnęło 6.9V. Po ostygnięciu prostownika spiąłem akumulatory i ponownie podłączyłem i ta sama historia po 30min ładowania prądem 1A prostownik zrobił się gorący więc dałem sobie spokój, napięcie doszło do 13.1V Zmierzyłem gęstość elektrolitu niezbyt dokładnym areometrem ale w sumie na wszystkich 6 celach minimalnie przekraczało zielony wskaźnik. Aktualnie ponownie założyłem akumulatory do ciągnika bo jest mi potrzebny a nie mogę sobie pozwolić na zakup w tym momencie nowych. Robię w ten sposób, odpalam ciągnik przez jakieś 3min ładuje alternator i odpinam wzbudzenie i przewód zasilający, na szczęście nie muszę jeździć na światłach więc awaryjnie na odpalenie póki ciepło wystarczy, docelowo trzeba będzie zrobić coś z tym albo reanimować akumulatory albo niestety kupować nowe :cry: Acha żeby uciąć spekulacje to prostownik jest sprawny, a wygląda tak
    https://obrazki.elektroda.pl/8041758700_1473767712.jpg
    I co dalej z tym fantem robić dlaczego tak się dzieje można uratować te akumulatory, czy mija się to z celem?
    Pozdrawiam.
  • Poziom 43  
    Wiesz prądem 1A to se możesz ładować kilka dni. Nie odpinaj wzbudzenia i ładowania skoro napięcie nie przekracza 14,4V i akumulatory kręcą silnikiem.
    Być może są rozładowane a Ty nie masz je czym naładować.

  • Poziom 30  
    Zwarta cela w pierwszym akumulatorze - ten co zagrzał prostownik i osiągnął tylko 6,9V.
    Zobacz dla pewności ten drugi, powinien dojść do 13,8-14V.
    Prostownik bez automatyki, trzeba uważać żeby nie wygotować akumulatorów.
  • Poziom 43  
    conan02 napisał:
    Zwarta cela w pierwszym akumulatorze - ten co zagrzał prostownik i osiągnął tylko 6,9V.

    Wiesz prostownikiem 1A to se można pogdybać przy 165Ah.

    Po 20 minutach wpompował w akumulator 0,33Ah. nieźle.
  • Poziom 10  
    Zimą jak było wszystko w porządku a ładowałem profilaktycznie właśnie min prądem 1A może i 30h to prostownik był jedynie ciepły. Mogę nie odpinać tylko boję się o alternator co by się nie spalił jak będzie przez jakieś 2h pracy w polu :|
  • Poziom 43  
    Wiesz dobre pomiary napieć i elektrolity nie mogą źle informować o stanie akumulatora.

    Zwarta cela to 2V mniej na akumulator.

    Dodano po 52 [sekundy]:

    Akumulator przestaje się ładować jak osiągnie 7,2V i napięcie wtedy wzrasta bez opamiętania a prąd malej znacząco.
  • Poziom 10  
    Nie no ale tym prostownikiem mogę i dać prąd 6,5A tylko celowo ustawiłem 1A żeby powoli się ładowało tylko jak coś jest nie tak to taki efekt skoro i alternator nie daje rady :cry:

    Dodano po 3 [minuty]:

    Ok. Panowie nie ma co spekulować jest uszkodzony i tyle, teraz co pozostaje mi to kupić nowe bo rozumiem że nie zalecane jest dokupowanie jednej nowej sztuki i łączenie ze starym?
  • Poziom 10  
    Rogal27 napisał:
    i odpinam wzbudzenie i przewód zasilający


    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Nie odpinaj wzbudzenia i ładowania skoro napięcie nie przekracza 14,4V i akumulatory kręcą silnikiem.
    Być może są rozładowane.


    Trochę czasu mineło, temat na forum też się postarzał ale.. sytuacja się zmieniła więc piszę może się to komuś kiedyś przyda. Posłuchałem rady kolegi @Strumień świadomości... i powoli używając ciągnika po kilku dniach wskazówka amperomierza spadła na jakieś 12A a dzisiaj bez mała na zero, alternator jest jedynie ciepły z ciekawości sprawdziłem amperomierzem cęgowym i pokazuje na przewodzie ładującym tuz za alternatorem 6A więc wydaje się że wszystko wróciło do normy. Więc oddaliło się widmo zakupu nowych akumulatorów póki co. Bardziej zastanawia mnie co to za anomalia wystąpiła i czemu zanikła samoczynnie chyba że to chwilowa cisza przed burzą?

    Pozdrawiam
  • Poziom 43  
    To nie anomalia to normalny stan rzeczy, masz prostownik dobry do skutera a nie ciągnika , po drugie jak byś się nie cykał to przez kilka godzin orki alternator by je naładował, a na wysokich obrotach alternator ma dobre chłodzenie więc nic się nie dzieje.