Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Motorower prostowanie i podnoszenie napięcia pod kierunkowskazy.

10 Wrz 2016 14:34 693 13
  • Poziom 7  
    Posiadam motorower który nie ma akumulatora. Na wolnych obrotach napięcie spada poniżej 12V jak i wydajność prądowa jest niewielka, przez co standardowe kierunkowskazy na żarówki nie spełniają swojej funkcji. Ledowe również nie działają dobrze ponieważ napięcie jest zbyt małe.
    Postanowiłem wyprostować napięcie, następnie je odfiltrować (tylko jak wyliczyć odpowiednie kondensatory - tak aby nie przeszkadzały efektowi migania) następnie wstawić taką przetwornicę step-up MT3608 [url=]https://sklep.avt.pl/przetwornica-stepup-mt3608.html[/url] i podłączyć następnie kierunki ledowe.
    Jak myślicie czy ten pomysł jest dobry?
    Czy może da się to zrobić jakoś inaczej(lepiej)?
    I co się stanie gdy napięcie wejściowe przekroczy 12V (jak np. dogazuję) a przetwornica będzie miała na wyjściu ustawione własnie 12V. Napięcie po prostu wzrośnie powyżej czy może coś się uszkodzić?
    Zastosowanie żarówek 7 watowych nie daje oczekiwanego efektu, a mniejsze wartości będą po prostu za słabo świecić.
  • Relpol przekaźniki
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Razor1996 napisał:
    Posiadam motorower który nie ma akumulatora. Na wolnych obrotach napięcie spada poniżej 12V jak i wydajność prądowa jest niewielka, przez co standardowe kierunkowskazy na żarówki nie spełniają swojej funkcji. Ledowe również nie działają dobrze ponieważ napięcie jest zbyt małe.


    O jakich kierunkowskazach LEDowych tu mówimy?
    Razor1996 napisał:
    Postanowiłem wyprostować napięcie, następnie je odfiltrować (tylko jak wyliczyć odpowiednie kondensatory - tak aby nie przeszkadzały efektowi migania)


    Co ma miganie do tematu w tym miejscu? Przecie migacz musi być dalej zainstalowany.
    Razor1996 napisał:
    następnie wstawić taką przetwornicę step-up MT3608 [url=]https://sklep.avt.pl/przetwornica-stepup-mt3608.html[/url] i podłączyć następnie kierunki ledowe.


    Jaki prąd pobierają te kierunkowskazy?

    Razor1996 napisał:
    i podłączyć następnie kierunki ledowe.


    I przed nimi przerywacz...

    Razor1996 napisał:
    I co się stanie gdy napięcie wejściowe przekroczy 12V (jak np. dogazuję) a przetwornica będzie miała na wyjściu ustawione własnie 12V. Napięcie po prostu wzrośnie powyżej czy może coś się uszkodzić?


    Wzrośnie powyżej 12V, popali się przetwornica, przerywacz, LEDy.

    Razor1996 napisał:
    Zastosowanie żarówek 7 watowych nie daje oczekiwanego efektu, a mniejsze wartości będą po prostu za słabo świecić.


    7W LED? Czy piszesz o tradycyjnych żarówkach?

    Sugeruję zrobić tak - prostownik - regulator stratny - akumulator - przerywacz - LED.
    Akumulator można dać mały - rzędu 4Ah, niekoniecznie ołowiowy.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 7  
    Mówimy o kierunkach ledowych 12V 1W-prąd jaki pobierają (mierzony miernikiem) przy zasilaniu 12V to: 50mA. Własnie nie za bardzo chcę ingerować w instalacje motoroweru jest on stosunkowo nowy - 2012r. Ma on przerywacz zintegrowany w jakimś module i wszystko jest wyprowadzone i podłączone.Chciałem wyprostować i podnieść napięcie już za wbudowanym przerywaczem.Dlatego też wspomniałem o tym że większe kondensatory mogłyby niwelować efekt migania. Moc 7W oczywiście piszę o standardowych halogenowych żarówkach ponieważ gdyby one dawały radę nie bawiłbym się w ledy.
    Jeśli napięcie wyższe spali przetwornicę ratować się mogę tylko typem step-up/step-down?
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Razor1996 napisał:
    Ma on przerywacz zintegrowany w jakimś module i wszystko jest wyprowadzone i podłączone.


    I oryginalnie były kierunkowskazy? Przerywacz jest elektroniczny czy z przekaźnikiem?
  • Poziom 7  
    Tak kierunkowskazy były w oryginale, przerywacz jest na 90% elektroniczny - jeśli da się to jakoś sprawdzić zrobię to. Wklejam zdjęcie całej elektroniki, pomijając cewko-moduł ale w nim raczej przerywacz nie jest schowany.
    A kierunki działały w miarę dopóki miałem oryginalne kierunkowskazy jak i żarówki ale niestety parkingi w miejscach publicznych bezpieczne nie są i już ich nie mam...
    A na kombinowanie z doborem sensowych żarówek już za dużo pieniędzy wydałem jak na obecny efekt.
  • Pomocny post
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Razor1996 napisał:
    Mówimy o kierunkach ledowych 12V 1W-prąd jaki pobierają (mierzony miernikiem) przy zasilaniu 12V to: 50mA.


    Czyli 0,6 wata :)

    Razor1996 napisał:
    ak kierunkowskazy były w oryginale


    Czyli spadek napięcia nie powinien być większy niż do 9..10V. Podobnie wzrost ponad 14V też zapewne nie występował.
    W takiej sytuacji:
    - sprawdziłbym stan instalacji (podłączając żarówki na przewodach) - po obtrąceniu kierunkowskazów zwarcie mogło doprowadzić do uszkodzenia przerywacza
    - sprawdził czy zakładając żarówki o o wiele mniejszej mocy przerywacz też działa
    - pomierzył napięcia bez obciążenia żarówkami, zwracając uwagę czy są stałe czy przemienne.
    - zakupił kierunkowskazy LED na 6V i przetwornice obniżające z pomierzonego napięcia na 6V (alternatywnie - zrobił na źródle prądowym)
  • Poziom 7  
    Co do dwóch pierwszych punktów to kierunkowskazy jak i przerywacz działają na chwilę obecną tylko niestety na wolnych obrotach słabo świecą. Led 6V kurcze, że wcześniej o tym nie pomyślałem ale jednak chciałbym zostać przy 12V, ponieważ jak wspominałem zakupiłem już kierunkowskazy ledowe 12V.
    Pomiarów napięć dokonam przy najbliższej okazji, i z tego co pamiętam jest to prąd zmienny ale jeszcze się upewnię.
    Czy mógłbym zakupić w takim wypadku taką przetwornicę (step down/up): Link
    Czy może to kiepsko działać i iść koniecznie w kierunku led 6V i przetwornicy tylko zmniejszającej napięcie?
  • Poziom 43  
    Kolego nie ma takiego motorowera co nie ma akumulatora.
  • Poziom 35  
    To dopiero gafa, "niema motoroweru co niema akumulatora", a na przykład motorower Komar, na pewno niema akumulatora, bo taki miałem, i walczyłem z światłem hamowania. Problemem w takich motorowerach (bez akumulatora) jest duże napięcie gdy wyłączona "główna" żarówka oświetlenia drogi. Napięcie jest wtedy zbyt duże.
  • Poziom 7  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Kolego nie ma takiego motorowera co nie ma akumulatora.

    Zapewniam, że jest i to w oryginale. Lecz w sumie nie ma to nic wspólnego z tematem ;)
    Dla niedowiarków załączam manuala z całą rozpiską części i proszę o odpowiedź na wcześniejsze pytania.
  • Poziom 43  
    To jest podobne do rjeju, prosta sprawa bierzesz fazę z magneta prostujesz mostkiem i zasilasz co tam chcesz 2 przewodami na pływającej masie.

    Regulator orginalny reguluje gratis ci napięcie.
  • Poziom 7  
    Tylko jak wspominałem wcześniej nie widzę potrzeby przerabiania całej sprawnej instalacji elektrycznej, chciałbym po prostu dorobić takie małe elektryczne pudełeczko wpinane już za przerywaczem. Tak jeśli kogoś najdzie ochota kupić oryginalne kierunki po prostu wymontuje pudełko i założy oryginały.
  • Poziom 43  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    To jest podobne do rjeju


    Kolego autorze czy twój cross to rjeju? Skoro żarówke świateł zaświeci to i kierunkowskazy też.
    Coś masz skopane.
  • Poziom 7  
    Jest to Beta rr 50 świeci ona zarówno przednią lampą jak i tylną , a nawet kierunkowskazami tylko te ostatnie używa się przy małych prędkościach oraz na postoju i moim zdaniem są za słabo widoczne w słoneczne dni. Raczej nic nie jest skopane.