Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel z12xe - Duże ciśnienie sprężania

vp32 21 Sep 2016 07:46 7968 87
  • #61
    vp32
    Level 11  
    Nie pamiętam czy pytałem, czy Wy smarujecie (precyzyjniej zwilżacie) śruby przed montażem od 1. Głowicy, 2. Panewek? (Śruby oczywiście nowe)
    Dużo teorii sprzecznych słyszałem i zależny mi na Waszej opinii.
  • #62
    Waldemar z Kaszub
    Level 29  
    vp32 wrote:
    śruby przed montażem od 1. Głowicy, 2. Panewek?

    Można kroplą oleju to zrobić. Przy dokręcaniu głowicy koniecznie zachować kolejność i wskazane użycie klucza dynamometrycznego.
  • #63
    vp32
    Level 11  
    W końcu udało mi się zdjąć miskę :-)
    Prośba do Was, co o tym myślicie, jest źle, dobrze, czy jednak poczuł brak oleju na panewkach?
    Co z tym dalej ewentualnie robić?
    Jak pisałem nie mam doświadczenia w wyglądzie panewek, więc dlatego Opel z12xe - Duże ciśnienie sprężania Opel z12xe - Duże ciśnienie sprężania Opel z12xe - Duże ciśnienie sprężania Opel z12xe - Duże ciśnienie sprężania Opel z12xe - Duże ciśnienie sprężania Was proszę o pomoc.
  • #64
    Waldemar z Kaszub
    Level 29  
    No cóż ? Silnik już zapewne swój przebieg ma. Nie napisałeś wcześniej ile ? Panewki koloru nie zmieniły ale wał wygląda nieszczególnie. To nic dziwnego bo materiał panewek jest odporniejszy na ścieranie. Po za tym nie wiadomo czy są to pierwsze panewki w tym silniku. Podsumowując: Tragedii nie ma, ale cieszyć się też nie ma z czego.




    Moderated By T5:

    Ostrzeżenie.
    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika.

  • #65
    MACIEK_M
    Level 29  
    Waldemar z Kaszub napisał:

    Quote:
    To nic dziwnego bo materiał panewek jest odporniejszy na ścieranie.


    Gdyby tak było, to wymieniałbyś wały, a nie panewki.

    -> vp32

    Chcesz nim jeżdzić, czy go sprzedać? :D

    Generalnie, wał do szlifu, panewki do wymiany, jeśli ma to sens ekonomiczny.
  • #66
    vp32
    Level 11  
    Chcę nim jeździć. Więc do szlifu pewnie pójdzie . Ktos pytal o przebieg -120tys.
    pytanie takiw co z gładzią cylindra i wałkiem rozrzadu skoro panewka dostala? I czy w ogóle silniki opla z 2006 nadają sie do szlifu np nie sa azotowane wały?
    Ps. Czy stan panewki świadczy ze byl brwk oleju czy to typowe zużycie eksploatacyjne? Nie wiem jak wygląda panewka po 100tys?
  • #67
    Pedros050
    Level 43  
    Zdemontuj jeszcze panewkę z podpory środkowej walu jak tam wygląda stan wału.
  • #68
    vp32
    Level 11  
    Z tym będzie problem bo tego nie zrobię bez wyciagania silnika. Podpora jest uszczelniania i ma w sobie wszystkie pozostałe panewki główne.
    Pytanie te rysy nie sa wyczuwalne pod paznokciem nie za bardzo wiem dlaczego skoro je widać?
    A jakbym zostawił wał i dał tylko nowe panewki korbowe co mi tak na prawde grozi?
  • #69
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Ja bym to w ogóle zostawił tak jak jest - po co to bebeszyć i ładować w koszty? Panewki są lekko zużyte, możliwe że ktoś nie dbał o wymianę/nie pilnował stanu oleju - tragedii moim zdaniem jeszcze nie ma. Wymień na wszelki wypadek łańcuch/kpl. rozrząd, gumki na zaworach, zalej 10W40 i może latać dalej.

    Dodano po 6 [minuty]:

    MACIEK_M wrote:
    Kiedyś, (dawno temu), uczono mnie o specjalnej konstrukcji mocno obciążonych silników stacjonarnych, ale tam podstawa sprężyn zaworu miała specjalną konstrukcję, wymuszającą obrót sprężyny wraz z zaworem względem głowicy.
    Przesunięty konik w silnikach OHV to wymuszał.
    ladamaniac wrote:
    Wymiana uszczelniaczy ,czy zdjęcie sprężyn bez demontażu głowicy jak najbardziej wykonalna. Trzeba podeprzeć zawór ciśnieniem, są takie końcówki wkręcane zamiast świecy zapłonowej przez króte podajesz ciśnienie z kompresora.
    Robiłeś to kiedyś? Powodzenia. Szczególnie w silniczku, gdzie zawór ustawiony jest pod skosem do tłoka, a trzonek ma niewiele ponad 4mm grubości. Chcesz, to pokażę, jak człowiekowi wyszło po próbie odkleszczenia zamków - pogięte zawory utraciły szczelność, do tego prowadnice trzeba było jeszcze wymienić.
  • #70
    User removed account
    User removed account  
  • #71
    MACIEK_M
    Level 29  
    micho.no1 napisał:

    Quote:
    Kup se traktor Case IH przykładowo silnikiem D239 i zobaczysz taki system na żywo :D


    Nie czytasz uważnie, pisałem, że TERAZ , system ROTOCAP jest nawet w kosiarkach do trawy :D

    robokop napisał:


    Quote:
    Przesunięty konik w silnikach OHV to wymuszał.



    Nie mylmy zaworów ze szklankami. Gdyby tak było, rotocap niebyły potrzebny.
  • #72
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    @MACIEK_M W dolnozaworowych kosiarkach, obrót zaworu wymuszony jest obracającym się popychaczem, którego oś symetrii, nie leży w osi krzywki. Podobnie z popychaczami w dużych silnikach OHV. Zaś obrót samego zaworu wymuszany jest konikiem, którego oś symetrii, nie leży w osi trzonka zaworu. Podobnie w silnikach OHC - środek szklanki popychacza nie leży w osi krzywki i ta ją obraca, a przez nią pośrednio otwarty zawór. W innych silnikach są jeszcze podkładki pod sprężyny, wymuszające ich obrót itp.
  • #73
    ladamaniac
    Level 39  
    robokop wrote:

    ladamaniac napisał:
    Wymiana uszczelniaczy ,czy zdjęcie sprężyn bez demontażu głowicy jak najbardziej wykonalna. Trzeba podeprzeć zawór ciśnieniem, są takie końcówki wkręcane zamiast świecy zapłonowej przez króte podajesz ciśnienie z kompresora.
    Robiłeś to kiedyś? Powodzenia. Szczególnie w silniczku, gdzie zawór ustawiony jest pod skosem do tłoka, a trzonek ma niewiele ponad 4mm grubości. Chcesz, to pokażę, jak człowiekowi wyszło po próbie odkleszczenia zamków - pogięte zawory utraciły szczelność, do tego prowadnice trzeba było jeszcze wymienić.

    Osobiście nie, raczej grzebię w elektryce. Pracowałem w warsztacie, gdzie trzech chłopaków z pięciu wymieniało tak uszczelniacze na porządku dziennym. W różnych silnikach. Fakt, rękę do tego trzeba mieć, dwóch się za to nie łapało. Z tym, że w przypadku amatorskiej naprawy to już w ogóle nie wiadomo co lepsze. Jak źle podłożysz, a wyjmujesz pestki rurką i młotkiem to też pokrzywisz. Zresztą Ty to wiesz.
  • #74
    vp32
    Level 11  
    Wytłumaczcie mi, o co dokładnie chodzi. Pisaliście, że po szlifie wału silnik bardzo szybko kończył życie.
    Skąd to się bierze? I jak się ewentualnie przed tym ustrzec?
  • #75
    MACIEK_M
    Level 29  
    W odpowiedzi na wywołanie mnie do tablicy przez robokopa odpowiadam:

    Autor tematu napisał:

    Quote:
    Tak sobie czytam wpisy w innych tematach i zaskoczyło mnie coś, chciałbym się upewnić.
    1. Czy to prawda, że podczas pracy silnika pierścienie się obracają w rowkach?
    2. Czy to prawda że zawory się obracają wokół swojej osi podczas pracy?


    w odpowiedzi dostaje informację:

    Quote:
    Tak powinno być. Przynajmniej z założenia. Wyjątkiem są silniki dwusuwowe w których pierścienie ustalone są kołkami. Jednak praktyka wskazuje na to, że pierścienie znajdują swoje stałe miejsce i w nich tkwią bez obracania. Natomiast zawory są niejako bardziej "zdyscyplinowane" i się "kręcą".


    wtóruje mu moderator:

    Quote:
    Pierścienie obracają się, jest to wywołane śladami po honowaniu, działają jak linia śrubowa.


    na moją uwagę:

    Quote:
    Ślady po honowaniu tworzą wzór linii przecinających sie pod niewielkim kątem, zatem są to dwie linie śrubowe, lewo i prawo skrętna.

    Twoim zdaniem pierścień obraca się w lewo, czy w prawo?

    Obrotowi pierścienia przeciwstawia się spory moment obrotowy od sił tarcia, między pierścieniem a tłokiem, a tłok nie obraca się napewno.


    nie dostaje od moderatora odpowiedzi.


    Ponieważ:

    Quote:
    Temat obracających się zaworów cylindrowych w zwykłym silniku spalinowym, to trochę taka "Urban Legend", wszyscy o tym mówią, ale nikt nie wie dokładnie.


    Trochę przekornie napisałem:

    Quote:
    Kiedyś, (dawno temu), uczono mnie o specjalnej konstrukcji mocno obciążonych silników stacjonarnych, ale tam podstawa sprężyn zaworu miała specjalną konstrukcję, wymuszającą obrót sprężyny wraz z zaworem względem głowicy.


    Później podałem nazwę tego rozwiązania i w GOOGLE można z łatwością dowiedzieć się jak to działa.

    Z dalszych odpowiedzi wynika, że większość piszących, z moderatorami włącznie jest przekonana, że w zwykłym silniku zawory obracają się w czasie pracy.
    Większość uważa, że:
    Quote:
    W dolnozaworowych kosiarkach, obrót zaworu wymuszony jest obracającym się popychaczem, którego oś symetrii, nie leży w osi krzywki. Podobnie z popychaczami w dużych silnikach OHV. Zaś obrót samego zaworu wymuszany jest konikiem, którego oś symetrii, nie leży w osi trzonka zaworu. Podobnie w silnikach OHC - środek szklanki popychacza nie leży w osi krzywki i ta ją obraca, a przez nią pośrednio otwarty zawór.


    jeszcze raz odpowiadam:

    Quote:
    Odpowiedzcie na pytanie, czy zawór obraca się ze sprężyną, czy sam bez sprężyny?

    Jeśli ze sprężyną, to napewno widzieliście wytarcie od sprężyny na głowicy po kilku milionach obrotów - para cierna stal-aluminium?

    Jeśli sam zawór, bez sprężyny, to musi obracać się w zamku i tam pewnie widzieliście ślady zużycia po kilku milionach obrotów w długim życiu silnika?

    Nie mylcie obracania się szklanek, z obracaniem zaworów.

    Myślę, że odróżniamy szklanki od zaworów?

    Jeśli ktoś wie pod wpływem jakich sił obracają się zawory w zwykłym silniku, to niech napisze, bo moim zdaniem to niemożliwe, i jest to kolejna Urban Legend powtarzana na forach przez "fachowców".


    Jako pracę domową polecam spróbować obrócić palcami naciśnięty zawór w głowicy, pozwoli to zorientować się, czy moment obrotowy "od przesunięcia osi obrotu" jest wystarczający aby to zrobić.

    Podsumowując zastanawiam się, czy jednak nie miał racji Strumien swiadomosc... , odpowiadając

    Quote:
    Tak sądzisz?


    na moją uwagę, że jest to przecież forum techniczne.
  • #76
    vp32
    Level 11  
    A możecie mi powiedzieć co sądzicie o tym wałku rozrządu oraz pokrywach łożyskowania jego?
    Da się to jakoś regenerować lub może tak po prostu o powinno wyglądać?


    Opel z12xe - Duże ciśnienie sprężania Opel z12xe - Duże ciśnienie sprężania Opel z12xe - Duże ciśnienie sprężania Opel z12xe - Duże ciśnienie sprężania
  • #77
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    MACIEK_M wrote:
    W odpowiedzi na wywołanie mnie do tablicy przez robokopa odpowiadam:

    No i popełniłeś poważny błąd.
    MACIEK_M wrote:
    Z dalszych odpowiedzi wynika, że większość piszących, z moderatorami włącznie jest przekonana, że w zwykłym silniku zawory obracają się w czasie pracy.

    Obracają się - czy w każdym? Nie wiem, są, były i będą silniki w których nie grzebałem. Obrót zaworu, szczególnie wydechowego, to mechanizm samoczyszczenia styku przylgnia zaworu-przylgnia gniazda. Szczególnie zaworów wydechowych - co nawet widać bodaj w 8-mio zaworowych Oplach - tylko zawory wydechowe mają wkładki "rotocap". Co do obrotu poprzez przesunięcie osi symetrii dźwigni względem trzonka:
    http://mk5golf.pl/?zawory,348
    Quote:
    nne urządzenia zastosowano w silnikach samochodów VOLKSWA­GEN. Ruch obrotowy zaworu jest wywołany przez przesunięcie środka dźwigni zaworu w stosunku do osi zaworu (rys. 3.13). Śruba reguła- cyjna dźwigni, która jest na końcu zaokrąglona promieniem r, naciska na czoło stopki zaworu w miejscu przesuniętym o e äs 2 mm od osi trzonka, równolegle do osi wałka dźwigni. Podczas otwierania zaworu śruba regulacyjna porusza się po łuku o promieniu R, a zatem punkt styku w końcu skoku zaworu przesunie się o odległość s. W związku z tym podczas całkowitego skoku zawór powinien obrócić się o kąt określony równaniem: s tga = — e Ze względu na momenty tarcia, wywołane działaniem sprężyny, w praktyce kąt obrotu zaworu jest mniejszy. W celu zmniejszenia momentów tarcia stożek dzielony ma niewielki luz l wokół trzonka zaworu. Omawiane urządzenia wprawdzie ułatwiają obracanie się zaworów, nie zapewniają jednak tego w sposób całkowicie pewny.

    Obrazowo:
    Opel z12xe - Duże ciśnienie sprężania
    FSO1500 z podobnym układem rozrządu:
    Opel z12xe - Duże ciśnienie sprężania
    A teraz przeproś i nie odzywaj się więcej. Bo trwasz na stanowisku, że jeśli czegoś nie widziałeś, albo Ciebie o tym nie uczono, to to nie istnieje.




    vp32 wrote:
    A możecie mi powiedzieć co sądzicie o tym wałku rozrządu oraz pokrywach łożyskowania jego?
    Da się to jakoś regenerować lub może tak po prostu o powinno wyglądać?
    Tak to ma wyglądać, normalne ślady pracy.
  • #78
    vp32
    Level 11  
    Ma jeszcze do Was pytanie. Dużo się mówi że po zrobionym szlifie szybko silnik pada. Może mi ktoś wytłumaczyć dlaczego i o co chodzi?
  • #79
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    vp32 wrote:
    Ma jeszcze do Was pytanie. Dużo się mówi że po zrobionym szlifie szybko silnik pada. Może mi ktoś wytłumaczyć dlaczego i o co chodzi?
    Chodzi generalnie o jakośc obróbki wtórnej, wychodzące na "wierzch" z czasem wady zmęczeniowe materiału (pękające wały, urywające się korbowody), a także aspekt, wynikający z ulepszania powierzchni stanowiących węzeł tarcia - kiedyś kiedyś stosowano utwardzanie powierzchni trących poprzez kucie i hartowanie powierzchniowe - im głębiej w strukturę materiału, od powierzchni poddanej hartowaniu powierzchniowemu, tym materiał mniej odporny na ścieranie, tak samo w przypadku ulepszania poprzez azotowanie czy cementowanie. Są silniki, w których producent nie przewidział wymiarów naprawczych części - tam ani cylindrów się nie szlifuje, ani wałów korbowych. Jedynie wymiana w przypadku naprawy.
  • #80
    MACIEK_M
    Level 29  
    robocop zacytował:

    Quote:
    Omawiane urządzenia wprawdzie ułatwiają obracanie się zaworów, nie zapewniają jednak tego w sposób całkowicie pewny.


    reklama dźwignią handlu, szczególnie u VOLKSWAGENa.

    Ten cytat wyczerpuje temat "obracających się" zaworów.
  • #81
    vp32
    Level 11  
    Możecie popatrzeć na wałek rozrządu Opel z12xe - Duże ciśnienie sprężania Opel z12xe - Duże ciśnienie sprężania Opel z12xe - Duże ciśnienie sprężania Opel z12xe - Duże ciśnienie sprężania i powiedzieć co myślicie o nim?
  • #82
    vp32
    Level 11  
    Spotkała mnie niespodzianka dość przykra.
    Okazało się całkiem przez przypadek, że muszę zdjąć głowicę.
    Po jej zdjęciu okazało się że jest dość duży problem.
    Jedna z tulejek centrujących głowicę jest całkowicie zerdzewiała i się po prostu rozsypała.
    Możecie poradzić co mozna zrobić z tym teraz?
  • #84
    vp32
    Level 11  
    Inne pytanie, jak czyścicie blok silnika?
  • #85
    vp32
    Level 11  
    A możecie mi choć powiedzieć czego używacie do smarowania wałka sprzęgłowego?
  • #86
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Niczym. Jak jest rdza na frezie, to możesz kapnąć kilka kropel oleju, żeby w nią wsiąkł. A czoło bloku silnika się albo skrobie, z resztek pozostałych po starej uszczelce i rdzy, albo czyści szczotką drucianą na wiertarce. Byle głębokich rys nie porobić.
  • #87
    ociz
    Moderator of Cars
    vp32 wrote:
    A możecie mi choć powiedzieć czego używacie do smarowania wałka sprzęgłowego?

    Smar molibdenowy, niewielką ilość. Często dają w zestawie z nowym sprzęgłem.
  • #88
    vp32
    Level 11  
    Będziecie źli za odgrzanego kotleta ale licze na wyrozumiałość.
    Ktos strzelił taki tekst ze po odkreceniu głowek korbowodu koniecznie nowe panewki bo po skróceniu starych one nie ukladaja sie jak powinny lub były.
    Pierwszy raz o tym słyszę i chciałbym potwierdzić lub zaprzeczyć. Co Wy na to?