Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulacja obrotów silnika asynchronicznego 230V

11 Wrz 2016 11:58 2346 27
  • Poziom 9  
    WITAM KOLEGÓW

    Silnik z kserokopiarki; bezszczotkowy; zasilanie 230V / AC; z kondensatorem 6uF; bez automatu i uzwojenia rozruchowego; gabaryty - jak półlitrowy kubek (przepraszam za ten nieprofesjonalnie wyrażony parametr, ale brak tabliczki znamionowej); obroty zmierzone - około 1500 rpm; oś o średnicy 8mm - aby zatrzymać ściskając palcami trzeba użyć dość dużej siły (drugie nieprofesjonalne wyrażenie).

    Temat:
    Potrzebne jest działanie silnika w dwóch prędkościach (alternatywnie).
    1. pełna prędkość obrotowa czyli około 1500 rpm
    2. 8-krotnie mniejsza prędkość czyli około 188 rpm ; ta prędkość musi mieć możliwość dość dokładnego dostrojenia

    Obciążenie silnika przy małej prędkości - mininimalne. W ostateczności dopuszczam opcję, że dla małej prędkości start nastąpi z większą prędkością a po 2-3 sekundach przejdzie w tryb mniejszej prędkości.

    Regulacja - WYŁĄCZNIE na drodze elektronicznej. Mechaniczne rozwiązanie odpada.

    No i wreszcie koszty. Drogie rozwiązania też odpadają.

    Ale może istnieje jakiś prosty sposób, na co liczę

    pozdrawiam
  • Poziom 9  
    Więc może zmiana koncepcji.
    Wyjaśnię kulisy projektu.
    Silnik ma napędzać rotor urządzenia zwanego Leslie, czyli wirujący dźwięk z głośnika.
    Ów rotor jest lekki (około 200 gram) i obraca się na łożysku, więc opory minimalne.
    Obroty silnika nominalne muszą być w granicach 1200 - 1800 rpm.
    I może być silnik szczotkowy 230 V/AC, lub silnik DC z odpowiednim sterowaniem. (silnik z napędu magnetofonu MSH-101, lub gramofonu - zdecydowanie za słaby.
    Tylko tu kolejne problemy:
    1. hałas z silnika
    2. zasilanie silnika DC - prąd max 2-3 A (bo duże trafo)
    3. zakłócenia - praca w pobliżu wzmacniacza audio i zasilanie z jednego obwodu AC

    Więc może coś w tym kierunku?
    pozdrawiam i dziękuję za poprzednią poradę

    Dodano po 2 [minuty]:

    P.S. do poprzedniego postu

    Obroty silnika nominalne 1200 - 1800 rpm, a zmniejszone - 8 razy mniej
  • Warunkowo odblokowany
    Uważam ze szczotkowe mogą być za głośne przy takich obrotach. Proponuje silnik z kopiarki krokowy 3 fazowy Nidec 2500 obr/min można regulować obroty sygnałem zegarowym w zakresie 400-2500 obr/min. Stabilnie trzyma obroty nawet pod obciążeniem max. Szybko, prawie natychmiast reaguje na zmianę częstotliwości sygnału zegarowego, funkcja hamowania, niski oraz wysoki rozruch, obroty prawe, lewe. Bez problemu się nada.
  • Poziom 38  
    Wg dostawcow silnik dc jest cichszy niź silnik krokowy.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Nie istnieją silniki ac jednofazowe bez fazy rozruchowej.
  • Warunkowo odblokowany
    Zbigniew 400 napisał:
    Nie istnieją silniki ac jednofazowe bez fazy rozruchowej


    No popatrz, to ciekawe bo ja wiem ze istnieją . Może swoją tezę kolega czymś poprze ?

    Zbigniew 400 napisał:
    Wg dostawcow silnik dc jest cichszy niź silnik krokowy


    Przy 2500 obr/min ? Ciekawe bo jakoś silniki NIDEC stosuje do napędów a mam ich dość sporo z kopiarek i jakoś tylko " mruczą ". Generalnie to słychać tylko łożyska i to one określają trwałość silnika. Ponad to przy minimalnych obrotach, a niektóre potrafią się płynnie obracać już przy 50 obr/min, generują max moc.
  • Poziom 38  
    Może kolega mnie oświeci jakie to są silniki i na jakiej zasadzie działają.
    Rozumiem że brak fazy rozruchowej skutkuje tylko jednym uzwojeniem roboczym.

    Dodano po 2 [minuty]:

    I oczywiście silnik asynchroniczny 230V AC.
  • Poziom 43  
    Zbigniew 400 napisał:


    Może kolega mnie oświeci jakie to są silniki i na jakiej zasadzie działają.
    Zbigniew 400 napisał:
    I oczywiście silnik asynchroniczny 230V AC.


    Zbigniew 400 napisał:
    Nie istnieją silniki ac jednofazowe bez fazy rozruchowej.



    Np. odkurzacz, czy robot kuchenny i młynek kawowy.
  • Poziom 38  
    No cóż , brak czytania ze zrozumieniem. Twój przykład podaje silniki szczotkowe uniwersalne, które nie posiadają fazy rozruchowej, temat załatwia komutator. Sprawa dotyczy silnika asynchronicznego ac 230V.
    Podaj typy, producenta urządzeń które podałeś z silnikiem asynchronicznym bez fazy rozruchowej.

    Nie zarzucaj innym złej woli kolego, bo pytałeś o silnik z fazą rozruchową więc dostałeś odpowiedź.
    Moderator Krzysztof Reszka
  • Moderator Elektrotechnika
    Zbigniew 400 napisał:
    Podaj typy, producenta urządzeń które podałeś z silnikiem asynchronicznym bez fazy rozruchowej.


    Kolego jesteś w błędzie produkcja takich silników występuje od 70 lat i ma się dobrze . Starsi pamiętają adaptery bambino , magnetofony ZK z takimi silnikami .
    A tu kolego zdjęcie takowego silnika jest dziś bardzo popularny w różnego rodzaju wentylatorach bo jego budowa jest prosta . Regulacja obrotów silnika asynchronicznego 230V
  • Poziom 38  
    Masz racje? Jest to silnik w którym rolę fazy rozruchowe pełni zwój zwarty wytwarzający dodatkowe pole rozruchowe.
    Czekam na prawdziwy przykład silnika ac asynchronicznego bez fazy rozruchowej.
    Pytający pisze o silniku ac z kondensatorem, wniosek źe faza rozruchowa jest.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 38  
    Niewaźna nazwa, jest niezbędne do rozruchu silnika.
    Przykład
    Pralka frania
    Silnik z kondensatorem połączonym na sztywno.
    Silnik z wyłącznikiem odśrodkowym.
    Skutek jest ten sam, silnik startuje, funkcje obu uzwojeń identyczne , słuźą do wytworzenia pola magnetycznego bez którego silnik ni ruszy.

    Dodano po 8 [minuty]:

    A jak nazwać uzwojenia w silniku pralki automatycznej, jeźeli funkcje obu uzwojeń są zamienne/robocze, rozruchowe/. Moźemy je tylko nazwać funkcjonalnie.
  • Warunkowo odblokowany
    kolega tylko takie silniki zna ? A wentylatory łazienkowe to co ? 1 fazowy silnik asynchroniczny . Te które kolega podał to duże silniki a my tu mówimy o małych. Tam gdzie jest potrzebny duży moment rozruchowy tam się stosuje uzwojenie rozruchowe lub stosuje silniki 3 fazowe.
  • Poziom 38  
    Moze kolega wytłumaczy jak działa silnik od wentylatora .

    Dodano po 22 [minuty]:

    Taka trochę wskazówka do poczytania


    Silnik indukcyjny z pomocniczym uzwojeniem
    zwartym SFZ, posiada wydatne bieguny
    z uzwojeniem jednofazowym skupionym
    i najczęściej jeden zwój zwarty.
    Rys.1. Silnik indukcyjny z pomocniczym uzwoje-
    niem zwartym
    Uzwojenie w postaci zwartego zwoju obejmu-
    jące część przekroju bieguna, rozdziela stru-
    mień główny i powoduje przesunięcie prze-
    strzenne oraz czasowe strumienia pomocni-
    czego.

    Dodano po 4 [minuty]:

    I jeszcze to

    Silnik indukcyjny ze zwojem zwartym jest czę-
    sto porównywany do silnika dwufazowego lub
    silnika z zasilaną fazą pomocniczą [1].
    Rys.2. Przekrój poprzeczny silnika SFZ model 1
    Główna różnica dotyczy kąta przestrzennego
    między osiami magnetycznymi obydwu uzwo-
    jeń. W przypadku SFZ kąt ten oznaczony jako
    α
    jest na ogół mniejszy od 90
    °
    ( dla silnika z
    zasilaną fazą - 90
    °
    ); ponadto nie występuje na-
    pięcie zasilania fazy pomocniczej
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 38  
    Ku zastanowieniu, abyś zastanowił się co piszesz.
    Cytat z ćwiczeń na Politechnice Warszawskiej.

    Politechnika Warszawska
    Laboratorium z Podstaw Elektrotechniki i Elektronik

    .Moment obrotowy silnika jednofazowego (bez fazy rozruchowej)
    Dla n = 0 momenty rozruchowe pochodzące od obu pól wirujących są sobie
    równe M i przeciwnie skierowane, wskutek czego wypadkowy moment rozruchowy równa się zeru i silnik nie może sam ruszyć z miejsca.
    Brak momentu rozruchowego jest poważną wadą tych silników. Aby ją usunąć stosuje
    się w stojanie drugie uzwojenie, zwane fazą rozruchową.
    Dla osiągnięcia tego stosuje się dwa rozwiązania silników jednofazowych klatkowych:
    1. Silniki z fazą rozruchową kondensatorową,
    2. Silniki z fazą rozruchową oporową.

    Może teraz Ty popiszesz się wiedzą na temat jedynie słusznego nazewnictwa.

    Czyli nie tylko ja posługuję się nazwą faza rozruchowa.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Warunkowo odblokowany
    Od kiedy to silniki ruszają z miejsca ? No chyba ze nie zamocowane :-) Silnik się obraca a nie rusza z miejsca. Ech na tej polibudzie głupot uczą już. Silnik w wentylatorach łazienkowych ma dwa uzwojenia ustawione od siebie o kąt 180' a nie 90' jak kolega pisze. Taki musiał by mieć 4 uzwojenia przesunięte względem siebie o kąt 90'. Są takie nie zaprzeczę i także nie wymagają wzbudzenia. Generalnie takie silniki nazywa się '' asynchronicznymi silnikami klatkowymi'' .
  • Użytkownik usunął konto  
  • Warunkowo odblokowany
    Każdy orze jak może. Przypuszczam ze Zbigniew 400 próbuje wcisnąć nam swoje teorie bez znajomości budowy i zasady działania jednofazowych i wielofazowych silników klatkowych. Twierdząc ze bez kondensatora rozruchowego nie ma prawa to działać, no chyba ze silnik z komutatorem ( zwany komutatorowym ) no ale to już nie jest silnik asynchroniczny lecz synchroniczny. Ale generalnie, pociskając tu jakieś teksty z polibudy które nie mają związku z rzeczywistością, tak jak absurdalne terminy techniczne, faza pomocnicza, faza rozruchowa itp. Litości bo powinno być uzwojenie rozruchowe, uzwojenie pomocnicze rozruchowe, uzwojenie zwarte. Wstyd oj wstyd.

    Jeśli nawet takie teksty w polibudzie mają miejsce, to świadczy to o poziomie nauczania które nie dorównuje edukacji w technikach czy nawet w zawodówkach o profilu technicznym ( budowa maszyn i urządzeń ) czy elektrycznym.
  • Poziom 38  
    W którym miejscu napisałem że bez kondensatora silnik nie będzie działać ?
    Można spowodować ruch silnika bez żadnego uzwojenia,oprócz roboczego, kiedy ?

    Dodano po 7 [minuty]:

    Od kiedy silnik komutatorowy jest silnikiem synchronicznym ?

    Kto tu plecie bzdury ?
  • Poziom 43  
    Bo tak na prawdę silnik indukcyjny jednofazowy z fazą pomocniczą lub rozruchową, jest to silnik 2 fazowy , fizycznie przystosowany do przesunięcia fazowego 180' zasilany z przesunięciem różnym dążącym do 90' .

    Dyskusja o silnikach z fazą zwartą, reluktancyjnych i .I. wię jakich innych jest już poza tematem.
  • Poziom 38  
    Wg Cooltygryska użyłeś absurdalnego terminu faza a nie uzwojenie, co Ty na to ?

    absurdalne terminy techniczne, faza pomocnicza, faza rozruchowa itp. Litości bo powinno być uzwojenie rozruchowe, uzwojenie pomocnicze rozruchowe, uzwojenie zwarte. Wstyd oj wstyd.
  • Warunkowo odblokowany
    Zbigniew 400 Odłącz szczotki to silnik się nie pokręci. Synchronizacja pola wirowego polega na załączaniu kolejnych cewek wirnika i ta funkcję spełnia komutator. Wiec to silnik synchroniczny. Synchronizowany komutatorowo.
  • Moderator Samochody
    cooltygrysek napisał:
    No popatrz, to ciekawe bo ja wiem ze istnieją . Może swoją tezę kolega czymś poprze
    cooltygrysek napisał:
    kolega tylko takie silniki zna ? A wentylatory łazienkowe to co ? 1 fazowy silnik asynchroniczny . Te które kolega podał to duże silniki a my tu mówimy o małych. Tam gdzie jest potrzebny duży moment rozruchowy tam się stosuje uzwojenie rozruchowe lub stosuje silniki 3 fazowe.

    Jeden nieuk;
    Zbigniew 400 napisał:
    Wg Cooltygryska użyłeś absurdalnego terminu faza a nie uzwojenie, co Ty na to ?

    absurdalne terminy techniczne, faza pomocnicza, faza rozruchowa itp. Litości bo powinno być uzwojenie rozruchowe, uzwojenie pomocnicze rozruchowe, uzwojenie zwarte. Wstyd oj wstyd.

    A drugi jeszcze lepszy.
    Pomijając to, że bredzicie nie na temat - bo co kogo interesuje ile silnik ma faz, skoro ma się kręcić, być cichy i osiągać konkretną prędkość obrotową?
    Odpowiadając na pytanie autora silnik asynchroniczny klatkowy zawsze będzie głośniejszy niż silnik prądu stałego. Do napędu tegoż Leslie użyj sobie silnika jakiegoś silnika "motoryzacyjnego" - np. wentylatora chłodnicy. Z racji gabarytów ma duży moment obrotowy, a zasilany napięciem niższym niż nominalne będzie prawie niesłyszalny. Weź pod uwagę dwubiegowe silniki pralek - przy pracy na 2800obr/min słychać głośny świst, a przy pracy na biegu 900obr już bardzo głośne brzęczenie. Więc nie ma nad czym się zastanawiać.