Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Klony Totem Mite - czy można lepiej za podobną kwotę? Konkurencyjny projekt.

Bucefal76 11 Wrz 2016 12:57 17976 42
  • Klony Totem Mite - czy można lepiej za podobną kwotę? Konkurencyjny projekt.

    Na wstępie podziękowania dla Elektryku5 za uwagi merytoryczne dotyczące zwrotnicy.

    Popularnością cieszą się klony Totem Mite oparte na przetwornikach firmy Tonsil. Tutaj widzę główna kontrowersję tej konstrukcji. Tonsilowska GDWK 10/80 towarzyszyła mi przez lata w zestawach Maestro i generalnie nie chciałbym wracać to tego szeleszczącego jednostajnego dźwięku. Z drugiej strony mam bardzo dobre zdanie o polipropylenowych niskotonowych głośnikach Tonsil, uważam że świetnie budują dolną średnicę.Być może da się poprawić sytuację wybierając inny głośnik wysokotonowy.


    Założenia


    W tym przypadku cena kopułki nie powinna przekraczać ceny głośnika niskotonowego. Przy tej wielkości kolumn wiele osób może zechcieć używać zestawów do bliskiego odsłuchu. Potrzebny jest więc głośnik idealnie promieniujący nie tylko w osi ale i również pod kątem, przynajmniej do 10KHz.
    Taki głośnik odnalazłem w ofercie STX: T.10.200.8.ALX. Dodatkowo producent deklaruje wysoce liniową charakterystykę ponad 20KHz.

    Przyznam, że w pierwszej chwili połączenie "miękkiego" polipropylenu (Qts 0.4 dla głośnika 8ohm) z twardą aluminiowa kopułką może się wydać kontrowersyjne ale kopułki STX (przynajmniej te ze środka cennika) znane mi są z łatwej integracji w środku pasma więc jedyne czym ryzykujemy to, że bas będzie nieco ociężały w stosunku do ostrej detalicznej góry pasma.

    Dodam, że w celu uzyskania łatwej impedancji wybrałem gdn-13-40-2-8 - 8 ohm, pomimo że wersja 4 ohm lepiej się nadaje do małej obudowy BR. Wersja 4 ohm ma mniejsze Qts co powinno dać szybszy i bardziej zwarty bas. Właściwie czai się tu pewne ryzyko bo wersja 8 ohm ma Qts na poziomie 0.4 co biorąc pod uwagę resztę parametrów TS stawia ja na granicy zastosowania w małej obudowie BR (domyślam się, że powinna być stosowana w większej obudowie BR w podwójnej konfiguracji).

    Sama obudowa będzie nieco większa niż w Mite, co wynika z właściwości głośnika 8ohm.

    Bass reflex strojony jest na około 40Hz.

    Aktualizacja 13.08.2017 - nowa wersja kolumn Mk2.2

    Upłynęło nieco czasu i postanowiłem odświeżyć wątek, uwzględniając doświadczenia z odsłuchów opisanych kolumn oraz innych projektów postanowiłem "odwiedzić" ponownie ten projekt i nieco go zmodyfikować. W tym przypadku "nieco" wcale nie oznacza mało, bo chociaż bez zmiany została obudowa, użyte głośniki to opracowałem zupełnie nową zwrotnicę, zmieniając zdecydowanie charakter brzmienia kolumn.





    Tym razem postawiłem na zachowanie możliwie najbardziej liniowego pasma przenoszenia w średnicy (poprzednia wersja była bardzo konturowa, z wycofaną średnicą), możliwie najlepszego zgrania fazowego obu głośników przy podziale, łagodnego przebiegu impedancji, oraz uzyskania dobrej stereofonii.

    Uwaga schematy zwornicy oraz wyniki pomiarów odnoszą się do wersji MK2, schemat do poprzedniej wersji znajdziecie głębiej w tym wątku.

    Aktualizacja 15.05.2017 - jeszcze nowsza wersja kolumn Mk3

    I jeszcze nowsza wersja kolumn, tym razem wykorzystująca fronty frezowane w celu poprawy charakterystyki przenoszenia dla wysokich częstotliwości. projekt Mk3

    O to co wyszło:

    Klony Totem Mite - czy można lepiej za podobną kwotę? Konkurencyjny projekt. Klony Totem Mite - czy można lepiej za podobną kwotę? Konkurencyjny projekt. Klony Totem Mite - czy można lepiej za podobną kwotę? Konkurencyjny projekt. Klony Totem Mite - czy można lepiej za podobną kwotę? Konkurencyjny projekt. Klony Totem Mite - czy można lepiej za podobną kwotę? Konkurencyjny projekt.

    Szczegóły budowy:


    Głośniki:
    T.10.200.8.ALX oraz GDN 13/40/2 8?


    Obudowa:


    Klony Totem Mite - czy można lepiej za podobną kwotę? Konkurencyjny projekt.

    Płyta wiórowa grubości 1.8 mm.

    Para kolumn głośnikowych:
    * 4 x element A wymiary: 280x165 mm
    * 4 x element B wymiary: 280x214 mm
    * 4 x element C wymiary: 129x214 mm

    Objętość netto pojedynczej kolumny ~7.5L.

    Zewnętrzne wymiary:

    165 x 280 x 250 mm

    Otwory pod głośniki:

    Klony Totem Mite - czy można lepiej za podobną kwotę? Konkurencyjny projekt.

    Bass reflex:

    Fi 5 cm długość 15 cm, oś otworu 10 cm od górnej krawędzi tylnej ścianki.
    Otwór pod gniazdo - wedle możliwości (dostępnego gniazda) u dołu obudowy.

    Klony Totem Mite - czy można lepiej za podobną kwotę? Konkurencyjny projekt.

    Pozwalam sobie na zrzut ekranu ze stronki NowyElektornik w celu informacyjnym. Pojedynczy tunel BR przedłużam rurą PCV - kanalizacyjna odpływowa, taka jaką montujemy w mieszkaniu np. pod zlewem.
    Wpierw obcinam siateczkę w oryginalnym BR, fazuję, sklejam nasadzając rurę PCV na oryginalny BR a koniec rury PCV obrabiam by nie było ostrych krawędzi.
    Całość maluje czarnym sprajem w szczegól
    ności wnętrze rury.

    Wygłuszenie:

    Owata tapicerska grubość 2cm na tylna ściankę tylko.

    Zwrotnica

    Zwrotnica jest projektem autorskim nie ma nic wspólnego z oryginalnym Mite.

    Klony Totem Mite - czy można lepiej za podobną kwotę? Konkurencyjny projekt.

    Elementy

    Sekcja GDN:

    Cewka powietrzna 1.4 mH, drut fi 0.75mm.
    Kondensator foliowy 6.8uF.
    Kondensator bipolarny 10uF.
    Rezystor ceramiczny 5W 4.7 ohm.
    Kondensator foliowy 0.68uF.

    Sekcja GDWK:

    Kondensator foliowy 4.7uF.
    Cewka powietrzna 0.39mH, drut fi 0.35mm (nawijamy na szpulkę do nici - taką od maszyny do szycia)
    Rezystor 4.7 ohm 5 W ceramiczny.
    Rezustor 8.2 ohm 5 W ceramiczny.

    Połączenie głośników zgodne - plus do plusa.

    Pomiary

    Klony Totem Mite - czy można lepiej za podobną kwotę? Konkurencyjny projekt.

    Niebieski przebieg połączenie normalne głośników, czerwony "null reverse".

    Pofalowanie charakterystyki przy 7kHz jest spowodowane brakiem frezowania pod GDWK. Można sobie takie frezowanie zrobić jeśli ktoś potrafi, by pozbyć się zafalowania charakterystyki. Ale tutaj jedna ważna informacja, jeśli GDWK zostanie przesunięty w głąb obudowy o 3.5mm (grubość frontu głośnika) to o dokładnie tą samą wartość należy przesunąć GDN, inaczej rozjedzie się zgranie fazowe.

    I sklejka pomiarów z odległości 1m oraz pola bliskiego dla gdn i bass reflex:

    Klony Totem Mite - czy można lepiej za podobną kwotę? Konkurencyjny projekt.

    Widać, że nie jest idealnie, są miejsca w których charakterystyka nie mieści się w +/- 3db (i nie chodzi mi to o rezonans metalowej kopułki GDWK przy 20kHz), ale nie są to duże wady a pozbycie się ich wymagało by frezowania obudowy i dokładania pułapek rezonansowych do zwrotnicy co podniosło by koszt projektu (i odbiło się negatywnie na impedancji).

    Impedancja:

    Klony Totem Mite - czy można lepiej za podobną kwotę? Konkurencyjny projekt.

    Udało się uzyskać ładny przebieg impedancji, która nie spada poniżej 7.5 ohm, dzięki czemu głośniki mogą grać z każdym wynalazkiem nawet tym z pod znaku Unitry.

    Odsłuch:

    Niskie tony są dostatecznie silne (w miarę skuteczny bas reflex, niewielkie wytłumienie obudowy) ale nie dominujące. Niestety impuls jest na poziomie dobrmy. Nie oznacza to że kolumny dudnią basem, po prostu słyszałem a nawet zdarzyło mi się zrobić lepsze pod tym względem.

    Średnica jest rozjaśniona ale nie agresywna, niemniej przyciągająca uwagę. Żadnych wpadek, brzydkich harmonicznych itp. żeńskie wokale brzmią znakomicie, żywo namacalnie, męskie są odpowiednio wypełnione, słychać że baryton puddles pity party to duży chłop, instrumenty dęte, czysto i naturalnie.

    Wysokie tony są zróżnicowane a blachy perkusji znakomite (brawo dla STX za aluminiową kopułkę).

    Stereofonia znacznie lepsza niż poprawna, wokale materializują się mocno z przodu dokładnie pośrodku, scena rozciąga się szeroko a dźwięk "odrywa" się od głośników.

    W trakcie odsłuchów bardzo przyjemnie wypadał jazz, blues, muzyka wokalna, fusion, muzyka elektroniczna. Zdecydowanie głośniki dla osób preferujących łagodniejsze gatunki.

    Gdybym miał szukać odpowiednika fabrycznego to pod względem prezentacji średnicy rywalizują z Dali Icon I Mk2, te mają lepszy GDN oddający dzięki sztywnej lekkiej membranie więcej niuansów niemniej są lepsze od Mastro II 180, które przypięte do tego samego wzmacniacza (NAD 306) zamieniają się w megafon dworcowy.

    Generalnie polecam do wzmacniaczy, które potrafią wygenerować odpowiednio solidną podstawę basową.


    Fajne!
  • #2 11 Wrz 2016 18:37
    mati_323
    Poziom 10  

    Bardzo ładne kolumienki do pokoju czy pod TV :)
    Fornirowane, malowane ?
    Da się uciąć koszt stosując tańszy tweeter ? :P
    Czym napędzasz ?
    Pozdrawiam :)

  • #3 11 Wrz 2016 19:34
    Bucefal76
    Poziom 9  

    Do odsłuchu stereo. Napędzane Yamaha ax 590. Wykończenie fornir. Cały dowcip polega na zastąpieniu taniego kiepskiego tonsil gdwk 10/80/x modelem niewiele droższym. Różnica w cenie pomiędzy tonsil a stx to tylko 30 płn od sztuki. Natomiast różnica w reprodukcji dźwięku jest kolosalna.

  • #4 11 Wrz 2016 22:13
    Pain
    Poziom 25  

    Temat ładnie opisany. Nawiązując do samego tytułu dobrym dopełnieniem byłoby porównanie klonów Totem Mite z Twoim dziełem np. zestawienie charakterystyk i opis subiektywnych odczuć bo jak wiadomo charakterystyki nie grają ;) oraz zestawienie kosztów budowy obu zestawów.

  • #5 11 Wrz 2016 22:20
    mati_323
    Poziom 10  

    Testowałeś na innych wzmacniaczach ? Zawsze miałem w planach zrobić coś na TDA i jakieś miałe kolumienki a jak mi się dobrze zdaje GDN ma tylko 40W

  • #6 11 Wrz 2016 22:53
    Bucefal76
    Poziom 9  

    Jeśli chodzi o koszta to moja propozycja nie powinna być droższa sumarycznie o wiele więcej niż 100 PLN.
    Liczę dopłatę do gdwk od STX i nieco bardziej rozbudowane zwrotnice w moim projekcie. Oczywiście ostateczną cenę zbudują koszta sumaryczne wliczając w to detale np: materiały wykończeniowe.

    Niestety nie miałem w rękach oryginalnych Mite, ale znając przetworniki, zakładając nieco inne parametry TS wersji 4ohm gdna, mniejsza skrzynię, mogę sobie wyobrazić bardziej punktualny choć mniejszy bas, podobnie dobrą średnicę i ... no właśnie, wysokie tony takie, że każdy zróżnicowany akcent wygenerowany przez gdwk 10/80 będziemy z radością wspominać przez tydzień zanim usłyszymy coś podobnego ponownie. 😁.

    Któregoś dnia uzupełnienie ten wpis o pomiary porównawcze w identycznym środowisku dla Dałi Icon 1 MK2, Tonsil Maestro 60, i innych moich monitorów (widoczne w tle na jednym z obrazków).

    Póki co tylko z Yamaha (do ampli kima domowego nie chce mi się nawet podłączać), ale oczekuje na NAD 306, przyjedzie w tym tygodniu więc spróbuję i z NAD.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Tak GDN ma 40 W w 5L closed. Tu jest 7,5 BR. O ile dobrze dobralem (patrz pomiary) BR to powinien odciążyć nieco gdna. Mimo to ostrożnie oznaczam zestaw jako 25W. Dodam, że wytrzymał bez wyplucia membran 1/3 gałki na Y sygnowanej na 120W, przy dość mocno bijacej basem muzyce (na pewno nie był to jazz 😁). Więc pewno potrafią nieco więcej niż 25W...

  • #7 14 Wrz 2016 15:51
    Piiotr83
    Poziom 7  

    Kolumny na zdjęciach wyglądają estetycznie, śrubki nie pozdzierane, okleina prosto i nie odłazi, super. Tylko jedno pytanie, jak wyglądał pomiar charakterystyki którą załączyłeś? Widzę że jest charakterystyka amplitudowa i fazowa, zatem jaki sprzęt, oprogramowanie i sposób pomiaru?

  • #8 14 Wrz 2016 21:31
    Bucefal76
    Poziom 9  

    Pomiar wzgledny, przy użyciu HolmImpulse i mikrofonu do kalibracji amplitunera Av. Wzgledny bo pokazuje różnice względem innego pomiaru w takiej konfiguracji, natomiast nie daje nam porównania wartość bezwzglednych, np calkowitej skuteczności kolumny wedle odpowiedniej normy.
    Jednak przy odrobinie wprawy odzwierciedla barwę kolumny i stanowi niezawodną wskazówkę przy projektowaniu i zwłaszcza poprawianiu zwrotnic.

    Używam też mikrofonu własnej konstrukcji na wkładce WM61-A. Podobne wyniki pomiarów dla obu mikrofonów sugerują że w fabrycznym również jest ta sama lub podobna wkładka.

    Pomiar regalowek jest łatwy o ile stawiamy je na wysokich podstawkach. Mikrofon dla tej wielkości dwudrożnej kolumny może być całkiem blisko (0.5m), w osi pomiędzy głośnikami, bliżej niż odległość do pierwszej płaszczyzny odbicia (podłogi, stąd ważne są podstawki, nie mogą to być żadne meble typu komoda ipt, musi być podstawka im bardziej ażurowa tym lepsza)

    Ważna jest powtarzalność pomiaru, czyli rozstawienie podstawki z kolumna zawsze w tym samym miejscu, na środku maksymalnie dużego pomieszczenia. Mikrofon zawsze w tej samej odległości itp.

    Dla pewności pierwszy pomiar można wykonać fabryczna kolumną o znanych (Internet) charakterystykach i dobrze osluchaną.

    Przy odrobinie doświadczenia taki pomiar naprawdę dużo pomaga i daje wartościowe informacje.

  • #9 15 Wrz 2016 08:03
    Piiotr83
    Poziom 7  

    Bucefal76 napisał:
    oparte na przetwornikach firmy Tonsil.


    Tak naprawdę to wszystko jest przetwornikiem, żarówka jest przetwornikiem, człowiek jest przetwornikiem.. Nie można mówić po prostu głośnik? Przetwornik brzmi bardzo dumnie, pewnie dlatego ;)

  • #10 15 Wrz 2016 16:17
    mati_323
    Poziom 10  

    Zgadzam się :) Brzmi to fachowo. To może żeby nie było wątpliwości " Przetwornik akustyczny Tonsil" :P

  • #11 16 Wrz 2016 11:09
    Bucefal76
    Poziom 9  

    Odsłuch kolumn opisanych w wątku z NAD 306 i Yamaha AX 590.

    Oba wzmacniacze są na zupełnie odległych biegunach.

    Yamaha ma agresywną średnicę i rozjaśnioną górę, całość oparta jest na zwartym punktowym basie. NAD gra olbrzymim ale wcale nie rozlazłym dołem, proporcjonalnym środkiem i oszczędną górą.

    Głośniki które są stonowane w średnicy i górze brzmią bardzo dobrze z AX 590 a z NADem nudno i matowo. Na szczęście, proponowane komuny mają mimo wszystko rozjaśnioną górę co nie tyle wynika z natężenia wysokich tonów co z ich precyzyjnego i ostrego charakteru. Po prostu detale odcinają się od tła a nie giną w szeleście.

    Przyznam, że miałem inne plany ale opisywane kolumny stały się moim ulubionym wyborem dla NAD 306 wygrywając np. z Dali Icon I MK2 ( te ostatnie miały bardziej zwarty i bardziej kopiący lecz mniejszy bas ale gorszą, mniej wyrazistą górę ).

  • #12 22 Wrz 2016 12:03
    ozonic
    Poziom 13  

    Bucefal76

    Możesz podać namiary na tą rurę bas relfex?

  • #14 24 Wrz 2016 11:18
    ozonic
    Poziom 13  

    Bucefal76 napisał:
    Uzupełniłem opis o szczegóły dotyczące BR..


    Dzięki wielkie. Super projekt oraz słowa uznania. Biorę się więc za budowę.

  • #16 15 Paź 2016 00:06
    rdzenny17
    Poziom 9  

    Ciekawa opcja z modyfikacją popularnych zresztą klonów, u mnie pod TV stoją właśnie te "Klony", ale teraz zabieram się za zrobienie porządnie wykończonej obudowy z twojego projektu i zamiany GDWK na STX :D Zobaczymy jaka będzie różnica... :) Podpowiedz proszę, jakie drut powinien zostać użyty w cewce na wysokotonowym i o jakiej oporności, oraz jakie napięcie powinno być na kondensatorach ?
    Pozdrawiam

  • #18 29 Paź 2016 07:56
    aftys6
    Poziom 19  

    Bucefal76 napisał:
    Cewka gdn drut fi 0.76mm.
    Cewka gdn drut fi 0.35mm.
    Kondensatory na 100V wystarcza, można nabyć w STX razem z kopulkami.


    A możesz podać rezystancję cewek ??
    Bo domyślam się że różnica miedzy 0,1 czy 0,3 oma może być znaczna.
    Czy jeżeli np użyję cewki z większą rezystancją to z automatu będe musiał zmienić konstrukcję zwrotnicy czy różnica 0,1 będzie nie odczuwalna ??

  • #19 29 Paź 2016 09:06
    elektryku5
    Poziom 37  

    Będzie pewna różnica w zgraniu fazowym, na wykresie w przeciwfazie jest to do zauważenia, trochę ciężej może być usłyszeć.

    Trochę szkoda, że nie ma w tym temacie kompletnej symulacji zwrotnicy no i wspomnianego wykresu w przeciwfazie.

  • #20 29 Paź 2016 18:58
    rdzenny17
    Poziom 9  

    Powiem tak, zrobiłem dla siebie monitorki korzystając z tego projektu. Jestem zaskoczony, że takie małe monitorki potrafią tak ładnie zagrać. Mając obok "klony totem mite" widzę kolosalną różnicę. Pierwszy raz włożyłem w wykonanie dużo pln i serca i wyszło to co wyszło - HiFi. Tak myślę, każdy dźwięk idealny, odrywa się od kolumny, dla mnie wspaniałe stereo, fajny bass jak na tak mały woofer, całość gra bardzo subtelnie, delikatnie i czysto. POLECAM POLECAM POLECAM !!!
    Pozdrawiam twórcę !!!

  • #21 29 Paź 2016 20:16
    Bucefal76
    Poziom 9  

    @aftys6 Musiałbym rozebrać kolumnę by odczytać napis na cewce. Niestety niestety chociaż robię sam cewki i opisuje ich parametry to niestety nie zanotowałem sobie w materiałach ile wyszło rezystancji. Nic to, jeśli weźmiesz dokładnie ten sam drut, identyczny karkas i nawiniesz starannie to różnica powinna być pomijalna.
    Dodam małą wskazówkę odnośnie ręcznego nawijania,, że dla ułatwienia dobrze jest przyklejać każdą warstwę zwojów cienką taśmą izolacyjną.
    Jeśli chodzi o tanie cewki to podstawowe cewki z STX nawinięte drutem fi 0.75 też będą ok, Kiedyś się porównywałem, moje nawijane ręcznie i nie różnią się więcej in minus niż 10% od nawijanych maszynowo przez STX.

    @rdzenny17 Bardzo mi miło. Uczyń mnie proszę równie szczęśliwym i pochwal się zdjęciami swoich prac. Również pozdrawiam,

  • #22 30 Paź 2016 09:32
    rdzenny17
    Poziom 9  

    Proszę bardzo :) Ból pozostaje tylko w kwestii braku frezarki... Ale i tak ładnie wyszło, nawet z wysuniętymi głośnikami.
    Klony Totem Mite - czy można lepiej za podobną kwotę? Konkurencyjny projekt. Klony Totem Mite - czy można lepiej za podobną kwotę? Konkurencyjny projekt. Klony Totem Mite - czy można lepiej za podobną kwotę? Konkurencyjny projekt.
    Pozdrawiam :)

  • #24 30 Paź 2016 10:48
    rdzenny17
    Poziom 9  

    Fornirowałem pierwszy raz, przygody były różne, kilka błędów widać, ale tylko z bliska, generalnie wyszło ok :) Dzięki za pochwałę :D Co do wkrętów, dzięki za info - na pewno skorzystam, tu natomiast miały być srebrne imbusy i biały front monitorów z eko-skóry na HDF, wyglądało to... no właśnie haha. Zastosowałem wkręty ze stali nierdzewnej polerowane, w rzeczywistości mają taki grafitowy kolor. Bardzo ładnie się prezentują. Poprawiałem kolory na zdjęciach bo wyszły bardzo blade stąd srebrny kolor wkrętów. :D

    Mam już za sobą kilka projektów, ale z prymitywną zwrotnicą, teraz dopiero widzę jakie to ma ogromne znaczenie, może ktoś podpowie gdzie można zdobyć dobrą wiedzę na ten temat i jakie urządzenia pomiarowe są mi potrzebne ? Może niedługo wrócę z własną kolumną :D

    PS. Gdyby ktoś myślał nad fornirem, jest to modyfikowany Heban 7001PS.

  • #25 30 Paź 2016 12:55
    Bucefal76
    Poziom 9  

    Większość znawców z forum zaordynuje Speaker Workshopa z JIGiem w oparciu o te narzędzia wykonasz pomiary w polu bliskim głośników w zabudowie ale bez filtracji a następnie dokonasz symulacji filtrów w kompie. Metoda jest bezpieczna bo pomiary poszczególnych głośników dokonywane są w sposób zupełnie pozbawiony wpływu otoczenia a sam program radzi sobie z problemami typu baffle step (podaje się dane dotyczące geometrii obudowy i położenia głośnika). Przynajmniej dobry program powinien to wszystko potrafić. Pisze powinien, bo nigdy nie używałem Speaker Worksopa :).
    Swoje konstrukcje robię w oparciu o obliczenia z kalkulatorów (http://elektronikjk.republika.pl/f0.html) i pomiary w Holmimpulse (http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php) oraz odsłuchy porównawcze. Metoda jest iteracyjna wiec po pomiarach i odsłuchach następuje seria poprawek bazujących na kolejnych obliczeniach, kolejnych pomiarach i odsłuchach i tak w kółko aż nie jest dobrze. Rzeczywiście moja metoda prób i błędów podbudowana jest solidną lektura tematu i to przeważnie niestety artykułów zagranicznych więc przyda się język angielski, bo krajowy internet jest bardzo ograniczony pod tym względem.
    Niemniej , zostałem już pouczony przez znawców tematu, że w ten sposób "nie da się" zrobić dobrze grającej kolumny więc nie będę zachęcał Cię do mojego uproszczonego podejścia i nakłonię Cię do zainteresowania się SpeakerWorkshopem (darmowy) i złożeniem JIGA. Przewaga SW jest taka, że dzięki niemu zbudujesz z łatwością dowolną kolumnę 2.5 czy 3d, które nie jest łatwo pomierzyć w domu i są dużo trudniejsze np. pod względami zgrania fazy niż 2d monitor.
    Pułapki SW polegają na tym, że z tego co zauważyłem większość publikowanych projektów ogranicza się tylko do zamieszczenia symulacji bez pomiarów (nawet w domowym środowisku). Jako inżynier nie mogę zaakceptować takiego podejścia, by mieć pewność, że coś działa trzeba "próbkować" rzeczywistość czyli wykonać pomiar a nie tylko zadowalać się symulacją.
    Dodatkową pułapką SW jest to że .. nic nie słychać. No właśnie., z tego co czytałem to profesjonaliści wykonują kilka projektów na kompie następnie poddają je ocenie odsłuchowej, Przestrzegam przez obliczeniem pierwszej poprawnej zwrotnicy w SW i od razu zaaplikowaniem jej jako docelowego rozwiązania. Kilka elektrycznie poprawnych zwrotnic może mieć zupełnie inne brzmienie.
    Metoda uproszczona ma to do siebie, że od razu słychać co wychodzi i od razu podejmuje się czasami znaczne zmiany założeń. Tak było z powyższymi głośnikami, które dostały zupełnie innego GDWK oraz zupełnie inne cięcie od przyjętych założeń na bardzo wczesnym etapie prac nad zwrotnicą.

  • #26 30 Paź 2016 16:36
    elektryku5
    Poziom 37  

    Bucefal76 napisał:
    Pułapki SW polegają na tym, że z tego co zauważyłem większość publikowanych projektów ogranicza się tylko do zamieszczenia symulacji bez pomiarów (nawet w domowym środowisku). Jako inżynier nie mogę zaakceptować takiego podejścia, by mieć pewność, że coś działa trzeba "próbkować" rzeczywistość czyli wykonać pomiar a nie tylko zadowalać się symulacją.


    Jest zupełnie odwrotnie, w SW by symulować zwrotnicę potrzebny jest pomiar kompletu głośników (każdego z osobna).
    Ponadto symulacja zawęża nieco ilość elementów użytych do testów.

    Jeśli chcesz wiedzieć, czy czegoś warta jest Twoja zwrotnica, to zrób jeszcze pomiar reverse null, w skrócie zamieniona polaryzacja jednego z głośników.

  • #27 30 Paź 2016 16:49
    Bucefal76
    Poziom 9  

    Tak, tak właśnie to miałem na myśli pisząc o pomiarach głośników - nie kolumn w polu bliskim.

    Oczywiście sprawdzam zwrotnice w przeciwfazie, tak jak również zrobione zostało w tym przypadku.
    Tutaj mam przykład z książki Hausdorf'a jak to może wyglądać w pomiarach dla dwóch filtrów 2 rzędu:

    Klony Totem Mite - czy można lepiej za podobną kwotę? Konkurencyjny projekt.

    Natomiast tutaj załączam krytyczny fragment wykresu dla moich kolumn.

    Klony Totem Mite - czy można lepiej za podobną kwotę? Konkurencyjny projekt.

    Czerwony przebieg polaryzacja niewłaściwa (rewers).
    Różnice w ogólnym wyglądzie przebiegu tłumaczę zastosowaniem filtru 1 rzędu dla GDN'a i 3 dla GDWK.
    W przypadku innych kolumn, w których stosowałem oba filtry 2 rzędu wyglądało to dokładnie jak w książce.

  • #28 30 Paź 2016 18:26
    rdzenny17
    Poziom 9  

    YYY... Jeszcze duuużo nauki przede mną :D Zwrotnice, to widzę bardziej skomplikowany temat niż by mogło się wydawać, ale przynajmniej wiem czego szukać. Cóż trzeba siąść w końcu do lektury i zacząć naukę.
    Mam takie pytanko, wpadł mi pomysł do głowy: co by było jakby dodał jeszcze jeden gdn, zmienił to w podłogówkę, br dał z przodu (choć nie jest to konieczne) ? Czy gdyby dać 2x 16Ohm lub 2x 4Ohm uzyskując łącznie 8Ohm, trzeba zmieniać zwrotnicę? Myślę, że można tym sposobem uzyskać fajne fronty, z dość mocnym, a zarazem czystym dźwiękiem. Wracając znów do Totem Mite, wsadziłem na próbę 2 GDN do zupełnie przypadkowej obudowy i na prawdę dobrze grały w tandemie.

  • #29 30 Paź 2016 19:01
    Bucefal76
    Poziom 9  

    Hmm, co dać to zależy od tego co chcemy zrobić. Szczerze mówiąc to zastanawiałem się nad tym.
    Mamy do wyboru:
    1. Zestaw 2 drożny z 2xGDN + GDWK. Tutaj najlepiej było by zrobić układ d'Appolito, myślę że podstawowe wymaganie jakim jest niska częstotliwość podziału jest do uzyskania z tym STXem.
    Tu można by zastosować wersje 4 ohm lub 8 zależnie czy chcesz większy (8ohm) czy mniejszy (4ohmy) ale za to bardziej impulsowy bas.. Zdecydowanie musi być w takim przypadku inna zwrotnica.
    Problemem tu będzie zgranie fazowe by układ d'Appolito rzeczywiście działał jak przewiduje teoria, Tu bym chyba wybrał wersje 4 ohm jednak (całość 8).
    2. Zestaw 2.5 drożny gdzie jeden GDN grałby bas do np 500Hz a drugi GDN jak w normalnej 2d od basu do 2-3kHz. Tutaj zastosowałbym również wersje 8 ohm (całość 4). Też musi być inna zwrotnica bo osobny układ do filtracji najniższego GDN'a jest potrzebny. W takim układzie, z kolei straszą problemy ze zgodnością fazową obu GDNów (zwłaszcza gdy pracują we wspólnej komorze).
    Zobacz sobie tu http://stx.pl/fx-300-diy.html jak skomplikowany może być filtr, w przypadku najniższych tonów dali tam filtr 1 rzędu z pułapką rezonansową ale już drugi GDN oprócz filtra 1 rzędu z korektorem impedancji ma jakąś magię :) poprawiającą zgodność fazową jak mniemam.
    Każdy z tych wariantów będzie się różnił pojemnością skrzyni.
    Tak czy owak, nawet mnie nie poniosła by fantazja by się za to brać bez WS :).
    Poćwicz sobie z 2d monitorami na początek. Jest naprawdę dużo dobrych przetworników, które dobrze zaaplikowane w regałówce mogą zagrać lepiej niż byle jaka podłogówka.
    Scan Speek ma wiele ostatecznie nie tak drogich głośników z serii Discovery które nadają się do obudów po 25L i mają Qts taki że bas okna wybije :). Nawet STX ma coś takiego: http://stx.pl/w-18-200-8-fgx.html (skrzynia 18L). Ostatecznie cześć podłogówki może być odseparowana i stanowić komorę balastową.

  • #30 30 Paź 2016 19:21
    rdzenny17
    Poziom 9  

    Ok :) Dzięki za odpowiedź, wydawało się być takie proste :D

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME