Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bramka NOT - poszukuję jak najszybciej i o niskim czasie propagacji

maras2003 13 Wrz 2016 00:07 657 11
  • #1 13 Wrz 2016 00:07
    maras2003
    Poziom 29  

    Cześć,

    Nie znalazłem lepszego działu do wrzucenia takiego zagadnienia.
    Szukam najszybszej bramki NOT, o jak najmniejszym czasie propagacji.
    Niestety nie mogę znaleźć konkretów, wg Wikipedii są bramki:

    H – High speed
    S – szybkie bramki
    AHC – Advanced High-Speed CMOS
    FC – Fast CMOS
    VHC – Very High Speed CMOS
    itd itd...

    Bądź tu mądry która jest najszybsza :)

    Poszukuję odpowiedzi, najlepiej w formie już podanego numeru układu, który to takie szybkie bramki posiada.

    0 11
  • #2 13 Wrz 2016 01:56
    jesion40
    Poziom 27  

    O numer najłatwiej, gorzej z wyborem serii. W zasadzie z tradycyjnych najszybsza jest AS, natomiast z bardziej egzotycznych, ale komercyjnie produkowanych chyba wciąż ECL. Maks. częstotliwość >3GHz i typowy czas propagacji 270ps brzmi nieźle, prawda? :D

    Dane bramki ECL

    Tyle, że sam inwerter to nie cały układ, bo szybki inwerter może pracować z pełną szybkością tylko przy spełnieniu szeregu wymagań, spośród których najważniejsze to dopasowania poziomów i impedancji na wejściu i wyjściu. Dlatego o czasie propagacji bramki można mówić właściwie tylko, gdy szereg branek jest połączonych w rozbudowany układ, bo samotna bramka musi być obudowana w dodatkowe elementy, które zupełnie mogą zmienić parametry całości.

    0
  • #3 13 Wrz 2016 10:51
    maras2003
    Poziom 29  

    Ok, rozwinę nieco o co chodzi - układ ma sterować wejściem ~CE (chip enabled) w pamięciach 29f400. Mają być 2 pamięci, na ~ CE jednej z nich masa, a na drugiej logiczna 1. Kość jakby nie pracuje jak ma 1 na wejściu. Całość jest w sterowniku silnika edc15 - dzięki czemu jest możliwość przełączania map w trakcie jazdy, niestety przy bramce 74f04 z jakiejś karty graficznej, raz na jakiś czas samochód zgasnie albo zgubi sterowanie kątem wtrysku. Myślę ze zastosowanie szybszej bramki rozwiąże problem...

    0
  • #5 13 Wrz 2016 12:56
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Cytat:
    Ok, rozwinę nieco o co chodzi - układ ma sterować wejściem ~CE (chip enabled) w pamięciach 29f400. Mają być 2 pamięci, na ~ CE jednej z nich masa, a na drugiej logiczna 1. Kość jakby nie pracuje jak ma 1 na wejściu. Całość jest w sterowniku silnika edc15 - dzięki czemu jest możliwość przełączania map w trakcie jazdy, niestety przy bramce 74f04 z jakiejś karty graficznej, raz na jakiś czas samochód zgasnie albo zgubi sterowanie kątem wtrysku. Myślę ze zastosowanie szybszej bramki rozwiąże problem...

    Obawiam sie że to nie jest jedyny problem, jeśli przełączysz w trakcie kiedy procesor odczytuje większą porcję danych to nie ma pewności że takie zmiksowane dane będą sensowne.
    Należało by poczekać z przełączaniem do chwili kiedy można to zrobić bezpiecznie (jakaś przerwa w odczytach, albo odczyt spod adresu gdzie dane się nie różnią )

    Czym zmieniasz stan tej bramki? jeśli to przełącznik czy jest tam układ eliminacji drgań styków?

    Od AS nieco szybsze jest AC 3.5/4ns jest wiele szybszych rodzin układów logicznych ale większość z nich pracuje przy niskich napięciach zasilania ile jest u ciebie?

    0
  • #6 13 Wrz 2016 14:15
    maras2003
    Poziom 29  

    Ciężko wycyrklować kiedy to sterownik pobiera większa paczkę danych - udaje mi się przełączać zarówno na postoju jak i w trakcie jazdy.
    Zauważylem że większą stabilność mam kiedy kości pamięci są identyczne (czyli zamawiam 2 nowe a starą odlutowuje) oraz gdy wartości osi na mapach są takie same. Oczywiście przy innych warunkach (rożne kości i różne wartości) działa również, ale moim zdaniem częściej się wysypuje. Korzystam ze zwykłego przełącznika, bez żadnych dodatkowych układów. Dostępne napięcie w ECU to 5v i ewentualnie 12v.

    0
  • #7 13 Wrz 2016 19:00
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Używając zwykłego przełącznika musisz wiedzieć że gdy przełączasz występują drgania styków i wielokrotne przełączenia pomiedzy jedną i drugą pamięcia przez co szanse na błąd są znacznie większe.
    Układ eliminacji drgań styków warto zastosować.

    Cytat:

    Ciężko wycyrklować kiedy to sterownik pobiera większa paczkę danych - udaje mi się przełączać zarówno na postoju jak i w trakcie jazdy.
    Jedziesz czy stoisz bez różnicy, silnik działa to i sterownik pracuje.
    Żeby wiedzieć jak to działą trzeba by podłączyć analizator stanów logicznych, zgaduje że nie masz, może wymyślimy inny sposób.

    A czy wiesz może jaka jest organizacja danych w pamięci?

    0
  • #8 13 Wrz 2016 19:14
    maras2003
    Poziom 29  

    Zacznijmy może od eliminacji drgań styków - bo dopiero od dzisiaj znam taką terminologię :)
    Jaki układ zastosować ? Używam zwykłego przełącznika kołyskowego, daje on masę na dodatkowy przewód ze sterownika. Brak masy = działa kość nr 1, jest masa = działa kość nr 2.

    Myślę że nie ma sensu się aż tak zagłębiać w temat, odnośnie analizatora stanów logicznych ;)

    Organizacja danych w pamięci - masz na myśli gdzie jest jaka "mapa" dla sterownika ? Większość wiem, sam te mapy modyfikuję, ale wsad w tej kości to nie tylko mapy ile i czego wtrysnąć, jest też sterowanie innymi elementami niż tylko nastawnik w pompie i N75 od turbiny.

    0
  • #9 14 Wrz 2016 16:40
    adam_es
    Poziom 27  

    A nie lepiej zastosować pamięć 29F800 i przełączanie zrealizować na A18?
    Oba wsady są wtedy w jednej kości. Trzeba też pomyśleć o synchronizacji przełączania: jeśli nastąpi w czasie cyklu odczytu - działanie (wartość otrzymana na wyjściach danych) może być niejednoznaczna. Najlepiej wychwycić moment, gdy E=1 (nieaktywny), lub tuż po ostatnim odczycie. Do eliminacji drgań styków możesz zastosować przerzutnik SR, do tego synchronizować go sygnałem E.

    0
  • #10 16 Wrz 2016 22:19
    maras2003
    Poziom 29  

    Można, ale problem się pojawi kiedy będę programował ją przez port diagnostyczny samochodu :) Jest on przyzwyczajony do 2x mniejszej kości, więc pewnie zaprogramuje mi tylko połowę. Dodatkowo A18 to pin służący do włączenia sterownika w BootMode, przydatny przy ratowaniu sterownika, kiedy został wgrany niepoprawny wsad (lub tylko jego część).

    Czy mógłbyś podać jakikolwiek numer układu SR który mógłbym zastosować ? Moja wiedza w tym temacie kończy się na tym że wiem że coś takiego istnieje i nawet rysowałem to na studiach, mogę wykorzystać jakiś układ z NAND, ale chyba istnieje typowo układ scalony SR ?

    Czy Arduino ze sterowaniem po Bluetooth, również wymagałoby układu eliminacji drgań, czy tutaj możemy założyć że żadnych wahań sygnału nie będzie ?

    0
  • #11 16 Wrz 2016 23:12
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    Przerzutnik RS a nie SR.
    CD4043/4044.
    No i zrobisz to na 2 bramkach NAND (NOR) albo czterech - czyli nadal na 1 ukł. scalonym.

    0
  • #12 18 Gru 2016 23:18
    maras2003
    Poziom 29  

    Przerzutniki jadą ;)

    Udało mi się ogarnąć na kanapkę 4 kostki pamięci, a na pająka arduino, zasilanie i sterowanie przez bluetooth. Generalnie działa, jednak jest mało stabilne - a zaznaczam że korzystam z cyfrowych wyjść arduino, a nie manualnego przełącznika.

    Generalnie zanim arduino się włączy (ma zasilanie równo ze sterownikiem silnika, ale sam sterownik włącza się szybciej niż arduino poda odpowiednie sygnały na pin CE kości pamięci) to sterownik zorientuje się że albo nie ma z którą zagadać, albo gada z kilkoma jednocześnie. Załatwiłem to transoptorami, to znaczy do 3 kostek leci 1 przez transoptor, jedna jest zwarta przekaźnikiem do masy - więc tylko jedna jest aktywna. Po włączeniu się arduino, po sekundzie rozwiera on zasilanie transoptorów (po stronie diody), jednocześnie rozwiera masę do tej jednej kostki - ale spokojnie, w tym czasie arduino już sam wysyła 1 na 3 kostki które (nadal) są podłączone do wyjść transoptora i daje masę do tej ostatniej.
    jakieś 30% przełączeń między kostkami kończy się brakiem komunikacji - spada pobór prądu przez sterownik, pomaga reset zasilania.
    Musi to działać stabilniej. Czy przerzutnik RS tutaj pomoże ? Czy istnieje układ mający 4 wyjścia, z czego jednocześnie tylko 1 jest masą (rejestr przesuwny?) ?

    Wydaje mi się że przyspieszenie opadu zbocza ze stanu wysokiego do niskiego powinno pomóc. Zrobić to rezystorem do masy ?

    0