Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmiana kierunku obrotów silnika trójfazowego potencjometrem.

Kendzens11 15 Wrz 2016 11:51 2376 15
  • #1 15 Wrz 2016 11:51
    Kendzens11
    Poziom 9  

    Witam.
    Posiadam silnik trójfazowy o mocy 1,5 kW i dobrany do niego falownik. Chciałbym się dowiedzieć czy istnieje możliwość zmiany kierunku obrotów silnika przy użyciu potencjometru zewnętrznego. Silnik ma działać na zasadzie serwomechanizmu, czyli podczas kręcenia potencjometrem w lewo, wirnik ma obracać się w lewo i analogicznie podczas kręcenia w prawo wirnik ma obracać się w prawo. W momencie puszczenia potencjometru wirnik przestaje się obracać. Ciekawi mnie czy nie będzie do tego potrzebny dodatkowy układ sterowania ( sprzężenie zwrotne). Dodam jeszcze, że silnik będzie obracał się z małą częstotliwością.
    Pozdrawiam.

    Do moderatora:
    Proszę o przeniesienie tematu do działu Automatyka przemysłowa- Falowniki.

    0 15
  • Relpol
  • #2 15 Wrz 2016 15:10
    jega
    Poziom 24  

    Kendzens11 napisał:
    Chciałbym się dowiedzieć czy istnieje możliwość zmiany kierunku obrotów silnika przy użyciu potencjometru zewnętrznego
    Przecie to ty wiesz jaki falownik użyłeś i możesz sprawdzić jakie są możliwości, jeżeli chodzi o sterowanie?

    Ja się z takim akurat sterowaniem nie spotkałem, ale przy pomocy prostego układu można uzyskać niezbędne sygnały sterujące dla typowego dla falowników rozwiązania - napięcie decyduje o obrotach a pojedynczy sygnał cyfrowy o kierunku.

    Kendzens11 napisał:
    W momencie puszczenia potencjometru wirnik przestaje się obracać
    A z tym do jasnowidza nie do falownika :D Skąd falownik ma wiedzieć że puściłeś potencjometr? Co najwyżej można zrobić mechaniczny układ, który zapewni powrót do położenia neutralnego po puszczeniu potencjometru.

    Przykładowe rozwiązanie

    Zmiana kierunku obrotów silnika trójfazowego potencjometrem.



    Edytuj
    Wartości orientacyjne ale z grubsza powinny być ok.
    R13 to potencjometr sterowania, R15 regulacji odniesienia (punktu 0)
    Na wyjściach wzmacniaczy pojawiają się napięcia proporcjonalne do różnicy względem napięcia odniesienia. Raz na jednym, raz na drugim dodatnie. Diody przepuszczają dodatnie, zapewniają też strefę nieczułości przy przejściu przez 0. Można ją zmniejszyć dając diody Schottky np. BAT85. Jeszcze bardziej można ją zmniejszyć różnicując napięcie odniesienia, ale ostrożnie - jak strefy nie będzie wcale, to nie da się ustawić obrotów na 0 (chyba, że strefą nieczułości samego falownika).
    Komparator z histerezą podaje sygnał kierunku.

    W położeniu neutralnym na wyjściu Obroty napięcie jest równe 0. Po przekręceniu potencjometru w jedną lub drugą stronę najpierw na wyjściu Kierunek pojawia się właściwe napięcie, a po przejściu poza strefę nieczułości napięcia na na wyjściu Obroty, które rośnie (niezależnie od kierunku). Założyłem niesymetryczne zasilanie, przy symetrycznym trzeba dodać diodę aby na wyjściu Kierunek nie pojawiało się napięcie ujemne.

    0
  • Relpol
  • Pomocny post
    #5 15 Wrz 2016 20:53
    tos18
    Poziom 37  

    Z tego co widzę to falownik akceptuje ujemne wartości w parametrach 6-14 i 6-15 więc istnieje możliwość zmiany kierunku potencjometrem ale na zasadzie "0 w środku". Czyli ustawiając odpowiednio te parametry można wybrać pozycję potencjometru dla której silnik będzie zatrzymany(zerową). Przekręcenie potencjometru w prawo spowoduje obracanie silnika w prawo z prędkością tym większą im bardziej w prawo przekręcimy gałkę. Zatrzymanie nastąpi po przekręceniu gałki z powrotem do pozycji zerowej. Kontynuowanie obracania w lewo poza pozycję zerową spowoduje obracanie silnika w lewo.

    Odwzorowanie pozycji osi potencjometru przez oś silnika czy raczej oś wyjściową motoreduktora zamocowanego na silniku wymaga dołożenia potencjometru sprzężenia zwrotnego. Problem polega na tym że masz tylko jedno wejście napięciowe (53) i jeżeli wykorzystasz je jako feedback to pozycję referencyjną będziesz mógł zadać wejściem prądowym(60), wbudowanym potencjometrem (jeśli posiadasz panel LCP12), częstotliwością, lub poprzez magistralę danych.

    http://www.thl-nz.co.nz/files/file/59/Programming+guide(1).pdf

    0
  • #6 22 Wrz 2016 18:11
    Kendzens11
    Poziom 9  

    Dziękuje za zainteresowanie. Próbowałem zmieniać te parametry (6-14 i 6-15) i nawet kontaktowałem się ze wsparciem technicznym producenta ale niestety jego wskazania co do parametrów również nie pomogły.

    Podał takie parametry
    Parametr 3-00 nastawa [1]

    Parametr 4-10 nastawa [2]

    0
  • #7 22 Wrz 2016 19:01
    tos18
    Poziom 37  

    Co z parametrami 3-14,3-15,3-16?
    jaki masz w tym momencie efekt ?
    Co masz podłączone do wejść analogowych ?
    Jak zdecydowałeś się zadawać pozycję ?
    Jaki masz panel LCP ?

    0
  • #8 23 Wrz 2016 07:14
    Kendzens11
    Poziom 9  

    Parametr 3-14 ustawiony na 0
    Parametr 3-15 ustawiony na [1]- wejście analogowe 53
    Parametr 3-16 ustawiony na [2]- wejście analogowe 60
    Pod wejście 53 podłączony potencjometr 10k
    Pod wejście 60 podłączony czujnik obrotu kąta 4-20mA.
    Panel LCP 11
    Obrót lewo prawo uzyskuje na razie stosując joystick podłączony do wejść 12 18 19. Potencjometrem i czujnikiem udaje się zmieniać częstotliwość

    0
  • #10 23 Wrz 2016 07:47
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    Można to zrealizować jeszcze prościej, za pomocą dwóch potencjometrów, budując z nich mostek Weathstone'a. Jeden jako dajnik kąta motoreduktora, a drugi do zadawania pozycji. Reszta, jak piszą Koledzy (parametry).

    tos18 napisał:
    Problem polega na tym że masz tylko jedno wejście napięciowe
    więc właśnie.

    0
  • #11 23 Wrz 2016 08:36
    Kendzens11
    Poziom 9  

    tos18 napisał:
    3-02=-50
    3-03= 50
    6-14=-50
    6-15= 50
    6-22=4
    6-24=-50
    6-25=50

    zobacz co będzie teraz


    Brak jakiejkolwiek reakcji.

    0
  • #12 23 Wrz 2016 11:40
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Kendzens11 napisał:
    Chciałbym się dowiedzieć czy istnieje możliwość zmiany kierunku obrotów silnika przy użyciu potencjometru zewnętrznego. Silnik ma działać na zasadzie serwomechanizmu, czyli podczas kręcenia potencjometrem w lewo, wirnik ma obracać się w lewo i analogicznie podczas kręcenia w prawo wirnik ma obracać się w prawo. W momencie puszczenia potencjometru wirnik przestaje się obracać



    Kolego ale sprecyzuj co w ogóle chcesz robić bo potencjometrem nie możesz kręcić w nieskończoność i potencjometr sam nie wróci do pozycji neutralnej środkowej.
    Ja widzę że Tobie potrzeba przełącznik 2 pozycyjny astabilny w obudowie podobnej do potencjometru.

    Zresztą serwonapęd z użyciem potencjometry to do tego są potrzebne minimum 2 potencjometry jeden zadajnik drugi odbiornik sygnału.

    0
  • #13 23 Wrz 2016 12:14
    Kendzens11
    Poziom 9  

    Dokładnie chodzi o to by wirnik obracał się w lewo gdy przekręcę gałką potencjometru w lewo i analogicznie w prawo. Wirnik powinien obracać się do momentu dotarcia mechanicznego aktywatora umieszczonego na wale motoreduktora do krańcówki. Wtedy po przekręceniu potencjometrem w drugą stronę, wirnik powinien obracać się do momentu dotarcia do drugiej krańcówki. Po puszczeniu potencjometru silnik powinien zatrzymać się. Czy w ogóle jest możliwe wykonanie takiego układu z falownikiem?

    0
  • #15 23 Wrz 2016 17:28
    Kendzens11
    Poziom 9  

    tos18 napisał:
    Z tego co widzę to falownik akceptuje ujemne wartości w parametrach 6-14 i 6-15 więc istnieje możliwość zmiany kierunku potencjometrem ale na zasadzie "0 w środku". Czyli ustawiając odpowiednio te parametry można wybrać pozycję potencjometru dla której silnik będzie zatrzymany(zerową). Przekręcenie potencjometru w prawo spowoduje obracanie silnika w prawo z prędkością tym większą im bardziej w prawo przekręcimy gałkę. Zatrzymanie nastąpi po przekręceniu gałki z powrotem do pozycji zerowej. Kontynuowanie obracania w lewo poza pozycję zerową spowoduje obracanie silnika w lewo.

    Odwzorowanie pozycji osi potencjometru przez oś silnika czy raczej oś wyjściową motoreduktora zamocowanego na silniku wymaga dołożenia potencjometru sprzężenia zwrotnego. Problem polega na tym że masz tylko jedno wejście napięciowe (53) i jeżeli wykorzystasz je jako feedback to pozycję referencyjną będziesz mógł zadać wejściem prądowym(60), wbudowanym potencjometrem (jeśli posiadasz panel LCP12), częstotliwością, lub poprzez magistralę danych.

    http://www.thl-nz.co.nz/files/file/59/Programming+guide(1).pdf


    Udało mi się osiągnąć opisany efekt dopiero po zresetowaniu parametrów falownika. Na razie na tyle wystarczy.

    0
  • #16 23 Wrz 2016 22:31
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    Kendzens11 napisał:
    Po puszczeniu potencjometru
    Wobec tak bzdurnie sformuowanego założenia, nie puszczaj go wcale, albo dodaj mu jakiś ,,kręciołek" :D Skoro chcesz na bazie silnik-falownik-mototeduktor zbudować coś, co było by układem quasi-wspomagającym, czyli wał motoreduktora, ma ,,naśladować" ruch ,,trzymanego bądź puszczonego" potencjometru, to podałem ci najprostszy sposób.

    0
  Szukaj w 5mln produktów