Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmiana kierunku obrotów silnika trójfazowego potencjometrem.

15 Wrz 2016 11:51 3033 15
  • Poziom 9  
    Witam.
    Posiadam silnik trójfazowy o mocy 1,5 kW i dobrany do niego falownik. Chciałbym się dowiedzieć czy istnieje możliwość zmiany kierunku obrotów silnika przy użyciu potencjometru zewnętrznego. Silnik ma działać na zasadzie serwomechanizmu, czyli podczas kręcenia potencjometrem w lewo, wirnik ma obracać się w lewo i analogicznie podczas kręcenia w prawo wirnik ma obracać się w prawo. W momencie puszczenia potencjometru wirnik przestaje się obracać. Ciekawi mnie czy nie będzie do tego potrzebny dodatkowy układ sterowania ( sprzężenie zwrotne). Dodam jeszcze, że silnik będzie obracał się z małą częstotliwością.
    Pozdrawiam.

    Do moderatora:
    Proszę o przeniesienie tematu do działu Automatyka przemysłowa- Falowniki.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 24  
    Kendzens11 napisał:
    Chciałbym się dowiedzieć czy istnieje możliwość zmiany kierunku obrotów silnika przy użyciu potencjometru zewnętrznego
    Przecie to ty wiesz jaki falownik użyłeś i możesz sprawdzić jakie są możliwości, jeżeli chodzi o sterowanie?

    Ja się z takim akurat sterowaniem nie spotkałem, ale przy pomocy prostego układu można uzyskać niezbędne sygnały sterujące dla typowego dla falowników rozwiązania - napięcie decyduje o obrotach a pojedynczy sygnał cyfrowy o kierunku.

    Kendzens11 napisał:
    W momencie puszczenia potencjometru wirnik przestaje się obracać
    A z tym do jasnowidza nie do falownika :D Skąd falownik ma wiedzieć że puściłeś potencjometr? Co najwyżej można zrobić mechaniczny układ, który zapewni powrót do położenia neutralnego po puszczeniu potencjometru.

    Przykładowe rozwiązanie

    Zmiana kierunku obrotów silnika trójfazowego potencjometrem.



    Edytuj
    Wartości orientacyjne ale z grubsza powinny być ok.
    R13 to potencjometr sterowania, R15 regulacji odniesienia (punktu 0)
    Na wyjściach wzmacniaczy pojawiają się napięcia proporcjonalne do różnicy względem napięcia odniesienia. Raz na jednym, raz na drugim dodatnie. Diody przepuszczają dodatnie, zapewniają też strefę nieczułości przy przejściu przez 0. Można ją zmniejszyć dając diody Schottky np. BAT85. Jeszcze bardziej można ją zmniejszyć różnicując napięcie odniesienia, ale ostrożnie - jak strefy nie będzie wcale, to nie da się ustawić obrotów na 0 (chyba, że strefą nieczułości samego falownika).
    Komparator z histerezą podaje sygnał kierunku.

    W położeniu neutralnym na wyjściu Obroty napięcie jest równe 0. Po przekręceniu potencjometru w jedną lub drugą stronę najpierw na wyjściu Kierunek pojawia się właściwe napięcie, a po przejściu poza strefę nieczułości napięcia na na wyjściu Obroty, które rośnie (niezależnie od kierunku). Założyłem niesymetryczne zasilanie, przy symetrycznym trzeba dodać diodę aby na wyjściu Kierunek nie pojawiało się napięcie ujemne.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Z tego co widzę to falownik akceptuje ujemne wartości w parametrach 6-14 i 6-15 więc istnieje możliwość zmiany kierunku potencjometrem ale na zasadzie "0 w środku". Czyli ustawiając odpowiednio te parametry można wybrać pozycję potencjometru dla której silnik będzie zatrzymany(zerową). Przekręcenie potencjometru w prawo spowoduje obracanie silnika w prawo z prędkością tym większą im bardziej w prawo przekręcimy gałkę. Zatrzymanie nastąpi po przekręceniu gałki z powrotem do pozycji zerowej. Kontynuowanie obracania w lewo poza pozycję zerową spowoduje obracanie silnika w lewo.

    Odwzorowanie pozycji osi potencjometru przez oś silnika czy raczej oś wyjściową motoreduktora zamocowanego na silniku wymaga dołożenia potencjometru sprzężenia zwrotnego. Problem polega na tym że masz tylko jedno wejście napięciowe (53) i jeżeli wykorzystasz je jako feedback to pozycję referencyjną będziesz mógł zadać wejściem prądowym(60), wbudowanym potencjometrem (jeśli posiadasz panel LCP12), częstotliwością, lub poprzez magistralę danych.

    http://www.thl-nz.co.nz/files/file/59/Programming+guide(1).pdf
  • Poziom 9  
    Dziękuje za zainteresowanie. Próbowałem zmieniać te parametry (6-14 i 6-15) i nawet kontaktowałem się ze wsparciem technicznym producenta ale niestety jego wskazania co do parametrów również nie pomogły.

    Podał takie parametry
    Parametr 3-00 nastawa [1]

    Parametr 4-10 nastawa [2]
  • Poziom 9  
    Parametr 3-14 ustawiony na 0
    Parametr 3-15 ustawiony na [1]- wejście analogowe 53
    Parametr 3-16 ustawiony na [2]- wejście analogowe 60
    Pod wejście 53 podłączony potencjometr 10k
    Pod wejście 60 podłączony czujnik obrotu kąta 4-20mA.
    Panel LCP 11
    Obrót lewo prawo uzyskuje na razie stosując joystick podłączony do wejść 12 18 19. Potencjometrem i czujnikiem udaje się zmieniać częstotliwość
  • Poziom 43  
    Można to zrealizować jeszcze prościej, za pomocą dwóch potencjometrów, budując z nich mostek Weathstone'a. Jeden jako dajnik kąta motoreduktora, a drugi do zadawania pozycji. Reszta, jak piszą Koledzy (parametry).
    tos18 napisał:
    Problem polega na tym że masz tylko jedno wejście napięciowe
    więc właśnie.
  • Poziom 9  
    tos18 napisał:
    3-02=-50
    3-03= 50
    6-14=-50
    6-15= 50
    6-22=4
    6-24=-50
    6-25=50

    zobacz co będzie teraz


    Brak jakiejkolwiek reakcji.
  • Poziom 43  
    Kendzens11 napisał:
    Chciałbym się dowiedzieć czy istnieje możliwość zmiany kierunku obrotów silnika przy użyciu potencjometru zewnętrznego. Silnik ma działać na zasadzie serwomechanizmu, czyli podczas kręcenia potencjometrem w lewo, wirnik ma obracać się w lewo i analogicznie podczas kręcenia w prawo wirnik ma obracać się w prawo. W momencie puszczenia potencjometru wirnik przestaje się obracać



    Kolego ale sprecyzuj co w ogóle chcesz robić bo potencjometrem nie możesz kręcić w nieskończoność i potencjometr sam nie wróci do pozycji neutralnej środkowej.
    Ja widzę że Tobie potrzeba przełącznik 2 pozycyjny astabilny w obudowie podobnej do potencjometru.

    Zresztą serwonapęd z użyciem potencjometry to do tego są potrzebne minimum 2 potencjometry jeden zadajnik drugi odbiornik sygnału.
  • Poziom 9  
    Dokładnie chodzi o to by wirnik obracał się w lewo gdy przekręcę gałką potencjometru w lewo i analogicznie w prawo. Wirnik powinien obracać się do momentu dotarcia mechanicznego aktywatora umieszczonego na wale motoreduktora do krańcówki. Wtedy po przekręceniu potencjometrem w drugą stronę, wirnik powinien obracać się do momentu dotarcia do drugiej krańcówki. Po puszczeniu potencjometru silnik powinien zatrzymać się. Czy w ogóle jest możliwe wykonanie takiego układu z falownikiem?
  • Poziom 9  
    tos18 napisał:
    Z tego co widzę to falownik akceptuje ujemne wartości w parametrach 6-14 i 6-15 więc istnieje możliwość zmiany kierunku potencjometrem ale na zasadzie "0 w środku". Czyli ustawiając odpowiednio te parametry można wybrać pozycję potencjometru dla której silnik będzie zatrzymany(zerową). Przekręcenie potencjometru w prawo spowoduje obracanie silnika w prawo z prędkością tym większą im bardziej w prawo przekręcimy gałkę. Zatrzymanie nastąpi po przekręceniu gałki z powrotem do pozycji zerowej. Kontynuowanie obracania w lewo poza pozycję zerową spowoduje obracanie silnika w lewo.

    Odwzorowanie pozycji osi potencjometru przez oś silnika czy raczej oś wyjściową motoreduktora zamocowanego na silniku wymaga dołożenia potencjometru sprzężenia zwrotnego. Problem polega na tym że masz tylko jedno wejście napięciowe (53) i jeżeli wykorzystasz je jako feedback to pozycję referencyjną będziesz mógł zadać wejściem prądowym(60), wbudowanym potencjometrem (jeśli posiadasz panel LCP12), częstotliwością, lub poprzez magistralę danych.

    http://www.thl-nz.co.nz/files/file/59/Programming+guide(1).pdf


    Udało mi się osiągnąć opisany efekt dopiero po zresetowaniu parametrów falownika. Na razie na tyle wystarczy.
  • Poziom 43  
    Kendzens11 napisał:
    Po puszczeniu potencjometru
    Wobec tak bzdurnie sformuowanego założenia, nie puszczaj go wcale, albo dodaj mu jakiś ,,kręciołek" :D Skoro chcesz na bazie silnik-falownik-mototeduktor zbudować coś, co było by układem quasi-wspomagającym, czyli wał motoreduktora, ma ,,naśladować" ruch ,,trzymanego bądź puszczonego" potencjometru, to podałem ci najprostszy sposób.