Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Testo
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprawdzenie uzwojeń alternatora.

15 Wrz 2016 19:30 8937 14
  • Poziom 9  
    Witam, mam problem z ładowaniem w Leoni 1m 1.6 16V
    Gdy byłem w trasie zaświeciła mi się kontrolka ładowania, zjechałem na pobocze i miałem koło 11,8V. Wróciłem do domu, sprawdziłem połączenia, wymontowałem regulator. Niestety nie mam narzędzi więc po sprawdzeniu regulatora miernikiem podpiąłem regulator do akumulatora i sprawdziłem napięcie na szczotkach, było około 12,3V. Włożyłem regulator, alternator nie ładował. Po chwili pojawiło się napięcie około 13,5V na akumulatorze i prąd ładowania około 60A. Po minucie zobaczyłem błysk w okolicach regulatora. Na tym się skończyło.
    Chcę kupić nowy regulator ale nie jestem pewien czy alternator jest sprawny.
    W tym momencie mam alternator na stole ze zdjętym prostownikiem. Dwa wyprowadzenia uzwojeń są lekko przegrzane.
    Rezystancja na wirniku 2.7 Ohma.
    Rezystancja uzwojeń to kompletne 0 Ohm. Teraz pytanie czy to normalne w alternatorze że rezystancja jest taka niska?
    Dodatkowo z każdego uzwojenia mam rezystancję 120-140kOhm do obudowy.
    Mam doświadczenie jedynie z silnikami pracującymi na napięcie 230/400V, w nich to by było nie dopuszczalne, nie wiem natomiast jak sprawa ma się z alternatorami na niskim napięciu.
  • Testo
  • Poziom 21  
    Uzwojenie,diody,czyli układ prostowniczy i regulator do wymiany.
  • Poziom 9  
    Jak uzwojenie, diody i regulator do wymiany to rozumiem że cały alternator?
    Można wiedzieć na przyszłość skąd takie wnioski?
    Układ prostowniczy wydaje się być sprawny.
  • Testo
  • Poziom 35  
    Do obudowy nie powinieneś mieć żadnego przejścia.
  • Poziom 43  
    Alternator do wyjęcia , trzeba go rozebrać i zweryfikowac co padło. Bez doświadczenia to kiepsko będzie.
  • Poziom 31  
    Witaj,uzwojenia stojana najlepiej jest sprawdzić miernikiem indukcyjnośći,bo one mają bardzo małą oporność.Przebicie do masy może się pojawiać dopiero przy nagrzanym alternatorze.Diody prostownika sprawdzić voltomierzem przy obciążeniu 7-10 amper,diody wzbudzenia 0.5 amper.Pomiar omomierzem nie jest do końca wiarygodny,nie pokarze przerwy lub zwarcia na złączu P-N które pojawia się dopiero po obciążeniu półprzewodnika.
  • Poziom 43  
    Ja bym sprawdził wirnik, bo jak uzwojenie stojana przywiera to się pali i jest smród.
  • Poziom 23  
    Witaj!
    Piszesz,że uzwojenie ma połączenie z masą /stojanem/. W alternatorze masz trzy uzwojenia,które zasilają diody a na plusami zasilasz akumulator.
    Żeby sprawdzić,które uzwojenie ma połączenie z masą to zacznij od odłączenia zestawu djód. Uzwojenia jednym końcem są połączone razem i te połączenie rozlutuj. Sprawdź poszczególne uzwojenia. Jeśli które będzie zwarte z masą to ci pokarze.To tak jak w silniku 3 fazowym. Gdyby miało przebicie do stojana to dokładnie sprawdź może da się przebicie osunąć przez podłożenie podkładki między stojanem a uzwojeniem.
    Teraz należy sprawdzić diody,masz trzy diody plusowe i trzy minusowe. Diody sprawdzisz zwykłym przyrządem /omomierzem/ zwarta będzie ci w każdą stronę pokazywać taką sama oporność.

    Pozdrawiam Miro.Nasz
  • Poziom 20  
    Kolego zacznij od :
    Szczotki są właściwej długości , czy są wytarte?
    Pierścienie na wirniku pod szczotkami są równe czy są tam wyżłobienia po szczotkach regulatora?
    Zacznij od tych pytań.

    Sprawdzanie uzwojeń sobie odpuść. Uzwojenie "uwalone " ocenisz na 90% już gołym okiem. Takie uzwojenie jest z reguły spalone.

    hey
  • Poziom 9  
    pepe150 napisał:
    Do obudowy nie powinieneś mieć żadnego przejścia.


    Też tak myślę, z drugiej strony przy normalnych instalacjach przyjmowało się że izolacja jest sprawna gdy spełniała warunek 2kOhm na Volt (dla 250V >0,5MOhm, dla 500V >1MOhm).
    Więc tu niby też spełnia warunek.

    andrzej20001 napisał:
    Alternator do wyjęcia , trzeba go rozebrać i zweryfikowac co padło. Bez doświadczenia to kiepsko będzie.

    miro.nasz napisał:
    Żeby sprawdzić,które uzwojenie ma połączenie z masą to zacznij od odłączenia zestawu djód. Uzwojenia jednym końcem są połączone razem i te połączenie rozlutuj.


    Tak jak napisałem alternator jest na stole ze zdjętym prostownikiem (zestawem diod).
    Chodzi o to że każde z trzech uzwojeń ma połączenie z masą i mam tą samą rezystancję. Natomiast pomiędzy uzwojeniami nie mam połączenia (pomijając to które idzie z uzwojeń do masy).

    Jest to alternator Boscha, co mnie zdziwiło to to że zestaw diod nie jest lutowany do wyprowadzeń uzwojeń a jedynie zaciśnięty.

    Sprawdzenie uzwojeń alternatora.
    Sprawdzenie uzwojeń alternatora.

    jotko napisał:
    Kolego zacznij od :
    Szczotki są właściwej długości , czy są wytarte?
    Pierścienie na wirniku pod szczotkami są równe czy są tam wyżłobienia po szczotkach regulatora?


    Szczotki są nierównej długości ale mają kontakt.
    Jeden pierścień w idealnym stanie, drugi ma 0.2-0.4mm żłobek. Z informacji uzyskanych w internecie wnioskuję że jeszcze się nadaje.

    kot mirmur napisał:
    Witaj,uzwojenia stojana najlepiej jest sprawdzić miernikiem indukcyjnośći,bo one mają bardzo małą oporność.Przebicie do masy może się pojawiać dopiero przy nagrzanym alternatorze.Diody prostownika sprawdzić voltomierzem przy obciążeniu 7-10 amper,diody wzbudzenia 0.5 amper.Pomiar omomierzem nie jest do końca wiarygodny,nie pokarze przerwy lub zwarcia na złączu P-N które pojawia się dopiero po obciążeniu półprzewodnika.


    Niestety nie mam nic poza miernikiem uniwersalnym i cęgowym, więc sprawdzanie diod pod obciążeniem odpada. Rozumiem że po prostu nie da się sprawdzić pobieżnie alternatora ww. narzędziami?

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Ja bym sprawdził wirnik, bo jak uzwojenie stojana przywiera to się pali i jest smród.


    Tak jak napisałem wirnik ma 2.7Ohma, jaką metodą jeszcze można sprawdzić wirnik?
  • Poziom 43  
    Stojan jest zgrzany do diod , ciekawe jak teraz wybrniesz z tego.

    Po drugi kręć wirnikiem i patrz czy nie przetarło pierścienia do plastiku , oczyść pierscień i patrz tam.
  • Poziom 43  
    inqizytor napisał:
    każde z trzech uzwojeń ma połączenie z masą

    tak nie powinno byc jak jest mierzone na odpietym mostku,wskazuje na zwarcie na masę.Sprawdz żarówka czy przebija z uzwojenia na rdzeń.

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Stojan jest zgrzany do diod , ciekawe jak teraz wybrniesz z tego

    normalnie oczyści i polutuje

    Diody sprawdz żarówką 55W.
  • Poziom 31  
    Uzwojenia nie mają prawa mieć połączenia do masy!Jeśli tak jest,to jest przebicie jak byk.
    Nie ma w tej cęgówce woltomierza DC?
  • Poziom 40  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Stojan jest zgrzany do diod , ciekawe jak teraz wybrniesz z tego.
    .


    Nie strasz kolegi, trzeba ładnie oczyścić miedź (końcówki i gniazda), złożyć zacisnąć i przylutować.
    W tych alternatorach uszkodzenie mostka to .....chyba raz na milion. Jak do tej pory tylko raz mi się trafiła taka usterka. 99,99 % uszkodzeń to regulatory oraz kończące się pierścienie ślizgowe.
  • Poziom 23  
    Witaj!
    Zrób tak jak pisałem.Wystarczy twój przyrząd do stwierdzenia połączenia uzwojenia z masą.Końcówki złączone razem trzeba rozłączyć by stwierdzić jaka cewka ma połączenie z masą. Po rozłączeniu cewek dotykaj przyrządem do końcówek cewek i tam gdzie będzie pokazywać zwarcie z masą to te uzwojenie tej cewki będzie uszkodzenie. Po dokładnym obejrzeniu zadecydujesz co z tym zrobić.
    Wirnik tak samo sprawdzisz. Przyrząd połącz jednym końcem do pierścienia a drugim do masy wirnika.Jak nie będzie zwarcia to wszystko w porządku.Pierścienie są połączone z cewką i muszą przewodzić.
    Uszkodzenia wirnika to przerwa cewki na pierścieniach wytarte pierścienie lub luzy na łożyskach.
    Tym samym przyrządem sprawdzisz diody.W jedna stronę mają przewodzić a w drugą nie.Przy takim sprawdzeniu zobacz jaka jest oporność,powinna być taka sama na każdej diodzie. Dopuszczalna jest minimalna różnica.
    Twój problem to PRZEBICIE UZWOJENIA.

    Pozdrawiam Miro.Nasz