Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączenie silnika 1 fazowego 60 Hz 230 V w sieci statkowej

15 Wrz 2016 20:37 843 11
  • Poziom 5  
    Witam,

    Otóż pytanie moje dotyczy myjki wysokociśnieniowej.

    Silnik jednofazowy 230 V, 60 Hz z kondensatorem, o mocy 3,5 kW.

    Czy to, że na statku nie ma przewodu neutralnego ma jakikolwiek wpływ na cokolwiek w takim urządzeniu?

    A czy fakt, że zabezpieczenie przeciążeniowe dla tego urządzenia ma oznaczenie:
    AC 125 V, DC28V, C1 6643 może powodować, że zabezpieczenie działa inaczej niż dedykowane dla 250v ?

    Jak trzeba to chłostać początkującego :)
  • Sklep HeluKabel
  • Moderator Elektrotechnika
    To w końcu jakie jest napięcie zasilania w tym gniazdku.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 5  
    Napięcie w gniazdku: 230V 60Hz
  • Poziom 38  
    Jak to na statku nie ma przewodu neutralnego?
    Z tego co wiem, to każde gniazdko powinno mieć przewód neutralny podłączony z kadłubem jednostki.
  • Poziom 43  
    sanfran napisał:
    Z tego co wiem, to każde gniazdko powinno mieć przewód neutralny podłączony z kadłubem jednostk
    Obecnie stosuje się odpowiednik sieci TT przy zastosowaniu RCD. Do kadłuba jednostki podłącza się środek gwiazdy uzwojeń agregatu, lub transformatora o ile taki jest użyty.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 5  
    3 x 440V i 230V przez transformator. Punkt gwiazdowy prądnic do kadłuba. Brak przewodu neutralnego w " gniazdku " i przewód uziemiający do kadłuba. A co dalej z moim pytaniem w takim razie?
  • Moderator Elektrotechnika
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Obecnie stosuje się odpowiednik sieci TT przy zastosowaniu RCD

    Krzysztofie a skąd u ciebie znalazł się zapis o takim układzie .
    PRZEPISY KLASYFIKACJI I BUDOWY STATKÓW MORSKICH
    4.1 Układy rozdzielcze
    4.1.1 W instalacjach na statku można stosować następujące układy rozdziału
    energii elektrycznej:
    .1 dla napięć do 1000 V prądu przemiennego:
    .1.1 trójfazowy, trójprzewodowy izolowany;
    .1.2 trójfazowy, trójprzewodowy z uziemionym punktem zerowym;
    .2 dodatkowo dla napięć do 500 V prądu przemiennego:
    .2.1 trójfazowy, czteroprzewodowy z uziemionym punktem zerowym, lecz bez
    wykorzystania kadłuba statku jako przewodu powrotnego;
    .2.2 jednofazowy, dwuprzewodowy izolowany;
    .2.3 jednofazowy, dwuprzewodowy z uziemionym jednym przewodem;
    .3 dla prądu stałego:
    .3.1 dwuprzewodowy izolowany;
    .3.2 jednoprzewodowy z wykorzystaniem kadłuba statku jako przewodu powrotnego – tylko dla napięć do 50 V – przy następujących warunkach:
    – na statkach o pojemności brutto mniejszej niż 1600;
    – na statkach o pojemności brutto 1600 i większej w ograniczonych, lokalnie uziemionych układach (np. w układach rozruchowych silników
    spalinowych);
    .3.3 dwuprzewodowy z jednym biegunem uziemionym;
    .3.4 trójprzewodowy z uziemionym punktem zerowym.

    Kraken99 napisał:
    . A co dalej z moim pytaniem w takim razie?

    Zabezpieczenie nie będzie działać inaczej , ale jest źle dobrane jeśli chodzi o napięcie należy je wymienić. Zapewne kupili je w Hongkongu lub innym egzotycznym kraju .
  • Poziom 5  
    Wymiana na zabezpieczenie 16A ale dla napięcia nominalnego 250V w charakterystyce C lub wyżej tak?

    Dodano po 1 [minuty]:

    A tak przy okazji, to z tego co się orientuję to zabezpieczenie typu RCD nie jest stosowane w sieciach tego typu.
  • Moderator Elektrotechnika
    Kraken99 napisał:
    Wymiana na zabezpieczenie 16A ale dla napięcia nominalnego 250V w charakterystyce C lub wyżej tak?

    Ma być dobrane zgodnie z schematem lub dokumentacją rozdzielni . Tobie nie wolno tak dobrowolnie zmieniać parametrów , po za tym ty napisałeś źle lub owe zabezpieczenie ma inną wartość amper .
    Kraken99 napisał:
    C1 6643
  • Poziom 43  
    Krzysztof Reszka napisał:
    Krzysztofie a skąd u ciebie znalazł się zapis o takim układzie .
    Z natury, Szanowny Krzysztofie. Nigdy nie miałem ,,zadania" z sieci elektrycznych na statkach, to fakt, z elektroniki tak, natomiast zainstalowane w rozdzielnicach RCD, na m/s. ,,Cotica" (tutejsze ,,wahadlo" kontenerowe Rotterdam - Paramaribo) widzialem na wlasne oczy, wiec wyciagnalem taki wniosek.
    Krzysztof Reszka napisał:
    1.2 trójfazowy, trójprzewodowy z uziemionym punktem zerowym;
    To miałem na myśli.
    Pozdrawiam
  • Poziom 5  
    Dziękuję za odpowiedzi.

    Dokumentacji do tego urządzenia nie mam. Zrobię pomiary amperomierzem i dobiorę coś odpowiedniego na własne ryzyko, bo myjka i tak już jest spisana na straty z powodu ogólnego zużycia.