Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

domofon 6-cio przewodowy; jak podłączyć?

TOROS 10 Sie 2006 09:16 255967 155
  • #31
    cyruss
    Poziom 30  
    Obiecałem i .... zapomniałem. Zatem nadrabiam.

    Wyprowadzenia unifonu TSK1 Janusz:

    numeracja wg wtyku WT6
    kolory wg kabla wtyk - unifon

    1 - żółty - przycisk zamka - pierwsza żyła
    2 - brązowy - przycisk zamka druga żyła

    Te przewody występują tylko w wersji 6-żyłowej, wersja 4-żyłowa ma te styki wolne.
    W instalacji 5- żyłowej jeden z tych przewodów (dowolny) należy zewrzeć z masą. Załączanie zamka następuje przez podanie masy na odpowiednią żyłę.

    3- niebieski - wywołanie (CA)
    4 - czerwony - linia słuchawek
    5 - zielony - masa (minus)
    6 - biały - linia mikrofonów (+ kilka V)

    W wersji 4-żyłowej linia mikrofonów często pełni też rolę przycisku zamka (jest wtedy zwierana z masą). Rzadziej, ale zdarza się, załączanie zamka przez podawanie masy na linię słuchawek. Wtedy w unifonie słuchawka ma włączony szeregowo kondensator (np 4,7uF/16V) albo jest piezoelektryczna (ma nieskończoną oporność dla prądu stałego).

    Parę postów wcześniej jest mój na temat identyfikacji przewodów. W przypadku kol. Dernel-a proponuję zacząć od kolorowych, na 90% są wykorzystane w pierwszej kolejności. Jako mikrotelefon monterski do tych eksperymentów możesz wykorzystać słuchawkę z unifonu - znajdź przewód od mikrofonu i od słuchawki, trzeci - wspólny zaizoluj - i do dzieła.

    Dla ciekawych co jest w tak drogim i wielkim załączniku w poście kol. lofek77, a szkoda im punktów: nie jest to żaden własny krótki opis, tylko skan z instrukcji unifonu V-456 - tak przynajmniej to wygląda. Z nieznanych przyczyn wstawiony w najgorszym możliwym formacie *.doc - stąd rozmiar.
    Kłania się FAQ - "jak skanować i wstawiać" czy coś takiego...

    Po prostym zabiegu "kopiuj", "wklej", "zapisz jako *.jpg" mamy dwa pliki po 42 k.

    Drogi moderatorku! Te pliki są zdublowane celowo, żeby uświadomić popełnione błędy. Więcej takich załączników i znów trzeba będzie dokładać dysków w serwerze. Bardzo proszę o nie dawanie mi ostrzeżenia, za parę dni go usunę.

    A może jednak nie usuwać? Jakoś nikomu nie przeszkadza...
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • #32
    andrzey13
    Poziom 2  
    Witam.
    Ja mam tylko 1 pytanie?
    Czy ktos z forumowiczow mial doczynienia z 6-cio zylowym domofonem FENIX?
  • #33
    cyruss
    Poziom 30  
    Jak dotąd spotykałem tylko 4-żyłowe unifony tej firmy. A w czym problem?
  • #34
    lubslaw
    Poziom 2  
    mam zasilacz EWD 10 kaseta KEN a słuchawka PA -456 podłączyłem wg. schematów ale gdy naciskam widełki to domofon dzwoni co zrobiłem żle domek jednorodzinny
  • #35
    cyruss
    Poziom 30  
    Nie piszesz czy reszta funkcji jest ok - napisz czy wszystko poza tym działa (otwieranie, rozmowa w obie strony). Ale jeśli po wciśnięciu widełek dzwoni (ciągle?) to jednak coś nie tak z połączeniem albo uszkodzony (zwarty) przycisk przy bramce. Obwód dzwonka jest następujący: wyjście generatora z elektroniki (oznaczenie np. G) - przewód do bramki - zacisk kasety (np G, 1.0 itp) - przycisk w kasecie - zacisk kasety (G1, 1.1 itp) - przewód z powrotem do unifonu - zacisk unifonu (w Twoim przypadku ZL5). Zamyka się to wszystko przez wspólną masę. W dowolnym punkcie łańcucha możesz sprawdzić obecność sygnału dowolną słuchawką (byle o oporności ponad 100-150 omów) włączoną jednym końcem do masy. Nawet przy bardzo długich kablach przesłuch jest niewielki, wyraźnie rozróżnialny od normalnego dzwonienia. Poza tym o ile pamiętam EWD10 ma generator ktory włącza się dopiero po obciążeniu wyjścia, dzięki temu nie ma przesłuchu dzwonka w spoczynku. Czyli multimetr i/lub słuchawka i do roboty.
    EWD10 to może firmy Eltcrac?
  • #36
    cypherius
    Poziom 14  
    a ja mam taki problem - ze sciany ida 2 druty, stary aparat to Unifon TCL firmy Cyfral, na tej linii on dzialal... a teraz mam Wekte Unifona TK6... jak to pogodzić ?
  • #37
    embros
    Poziom 24  
    Witam!
    Nie pogodzisz musi być unifon Cyfrala TCL lub SMT
    inne nie będą działały.
    pozdrawiam
    Piotrek
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • #38
    zodiak318
    Poziom 34  
    Ewntualnie nowy typ Cyfrala "MAC" lub aparat konkurencji URMET 1131/CY (WAŻNE : koniecznie z końcówką CY ).

    Aparat SMT baaaaaaaaaaaaardzo odradzam ze względu na jakość wykonania.
  • #39
    cypherius
    Poziom 14  
    no dobra a korzystajac z tego dostepnego ? wlasciciel nie chce kupowac drugiego domofonu, uparl sie na ten...
  • #40
    zodiak318
    Poziom 34  
    Z Wekty może mieć fajny "mebel" na ścianie skoro mu się tak bardzo podoba. No chyba że chcesz przełożyć płytkę z TCL-a do Wekty i robić "pająka" ale...............
  • #41
    cyruss
    Poziom 30  
    Najlepiej byłoby przełożyć płytkę z cyfrala do wekty, podłączyć do niej przełącznik obwodów z wekty (wykorzystuje się tylko jeden zestyk przełączny), mikrotelefon (pod warunkiem że jest w nim mikrofon elektretowy - taki malutki, średnicy rzędu 1 cm - bez żadnej dodatkowej elektroniki - nie znam budowy wewnętrznej wekty) oraz przycisk otwierania zamka.

    Jest jeszcze inny wypróbowany sposób, ale nie zawsze da się zastosować - czasami przy takim rozwiązaniu wzbudza sie przy rozmowie lub uruchamia zamek przy podniesieniu mikrotelefonu. Jako tako działa z unifonem urmet.
    1. sprawdzasz biegunowość napięcia w linii, znaczysz przewody "+" i "-".
    2. sprawdzasz napięcie w linii przy dzwonieniu. Jeśli rośnie, masz cyfrala starego typu. Jeśli zmienia biegunowość - nowego typu.
    3. podłączasz przewód "-" do zacisku masy unifonu (wekta = 2)
    4. podłączasz przewód "+" do zacisku mikrofonu unifonu (wekta = 4)
    5. podłączasz kondensator około 1 uF pomiędzy zaciski mikrofonu i słuchawki unifonu (wekta = 4, 3)
    6. podłączasz diodę pomiędzy zaciski mikrofonu i wywołania unifonu, katodą do zacisku mikrofonu (wekta = K=4, A=1). Typ diody zależy od typu cyfrala - przy nowym jest to zwykła dioda krzemowa (1N4001, 1N4148), przy starym - zenerka >0,5W na napięcie nieco wyższe niż to zmierzone w punkcie 1, najczęściej 6,8V lub 7,5V.
    7. podłączasz przycisk otwierania tak by zwierał linię po przyciśnięciu. Czyli w wekcie robisz dwa mostki - 4-5 oraz 2-6.
    Numeracji zacisków wekty nie jestem w 100% pewien, pochodzi z postów na elektrodzie. Na wszelki wypadek sprawdź. Nie miałem tego unifonu nigdy w ręku.
    Różnice w działaniu takiego rozwiązania w stosunku do oryginału: przycisk otwiera drzwi niezależnie czy mikrotelefon jest zdjęty czy wisi, po podniesieniu mikrotelefonu można rozmawiać, nie jest potrzebne wcześniejsze wciśnięcie dzwonka przy bramie.
    W załączniku zrysowany z natury schemat unifonu urmet w wersji przystosowanej do zastąpienia obu typów cyfrala (zmiana zworką). Jak widać na schemacie w nim także można podsłuchiwać bramę bez uprzedniego dzwonienia.
  • #42
    cypherius
    Poziom 14  
    dzieki, w miare działa - jedyny problem to brak dzwonka po odlozeniu sluchawki.... reszta działa...
  • #43
    cyruss
    Poziom 30  
    Który wariant wybrałeś?

    Jeśli niczego nie pomyliłeś to niemożliwe. Sprawdź czy jest dzwonienie w linii podłączając do niej samą wkładkę słuchawkową i naciskając przycisk przy bramie. Może w tym czasie uruchamiać się zamek, dlatego rób to szybko.
  • #44
    cypherius
    Poziom 14  
    ok sygnal slychac, domofon mial wlutowana diode po jej ominieciu zworą działa. strasznie slabo slychac bramę, praktycznie w ogole... no ale coz nie mozna miec wszystkiego.
  • #45
    cyruss
    Poziom 30  
    Można jeszcze poeksperymentować z większym kondensatorem w szereg ze słuchawką, albo go w ogóle zewrzeć ewent. zastąpić opornikiem. Jeśli oporność będzie za mała to będzie uruchamiać zamek przy podniesieniu mikrotelefonu (przy za dużym kondensatorze na momencik). Albo dołożyc opornik w szereg z mikrofonem, on też trochę sygnału zabiera. Niestety cyfral ma nieco niższy poziom sygnału brama - dom bo w unifonie przechodzi to przez wzmacniacz na jednym tranzystorze.
    Ewent. dołożyć taki stopień w pająku. Na powyższym schemacie unifonu to T3 C4 R8 R1 R9 C3.
  • #46
    klarens1
    Poziom 10  
    siemka mam proble z podłączeniem unifonu z ściany wystają 6 kabli 3 żółte 1 czerwony 1 niebieski 1 zielony i nie wiem kompletnie który jest od czego
  • #47
    cyruss
    Poziom 30  
    Na pierwszej stronie tego tematu masz szczegółowo i w kilku wariantach opisane jak zidentyfikować który przewód do czego.
    Jeśli już będziesz miał zidentyfikowane przewody a nie znajdziesz w temacie nic o swoim unifonie i nie będziesz miał z niego instrukcji - pytaj. Wtedy chętnie pomogę.
    Miej litość dla innych i nie zaśmiecaj tematu pytaniami na które odpowiedź masz parę linijek wyżej.

    A co do kolorów to w typowym 3-parowym kabelku powinny to być 3 białe, niebieski, pomarańczowy i zielony. Natomiast w 6-żyłowym domofoniarskim każdy kolor powinien być inny. Kabla z kolorami o jakich piszesz w życiu nie spotkałem. No ale na kolory nie ma żadnej reguły. Każdy domofoniarz łączy po swojemu.
  • #48
    bobys0
    Poziom 1  
    Panowie (i Panie), właśnie pozbyłem się starego unifonu Tesla 4FP110 i zamieniłem go na Unifon PA-456.
    Moja instalacja była (i jest) 6-żyłowa.
    Oto jak podłączyłem nowy sprzęt:

    |-TESLA-|<->|-PA-456-|
    1-zielony <-> ZL1 - przycisk(rygiel)
    2-biały <-> ZL4 - mikrofon
    3-brązowy <-> ZL6 - masa (-)
    4-czerwony <-> ZL5 - wywołanie
    5-niebieski <-> ZL2 - przycisk(rygiel)
    6-żółty <-> ZL3 - słuchawka

    Numery odpowiadają numerom zacisków na płytkach, kolorami proszę się raczej nie sugerować, bo to raczej różnie bywało przy podłączeniach.
    Dodam jeszcze, że nic innego nie dodawałem, żadnych buzzerów, czy coś w tym stylu. W nowym Unifonie rozłączyłem tylko dwie zworki ZW1 i ZW2, bo tak jest w instrukcji do 6 przewodowych instalacji.
    Wszystko śmiga, aż miło.
    Może komuś się przydadzą te informacje.
    Powodzenia
  • #49
    Kiko_1
    Poziom 17  
    Witajcie.
    Posiadam taką dość prymitywną instalacje pseudodomofonową opartą o wzmacniacz domofonowy EWD10 i dwie słuchawki URMET. Udało mi się rozpracować już tory transmisji dźwięku w obie strony, ale mam problem jak podłączyć słuchawki ze sobą, aby np. przyciskiem rygla szło wyzwalać dzwonek w drugiej słuchawce. Czy może mnie ktoś pokierować jak to podłączyć, albo ewentualnie rozszyfrować skróty na obudowie w/w wzmacniacza?
    Jeśli istnieje taka możliwość, proszę o kontakt na PM.

    Pozdrawiam
  • #51
    Kiko_1
    Poziom 17  
    Mam już sposób podłączenia, teraz tylko potrzebuje jakieś namiary co mogło paść, bo padło mi wzbudzanie sygnału dzwonka, wymieniłem już scalaka odpowiedzialnego za to, ale to nic nie dało. Miał ktoś jakis podobny problem?? Jeśli tak, to jak udało się Wam to rozwiązać?

    Będę bardzo wdzięczny za pomoc.

    Pozdrawiam
  • #52
    zodiak318
    Poziom 34  
    Proponuję wymienić tranzystor na wyjściu "generatora wywołania".
  • #53
    Kiko_1
    Poziom 17  
    A mógłbyś przybliżyć może oznaczenia tych tranzystorów??
    Pisząc "generator wywółania" masz na myśli scalak odpowiedzialny za "melodyjke"?
    (sorka za takie podejście, ale lepiej mi sie pracuje myśląc, "na chłopski rozum")
  • #54
    guner
    Poziom 22  
    Na płytce zasilacza z elektroniką masz zacisk SG. Jest to wyjście generatora (czyli to co dzwoni). Zeby na 100 % być pewnym że to ci padło zrób tak. Poszukaj jakieś słuchawki (może być też nieduży głośnik). Podłacz go jednym zaciskiem do SG a drugim do masy (rób to na bezpośrednio na płytce EWD 10). Jeżeli generator jest OK to powinno zacząć w słuchawce lub głośniku dzwonić. Wtedy szukaj błedu w swoich połaczeniach.Jak nie dzwoni to sprwadz tor generatora w elektronice. Zacznij szukać od zacisku SG i zobacz co tam siedzie na wyjściu, jaki to element.
    Jak nie jestes dobry z lutowania i znajomości elementów elektronicznych kup generator zewnętrzny. Koszt to ok 10 zł. Ma on 3 zaciski. Masa, wejście i wyjście (in, out). Mase łaczysz z masą EWD 10. Na in dajesz jakieś napięcie stałe ok 10 V z zasilacza EWD 10 a wyjście tego generatora robi ci wtedy za zacisk SG (czyli to co na schemacie jest wpięte w SG ty to wpinasz w OUT generatora zewnętrznego).
  • #55
    zodiak318
    Poziom 34  
    Tak, na płytce jest scalak wytwarzający "melodyjkę". Najczęściej jest to 4011 lub 4001, on wytwarza sygnał, który jest następnie wzmacniany przez tranzystor, za traznstorem jest rezystor (czasem może go nie być ale zazwyczaj jest) i zacisk wyjściowy. Wymień ten tranzystor i zobacz wtedy jaka jest głośność "dzwonka".
    Pozdrawiam.
  • #56
    Elune
    Poziom 10  
    Witam,

    Kupiłem nowy unifon, (stary się rozpadł) i chciałem wymienić. Okazuje się, ze to nie takie proste. Ze sciany wychodzi mi 6 kabelków (zielony, brązowy, pomarańczowy, niebieski, biały i szary) i mogę je podłączyć na 6! sposobów co daje 720 kombinacji.

    Schemat montażowy nowej słuchawki wygląda tak:
    domofon 6-cio przewodowy; jak podłączyć?
    gdzie:
    1. Rygiel drzwiowy
    2. Masa
    3. Mikrofon
    4. Słuchawka
    5. Wywołanie elektroniczne
    6. Brzęczek

    Resztka starej słuchawki urmet, która mi pozostała wygląda tak:
    domofon 6-cio przewodowy; jak podłączyć?

    Czy ktoś z Was mógłby mi pomóc jak podłączyć te kabelki do unifonu? Chciałbym na początek podłączyć choćby sam rygiel drzwiowy, wtedy zostanie trochę mniej kombinacji niż 720... a trzeba będzie kogoś wysłać coby wciskał te przyciski.
  • #57
    guner
    Poziom 22  
    Masz najprawdopodobnie instalacje 6-przewodową. Pisze tak ponieważ na resztkach starej słuchawki widać dwa przewody, które służa do otwierania. Niebieski i pomarańczowy. Napisz tylko czy dobrze widze że za pomocą tej dolnej płytki można było otwierać drzwi? Czy tam był jakiś fizyczny przycisk?
    Jeżeli tak jest jak myśle to jeden z tych przewodów wkładasz do zacisku nr 1 w nowym unifonie. Pojawia się problem poniważ nie widze drugiego zacisku od rygla (taki zacisk powinien mieć nowy aparat i większośc go ma). Sprawdz zatem czy nie ma jeszcze takiego zacisku (może się nazywać np masa zaczepu). Powinien on być połaczony z masa za pomocą jakieś zworki, którą dla instalacji 6-przewodowej należy przeciać.
    Jak to zrobisz powinno ci otwierać drzwi.
    Zostały 4 przewody.
    Jeżeli jest to blok poszukaj łaczenia na klatce twojego przewodu z mieszkania. Zobacz jak są połaczone przewody. Jedna z żył twojego przewodu powinna być połaczona dokładnie z jedną zyłą przewodu który idzie na klatce. Pozostałe 5 łaczyć się powinno z kilkoma innymi przewodami (zależnie ile masz sasiadów na klatce). Ta zyłe która się łaczy z jednym przewodem wkładasz w zacisk oznaczony wywołanie elektroniczne (napisz czy twój stary domofon dzwonił już w taki elektroniczny sposób czy było to wywołanie za pomocą brzeczyka- czyli jak ktoś dzwonił z dołu to w nim coś latało?)
    Na tym etapie nie powinno być jeszcze działającego dzwonienie.
    Zostały 3 przewody.
    Weź miernik. Przykładaj końcówki miernika do przewodów i poszukaj takiej kombinacji kiedy przewód miernika czarny (wpięty do zacisku - lub com miernika) trzymasz połaczony z jednym z tych trzech przewodów a przewód czerwony przekładasz między dwoma pozostałymi żyłami i cały czas masz napięcie na plusie (rób to na zakresie 20V miernika). Nie możesz mieć pomiaru ze znakiem minus. I wtedy ten przewód co go miałeś połaczony z minusem miernika jest masą (wpinasz do nowego aparatu, w tej chwili jak odłożysz słuchawke na widełki powino działać już dzwonienie z przycisku z dołu).
    Zostały 2 przewody.
    Jeden to mikrofon a drugi głośnik. Na mikrofonie powinno być większe napięcie (nawet do 10V). Jednak weź sobie przystaw słuchawke do ucha i wepnij do zacisku 4 (słuchawka) jeden z tych wolnych przewodów. Słychać to co się dzieje na dole? Nie. To zrób wepnij tam drugi wolny przewód. Teraz powinno być zacząc słychać dół. A ten ostatni przewód ma być na zaciski nr 3 (mikrofon).
  • #58
    Elune
    Poziom 10  
    Guner - dzięki za odpowiedź. Zakładam że instalacja jest 6 przewodowa - na starej słuchawce był przycisk do otwierania dzwi, dzwonek był elektroniczny raczej (nic tam nie latało).

    Jeżeli chodzi o nową słuchawkę - to tu jest kompletny opis:
    http://www.dipol.com.pl/sklep/s960002.php?sid=f00b52f8de8fe93
    Żadnego miejsca na drugi kabel od rygla nie ma... (a jakby miał być zwarty z masą to po co on - mogę podłączyć go bezpośrednio do 2 razem z masą) Jest jedna zworka ale ona służy do przestawiania w zależności od systemu producenta. Jest też jakaś śmieszna tabela zamienników ale nie wiem jak z niej korzystać bo w tej starej słuchawce urmet żadnych oznaczeń nie było.


    Domofon był instalowany w latach 80-tych bodajże, Na klatce są 4 piętra plus parter, na każdym piętrze dwa mieszkania. Nie mam pojęcia gdzie sprawdzić to połączenie na klatce, wszystko jest pozamykane.

    PS. Co do tego rygla - próbowałem zwierać po kolei wszystkie kombinacje 2 przewodów żeby sprawdzić które z tych dwóch są od rygla i nic.
  • #59
    guner
    Poziom 22  
    Zobaczyłem opis tego unifonu co go kupiłeś. Jak chodzi o ten dodatkowy zacisk do elektrozaczepu to jest on niestety potrzebny. Zwarty z masą jest tylko w instalacjach 5 przewodowych. Do 6-przewodowych tą zwore co zwiera mase i drugi przycisk zaczepu trzeba przeciąc lub zdjąć jumper. Jak połaczysz jeden przewód otwierania z masa to bedziesz słyszał szum w słuchawce.
    Ten model unifonu faktycznie nie ma drugiego zacisku rygla czyli nie jest za bardzo przystosowany do współpracy z instalacją 6-przewodową. Ale to nie tragedia. Ja bym się podłaczył bezpośrednio pod switch co realizuje funkcje otwierania. Otwieranie w tym systemie to zwieranie dwóch przewodów. Zadna filozofia.
    Jak chodzi o przewód wywołania to na tej żyle nie powinno być żadnego napięcia. Ten przewód w chwili kiedy nikt nie dzwoni z dołu nie jest z niczym połaczony. Może w ten sposób spróbuj go zlokalizować.
  • #60
    Elune
    Poziom 10  
    Na razie chciałbym podłączyć ten rygiel, później wywołanie.

    Zacząłem się bawić znowy tymi kabelkami. Pomarańczowy i niebieski chyba rzeczywiście są od rygla. Jednak podłaczenie pomarańczowego do 1 i niebieskiego do 2 i naciśnięcie przycisku otwierania zamiast burczenia powoduje dziwne piszczenie (jakby sprzężenie) panelu na dole. To samo jest gdy zewrę bezpośrednio pomarańczowy z niebieskim. Zamka niestety osoba na dole otworzyć nie może.

    PS. Ewentualnie kandytatem na parę rygiel-rygiel jest para pomarańczowy-zielony (burczy jak należy, ale jeszcze nie sprawdzałem czy otwiera - spróbuję jutro rano). Mikrofon obstawiałbym brązowy (panel na dole burczy najgłośniej) a to wywołanie to szary albo biały.

    PSS. Przycisk do otwierania drzwi jest wlutowany w płytkę nie wiem czy uda mi się jakoś elegancko przerobić ten unifon do wersji 6 żyłowej...