Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmywarka Bosch SPV43M10EU - Wyłącza się podczas pracy

15 Wrz 2016 22:18 3258 4
  • Poziom 2  
    Witam,
    mam problem ze zmywarką Bosch SPV43M10EU.
    Sprzęt ma 4,5 roku i zaczął sprawiać problemy: podczas pracy wyłącza się (zatrzymuje pracę, dioda pracy gaśnie, po otwarciu drzwiczek wyświetlacz milczy, przyciski martwe). Pomaga wyłączenie z gniazdka i ponowne wciśnięcie wtyczki lub odczekanie bliżej nieokreślonego czasu, aby odżyła i działała nadal na wcześniej ustalonym programie.

    Wizyta autoryzowanego serwisanta sprzętu Bosch zakończyła się stwierdzeniem, że pierwszy raz spotkał się z tego typu problemem, wszystko wygląda pięknie i jedyną możliwą przyczyną usterki jest moduł sterujący zmywarki, a jego wymiana to jedyne 750zł...

    Dzisiaj, w chwilę po wyłączeniu, zajrzałem do środka - dno wypełnione gorącą wodą. Wyjęcie wtyczki zasilającej z gniazdka skutkowało podwójnym "kliknięciem" jakiegoś przekaźnika (aqua stop?), a po ponownym wpięciu do sieci "kliknięcia" powtórzyły się i zmywarka ożyła.

    Czy ktoś jeszcze spotkał się z podobnym problemem? Czy faktycznie winny będzie nieszczęsny moduł?
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 11  
    Witam.
    Serwisant pewnie nie miał zbyt poważnej praktyki ponieważ moja zmywarka ma dokładnie tą samą wadę. Typ urządzenia: Bosch SMS69M58EU. Wygląda to na jakiś zimny lut na module sterującym zmywarki. Ciekaw bardzo jestem czy udało się koledze rozwiązać opisywany problem. Pozdrawiam
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 32  
    Kiedyś spotkałem się z identyczną usterką w zmywarce Ardo. Powodem były zimne luty na zasilaniu modułu już po stronie niskiego napięcia. Przelutowanie punkt po punkcie sprawiło, że maszyna śmiga już trzy lata do dzisiejszego dnia.
  • Poziom 2  
    Dziękuję za odpowiedzi.

    Niestety cały czas moja zmywarka boryka się z tym samym problemem.
    Gdzieś w czeluściach internetu znalazłem podobne podpowiedzi do innych modeli, więc kilka wizualnie podejrzanych punktów przelutowałem, niestety z miernym skutkiem.

    Z racji braku czasu nie mam motywacji, żeby znów ją wyciągać i zarwać nockę na lutowanie, szczególnie, że mimo że dłużej, to w ciągu całej nocy program się zakończy :)

    Czekam aż całkowicie odmówi współpracy, wtedy już nie będę miał wyjścia ;)
  • Poziom 11  
    Witam ponownie.
    Zdemontowałem moją zmywarkę i dałem sobie trochę czasu na analizę usterki o której mowa. Przelotki na module sterującym są metalizowane- powstanie tam więc zimnych lutów jest bardzo mało prawdopodobne. Zająłem się zatem montażem powierzchniowym. Nie posiadając czasu zbyt wiele i kierując się moją sporą praktyką w serwisie elektroniki wytypowałem przy tym "kapryśnym" zachowywaniu się zmywarki dwa elementy półprzewodnikowe, których niestabilna praca mogłaby dawać opisywane objawy, czyli: zmywarka działa normalnie albo zupełnie się wyłącza, po czym znów sama się włącza i przez chwilę działa i nie towarzyszą temu zupełnie żadne komunikaty o błędach ze strony układu logicznego.

    Elementami tymi moim zdaniem są: sterownik przetwornicy impulsowej: TNY264GN oraz stabilizator 5V, czyli napięcia zasilania logiki 8M05BG (L78M05 w obudowie TO252 (inaczej DPAK)) znajdujący się obok TNY264GN na module sterownika. Pomiary były by tutaj dosyć kłopotliwe bo i dostęp kiepski i usterka chimeryczna. Zdecydowałem się więc wymienić jednocześnie oba w/w elementy "na czuja" i sprawdzić czy da to pożądany skutek.

    Po pełnych trzech cyklach pracy maszyny stwierdzam, że zmywarka zaczęła działać prawidłowo i przestała się wyłączać. Łączny koszt elementów to 15-20 zł w zależności od dostawcy... wydaje mi się, że się opłaciło :). Mam nadzieję, że w opisanym tu przypadku może być podobnie. Spróbować na pewno warto.

    Ostrzegam tylko przed zastosowaniem stabilizatora napięcia +5V w wersji o oznaczeniu LM1117-5 - ma inną kolejność wyprowadzeń. Właśnie taki sprzedano mi w sklepie jako odpowiednik bo L7805 w wersji SMD akurat nie było. Zastosowałem więc tradycyjny 1A układ L7805CV, który zamontowałem na przekładce izolacyjnej do istniejącego w module radiatora i podłączyłem go przewodami. Trzeba tu było zwrócić uwagę na takie rozmieszczenie, żeby potem zamknąć moduł w obudowie. Pozdrawiam i życzę powodzenia w naprawie.