Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ford Focus MK2 - Rozładowuje akumulator po postoju... poboru brak.

16 Sep 2016 19:22 11859 45
  • Level 11  
    Cześć borykam się z następującym problemem.

    Po dłuższym nieużywaniu samochodu (powyżej trzech dni) akumulator w moim samochodzie jest kompletnie rozładowany - dzisiejszy rekord to 7V.
    Sytuacja przydarzyła mi się już trzeci raz.

    Akumulator: Hertz 78Ah
    Samochód: Focus mk2 2.0 TDCi 136 KM (jednostka koncernu PSA).
    Alternator ładowania w normie - pełne obciążenie 14,2 V, przy podniesionych obrotach także.
    Zużycie prądu na postoju w normie po 40 minutach gdy wszystkie systemu się wygaszają wynosi od 0,01 do 0,02 A

    Jeżeli auta codziennie używam nie mam problemów z akumulatorem gdy zostawię samochód na dłuższy czas to zawsze jest rozładowany.
    Czy jest fizycznie możliwe aby przy pomiarach nie było dużego poboru (0,01 - 0,02 A, a w czasie zaczął zżerać?).

    Usterka jest uniezależniona od warunków na zewnątrz (zżera czy pada deszcz czy nie - potencjalne zwarcie).

    Odpinałem akumulator, ładowałem prostownikiem, zostawiłem go i napięcie na zaciskach spadło z 12,95 na 12,8.
    Spadek napięcia podczas rozruchu także sprawdzałem i wynosił 10,8 V.

    Pomysłów mi już brak, może Wy jakimś dysponujecie?
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Level 43  
    normek wrote:
    Cześć borykam się z następującym problemem.

    Po dłuższym nieużywaniu samochodu (powyżej trzech dni) akumulator w moim samochodzie jest kompletnie rozładowany - dzisiejszy rekord to 7V.

    Przy takim napięciu to nie wiem czy bateria nie będzie już trupem, nawet jak ją podładujesz. Chociaż parametry trzyma.

    Wyjmuj po kolei bezpieczniki aż ustalisz który obwód kradnie prąd.
  • Level 31  
    normek wrote:


    dzisiejszy rekord to 7V.


    Nie wchodząc w kwestie innych, możliwych problemów - to jest dyskwalifikacja akumulatora.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Heating systems specialist
    Sprawdz przewody świec żarowych czy nie ma zwarcia. Mi zapinka się zsuneła kradło prąd przy rozruchu niby wszystko ok ale dobiło aku dosyć szybko.
  • Level 11  
    Powtarzam, żaden obwód nie kradnie prądu... pobór prądu po wygaszeniu komputera to max 0,02A.

    @dziubek102 ale to miałbym wtedy pobór, a ja go nie mam.

    @remot czyli jak zjechał do takiego napięcia to już będzie trup?

    Bardzo nurtuje mnie kwestia jak sprawdzić ten akumulator, byłem u elektryka miał tester (wyszło, iż prąd rozruchowy to 600A).

    Brak mi pomysłów co do rozwiązania problemu.
    Czy spotkaliście sie aby akumulator tak głęboko się rozładowywał ? Stał jakieś 120h pojemność jego to 78Ah pobór musiałby być duży ok 0,6 A. Pobór mierzyłem ja i elektryk i wynosił do 0,02 A (mierzony na klemie +).
  • Level 39  
    Wymień akumulator i po problemie.
  • Level 29  
    normek wrote:
    Po dłuższym nieużywaniu samochodu (powyżej trzech dni) akumulator w moim samochodzie jest kompletnie rozładowany - dzisiejszy rekord to 7V.


    Są dwie możliwości. Albo wewnętrzne zwarcie albo jak się to kiedyś mówiło "kwas poszedł w płyty". Zmierzenie gęstości elektrolitu by to udowodniło. Tak czy siak nadaje się tylko jako egzemplarz zwrotny w sklepie.
  • Level 11  
    Czy można w jakiś konkretny sposób można potwierdzić stan akumulatora??

    Bardziej naukowy, a nie wymieniactwo?
  • Level 39  
    Tak wystarczy miernik "oporowy". Podpinasz pod akusa i wszystko wychodzi. Lub nowy elektroniczny do pomiaru rezystancji akusa.




    Moderated By T5:

    To jest forum techniczne. Kolega z takim stażem powinien o Tym wiedzieć.
    3.1.13. Dbaj o poprawność językową i zachowuj zasady netykiety. Nie wysyłaj wiadomości z których trudno wywnioskować co ich autor chciał przekazać.
    Ostrzeżenie.

  • Level 11  
    Rozumiem, że jeżeli mechanik stwierdził, iż prąd rozruchu na tym akumulatorze to 600 A to podpinał coś takiego do akumulatora?
  • Level 39  
    Tego to ja Ci nie powiem co on tam podpinał i jak to stwierdził.
  • Level 21  
    Prosty sposób sprawdzenia ,naładuj ako ,odłącz przewody instalacji i tak zostaw auto na na 3-4 dni zobaczysz co jest grane.



    Moderated By T5:

    Co to jest ako?
    3.1.13. Dbaj o poprawność językową i zachowuj zasady netykiety. Nie wysyłaj wiadomości z których trudno wywnioskować co ich autor chciał przekazać.
    Ostrzeżenie.

  • Level 43  
    normek wrote:
    Powtarzam, żaden obwód nie kradnie prądu... pobór prądu po wygaszeniu komputera to max 0,02A.

    Ale gdzieś ucieka, chyba że to jednak wina samego aku.
    normek wrote:

    Czy spotkaliście sie aby akumulator tak głęboko się rozładowywał ?

    Tak, jak stał kilka lat (!). Bardzo ciężko jest doprowadzić akumulator o nominale 12 V do napięcia 7 V. Nawet na prądzie zwarciowym po zdjęciu obciążenia potrafi podnieść jeszcze nieco napięcie. Moim zdaniem albo pomiar do bani albo bateria - trup.
  • Level 11  
    Dodatkowe pytanie, jeżeli jest faktycznie trupem to czy po naładowaniu na prostowniku odłączeniu i pozostawieniu go w takim stanie powinien doznać spadku napięcia samoistnie?
    Czy taki trup będzie miał spadek napięcia dopiero przy podłączeniu na dłuższy czas do choćby minimalnego odbiornika (np żeby miał prąd poboru 0,02A)?
  • Level 43  
    Wystarczy jeden z tych czynników, obojętnie który. Niezależnie od tego czy samoistnie traci energię czy też nie ma już pojemności lub ma duże opory wewnętrzne, i tak nie będzie sobie radził z instalacją w każdym z tych przypadków. A idzie jesień, więc będzie tylko gorzej.

    Daj mu kontrolowane obciążenie - jakaś żarówka o danym poborze mocy, naładuj do pełna, podłącz żarówkę razem z woltomierzem i będziesz wiedział. Na podstawie mocy żarówki można oszacować ile powinien wytrzymać aku na danym poborze, woltomierz będzie Cię informował o spadku napięcia (dla pojedynczej żarówki spadek nie jest duży, a jak jest to aku trup).

    Naładowany aku 12 V w spoczynku powinien mieć, po dłuższym postoju bez żadnego obciążenia 12,3 - 12,6 V.
  • Level 29  
    normek wrote:
    Dodatkowe pytanie, jeżeli jest faktycznie trupem to czy po naładowaniu na prostowniku odłączeniu i pozostawieniu go w takim stanie powinien doznać spadku napięcia samoistnie?

    Każdy akumulator, także ten nowy z upływem czasu doznaje spadku napięcia. Oczywiście w im lepszej jest kondycji tym ten spadek jest wolniejszy. Twój po trzech dniach schodzący do 7V jest już w stanie agonalnym. Co prawda jak go użytkujesz (alternator podładowuje) to on jeszcze "zipie". Ale w każdym momencie może skończyć to się tym, że staniesz gdzieś przy sklepie, wrócisz po kwadransie i już auta nie odpalisz. Nie ma na co czekać tylko kupić nowy.
  • Level 11  
    Dobrze, eliminacja usterki akumulatora jest prosta... po prostu włożę nowy akumulator i będę sytuacje obserwował.

    Teraz druga możliwość samochód okresowo pobiera prąd.

    Pobór prądu w moim samochodzie po 40 minutach (wtedy wygaszają się wszystkie systemy) wynosi max do 0,02A.
    Jakie urządzenie może powodować okresowe zwiększenie się poboru akumulatora i doprowadza go do całkowitego wyładowania? Czy ktoś spotkał się z taką sytuacją?
  • Level 43  
    Tak jak pisałem, eliminacja metodą wyjmowania bezpieczników. Jeśli po wyjęciu danego bezpiecznika akumulator się nie rozładuje, to masz namierzony wadliwy obwód. Innej możliwości nie widzę, tym bardziej że uusterkę ciężko zaobserwować.

    O ile oczywiście nie okaże się że to akumulator był uszkodzony.
  • Level 11  
    Jest 107 obwodów... to jest technicznie niewykonalne licząc że samochodu nie można używać 3 dni aby sprawdzić co się z nim dzieje... .
  • Level 43  
    To wyjmuj po kilka - kilkanaście, jak trafisz to szukaj wśród tych. Nie widzę innej możliwości diagnozy. Mam jednak nadzieję że to wina baterii i po wymianie nie trzeba będzie szukać. Naprawdę raz tylko widziałem akumulator 12 V który miał poniżej 9 V. Jak już ma 9 V to nie jest w stanie zaświecić nawet żarówki. Poniżej 11 lub 10,5 V to już uważa się za głębokie rozładowanie.
  • Level 29  
    normek wrote:
    Pobór prądu w moim samochodzie po 40 minutach (wtedy wygaszają się wszystkie systemy) wynosi max do 0,02A.

    Szczerze mówiąc taki pobór spoczynkowy to jest marzeniem dla wielu kierowców.
    Przyjęło się, że do 0,07 jest normą, zatem spokojnie.
  • Level 11  
    Tak tak, wiem, że ten pobór jest ok.
    Bardziej chodziło mi o fakt, czy istnieją urządzenia/obwody, które okresowo mogą podbijać mi zużycie prądu... gdzieś on ucieka z tego akumulatora.
  • Heating systems specialist
    normek wrote:
    Tak tak, wiem, że ten pobór jest ok.
    Bardziej chodziło mi o fakt, czy istnieją urządzenia/obwody, które okresowo mogą podbijać mi zużycie prądu... gdzieś on ucieka z tego akumulatora.


    Istnieją tyle ze sprawdzając na postoju ich nie wychwycisz, twój pomiar prądu ma się ni jak do bilansu prądu w aucie.
  • Level 43  
    Koledzy ale sprawa sprawdzenia akumulatora jest dosyć prosta, po prostu włączasz światłą mijania na 7,8 minut przy tym akumulatorze i patrzysz co się dzieje z nim.
  • Level 29  
    Jeszcze szybsze byłoby sprawdzenie gęstości elektrolitu aerometrem. Jak wcześniej pisałem w nim najprawdopodobniej "kwas poszedł w płyty". A szlam który spłynął z płyt jest przyczyną wewnętrznych zwarć.
  • Level 38  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    włączasz światłą mijania na 7,8 minut przy tym akumulatorze i patrzysz co się dzieje z nim

    Prosimy o szczegóły tej metody.