Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

MAZDA / 323F BJ/ 1.6 - Silnik szarpie przy mocnym dodaniu gazu

Wati 17 Sep 2016 14:36 14253 11
  • #1
    Wati
    Level 10  
    Witam,
    Posiadam Mazdę 323F BJ z 2002 roku o pojemności silnika 1.6 litra 98 KM, 72 kW, model silnika ZM.

    Pewnego razu wyprzedzałem auto na mocnym gazie i nagle silnik zaczął szarpać, zapaliła się kontrolka check engine. Pojechałem do znajomego co ma komputer i pokazało "wybijanie zapłonu" czy cos podobnego. Zaczeliśmy odkręcać cewki i świece i niby świece są jeszcze ok. Jedna fajka przy cewce była lekko pęknięta więc zaryzykowałem zamówić nową cewkę. Czekałem na cewke dwa dni i od tego grzebania przy świecach szarpało jeszcze mocniej podczas jazdy. Po wymianie jednej cewki szarpanie ustało, ale przy mocnym dodawaniu gazu dalej lekko szarpie. Najczęściej szarpie powyżej 2000 obrotów gdy chce mocno wkręcić na obroty zaczyna szarpać, jak lekko dodaje gazu bez wysokich obrotów to dobrze się wkręca. Zastanawiam się nad wymianą kabli do świec plus drugiej cewki, ale nie wiem czy tak w ciemno kupować ?
    Ostatnio rano jak auto przez noc było zmarznięte bardzo mocno szarpało, bujało całą budą aż silnik się rozgrzał po ok. 5 km. Jak na razie miałem dwie takie sytuacje rano, ale ostatnio było też zimno i była rosa na samochodzie i już nie szarpało więc nie wiem w czym był problem ?

    Wie może ktoś co może być ? Generalnie jak by cewki czy kable od świec były zepsute to by szarpało cały czas, a tak szarpie tylko przy większych obrotach. Taka jak pisałem wcześniej autem szarpało prawie cały czas aż do wymiany jednej cewki.
    Komputer pokazuje "wypadanie zapłonu" i co z tą usterką zrobić ? Szarpanie pojawiło się nagle.
    Czyściłem nawet przepustnice była dość brudna, ale nic z tego. Odłączyłem wtyczkę od przepływomierza, odpaliłem auto i od razu zaczęło świrować, zapaliła się kontrola TCS (kontrola trakcji) i check engine czyli komputer wykrył, że przepływomierz nie działa bo odłączyłem wtyczkę.
    Jakie inne elementy mogę jeszcze sprawdzić, które wprowadzają "wypadanie zapłonu" o jeszcze może powodować szarpanie przy mocnym dodawaniu gazu.
    Czytałem, że może to być wypalone gniazdo zaworów, ale myślę że raczej aż takiego pecha nie mam bo co by miało do szarpania np. zmarznięte auto ?
    Filtr paliwa i filtr powietrza dawno nie był wymieniany.
    Z góry dzięki za pomoc w tej sprawie.
  • #2
    malin_kk
    Level 11  
    Sprawdz ciśnienie na cylindrach!!!
  • #3
    Wati
    Level 10  
    Chyba w ciemno kupie nowe kable do świec i jak to nie pomoże to już tylko zostanie sprawdzenie ciśnienia w cylindrach. Jak przykładowo na jednym będzie mniejsze ciśnienie to co wtedy ?
  • #4
    malin_kk
    Level 11  
    Jeżeli nagle to się stało to prawdopodobnie ukruszył się zawór (pewnie wydechowy) i nie ma ciśnienia na danym cylindrze. Wtedy "czapka" głowica w górę do szlifierza, nowa uszczelka i po temacie :)
  • #5
    Wati
    Level 10  
    Rozumiem, że głowica do ściągnięcia, ale jak piszesz że może ukruszył się zawór to rozumiem on też do wymiany ?
    Czy trzeba sięgać głowicę aby wymienić zawór ?

    Dodano po 1 [godziny] 57 [minuty]:

    Czy ewentualna naprawa takiego zaworu będzie droga ? Średnio to dla mnie ok 700 zł czy raczej będzie gorzej ?
  • #6
    malin_kk
    Level 11  
    Jeżeli to głowica to:
    uszczelka +/- 100zł
    zawór 10-20zł
    szlifierz 70-150zł.
    najlepiej doliczyć dodatkowo nowy olej / filtr oraz płyn do chłodnicy.
    no i ktoś musi Ci to wszystko zrobić (mechanik) 300-600zł


    Do wymiany zaworu trzeba ściągnąć głowicę, do uszczelki też.
  • #7
    Wati
    Level 10  
    Najpierw muszę sprawdzić te ciśnienie w cylindrach bo komputer pokazywał "wypadanie zapłonu" na pierwszym cylindrze. Jak sprawdzę dam znać.
    Jest jeszcze możliwa inna przyczyna takiego szarpania silnikiem, czy raczej to będzie to z zaworem ?

    Dodano po 34 [minuty]:

    Generalnie na zimnym silniku takie szarpania by były na wypalonym zaworze ? Jak wypalony czy ukruszony to czy silnik gorący czy zimny powinien dawać te same objawy ? Może sonda lambda ?
    Ja tylko się domyślam, ale szukam fachowców co się naprawdę znają.
  • #8
    malin_kk
    Level 11  
    Sprawdz ciśnienie na cylindrach i będzie wszystko wiadomo. Stracisz 15 minut a będziesz wiedział czy to elektryka czy głowica.
  • #9
    Wati
    Level 10  
    Chyba znalazłem problem. Wczoraj w nocy odpaliłem silnik i podniosłem maskę. W pierwszej chwili widziałem ciemność, ale na tym dłuższym kablu od świecy wewnątrz kabla widać niebieskie błyski w dwóch miejscach, iskra nie skakała po kablu tylko wewnątrz kabla błyskało.
    Tak jak pisałem wcześniej kupiłem nową jedną cewkę i ją wymieniłem i niestety właśnie pod tą cewką jest mała iskra skacząca co kilka sekund.
    Iskra jest bezpośrednio pod cewką jeszcze przed fajką świecy i skacze chyba do pokrywy silnika. Kurcze nowa cewka, ale za 150 zł heh.
    Oględziny na normalnych obrotach bez dodawania gazu.

    Jeszcze jest jeden numer z tą cewką bo ona jest przykręcana na dwie śrubki po bokach i jedna mi się ukręciła i w zasadzie ta cewka trzyma się tylko na jednej śrubce, ale trzyma dobrze i wydaje się, że dociska i fajka jest dobrze włożona raczej. Czy to wina samej cewki czy raczej źle dokręconej ?

    Na pewno kable do wymiany myślę, że kupie NGK ale teraz nie wiem co z tą cewką ?
    Może przełożę tą nową cewkę z tą starszą co ma dwie śruby dobre i jak na tej z dobrymi śrubami będzie skakać iskra to chyba wiadomo, że cewka.
    Jakieś pomysły i podpowiedzi ? Czy raczej od razu nowe cewki i po zabawie.
    Kurcze te cewki strasznie drogie, porządna zaczyna się od 300 zł.

    Dodano po 16 [minuty]:

    Dodam, że ta nowa cewka ma fajkę sprzężoną z cewką czyli nie moge odpiąć fajki od cewki. Stara cewka ma ściąganą fajkę od cewki.
  • #10
    malin_kk
    Level 11  
    No i problem masz rozwiązany.
    Wymień wadliwą cewkę oraz kable :) (może się trzymać na jednej śrubce)
  • #11
    Wati
    Level 10  
    Tak jak pisałem wcześniej mam jedną nową cewkę, ale te starą miałem jeszcze w bagażniku. Te błyskające kable wychodziły z tej starej cewki przy silniku.
    Tak zacząłem myśleć i tą pierwszą cewkę wymieniłem bo fajka była popękana więc w miejsce starej cewki dziś wstawiłem tą z bagażnika i dziś nie szarpało :D
    Przetestuje jutro rano w drodze do pracy jak auto będzie się zachowywać i jutro w nocy jeszcze raz sprawdzę iskry przy cewce bo przy okazji dziś w dzień trochę poruszałem kablami przy cewkach i może to też coś pomogło, ale na pewno wymienię kable.
    Napiszę jak dalej potoczyły się losy bo czasem głupie ruszanie kablami pomaga, ale na krótki okres heh.
    Co ciekawe stara cewka z silnika w środoku czyli w wejściu na kabel WN była zaśniedziała, a ta stara z bagażnika świeci miedzianą powłoką w środku.
    Teraz wiem, że nie potrzebnie zmieniałem całą cewkę bo mogłem tylko fajkę, ale jak piszę ta stara co została przy silniku wewnątrz jest pośniedziała.
    Jutro będę miał okazję pojeździć to sprawdzę jak jest.
    Na razie uratowany i zadowolony, że coś nie tak z układem zapłonowym bo te zawory i ściąganie głowicy to masakra po kieszeni na ten moment dla mnie.
    Dzięki za wskazówki.
  • #12
    malin_kk
    Level 11  
    Najlepiej sprawdzić przebicie na przewodach, psikając np. płynem do szyb z atomizera prosto na kable wieczorem. Jak zobaczysz małe iskierki skaczące po kablach to przewody do wymiany.