Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skoda Fabia 1.2 HTP - ELM327 / STN-111 uszkadza rozdzielacze USB.

darkdude 17 Sep 2016 18:55 993 3
  • #1
    darkdude
    Level 11  
    Wiatm.

    Zbudowałem prowizoryczną instalację CarPC opartą na UMPC Samsung Q1 Ultra (Win 7). Komputer zasilany jest przez dedykowany zasilacz samochodowy zabudowany na stałe pod deską rozdzielczą i uruchamiany przekaźnikiem sterowanym przez włącznik świateł.

    System jest zamontowany do szyby na uchwycie z przyssawką i ten sposób montażu pozostawia mi tylko jeden użyteczny port USB. Dlatego pod deską zabudowałem hub USB do którego podłączony jest GPS Holux 215+ i ELM 327 na FTDI (nie ten niby 1,5a) wpięty na stałe w gniazdo OBD.

    Problem który chcę rozwiązać występował również na oryginalnym OBDLink SX na STN-111 (kupiony od Viakena, więc raczej oryginalny).

    Jeżeli ELM/STN jest wpięty w gniazdo USB, a komputer od początku działa na zasilaniu sieciowym lub bateryjnym wszystko wydaje się działać w porządku. Jeśli natomiast podczas pracy na baterii włączę zasilacz natychmiast wyświetla się "Urządzenie USB ma awarię" lub "Nie rozpoznano urządzenia USB".

    Po wypięciu ELMa i zostawieniu samego GPSa lub pendrive problem nie występuje.

    Jeżeli problem wystąpi wystarczy wypiąć i ponownie włożyć wtyczkę USB. Przy czym przez tydzień testowania padły już dwa huby, a trzeci daje takie same objawy. Teraz testuję wpinanie wtyczki USB tylko kiedy komputer jest na zasilaniu sieciowym, ale mam pytania:

    Czy jest możliwe żeby te interfejsy (zarówno ELM jaki i STN) w jakiś sposób podawały napięcie z gniazda OBD na stronę USB?

    Myślałem o zabezpieczeniu w formie przekaźnika uruchamianego jakiś czas po przełączeniu z baterii na zasilacz. Co lepiej odciąć, pin 16 gniazda OBD czy +5v po stronie USB?

    Czy są jakieś przeciwwskazania (poza ciągłym zużyciem prądu) dla wpięcia takich interfejsów na stałe w gniazdo OBD?
  • Helpful post
    #2
    Karaczan
    Level 41  
    Problemem może być słaba masa między samochodem a CarPC.
  • #3
    darkdude
    Level 11  
    Dzięki, to może być dobry trop... Miałem już CarPC zbudowane na płycie miniITX, później innej wersji Q1 Ultra używałem prawie 7 lat, więc jakieś doświadczenie w temacie mam. Ale takich cyrków z pętlami masy jak tutaj jeszcze nie widziałem.

    Teraz kwestia czego mógłbym spróbować. Klasyczną płytę zmasować łatwo, w tym UMPC cała obudowa jest plastikowa. W poprzedniej instalacji opartej na Q1 Ultra zlikwidowałem pętlę masy łącząc (-) zasilacza (ale już po stronie komputera) z masą pojazdu. Tutaj taki manewr pętli nie zlikwidował, a mam wrażenie że przyczynił się do śmierci jednego z koncentratorów.

    Mógłbym jeszcze spróbować połączyć masę portu USB z masą pojazdu. Ma to sens?
  • #4
    Karaczan
    Level 41  
    Tak, połączenie masy USB z pojazdem (przy samym porcie USB) jak najbardziej ma sens i może wyeliminować twój problem.