Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skoda Fabia 1.2 HTP - ELM327 / STN-111 uszkadza rozdzielacze USB.

darkdude 17 Sep 2016 18:55 894 3
  • #1
    darkdude
    Level 10  
    Wiatm.

    Zbudowałem prowizoryczną instalację CarPC opartą na UMPC Samsung Q1 Ultra (Win 7). Komputer zasilany jest przez dedykowany zasilacz samochodowy zabudowany na stałe pod deską rozdzielczą i uruchamiany przekaźnikiem sterowanym przez włącznik świateł.

    System jest zamontowany do szyby na uchwycie z przyssawką i ten sposób montażu pozostawia mi tylko jeden użyteczny port USB. Dlatego pod deską zabudowałem hub USB do którego podłączony jest GPS Holux 215+ i ELM 327 na FTDI (nie ten niby 1,5a) wpięty na stałe w gniazdo OBD.

    Problem który chcę rozwiązać występował również na oryginalnym OBDLink SX na STN-111 (kupiony od Viakena, więc raczej oryginalny).

    Jeżeli ELM/STN jest wpięty w gniazdo USB, a komputer od początku działa na zasilaniu sieciowym lub bateryjnym wszystko wydaje się działać w porządku. Jeśli natomiast podczas pracy na baterii włączę zasilacz natychmiast wyświetla się "Urządzenie USB ma awarię" lub "Nie rozpoznano urządzenia USB".

    Po wypięciu ELMa i zostawieniu samego GPSa lub pendrive problem nie występuje.

    Jeżeli problem wystąpi wystarczy wypiąć i ponownie włożyć wtyczkę USB. Przy czym przez tydzień testowania padły już dwa huby, a trzeci daje takie same objawy. Teraz testuję wpinanie wtyczki USB tylko kiedy komputer jest na zasilaniu sieciowym, ale mam pytania:

    Czy jest możliwe żeby te interfejsy (zarówno ELM jaki i STN) w jakiś sposób podawały napięcie z gniazda OBD na stronę USB?

    Myślałem o zabezpieczeniu w formie przekaźnika uruchamianego jakiś czas po przełączeniu z baterii na zasilacz. Co lepiej odciąć, pin 16 gniazda OBD czy +5v po stronie USB?

    Czy są jakieś przeciwwskazania (poza ciągłym zużyciem prądu) dla wpięcia takich interfejsów na stałe w gniazdo OBD?
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
  • Helpful post
    #2
    Karaczan
    Level 41  
    Problemem może być słaba masa między samochodem a CarPC.
  • Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
  • #3
    darkdude
    Level 10  
    Dzięki, to może być dobry trop... Miałem już CarPC zbudowane na płycie miniITX, później innej wersji Q1 Ultra używałem prawie 7 lat, więc jakieś doświadczenie w temacie mam. Ale takich cyrków z pętlami masy jak tutaj jeszcze nie widziałem.

    Teraz kwestia czego mógłbym spróbować. Klasyczną płytę zmasować łatwo, w tym UMPC cała obudowa jest plastikowa. W poprzedniej instalacji opartej na Q1 Ultra zlikwidowałem pętlę masy łącząc (-) zasilacza (ale już po stronie komputera) z masą pojazdu. Tutaj taki manewr pętli nie zlikwidował, a mam wrażenie że przyczynił się do śmierci jednego z koncentratorów.

    Mógłbym jeszcze spróbować połączyć masę portu USB z masą pojazdu. Ma to sens?
  • #4
    Karaczan
    Level 41  
    Tak, połączenie masy USB z pojazdem (przy samym porcie USB) jak najbardziej ma sens i może wyeliminować twój problem.