Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Lublin 3 - Brak świateł i obrotomierza po zapięciu haka

ALPAq 20 Sep 2016 15:18 1725 10
  • #1
    ALPAq
    Level 10  
    Cześć,
    Mam problem z Lublinem 3 z 1999r
    Zamontowaliśmy hak, wszystko ładnie działało, światła również.
    Zaczepiłem przyczepkę i w drogę. Nagle straciłem obrotomierz, kontrolki, światła mijania, kierunki.
    Nie są to bezpieczniki, gdyż te są dobre.
    Czy możliwe, że stało się tak, gdyż zapomniałem po zapięciu sprzętu wcisnąć przycisku haka na desce rozdzielczej i tak ruszyłem w trasę?
    Elektryka padła po jakimś 1km jazdy.
    Czy wystarczy zmienić urządzenie mikroprocesorowe czy patrzeć na coś innego?

    Dzięki
  • #2
    decybel91
    Level 42  
    Przyczepka zrobiła zwarcie, trzeba na piechotę dochodzić.
  • #3
    ALPAq
    Level 10  
    Ale gdzie dochodzić?
    Ręcznie mogę włączyć długie światła, mogę włączyć awaryjki, więc żarówki itd dzialają dlatego obwiniam właśnie urządzenie mikroprocesorowe...
  • #4
    ALPAq
    Level 10  
    Nikt nie grzebal na tyle w FSO i Lublinach zeby potwierdzic lub rozwiac moje watpliwosci co do urzadzenia mikroprocesorowego?
  • #5
    Staszek49
    Level 35  
    Nie sądzę, aby w Twoim (wiekowym już) aucie trzeba było stosować "mikroprocesory". Zorganizuj sobie schemat elektryki podłączenia wtyczki do przyczepki. Z pomocą np. próbnika żarówkowego, bądź miernika staraj się rozpoznać instalację przyczepki i podłączenia gniazda w pojeździe. Czy gniazdo w aucie jest zamontowane fabrycznie, czy ktoś je podłączał i czy zgodnie z obowiązującym schematem (uniwersalnym). Jeśli okaże się, że gniazdo w aucie jest poprawnie podłączone, to musisz tak samo podłączyć wtyczkę w przyczepie. Ważnym (pewnym) obwodem w przyczepie jest tzw. "masa", która musi być podłączona oddzielnym przewodem do auta. Następnie podłączaj pojedynczo poszczególne odbiorniki (żarówki lamp). Zwróć uwagę, aby przewody zarówno w gnieździe auta jak i wtyczce nie robiły zwarcia, bo będziesz miał galimatias w światłach i możesz wprowadzać w błąd innych kierowców.
  • #6
    cezars65
    Level 24  
    Na pewno jest moduł elektroniczny - sterowany ręcznie przyciskiem , tak aby instalacja elektryczna mogła współpracować z zwiększonym obciążeniem jakie występuje po podłączeniu instalacji elektrycznej przyczepy. Tylko gdzie on jest? Ogólnie DAEWO dośc skąpo udostępniało materiały serwisowe. W lublinie trójce jest taki moduł i on min. odpowiada za kierunkowskazy i testowanie układu hamulcowego - mam na myśli konieczność wciśnięcia pedału hamulca aby zgasła kontrolka . Ten moduł to mieści się przy bezpiecznikach , może to to jest. Pamiętam kiedyś go komuś wymieniałem , to był dość drogi. Nie wiem czy nie podszedł wtedy moduł o polneza caro plus.
  • #7
    stasiek70
    Level 12  
    Witam. Jeśli w Lublinie jest ten sam moduł mikroprocesorowy jak w polonezie ,to odpowiada on tylko za kontrolę świateł stopu,pozycyjnych i mijania . A właściwie kontrolę żarówek . Przełącznik z symbolem haka zmienia warunki kontroli tych żarówek.
  • #8
    ALPAq
    Level 10  
    Nieco więcej informacji z neta wyciagnąłem. Tak - ma mikroprocesor (taki większy przekaźnik :P ) i są różne. Tak, pasują od poloneza ale są niewielkie różnice. Niektore mają sterowanie światelkiem w kabinie, inne mają sterowanie wycieraczka inne mają tlyko swiatla i kierunki itd itp.
    Zamówilem już wczoraj nowy, oryginalny. Jutro powinien zostać dostarczony, zdam relację z "wywalenia" 97zł na "duży przekaźnik"
  • #9
    ALPAq
    Level 10  
    Hmm nadal nic. Otworzylem przekaznik swiatel (biala kostka przy bezpiecznikach), wygladal na przypalony. No to zamowilem nowy. Wsadzilem ten przekaznik i wspomniany wczesniej mikroprocesor (oryginal). Nic to nie zmienilo. Na dodatek padl akumulator i nie kreci :P
    Moge mrygnac dlugimi swiatlami uzywajac flasha, moge wlaczyc awaryjki. Jak wlaczam pozycyjne to swieci tylko lewy tyl (i kontrolka na desce pozycyjnych i spalonej zarowki), jak pstrykne pozycje dalej na swiatla mijania to wszystko gasnie na amen (ale nadal moge mrygac dlugimi i wlaczac awaryjne). Nawiewy, wycieraczki itd dzialaja.
    Fakt, zarowek jeszcze nie sprawdzalem, jutro to zrobie ale to i tak mi sie nie uklada, gdyz obrotomierz tez przestal dzialac... Tak nagle wszystko zdechlo.
    Przepraszam za brak PL znakow ale nie tylko swiatla mi padly ale i litery w kompie ;)
  • #10
    mcpolish
    Level 1  
    Witam,
    Stary temat ale ciekawi mnie czy znalazło się rozwiązanie tego problemu.
  • #11
    ALPAq
    Level 10  
    Cześć, Szczerze? problem mialem kilka razy ten sam. Raz winien byl zwierający lewy przód kierunek, raz wszystko inne. W efekcie wywaliliśmy pół instalacji elektrycznej. Jakieś alarmy i inne pierdoły. Poprawiono styki, poprawiono wszystko przy akumulatorze i heblu pod deską i teraz jak ręką odjął problemy z elektryką. Dopiero po tkaim gruntownym przyjrzeniu się sprawie udało się zrobic "raz a dobrze"