Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samochodowy transformator do ładowania telefonu etc.

Mazo96 23 Wrz 2016 22:23 186 5
  • #1 23 Wrz 2016 22:23
    Mazo96
    Poziom 4  

    Cześć, potrzebuję ładowarki USB do samochodu, ale nie odpowiadają mi (z nieistotnych powodów) sklepowe gotowce wpinane w gniazdo samochodowe. Chciałbym mieć jeden, gdzieś wepchnięty transformator o rozsądnej mocy, do którego podłączone byłyby same porty USB gdzieś ładnie umiejscowione płasko w desce/schowku, a także bezpośredni z transformatora kabel microUSB do nawigacji. I teraz dwie opcje:
    a) Czy mogę zrobić taki transformator z akumulatora (mierzyłem, 14V z hakiem) na standardowe napięcie do ładowania urządzeń bodajże 4,5V? Pomijając prawidłowość obliczeń co do ilości zwojów itp itd czy to jest bezpieczne dla moich urządzeń? Czy trzeba tam jeszcze dodać jakiś układ stabilizujący, zabezpieczający który przerasta możliwości początkującego elektronika jakim jestem ja?

    b) Jeśli tak, to czy mogę gdzieś kupić sam taki zasilacz o określonej mocy w takim surowym stanie że tak powiem i po niższej cenie?

    0 5
  • #2 23 Wrz 2016 22:31
    goldi74
    Poziom 43  

    Transformator nie będzie działał przy prądzie stałym. Rozsądne rozwiązanie to użycie jednej lub kilku przetwornic impulsowych z napięciem wyjściowym 5V o odpowiedniej obciążalności prądowej.

    0
  • #3 23 Wrz 2016 22:32
    bartek 8118
    Poziom 17  

    Sam transformator tu nie zadziała z przyczyn opisywanych na przyrodzie w szkole podstawowej, na fizyce w gimnazjum i liceum. Należało by wykonać elektroniczny układ obniżający napięcie ( w najprostszym wypadku taki sam jak jest w gotowych ładowarkach USB do samochodu). Polecam zapoznać się z zasadą działania zasilaczy stabilizowanych, oraz scalonych modułów 7805.

    0
  • #4 23 Wrz 2016 23:54
    Mazo96
    Poziom 4  

    Rzeczywiście, wygłupiłem się. Pole musi się zmieniać żeby doszło do indukcji czy jakoś tak.

    Czyli żeby to uzyskać trzeba prąd stały zamienić na zmienny, wtedy działa transformator i znowu prostownik na stały + stabilizator? Czy może sam stabilizator wystarczy?

    0
  • #5 24 Wrz 2016 00:14
    xury
    Poziom 38  

    Proponowane powyżej rozwiązanie z zastosowaniem stabilizatora liniowego np 7805 jest ze względu na moc traconą na układzie nie jest za dobrym rozwiązaniem.

    Mazo96 napisał:
    Czyli żeby to uzyskać trzeba prąd stały zamienić na zmienny, wtedy działa transformator i znowu prostownik na stały

    To już bliżej współczesnym rozwiązaniom choć nie do końca tak.
    Poczytaj o przetwornicach impulsowych. Dojdziesz wtedy do wniosku, że jednak gotowe przetwornice są najlepsze. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie byś pokusił się o zbudowanie własnej przetwornicy o odpowiedniej dla ciebie mocy.

    0
  • #6 24 Wrz 2016 01:21
    Jawi_P
    Poziom 29  

    xury napisał:
    Poczytaj o przetwornicach impulsowych. Dojdziesz wtedy do wniosku, że jednak gotowe przetwornice są najlepsze. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie byś pokusił się o zbudowanie własnej przetwornicy o odpowiedniej dla ciebie mocy.

    Kolega, autor wątku chciał w pierwszej chwili transformator podłączyć do instalacji samochodowej, a kolega proponuje mu budowę własnej przetwornicy? ;) Nie uda się tak szybko i żeby było dobrze i jednocześnie bezpiecznie, bo może spalić auto, zresztą po co? Wielu zawodowych elektroników kupuje gotowce.
    Gotowych przetwornic 12V -> 5V o wydajności kilku amper jest dostatek. Jak dobrze poszukać to i hermetyczną znajdzie.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo