Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak połączyć żyłę 16mm2 z końcówką miedzianą

user444 25 Sep 2016 11:59 5307 33
lampy.pl
  • #1
    user444
    Level 9  
    Witam forumowicze,
    dla niektórych pewnie ten temat wyda się banalny i błahy, ale potrzebuję pomocy jak zgodnie ze sztuką połączyć kabel masowy od spawarki (16mm2) z wtykiem okrągłym. Wiem, że jeśli końcówki mają specjalne nacięcia to służy do tego prasa, ta jest pełna i chciałem to zalutować. Mam tylko lutownicę transformatorową 75W i wiadomo ona się nie nada. Czy mogę tą końcówkę podgrzać palnikiem takim jak do lutowania np przy instalacjach C.O czy muszę użyć mocnej lutownicy? Mam także wtyk ŁW/ŁP 25 ale tam jest taka blaszka która się zgniata więc tam wprowadzam gołą żyłę bez lutowania?
    Pozdrawiam
  • lampy.pl
  • #2
    MARIUSZ R
    Level 28  
    Ta końcówka którą posiadasz jest do prasowania. Skoro chcesz ja zlutować to zrób duży otwór od strony oczka i tędy lej cynę. Oczywiście najpierw trzeba całość porządnie nagrzać. Gdybyś zastosował końcówkę dzieloną było by dużo łatwiej.
    Uzupełnij profil, lokalizacja naprawdę pomaga. Może ktoś z forumowiczów akurat posiada taką praskę i problem z głowy.
  • #3
    user444
    Level 9  
    Ok tak zrobię. Myślałem jeszcze, żeby wypełnić otwór cyną i później podgrzewając wprowadzić tam przewód, ale może faktycznie z zaciśnięciem na imadle będzie to trwalsze połączenie. Poczytałem gdzieś, że topnik itd może powodować późniejszą korozję takich połączeń i może dlatego mechaniczne prasowanie lepiej się sprawdza.
    A jeśli chodzi o tą drugą końcówkę to może pobielę przewód cyną i dopiero zacisnę (tutaj jest taka śrubka na imbus).
    Pozdrawiam i dzięki za odpowiedzi :)
  • #4
    Waldemar z Kaszub
    Level 29  
    user444 wrote:
    że topnik itd może powodować późniejszą korozję takich połączeń

    Ważne abyś po ostygnięciu przetarł łączenie szmatką, to zmniejszy możliwości korozji.
  • #5
    user444
    Level 9  
    A czy dopuszczalne jest w ogóle podgrzewanie palnikiem takiego kabla z plecionki w celu pobielenia? Wiadomo, końcówka miedziana to co innego bo jest jednolita a tutaj mamy pełno cienkich żyłek.
    Oczywiście po lutowaniu przetrę końcówkę aby z powierzchni zmyć ew. pozostałości topnika choćby alkoholem IPA.
  • #6
    user444
    Level 9  
    No właśnie, o to chodziło. Czyli tą od końcówki zaciskam i lutuję, a tą od zacisku śrubowego wsuwam gołą żyłę w tulejkę samozaciskową i dokręcam. Ewentualnie jeśli miałbym ją pobielić to nakładam trochę topnika, podgrzewam ostrożnie palnikiem i cynuję.

    marqqv faktycznie znalazł bym kogoś z taką kolbą, czyli lepiej kolbą niż palnikiem?
  • lampy.pl
  • #7
    mawerix123
    Level 39  
    user444 wrote:
    Ewentualnie jeśli miałbym ją pobielić to nakładam trochę topnika, podgrzewam ostrożnie palnikiem i cynuję.


    Nic nie pobielaj wsuń i dokręć linka rozłoży się w otworze a zacisk ją dociśnie.

    user444 wrote:
    czyli lepiej kolbą niż palnikiem?


    Niema to znaczenia, moim zdaniem palnik będzie lepszy.
  • #8
    marqqv
    Level 32  
    user444 wrote:
    faktycznie znalazł bym kogoś z taką kolbą, czyli lepiej kolbą niż palnikiem?

    Jeżeli zdecydujesz o lutowaniu to jak najbardziej lepiej lutować kabel kolbą niż tkz.lampą
  • #10
    marqqv
    Level 32  
    Przede wszystkim zrobisz to dokładniej A to najważniejsze Płomieniem palnika jak nie dasz sobie pozoru to przypalisz izolację i jeszcze nie wiadomo co obok miejsca lutowania. I po wcześniej zarobionej końcówce i opaleniu izolacji i co wtedy ,od nowa ( nowa końcówka ) czy owijamy izolacją a może naciągamy termokurcza jak się zmieści.
  • #11
    mawerix123
    Level 39  
    marqqv wrote:
    Przede wszystkim zrobisz to dokładniej A to najważniejsze Płomieniem palnika jak nie dasz sobie pozoru to przypalisz izolację i jeszcze nie wiadomo co obok miejsca lutowania


    marqqv wrote:
    I po wcześniej zarobionej końcówce i opaleniu izolacji i co wtedy ,od nowa ( nowa końcówka ) czy owijamy izolacją a może naciągamy termokurcza jak się zmieści.


    Przy nieumiejętnym operowaniu kolbą też uszkodzisz izolację.

    Czyli kwestia wprawy i kto co lubi jeden i drugi sposób dobry ;)
  • #12
    marqqv
    Level 32  
    Oczywiście a palniki są różne taki z dużym i małym płomieniem wiec różnie bywa , a nie wiem jaki palnik autor tematu posiada i jakie doświadczenie ma w lutowaniu .
  • #13
    marek majchrzak
    Level 19  
    mawerix123 wrote:
    marqqv wrote:
    lepiej lutować kabel kolbą niż tkz.lampą


    Możne wiedzieć czemu lepiej :?:

    Ponieważ kolba nagrzewa ci punktowo samą zakuwkę.
    Popieram metodę Kolegi mawerix123:; post#9 , jako najbardziej skuteczną.
    Nagrzewamy kolbą zapunktowaną końcówkę przewodu "LINKI" , cyną z topnikiem i doprowadzamy do równomiernego rozpłynięcia się spoiwa po wszystkich stronach.
  • #14
    Tuning Marek
    Level 21  
    Witam wiele propozycji ale zauważ jedno jak dogrzejesz dobrze to miedz jest dobrym przewodnikiem i w tym miejscu może się szybciej ułamać przewód miedz zaciąga cyne , jeśli są to połączenia do odbiorników ruchomych lepiej zaciskać na zimno , a jeśli masz wieksza końcówkę kablowa wypełnij ją dobrze zaginając nawet podwójnie linke miedziana i zaprasuj
  • #16
    user444
    Level 9  
    Też o tym pomyślałem, czy cyna nie będzie ograniczać przewodności miedzi. Cóż końcówkę oczkową chwyciłem punktakiem do plecionki miedzianej i wypełniłem to cyną przy użyciu "lampy" (którą dziś pierwszy raz miałem okazje przetestować, ale bardzo fajnie się tym robi, przy zachowaniu ostrożności i przy tak grubym przewodzie nie ma szans na jakieś mocne upalenie izolacji itd.). Wtyki męskie niestety po włożeniu w tą miedzianą osłonkę i dokręceniu naprawdę solidnie kluczykiem, wypadały przy lekkim poruszaniu na boki. Założyłem więc te osłonki na przewód, również wprowadziłem w nie cyne i dopiero we wtyk i dokręciłem. Skręcone jest solidnie, styki nie grzeją się przy spawaniu, potestuję na prądzie ~140A (więcej inwerterek nie wyciągnie) i zobaczymy. Problemem przy lutowaniu może stać się to, że przewód faktycznie w miejscu lutu staje się taki jakby kruchy (żyłki zlepiają się) ale może to tylko takie wrażenie i wcale to tak nie osłabia przewodu.
  • Helpful post
    #17
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    A wystarczyłoby znaleźć w okolicy prawdziwego elektryka który zaprasowałby odpowiednią końcówkę w trzy sekundy za cenę piwa najwyżej. Końcówek w hurtowniach do wyboru, do koloru...
  • #19
    user444
    Level 9  
    Tak, ale nie będę do każdej rzeczy szukał fachowca, trzeba sobie umieć jakoś radzić :) Właśnie, czy normalnym zjawiskiem jest że w takim palniku ręcznym po odwróceniu naboju gazowego, zmienia się płomień? Np odwracając go do góry nogami, czy lekko w bok. Mam taki podobny tylko KEMPER i nie wiem czy go reklamować.
  • #20
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    user444 wrote:
    Tak, ale nie będę do każdej rzeczy szukał fachowca, trzeba sobie umieć jakoś radzić :)


    Radzenie nie polega na próbach wykorzystania każdego znalezionego drobiazgu, bo nawet w Twoim przypadku należałoby poświęcić pięćdziesiąt groszy i kupić końcówkę bardziej dopasowaną oraz przy lutowaniu zastosować topnik bezkwasowy.
  • #21
    marqqv
    Level 32  
    user444 wrote:
    czy normalnym zjawiskiem jest że w takim palniku ręcznym po odwróceniu naboju gazowego, zmienia się płomień

    Normalnym
    user444 wrote:
    nie wiem czy go reklamować

    Nic lepszego w tej cenie nie kupisz
  • #22
    user444
    Level 9  
    retrofood wrote:
    user444 wrote:
    Tak, ale nie będę do każdej rzeczy szukał fachowca, trzeba sobie umieć jakoś radzić :)


    Radzenie nie polega na próbach wykorzystania każdego znalezionego drobiazgu, bo nawet w Twoim przypadku należałoby poświęcić pięćdziesiąt groszy i kupić końcówkę bardziej dopasowaną oraz przy lutowaniu zastosować topnik bezkwasowy.


    Zgadza się, tyle tylko, że ta końcówka była zamówiona niby jako pasująca do przewodu 16mm2 a w praktyce okazuje się, że na 25mm2 też by weszła.
    W każdym razie myślę, że temat został wyczerpany, dużo różnych opcji zostało przekazanych i na przyszłość będzie wiadomo jak ugryźć temat.
    Pozdrawiam
  • #24
    user444
    Level 9  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    A skąd wiesz że TY masz 16mm2?


    No bo taki zamówiłem i tak jest napisane na izolacji przewodu, zresztą było to kupowane jako komplet czyli przewód 16mm2 i do tego pasująca końcówka oczkowa.
  • #25
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    user 444 special for You pomierzyłem średnice kabeloczka i wychodzi 5,8mm dla 16mm2.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Kabel oczko 25mm2 ma średnice 6,8mm a ........nkabel oczko 95mm2 ma średnice 13,4mm.
  • #26
    mawerix123
    Level 39  
    user444 wrote:
    końcówka była zamówiona niby jako pasująca do przewodu 16mm2 a w praktyce okazuje się, że na 25mm2 też by weszła.


    Miałem dużą partię kabli z Włoch gdzie do każdego z przekrojów od 35 do 240mm2 końcówki musiały być o rozmiar mniejsze.
  • #27
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    mawerix123 wrote:
    Miałem dużą partię kabli z Włoch gdzie do każdego z przekrojów od 35 do 240mm2 końcówki musiały być o rozmiar mniejsze.


    Co było nierozmiarowe?
    Bo mnie podkusi i pomierzę przewód 16mm2?
  • #28
    mawerix123
    Level 39  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Co było nierozmiarowe?


    Jakby to powiedzieć .... na żyłę 35mm2 idealnie pasowała końcówka 25mm2 ... na 50 idealna była 35mm2 i tak dalej aż do żyły 240 jakby od niej była 185mm2 wszystkie końcówki Radpol
  • #29
    maziar1000
    Level 14  
    Mógłby ktoś podać model jakiejś praski właśnie do takiej końcówki ?