Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wybór napędu do bramy przesuwnej i jego samodzielny montaż

kanobos 25 Sep 2016 12:06 5643 20
  • #1
    kanobos
    Level 8  
    Witam, poszukuje dobrego napędu do bramy który zamontuje samodzielnie.
    Brama waży <500kg, ale dokładnej masy nie znam. Szerokość pomiędzy słupkami - 6,5m. A oto ona:
    Wybór napędu do bramy przesuwnej i jego samodzielny montaż

    powyżej prowadnicy wspawany jest profil na którym planuje zamontować listwę:
    Wybór napędu do bramy przesuwnej i jego samodzielny montaż

    A teraz pytania:
    1. Czy mogę zamontować listwę na profilu powyżej prowadnicy?
    2. Jaką prowadnicę wybrać?
    - stalowa,
    - nylonowa z rdzeniem stalowym,
    3. Jak zamontować listwę do profilu / prowadnicy - spawanie czy nitonakrętki?

    A teraz co do napędu. Zdecydowałem się na samodzielny montaż ze względu na cenę zestawów z montażem i rabatem -10% gdzie FAAC 741 nosi 3150 zł. Inna firma poleciła mi Robusa 600 za 2500zł z montażem (w zestawie 1 pilot, brak lampy).
    Do bramy doprowadzone mam zasilanie 3*2,5 zabezpieczone różnicówką, w słupkach przewody do fotokomórek też już są. Wszystko schodzi się do jednego miejsca gdzie będzie napęd.
    Czytając inne tematy wiem że powinienem szukać czegoś w okolicach 800 - 1000 kg. Moje propozycje to:
    1. FAAC 741 - 650N, 24 Nm, przekładnia na smar???, cena 1700zł
    2. Beninca bull 8 oil - 34 Nm, przekładnia na olej cena 1800zł
    3. Robus 1000 - tylko 15 Nm, cena 2000zł

    Wiem, że nie będę miał gwarancji, ale 3150 - a 1700 to jednak spora różnica.
    Co wybrać w takim razie, mając na uwadze samodzielny montaż i wszelkie prace serwisowe wykonywane samodzielnie? Bardziej przemawia do mnie napęd z przekładnią metalową w kąpieli olejowej.
    Dobrze byłoby gdyby sterownik miał wejście dla przewodowego otwarcia/zamknięcia bramy oraz wyjście na lampę zewnętrzną (nie sygnalizacyjną) bo chciałbym podłączyć LEDa po czujniku zmierzchu.
    Oczywiście mogą być też inne modele oprócz tych wymienionych przeze mnie. Budżet - okolice 2000zł.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • #2
    Fest3r
    Level 14  
    Brama długa, dość ciężka na małej szynie (80x80 z tego co widzę), pewnie też mało sztywna bocznie. Pytanie czy brama chodzi lekko na całej długości? Domyślam się, że przed domknięciem opory są trochę większe niż na początku.
    Drugie pytanie jak często brama będzie używana?
    Możesz montować listwę na profilu powyżej prowadnicy.
    Proponuje wybrać listwę stalową, nylonowe są teoretycznie do bram do 400 kg.
    Ja bym przyspawał listwę do szyny prowadzącej jeśli brama nie jest cynkowana.

    Najmocniejszy napęd z tych, które podałeś to beninca - 940 Nm. Jeśli brama ciężko się przesuwa, lub ciężko startuje z pozycji zamkniętej to dobrałbym nawet beninca bull 10. Ma mocniejszy start i lżej będzie miał z tą bramą.
    Ale to zależy od tego z jakimi oporami przesuwa się brama.
    Robusa 1000 nie znam do końca ale odpuściłbym go ze względu na silnik na 24V.
    Faac 741 ma 740 Nm wg mnie to za mało.
  • #3
    kanobos
    Level 8  
    Tak, prowadnica 80 i przy szybkim otwieraniu potrafi się ”bujać” na końcu kilka cm w lewo i prawo.
    1. Wg. mnie otwiera się lekko, bo nawet mocny wiatr potrafi ją otworzyć. A z domykaniem i otwieraniem oczywiście pierwsze cm są trudniejsze.
    2. Użycie bramy – 10 * dziennie i to już z zapasem będzie.
    Brama nie jest w ocynku, tylko podkład i zewnętrzna farba.
    W jaki sposób zmierzyć siłę potrzebną do otwarcia bramy? Może wagą sprężynową? Bo wg. mnie może otwierać się lekko, ale to pojęcie względne.
  • #4
    pawlos105
    Level 17  
    Do tej bramy wystarczy Robus 600 z włączoną funkcją bramy ciężkiej. Prosto szybko i w miarę tanio.
  • #5
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Czemu chcesz tak ładną, profesjonalnie wykonaną bramę "zgwałcić" swoim montażem napędu?
    Pisałeś o kosztach, ale wg mnie możesz stracić więcej niż zyskać... Wypowiedzi kolegów są "zdalne" i nie zawsze prawdziwe. Wiele różnych osób może tu pisać. Po pierwsze dobór napędu. Zawsze jadę do klienta i sprawdzam organoleptycznie co i jak. Duża brama, waga, duża bezwładność, opóźnione hamowanie, wysilony start , kołyska, uniesienie na podporze itp, itd. Samo spawanie listwy (które przy tak dużej bramie wydaje się być najlepszym rozwiązaniem) może wykrzywić bramę o kilka/kilkanaście centymetrów. Części do napędów nie są tanie , a chwile "prawdy" zawsze przypadają na okres gwarancyjny...
  • #6
    kanobos
    Level 8  
    Jeżeli uważa Pan, że brama jest ładnie i profesjonalnie wykonana co mnie bardzo cieszy - to listwę zębatą zamontuje ten sam Pan.
    A co do ekip montujących, to te dwie firmy o których wspomniałem zjawiły by się u mnie podczas montażu. Tak więc monter zamontowałby to, co już wcześniej kupiłem. Owszem wcześniejsze rozeznanie byłoby wskazane.
    Jednak dalej chciałbym ją samodzielnie zamontować, bo różnica w cenie jak dla mnie jest za duża.
    Przy zamontowanej listwie i kilku poradach od Was, problemów nie przewiduje;)
  • #7
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Nie doczytałem że jest w ocynku, więc spawanie to sprawa problematyczna...
    Jeżeli jesteś nieugięty i koniecznie chcesz "zostać bohaterem swojego domu", to bierz coś z co najmniej średniej półki. Robus 1000 da radę ( ma łagodny start i zatrzymanie), Beninca Bull 8 w oleju też sobie poradzi...Ponadto Bft Ares/Urano, Came BK...
  • #8
    kanobos
    Level 8  
    Brama nie jest w ocynku, jedynie 2 warstwy farby. Po oszlifowaniu będzie można spokojnie spawać.
    Nie chodzi o "bohaterstwo" tylko nie widzi mi się wydanie 3000 zł za napęd z montażem, a podczas jej awarii i tak pewnie będzie moja wina, albo gwarancja tego nie obejmuje...
    Właśnie chodzi mi o podanie modeli, jakie mógłbym kupić. Nie wiem na co zwracać uwagę: na moment obrotowy, siłę uciągu, przekładnie w oleju, moc silnika, czy łagodne starty i możliwość regulacji, czy jakieś inne parametry... Całość tak do 2000 zł.
  • #9
    pawlos105
    Level 17  
    Kto w tych czasach spawa listwę zębatą ? Listwa zębata nylonowa stalowy środek do tego blachowkręty z zestawu i wszystko gra. Z tego co widzę moderator mało zorientowany w temacie.Kolega spokojnie sam może zamontować napęd. Nice stawia na prostotę czytelna instrukcja robi swoje no chyba, że ktoś czytać nie umie...
  • #10
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    pawlos105 wrote:
    Kto w tych czasach spawa listwę zębatą ?

    Na przykład ja i wielu innych którzy założyli nie kilka, ale kilkadziesiąt/kilkaset napędów. Stalowy rdzeń jest tylko nośnikiem dla tworzywa, a same "nylonowe" zęby często się wyrabiają i łamią właśnie przy dużych/długich i ciężkich bramach. Same blachowkręty też po jakimś czasie rdzewieją, luzują się czy urywają i wtedy co? Zmieniasz na większą średnicę bo otwór w bramie wyrobiony czy kleisz na kropelkę?
    pawlos105 wrote:
    Kolega spokojnie sam może zamontować napęd.

    Może i tak, ale gdyby tak było to w warunkach gwarancji nie byłoby warunku montażu przez wykwalifikowany personel z odpowiednimi uprawnieniami...
    Gdy coś się złego stanie podczas montażu lub po -żaden "papuga" nie pomoże.
    Proszę więc ważyć słowa gdyż szkodliwe porady są niezgodne z regulaminum tego forum...

    Do Kolegi kanobos:
    -wszystkie automaty które wymieniłem będą pasowały.
    Teraz wybór należy do Ciebie. Są w sieci instrukcje i dane katalogowe gdzie opisane są funkcje i zalety każdego z nich. Użyj wyszukiwarki i porównaj który będzie najbliższy Twoim wymaganiom...
  • #11
    pawlos105
    Level 17  
    Po to żeby zęby się nie wyrabiały jest łagodny start tzn funkcja bramy ciężkiej. Widziałem już wiele bram na nylonie i w żadnej nie było wyrobionych zębów.
  • #12
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Zamontowałem kilkadziesiąt bram z listwą z rdzeniem stalowym, może wymieniłem 10 segmentów zębatki. Uważam spawanie za nietrafione / zawsze będzie tam rdzewieć/.
    Najśmieszniejsze jest to, że 16 letnia brama Wiśniowskiego ma się dobrze a zębatki które nie wywarły na mnie dobrego wrażenia dalej pracują.
  • #13
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Zgadzam się, że spawanie nie zawsze zdaje egzamin (pisałem o tym wcześniej). Niekiedy stosuję również "nylon" (szczególnie przy ocynku i tam gdzie ma być "ciszej), ale przy dużych i ciężkich konstrukcjach preferuję spawanie... Co do rdzy to i tak konstrukcja nieocynkowana/malowana proszkowo -rdzewieje na wszystkich spawach. Trzeba po prostu dbać..
    pawlos105 wrote:
    Po to żeby zęby się nie wyrabiały jest łagodny start tzn funkcja bramy ciężkiej.

    - nie ma takiej funkcji w Robusie.. Jest wyłączenie /włączenie łagodnego startu i niezależne ustawienie siły w innej funkcji gdzie zamiast oznaczenia procentowego/liczbowego jest podział na bramę najlżejszą, lekką,średnią,ciężką i jeszcze kilka pośrednich.
    Właśnie w stosunku do bram ciężkich jest zalecane wyłączenie łagodnego startu w celu łatwiejszego pokonania oporów statycznych...
    W wielu innych automatach stosuje się włączenie siły maksymalnej przy rozruchu, a dopiero później napęd przechodzi do odpowiedni mniejszej siły.
  • #14
    Fest3r
    Level 14  
    Odnośnie listwy zębatej to widziałem dużo pourywanych zębów w listwach zębatych ale w ciężkich bramach. Po latach może być problem z dobraniem takiej samej listwy.
    Poza tym w cienkiej ściance wkręty nie trzymają. Teraz zakładam takie listwy tylko do bardzo lekkich bram.
    W wiśniowskim to w ogóle mnie dziwi jak małymi wkrętami przykręcają cienką listwę do ceówki w ciężkiej bramie przemysłowej do użytku intensywnego.
  • #15
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Jeżeli mocowanie samowiertami jest za słabe to proponuję nitonakrętki.
    Ponad rok pracuje brama 5 x 2,5m, wypełnienie stalowe/ pełne,blacha/, praca intensywna. Napęd Beninca, zębatka tworzywo. Brak usterek.
    Tak poza tematem skrzydło drzwi automatycznych / 50kg/, powieszone na 4 samowiertach działa bezawaryjnie.
  • #16
    andrzej lukaszewicz
    Level 39  
    Zębatka nylonowa typu ciężkiego ma 6 mocowań na 1mb, stalowa 3. Jeśli materiał w który są nawiercane wkręty ma ściankę min. 3 mm nie będzie wiekszych problemów. Trzeba to robić z głową, ustawić na wkrętarce poziom dociągania wkrętów, by nie pekały. Sporo zamontowałem tych zębatek i nigdy sie nic nie urwało, , było kilka uszkodzonych zębów po kilku latach ( ze względu na za duży luz miedzy kołem zębatym , a zębatką - brak przeglądów bramy) , ale wymiana odcinka 0,33m i regulacja poziomu napędu załatwiła sprawę.
    Napędy key turbo posiadaja funkcje miekkiego startu, która polega na tym, ze na początku silnik pracuje z minimalna mocą ( jakby był zablokowany) i moc rośnie, aż brama startuje. Wtedy nie ma znaczenia jakaiego typu zębatka, choć do cieżkich zalecałbym stalowe 8-10mm szer.
    Istnieje tez możliwość montażu poprzez gwintowanie w ściance profila głównego. Wymaga to sporego doświadczenia i precyzji wykonania.
    Swoja drogą śmieszą mnie te 6,5 metrowe bramy, a jak widać na zdjęciu wykorzystywane jest 3 metry wjazdu... Może kiedyś będą wieżdżać TIR-y? :D
  • #17
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Zbigniew 400 wrote:
    Jeżeli mocowanie samowiertami jest za słabe to proponuję nitonakrętki.

    Zgadzam się, ale pod warunkiem że są one stalowe a nie aluminiowe.
    Do tego dość droga/dobra nitownica (razem z nitonakrętkami - dodatkowe ok200zł)
    Zbigniew 400 wrote:
    Ponad rok pracuje brama 5 x 2,5m, wypełnienie stalowe/ pełne,blacha/, praca intensywna. Napęd Beninca, zębatka tworzywo. Brak usterek.

    Brama w temacie ma 6,5m światła i ponad 3m przeciwwagi i ma działać bezawaryjnie nie rok tylko 10 lat (przynajmniej sama konstrukcja) Ciekawe co po 10 latach zostanie z nylonu i czy można będzie dokupić identyczne moduły?
    andrzej lukaszewicz wrote:
    Jeśli materiał w który są nawiercane wkręty ma ściankę min. 3 mm nie będzie wiekszych problemów.

    Osobiście wątpię, aby profil nad szyną jezdną miał więcej niż 2mm...
    andrzej lukaszewicz wrote:
    Istnieje tez możliwość montażu poprzez gwintowanie w ściance profila głównego.

    Zgadza się. Zdarzyło się kilka razy w ocynkach. Za pierwszym razem bluźniłem jak szewc :D Źle dopasowałem długość śrub. Później stosowałem docięte pręty gwintowane...
  • #18
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Dorzucę od siebie..
    Quote:
    Zgadzam się, ale pod warunkiem że są one stalowe a nie aluminiowe.
    Do tego dość droga/dobra nitownica (razem z nitonakrętkami - dodatkowe ok200zł)

    I nawet nie stalowe tylko nierdzewne - stalowe na nicie (zwłaszcza od środka, gdzie nie ma jak dokładnie pomalować - rdzewieją - pęka ocynk)
    Praski nie trzeba - tylko twarda śruba (10,8) z nakrętką i kilkoma podkładkami.

    A gwintowanie - co to za gwint w 2 mm - dwie nitki? Jednak raczej spawanie.
    Też raz gwintowałem a brama ciężkawa i notorycznie się luzowało. Skończyło się na dodatkowych spawach.
    Samowiercące wg mnie przysłabe w cieńszych ściankach - zresztą tez jest problem z kolizją z rolkami wystającego od środka wkrętu (no zależy jak ustawiony jest napęd) - ale to poza spawaniem przypadłość wszystkich innych mocowań (poza gwintami - ale docinanie śruby do 0,1 mm na długość - potem dociąganie i modlenie się czy się gwint nie zerwie...)
  • #19
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Tylko raz mocowałem zębatkę do profilu jezdnego. Zawsze ma być profil nałożony na profil jezdny. Jeżeli go nie ma to montuję dodatkowy. Gwintowanie i dobieranie długości śrub to porażka.
  • #20
    nowaczek1
    Level 2  
    Proponuję zerknąć na napęd ROGER H30/650, według mnie nie będzie problemu z samodzielnym montażem, a cena dość atrakcyjna, powinieneś się zmieścić w 1500 zł z dwoma pilotami i fotki.
    Fajny napęd...

    Pozdrawiam
  • #21
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    H30/650 może być trochę za słaby. Tylko 600 kg i max 300N...
    Roger Technology Italia...
    Z ciekawością przejrzałem ich stronę. Mają fajne automaty, głównie te z silnikami BLDC na 24V.
    I może np. BH30/804 odpowiadałby koledze @kanobos , tylko cena...
    Ciekawostką jest też ten "częściowo" podziemny (E30/800 -wystaje tylko 13,5cm) do bramy przesuwnej.
    Co do opinii i pochwał radziłbym nieco większą wstrzemięźliwość
    Nie wszystkie są w Polsce dostępne (przynajmniej na razie), no i jeszcze mało, bardzo mało opinii od instalatorów i użytkowników dotyczących trwałości, serwisu i cen części zamiennych. Widać że rodzimy dystrybutor dopiero "bada teren" ( również na forum) :sm31: