Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Nadstawki na głośnikach B&C 12PLB76 oraz STX D1000-TI

22 Nov 2016 23:05 19641 65
Optex
  • #31
    bimberboy32
    Level 18  
    Witam
    marian133 wrote:
    Nie da się tego czytać...

    To nie czytaj, nikt nie nalega żebyś uczestniczył w tym temacie. Proste, nie możesz doczytać do końca to odpuść i znajdź temat, który będziesz mógł czytać. Nie rozumiem takiego podejścia, że człowiek coś opublikuje, chcę się czymś pochwalić bo wie, że to wykonał w sposób odpowiadający mu i jest zadowolony z projektu, a ktoś próbuje mu wmówić ze zrobił to źle, że się nie zna itp.
    Te głośniki, które wykorzystał autor w kolumnach mają charakterystykę blisko liniowej i stwierdził, że nie potrzeba wyrafinowanych zwrotnic. Podłączył, sprawdził i zadecydował jak chcę je zbudować. I nie potrzeba setek pomiarów, które świadczą, że ktoś widocznie nie ma takiego słuchu, żeby określić jak się poszczególne przetworniki zachowują. Z tego co piszę autor tematu przesłuchał już wiele rodzajów kolumn i ma jakiś pogląd na brzmienie, więc najważniejsze że jest z owego brzmienia zadowolony i jak napisał, że ok, wiem że nie zastosowałem zwrotnicy, bo nie czuje potrzeby i takie brzmienie mi się podoba i koniec. Każdy może ewentualnie doradzać, a nie komentować, że nie da się tego czytać... Tyle w temacie.
    Pozdrawiam.
  • Optex
  • #32
    Granat :)
    Level 34  
    kiepol wrote:
    Posłuchasz sobie Sab Greencone odfiltrowanych tylko jednym kondensatorem, gdzie spl "wysokotonowego" jest (o ile dobrze pamiętam) o ok. 10db większy niż spl średniaka.

    Ciekawe skąd to wiesz, skoro nie robiłeś pomiarów :)
    Zapewne tak odczytałeś z parametrów podanych przez producenta. Zapomniałeś tylko, że po drodze z fabryki do Twojej kolumny pozmieniało się kilka 'drobnych' kwestii.

    Ja nie neguję tego, że ktoś woli brunetki od blondynek. O gustach się nie dyskutuje. Pamiętajcie tylko, że to co piszecie jest jedynie Waszym subiektywnym odczuciem.
    Mikrofon pomiarowy jest narzędziem o wiele mniej subiektywnym, wobec czego chcąc dążyć do jakiegoś standardu (o czym wspomina Marian), znacznie lepiej jest polegać na jego wskazaniach niż swoich własnych.
    Po to człowiek wymyślił matematykę, żeby ułatwić, przyspieszyć i ustandaryzować pewne kwestie.
    Oczywiście, robiąc coś dla siebie możesz użyć oka zamiast poziomicy i nikt nie będzie się czepiał krzywych ścian. Może nawet Ci się to spodobać. Jednak większość woli proste, a i łatwiej coś na nich zawiesić. ;)
  • #33
    kiepol
    Level 16  
    bimberboy32 podpisuję się pod tym co napisałeś rękami i nogami.

    Granat Skąd wiem, że jest taka duża różnica w spl ? http://www.troelsgravesen.dk/greencones.htm - a stąd... Zgodzę się w temacie pomiarów i standardów, o których piszesz. Uważam jednakże, że żaden mikrofon, żaden pomiar i żadna charakterystyka nie zastąpi Twojego ucha. Jeżeli dominator8 kombinował ze zwrotnicami i najlepszy efekt przyniósł pojedynczy kondensator (w jego subiektywnym odczuciu), to chyba oboje się zgodzimy, że nie ma co więcej kombinować...
  • #34
    marian133
    Level 38  
    kiepol wrote:
    Granat Skąd wiem, że jest taka duża różnica w spl ? http://www.troelsgravesen.dk/greencones.htm - a stąd...


    I co Troels zrobił?
    Zostawił tak jak jest?
    Nie, zaprojektował zwrotnicę.
    Po co? a po to żeby to grało lepiej a nie gorzej.
    Zrozum to w końcu.

    kiepol wrote:
    Zgodzę się w temacie pomiarów i standardów, o których piszesz. Uważam jednakże, że żaden mikrofon, żaden pomiar i żadna charakterystyka nie zastąpi Twojego ucha.


    Subiektywne odczucie słuchającego to jedno (już o tym pisałem, gusta oraz słuch/uszy słuchacza), a poprawność konstrukcji to drugie.

    kiepol wrote:
    Jeżeli dominator8 kombinował ze zwrotnicami i najlepszy efekt przyniósł pojedynczy kondensator (w jego subiektywnym odczuciu), to chyba oboje się zgodzimy, że nie ma co więcej kombinować...


    Kombinował właśnie, kombinował.
    Tu nie ma co kombinować na słuch bo tak się nie da.
    Gdybyś zobaczył na pomiarach jaki efekt daje minimalna zmiana w wartości kondensatora, rezystora czy cewki, to byś wiedział.
    Właściciel kolumn NIE SŁYSZAŁ poprawnie zaprojektowanej zwrotnicy pod ten zestaw.
    Jeśli było by odwrotnie, słyszał ale mu się nie podobało, to sprawa załatwiona i koniec tematu.
    Właściciel może pisać że mu się podoba, ale na pewno nie jest poprawnie.

    Granat :) wrote:
    Mikrofon pomiarowy jest narzędziem o wiele mniej subiektywnym, wobec czego chcąc dążyć do jakiegoś standardu (o czym wspomina Marian), znacznie lepiej jest polegać na jego wskazaniach niż swoich własnych.


    Dokładnie, rozumieją to Ci którzy robią pomiary.


    bimberboy32 wrote:
    nie potrzeba setek pomiarów, które świadczą, że ktoś widocznie nie ma takiego słuchu, żeby określić jak się poszczególne przetworniki zachowują.


    Następny...

    Bimberboy, Kiepol, czy wasze konstrukcje gdzieś można posłuchać?
    Gdzieś gdzie mogą oceniać je inni ludzie, jakieś sklepy lub wystawy?
    Widzę że nie potrzebujecie sprzętu ani doświadczenia aby wyprodukować świetny produkt, dlatego pytam.
    Może warto w to pójść, dobra kasa za minimum pracy.
  • Optex
  • #35
    kiepol
    Level 16  
    Możesz posłuchać u mnie w domu, już Cię zapraszałem raz na kawkę. Kolego Twój problem polega na tym, że jeżeli coś wykracza poza przyjęte wzorce to jest be, fe i na pewno gra niepoprawnie. Do tego jeszcze próbujesz wmawiać innym, że ich słuch jest do bani, wiedza mizerna i inne pierdoły, pomimo tego że nie miałeś okazji nigdy posłuchać czegoś, co właśnie wykracza poza wspomniane wzorce. Odnosząc się do konstrukcji dominatora8 też zarzucałeś mu wiele nieprzyjemnych rzeczy, a jak już to wcześniej napisałem, słyszałeś jego kolumny tylko na obrazkach.
    Poniżej wklejam link do konstrukcji Seas'a, która jest równie minimalistyczna co konstrukcja dominatora8
    http://www.seas.no/index.php?option=com_conte...eas-a26-kit&catid=66:seas-diy-kits&Itemid=365
    Uważasz, że konstruktorzy w Seas'ie też mają takie przypadłości, które nam zarzucasz ?
  • #36
    jgrupa
    Level 15  
    Quote:
    Poniżej wklejam link do konstrukcji Seas'a, która jest równie minimalistyczna co konstrukcja dominatora8
    http://www.seas.no/index.php?o...id=66:seas-diy-kits&Itemid=365
    Uważasz, że konstruktorzy w Seas'ie też mają takie przypadłości, które nam zarzucasz ?


    Człowieku. Sam wysyłasz obrazek z pomiaru, więc sam obalasz swoją teorie, że pomiary nie są ważne. Tutaj wychodzi charakterystyka mniej więcej 45Hz-20kHz/ -6db. Jeżeli na pomiarach kolumn autora wyjdzie taki wykres, to zwracam honor.
  • #37
    marian133
    Level 38  
    kiepol wrote:
    nie miałeś okazji nigdy posłuchać czegoś, co właśnie wykracza poza wspomniane wzorce.


    A skąd możesz wiedzieć co ja słyszałem a czego nie?
    Właśnie słyszałem takie twory, oraz takie prawidłowo zaprojektowane.

    kiepol wrote:
    Poniżej wklejam link do konstrukcji Seas'a, która jest równie minimalistyczna co konstrukcja dominatora8
    http://www.seas.no/index.php?o...id=66:seas-diy-kits&Itemid=365
    Uważasz, że konstruktorzy w Seas'ie też mają takie przypadłości, które nam zarzucasz ?


    A widzisz tam pomiar?
    Bo ja widzę :)
    Myślisz że te elementy dobierali na słuch?
    Daj już spokój...

    Po za tym, umiesz czytać charakterystyki chociaż?
    Porównaj sobie B&C + D1000 i charakterystyki głośników zastosowane przez Seasa.
    Które lepiej się nadają do minimalnej zwrotnicy?
    Napewno nie B&C + D1000.
  • #38
    Granat :)
    Level 34  
    @kiepol, tyle że Twój projekt różni się od tego z linka, choćby za sprawą kondensatora którego użyłeś.
    Co do pozostałej części postu. Ja jeszcze napiszę bardziej obrazowo. Dziewczyna mojego kolegi twierdzi, że jej do słuchania muzyki wystarczają zintegrowane głośniki w laptopie. Pewnie wielu z Was powie że istnieje mnóstwo kolumn brzmiących lepiej. Skoro jednak jej się podoba to po co kombinować i uszczęśliwiać na siłę.
  • #39
    User removed account
    User removed account  
  • #40
    marian133
    Level 38  
    dominator8 wrote:
    kolego Marian uwierz, że potrafię je zaprojektować, pomierzyć i o wiele więcej niż myślisz...


    A mógłbyś pokazać choć jeden wykres wraz z topologią zwrotnicy jednej z Twoich poprawnie zaprojektowanych konstrukcji? Najlepiej 3way.
    Jeśli takowy pokażesz będę w stanie uwierzyć w to co piszesz na temat kolumn które teraz wykonałeś.
  • #41
    kiepol
    Level 16  
    jgrupa wrote:

    Człowieku. Sam wysyłasz obrazek z pomiaru, więc sam obalasz swoją teorie, że pomiary nie są ważne. Tutaj wychodzi charakterystyka mniej więcej 45Hz-20kHz/ -6db. Jeżeli na pomiarach kolumn autora wyjdzie taki wykres, to zwracam honor.


    Zwróć honor za pisanie nieprawdy "człowieku". W którym miejscu napisałem, że pomiary nie są ważne ? Jeżeli już przy tym jesteśmy, to uważam, że pomiary są istotne, ale nie najważniejsze. Można je uznać za punkt wyjściowy, a nie finalny. Końcowego strojenia, moim zdaniem, powinno dokonać się i tak "na ucho". Ponadto uważam również, że jeżeli tylko istnieje taka możliwość, to zwrotnica nie powinna w ogóle występować lub być maksymalnie uproszczona. Są naturalnie przypadki, które omijam z daleka, gdzie te warunki nie mogą lub nie są spełnione.
    Poza tym, jeżeli ktoś już sobie pomierzył i wyszło ładnie, gładko, ale po odsłuchu stwierdził, że to nie to i zaczął kombinować i z tego kombinowania wyszedł pojedynczy kondensator, to nikt nie będzie mi wpierał, że to błąd, mimo tego, że charakterystyka po takim zabiegu nie jest już równa...

    marian133 wrote:

    A skąd możesz wiedzieć co ja słyszałem a czego nie?
    Właśnie słyszałem takie twory, oraz takie prawidłowo zaprojektowane.


    Coś kręcisz Marian, Kilka postów wcześniej pytałem się Ciebie jakie masz doświadczenie z konstrukcjami "bezzwrotnicowymi", na co Ty powiedziałeś "Żadne", a teraz mówisz, że słuchałeś takich tworów... Chyba, że źle zrozumiałem pojęcie "tworów" w Twoim wykonaniu ? Powiedz proszę jakich to "tworów" słuchałeś, to będzie można porozmawiać o konkretach, a nie o bzdurach.

    marian133 wrote:

    A widzisz tam pomiar?
    Bo ja widzę :)


    A czytać potrafisz ? Dominator8 przeprowadził również pomiary, które tak uwielbiasz. Napisał również, że dokonał pomiarów w sposób nieprofesjonalny, ale zrobił to z premedytacją, ponieważ wyszedł z założenia, że ważniejsze jest to, co dociera do jego uszu, niż to co dzieje się metr przed kolumną.

    marian133 wrote:

    Myślisz że te elementy dobierali na słuch?
    Daj już spokój...


    Myślę Marian, że podczas naszej dyskusji zadałem Ci już masę pytań i nie otrzymałem żadnej konkretnej, rzeczowej odpowiedzi.

    marian133 wrote:

    Po za tym, umiesz czytać charakterystyki chociaż?
    Porównaj sobie B&C + D1000 i charakterystyki głośników zastosowane przez Seasa.
    Które lepiej się nadają do minimalnej zwrotnicy?
    Napewno nie B&C + D1000.


    Które LEPIEJ się nadają ? Seas. Ja Ci odpowiedziałem, teraz Twój ruch - Czy B&C + D1000 nie nadaje się do minimalistycznej zwrotnicy ?

    Granat :) wrote:

    @kiepol, tyle że Twój projekt różni się od tego z linka, choćby za sprawą kondensatora którego użyłeś.
    Co do pozostałej części postu. Ja jeszcze napiszę bardziej obrazowo. Dziewczyna mojego kolegi twierdzi, że jej do słuchania muzyki wystarczają zintegrowane głośniki w laptopie. Pewnie wielu z Was powie że istnieje mnóstwo kolumn brzmiących lepiej. Skoro jednak jej się podoba to po co kombinować i uszczęśliwiać na siłę.

    Przepraszam, ale to nie moja konstrukcja, ja bronię tylko podejścia do tej konstrukcji, zaprezentowanej nam przez dominatora8 :P
    Z resztą Twojej wypowiedzi się zgodzę, a szczególny nacisk położyłbym na to zdanie: "Skoro jednak jej się podoba to po co kombinować i uszczęśliwiać na siłę."

    dominator8 wrote:

    Od dłuższego czasu przyglądam się tej dyskusji, która moim zdaniem prowadzi do nikąd


    Też jestem tego zdania...

    marian133 wrote:

    A mógłbyś pokazać choć jeden wykres wraz z topologią zwrotnicy jednej z Twoich poprawnie zaprojektowanych konstrukcji? Najlepiej 3way.
    Jeśli takowy pokażesz będę w stanie uwierzyć w to co piszesz na temat kolumn które teraz wykonałeś.

    Odpowiem Ci tak, jak Ty to ciągle robisz. Mógłbym, ale nie będę marnował czasu na kogoś, kto i tak nic nie kuma... - Wiem, że pytanie nie było do mnie.
    Poza tym Panie Marianie "poprawnie" nie oznacza "dobrze" lub "bardzo dobrze". Zaprojektować bardzo dobrą zwrotnicę do 3way jest meeega trudno, niektórzy twierdzą nawet (i to nie żart), że w wielu przypadkach niemożliwe. Ta zwrotnica, którą się chwaliłeś w Twoim temacie o kopiach Wilson Audio, jest taka jak Ty to cały czas powtarzasz - poprawna. Tutaj też mógłbym się doczepić i powiedzieć: "oddaj to lepiej do specjalisty XYZ, niech zaprojektuje Ci dobrą zwrotnicę, bo to co zaprezentowałeś nie może zagrać dobrze". Pytanie czy Ty jesteś zadowolony z efektu ? Tak ? Więc się nie czepiam ;]
  • #42
    jgrupa
    Level 15  
    Quote:
    Ta zwrotnica, którą się chwaliłeś w Twoim temacie o kopiach Wilson Audio, jest taka jak Ty to cały czas powtarzasz - poprawna. Tutaj też mógłbym się doczepić i powiedzieć: "oddaj to lepiej do specjalisty XYZ, niech zaprojektuje Ci dobrą zwrotnicę, bo to co zaprezentowałeś nie może zagrać dobrze".


    Może zagrać dobrze, bo jest zrobiony pomiar i wyszedł płasko...
  • #43
    marian133
    Level 38  
    kiepol wrote:
    Poza tym Panie Marianie "poprawnie" nie oznacza "dobrze" lub "bardzo dobrze". Zaprojektować bardzo dobrą zwrotnicę do 3way jest meeega trudno, niektórzy twierdzą nawet (i to nie żart), że w wielu przypadkach niemożliwe.


    Bzdura.
    Zaprojektować jest łatwo jeśli głosniki pozwalają na dopre ich połączenie ze sobą.
    Z niedopasowanych do siebe głosników nigdy nic dobrego nie wyjdzie.


    kiepol wrote:
    Coś kręcisz Marian, Kilka postów wcześniej pytałem się Ciebie jakie masz doświadczenie z konstrukcjami "bezzwrotnicowymi", na co Ty powiedziałeś "Żadne", a teraz mówisz, że słuchałeś takich tworów... Chyba, że źle zrozumiałem pojęcie "tworów" w Twoim wykonaniu ? Powiedz proszę jakich to "tworów" słuchałeś, to będzie można porozmawiać o konkretach, a nie o bzdurach.


    A czytać ze zrozumieniem uczyli?

    kiepol wrote:
    nie miałeś okazji nigdy posłuchać czegoś, co właśnie wykracza poza wspomniane wzorce.


    marian133 wrote:
    Właśnie słyszałem takie twory, oraz takie prawidłowo zaprojektowane.


    Gdzie napisałem że słuchałem konstrukcji z minimalną zwrotnicą?
    Przyjęty wzorzec to płaska charakterystyka, zgranie fazowe itp.
    Słyszałem takie jak i te które są niepoprawnie zaprojektowane.
    Ile w takiej konstrukcji było elementów na zwrotnicy to nie ma znaczenia.

    Wmawianie komuś że konstrukcja 2way z jednym kondem na wysokich, gra lepiej od tej samej konstrukcji ale z pomierzoną zwrotnicą, to tak jak by pisać patykiem moczonym w tuszu i wmawiać, że jest lepszy od długopisu.

    Zerknij na charakterystykę tego B&C...
    W ogóle wiesz co to pojęcie baffle step?

    Zresztą komu ja się tłumaczę :) anonimowemu gościowi który nic nie pokazał własnego.
    Szkoda strzępić ryja jak to Pan Zbigniew mówi... :)
  • #44
    bimberboy32
    Level 18  
    Witam
    marian133 wrote:
    Widzę że nie potrzebujecie sprzętu ani doświadczenia aby wyprodukować świetny produkt, dlatego pytam.

    Dlaczego tak o Nas twierdzisz, że nie mamy doświadczenia. Nie będę się chwalił, ale jednak coś tam wiem. Od najmłodszych lat pasjonuję się akustyką elektroniką i w ogólnym pojęciu audio. Każdą wolną chwilę spędzam na poszerzenie wiedzy w tym temacie Robię kolumny bardziej lub mniej udane, (te drugie staram się poprawiać, żeby uzyskać zamierzony efekt, przecież człowiek uczy się całe życie) ale po prostu ich tu nie publikuję, żeby nie tworzyć bezsensownych moim zdanie postów, które prawie każde kończą się stekiem negacji i krytyki że ja zrobiłbym to w inny sposób i mi się nie podoba, projekt do bani nie znasz się itp.
    Ale wracając do sedna mojego postu, Marian, nie znasz człowieka, to nie oskarżaj go o totalny brak wiedzy. Skoro ktoś bierze się za coś to chyba wie "z czym to się jje"
    Pozdrawiam
  • #45
    marian133
    Level 38  
    bimberboy32 wrote:
    Ale wracając do sedna mojego postu, Marian, nie znasz człowieka, to nie oskarżaj go o totalny brak wiedzy. Skoro ktoś bierze się za coś to chyba wie "z czym to się jje"


    Też tak myślałem kilkanaście lat temu :)
    Posłuchałem rady bardziej doświadczonych i teraz wiem więcej jak i wykonuję coraz to lepsze konstrukcje.
    Proponuję również wziąć do serca moje rady, ja naprawdę nie chcę źle ;)
  • #46
    kiepol
    Level 16  
    jgrupa wrote:

    Może zagrać dobrze, bo jest zrobiony pomiar i wyszedł płasko...


    Może też zagrać totalnie do bani patrząc na reverse null..., chyba że i w tym przypadku "konstruktor" chciał, aby charakterystyka wyszła jak najbardziej płaska, to prawie się udało...

    Marian po raz kolejny uciekasz od rzeczowej odpowiedzi na moje pytania. Nudzi mnie już dyskusja z Tobą, która jak to stwierdził autor tematu i tak nie wnosi niczego...
    Ja już powiedziałem, co miałem powiedzieć i nie mam zamiaru zaśmiecać tego tematu więcej. Pozdrawiam
  • #47
    User removed account
    User removed account  
  • #48
    marian133
    Level 38  
    dominator8 wrote:
    Bezsprzeczny fakt z którego powinieneś sobie zdawać sprawę, to kwestia elementów typu L,C w torze audio, a dokładniej ich ilość - im mniej tym lepiej.


    Oczywiście, jest tak jak piszesz.
    Ale do filtracji 6db/okt muszą się głośniki nadawać, a większość się nie nadaje.
    Wystarczy spojrzeć na ten przykład Seasa, wysokotonówka spoko, ale midbas już się nie nadaje do pierwszego rzędu.
    Trzeba długo szukać dobrej pary głosników aby je ze sobą zgrać pierwszym rzędem, a i tak wszystko wychodzi podczas pomiaru.

    I na koniec wychodzi że lepiej gra konstrukcja z filtracją 18db/okt niż pierwszy rząd ze źle dobranymi głosnikami.
  • #49
    kiepol
    Level 16  
    Podważasz kompetencje konstruktorów z Seas'a ?
  • #50
    Granat :)
    Level 34  
    Przede wszystkim trzeba zdawać sobie sprawę jakie są priorytety. O szkodliwości stosowania elementów LC możemy mówić w sytuacji kiedy konstrukcja nie ma bardziej znaczących uchybień. A takimi z pewnością będą zniekształcenia liniowe, czyli charakterystyki amplitudy na skali częstotliwości.
    Zniekształcenia fazowe są dużo mniej słyszalne. Dopiero w basie wyraźniej się dają odczuć, ze względu na duże ich wartości.
    Zrobiłem kiedyś taki eksperyment. Napisałem do procesora dsp 2 programy, tak żebym mógł szybko przywołać jeden po drugim. Jeden program puszczał dźwięk bezpośrednio na wzmacniacz, z kolei drugi dokonywał podziału pasma na 2 części filtrami 8-rzędu każdy i sumował sygnały w całość. W ten sposób charakterystyka amplitudowa zostawała bez zmian, natomiast fazowa była zniekształcona. Punkt podziału przypadał na 2kHz, czyli tzw. 'dzwonienie' miało wartość około 1ms. I co się okazało. Nie byłem w stanie wskazać różnic w brzmieniu. Dopiero po przestrojeniu filtrów na 150Hz było słychać niewielką różnicę.
    Zdaję sobie sprawy, że kto inny usłyszałby różnicę wcześniej. Napewno dużo zależy też od odtwarzanego materiału. W każdym razie, eksperyment pokazał jakie różnice w postrzeganiu dźwięku są przy zniekształceniach fazowych, w porównaniu do liniowych zniekształceń amplitudy. Te drugie z łatwością da się wychwycić przy wartościach już 1dB (zależnie od szerokości pasma na które działa podbicie/wytłumienie).

    Podsumowują, proponuję najpierw zająć się bardziej znaczącymi aspektami i dopiero gdy tu nie da się już nic poprawić (albo też nie opłaca) dopiero skupiać się na detalach.
  • #51
    User removed account
    User removed account  
  • #52
    User removed account
    User removed account  
  • #53
    Granat :)
    Level 34  
    Jeżeli dobrze odczytałem, to dokonałeś podobnego zabiegu co ja, sumowanie dwóch odfiltrowanych sygnałów w jeden.
    Zwróć jednak uwagę, że różnica w brzmieniu wynika ze zniekształceń amplitudy, a nie bezpośrednio z fazy. Dzieje się tak dlatego, że filtry których użyłeś mają różne fazy dla dolnego i górnego pasma. Po zsumowaniu czegoś takiego, wyjdą zniekształcenia zarówno na charakterystyce fazowej, jak i amplitudowej. Żeby zniekształcić tylko fazę, użyj filtru którego faza ma przebieg taki sam dla dolnego i górnego pasma, np. 4-rzędu. Albo użyj 2 rzędu i odwróć polaryzację w jednej z dróg.
    Ponad to, filtry muszą mieć dobroć 0.5, czyli Linknwitz-Riley, żeby w punkcie podziału było 6dB spadku dla obu dróg.
  • #54
    User removed account
    User removed account  
  • #55
    Granat :)
    Level 34  
    I właśnie taką symulację, albo pomiar rzeczywistego filtru (sumy filtrów) proponowałbym wykonać przed odsłuchem i wyciągnięciem wniosków. Po to, żeby upewnić się, że zniekształcenia które badamy naszym narządem słuchu, są tego typu na którym nam zależy.

    Ja użyłem filtrów 8-rzędu dlatego, gdyż ma on większe zniekształcenia fazy niż niższe rzędy. A dlaczego 8-rzędu a nie np. 20? Bo w praktyce audio nie stosuje się bardziej stromych.
    Skoro więc przy tak stromych filtrach, różnica 'z i bez' jest prawie niesłyszalna (zależnie od częstotliwości) to dla filtrów niższego rzędu będą to jeszcze mniejsze różnice.

    A to jeszcze taka zagadka.
    Dlaczego w nagłośnieniu na żywo, filtry FIR (o skończonej odpowiedzi impulsowej, o liniowej fazie, które wprowadzają jedynie opóźnienie przy stałym group-delay) stosuje się tylko do podziału środek-góra, a nie na basach również?
  • #56
    bimberboy32
    Level 18  
    Witam
    Granat :) wrote:

    A to jeszcze taka zagadka.
    Dlaczego w nagłośnieniu na żywo, filtry FIR (o skończonej odpowiedzi impulsowej, o liniowej fazie, które wprowadzają jedynie opóźnienie przy stałym group-delay) stosuje się tylko do podziału środek-góra, a nie na basach również?


    Pewnie dlatego, że właśnie maja liniowa fazę i wprowadzają opóźnienie wszystkich składowych w takim samym stopniu, a przy podziale środek góra te elementy mają znaczący wpływ na odbiór brzmienia, i pewne niezgodności fazowe byłyby słyszalne, W dole pasma nie jest to tak aż bardzo istotne.

    Granat :) wrote:
    I właśnie taką symulację, albo pomiar rzeczywistego filtru (sumy filtrów) proponowałbym wykonać przed odsłuchem i wyciągnięciem wniosków. Po to, żeby upewnić się, że zniekształcenia które badamy naszym narządem słuchu, są tego typu na którym nam zależy.


    Zapewne autor tematu wykonał szereg takich symulacji przed budową kolumn.

    Granat :) wrote:
    Skoro więc przy tak stromych filtrach, różnica 'z i bez' jest prawie niesłyszalna (zależnie od częstotliwości) to dla filtrów niższego rzędu będą to jeszcze mniejsze różnice.


    Dlatego autor zastosował najprostszą filtrację :)
    Pozdrawiam.
  • #57
    Granat :)
    Level 34  
    Twój tok rozumowania @bimberboy32, jest niepełny. Skoro są to filtry cyfrowe fir to opóźnienie będzie jednakowe dla obu dróg. A gdyby nawet nie było, to można je skorygować za pomocą delaya.
    Kombinuj dalej. Odezwę się jak ktoś zgadnie, lub po około tygodniu.
  • #58
    User removed account
    User removed account  
  • #59
    Granat :)
    Level 34  
    A dla zwykłych filtrów się nie pojawią przesunięcia fazy? :)
    Też się pojawią. Im bardzie stromy filtr, tym łatwiej ograniczyć wpływ dużych różnic fazowych. Wystarczyłoby odpowiednio pokręcić kółkiem od opóźnienia i wszystko się zgra.

    Jesteś już blisko. Powód jest bardziej prozaiczny niż by się wydawało. Podpowiedź: pisaliśmy o stałym opóźnieniu grupowym, czyli ogólnie opóźnieniu sygnału, zastanów się jakim i co to powoduje.
  • #60
    User removed account
    User removed account