Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Nadstawki na głośnikach B&C 12PLB76 oraz STX D1000-TI

26 Sep 2016 18:02 19785 65
Nazwa.pl
  • About Author
    Anonymous
    Anonymous  
    Anonymous wrote 0 posts with. Been with us since 1978 year.
  • Nazwa.pl
  • #3
    marian133
    Level 38  
    Kolumny wyszły spoko, ale oddaj je do Granata niech wykona pomiary i zaprojektuje zwrotnicę, ponieważ w tej chwili nie ma prawa dobrze zagrać, a to że teraz Tobie się to podoba to tylko z racji braku osłuchania i wiedzy.

    Szkoda aby takie kolumny się marnowały.
  • #4
    sebek.p.m
    Level 9  
    Bardzo fajna konstrukcja:) Myślę nad czymś podobnym jako odsłuchy na imprezy. Jest miejsce na flanszę? Ile mocy ma jedna sztuka? Jaki opór? Widzę że pomysł z kołkowaniem otworów się przyjął:P Ja ostatnio zauważyłem że lepiej jest kupować kołki na metry bo nie mają fazy, która dla mnie bardzo przeszkadzała bo musiałem zrobić dosyć płytkie otwory pod wkręty przez wzgląd na sklejkę 12mm i kolki potrafiły wypadać... Do tego dobrym patentem jest robienie otworów o co najmniej 0.5mm mniejszych niż średnica kołka, nabijam je mocno młotkiem i nie ma bata że tak wbity kołek na klej wypadnie bądź będzie się odznaczał po wykończeniu. Pzdr
  • Nazwa.pl
  • #5
    Anonymous
    Anonymous  
  • #6
    marcin55246
    Level 25  
    dominator8 wrote:
    (po około 2 tyg. słuchania dzień w dzień niskotonowe dotarły się i znikły wyostrzenia w obrębie tonów średnich oraz pojawił się bas.

    Przyzwyczaiłeś się, po prostu słuch się "przestawił"


    dominator8 wrote:
    . Zwrotnica jest w formie kondensatora 2uF włączonego szeregowo z driverem - niskotonowy gra pełnym pasmem (strojone oczywiście na słuch wedle moich preferencji).

    Mogłeś dać jeszcze cewkę chociaż, lepiej by to zagrało. Ja mam cięte na około 3kHz i dając 600W z końca mocy nic się nie pali, maja zwrotnica jest tylko częściowo z kalkulatora. Ahh... muszę to w końcu do Granata podesłać.

    dominator8 wrote:
    Obudowy zostały przeze mnie pomalowane przy pomocy farby akrylowej do drewna.

    Mogę wiedzieć jaką? Jak się sprawdza? Odporna na obicia?
  • #7
    Anonymous
    Anonymous  
  • #8
    marcin55246
    Level 25  
    dominator8 wrote:
    Pomiaru dokonałem przy pomocy programu HolmImpulse oraz wkładki WM-61A (po kalibracji)

    No można było na tej odstawie do tego zrobić zwrotnię. Chyba można to przenieść do boxsima, czy jakoś tak.

    dominator8 wrote:
    Jest to najprostsza farba akrylowa typu "czarny mat" zakupiona w Merkurym. Co do odporności to przyznam, że jest kiepsko.. Farba niestety nie jest odporna na obicia ale super kryje.

    Myślę, że lepsza byłaby farba epoksydowa do podłóg, kolor czarny RAL 9005.
  • #9
    marian133
    Level 38  
    marcin55246 wrote:
    No można było na tej odstawie do tego zrobić zwrotnię.


    Nie można.
    Sam pomiar powinien być robiony poprawnie, czyli z około metra w przygotowanym do tego pomieszczeniu (brak odbić), a nie tak jak w tym przypadku:

    dominator8 wrote:
    pomiaru dokonywałem w miejscu odsłuchu, na kanapie na wysokości głowy


    Tak nie wykona się poprawnej zwrotnicy ponieważ nie będziemy widzieć rzeczywistej charakterystyki kolumn.
  • #10
    jgrupa
    Level 15  
    Wpakowałeś dużo pracy i pieniędzy w te kolumny, a żal Ci 150zł na zwrotnice u Granata.
    Jeżeli chodzi o kolumny, wizualnie ok, choć według mnie, lepiej by wyglądały w trapezie (boczne ścianki pod kątem). Co do tego jak grają, nie słyszałem, ale nie chce mi się wierzyć, że grają dobrze.
    Pozdrawiam
  • #11
    marcin55246
    Level 25  
    jgrupa wrote:
    a żal Ci 150zł na zwrotnice u Granata.

    70zł pomiar, do 150 zwrotnica i jeszcze koszt wysyłki takiego kloca. Ale i tak sądzę, że warto. Ja swoje wyślę, jak nazbieram funduszy.
  • #12
    Anonymous
    Anonymous  
  • #13
    Krzychuuu77
    Level 1  
    Ale taki głośnik musi mieć niesamowitą moc. To jest petarda :o :) :)
  • #14
    marcin55246
    Level 25  
    Krzychuuu77 wrote:
    Ale taki głośnik musi mieć niesamowitą moc.

    Ta... aż 350 W...
    Moc ma w tym przypadku najmniejsze znacznie.
  • #15
    bimberboy32
    Level 18  
    Witam
    Głośnik midbasowy B&C 12PLB76 ma dużą efektywność (to jest bardziej istotne niż moc) i dużą sprawność przez co wystarczy niewielka moc dostarczona do głośnika, a odbiór muzyczny w pokoju na takie warunki będzie wystarczający.
    Ale rączki to bym zainstalował choćby do wygodniejszego przenoszenia (wiem że to będzie stało tylko w pokoju) np. podczas sprzątania, wyprowadzki jak zagalopujesz się z odkręceniem gałki i zdenerwujesz sąsiadów :p czy ew. przemeblowania.
    Pozdrawiam.
  • #16
    _eddie_
    Level 33  
    Witam. Widzę, że są wielbiciele twardego brzmienia audio w domu ale zastanawia mnie jedno - czy D1000ti nie jest za ostry w takim zestawieniu? Ja sam lubię te głośniki i z powodzeniem zastępuje nimi spalone super tweetery czy driwerki w kolumnach PA bo są pancerne i bardzo uniwersalne (proste przeróbki zwrotnicy) ale w domu i w tej tubce nie wyciągają one wszystkich szumów - jak i z materiału dźwiękowego tak i z samego sprzętu?
  • #17
    marcin55246
    Level 25  
    _eddie_ wrote:
    nie wyciągają one wszystkich szumów - jak i z materiału dźwiękowego tak i z samego sprzętu?

    Nie, aż tak źle to nie jest, tyle że ja przyciszałem mojego o 10dB, więc nie kłuje po uszach i nie ściąga szumów, przynajmniej u mnie, ja zasilam moje nadstawki Fidekiem FPA-G12 i nic nie słyszę, chociaż jakiś szum jest, bo to estradowy sprzęt, ale trzeba przystawić ucho, by usłyszeć. Autorowi też polecam go przyciszyć L-padem chociaż o 8dB, od razu będzie lepiej.
  • #18
    Anonymous
    Anonymous  
  • #19
    kiepol
    Level 16  
    Bardzo mi się podoba Twoje podejście do tematu. Też wyznaje filozofię, że "im mniej tym więcej" i absolutnie nic bym już nie ruszał w "zwrotnicy". Dla kolegów, którzy twierdzą, że paczki bez zwrotnicy od Granata grają źle (mimo, że "słyszeli" je tylko na obrazkach) mam coś ciekawego, a mianowicie firmę ZU Audio, która również wyznaje podobną filozofię. Proszę się zapoznać z produktami tej firmy i recenzjami na ich temat. Pozdrawiam serdecznie i gratuluję niesztampowego podejścia i udanego projektu.
  • #20
    jgrupa
    Level 15  
    Quote:
    Dla kolegów, którzy twierdzą, że paczki bez zwrotnicy od Granata grają źle (mimo, że "słyszeli" je tylko na obrazkach) mam coś ciekawego, a mianowicie firmę ZU Audio, która również wyznaje podobną filozofię.


    Nie chodzi o zwrotnice od Granata... Mogą być od kogoś innego, ważne żeby ktoś zrobił pomiary i zwrotnice pod te pomiary.

    Myślę, że ZU Audio, jak każda firma produkująca kolumny, robi pomiary ;)
  • #21
    kiepol
    Level 16  
    jgrupa wrote:


    Myślę, że ZU Audio, jak każda firma produkująca kolumny, robi pomiary ;)


    ZU Audio na pewno robi pomiary, ale raczej nie chodzi im o modelowanie charakterystyki przy użyciu elementów elektronicznych (zwrotnicy), bo taka istnieje u nich też tylko w postaci kondensatora właśnie, a bardziej w sposób "mechaniczny", czyli pojemność i kształt obudowy, wygłuszenie czy opatentowany przez nich "bass-reflex" - nazwijmy to tak dla uproszczenia...

    jgrupa wrote:


    Nie chodzi o zwrotnice od Granata... Mogą być od kogoś innego, ważne żeby ktoś zrobił pomiary i zwrotnice pod te pomiary.


    Tylko po co ? Jeżeli autor projektu jest zadowolony z brzmienia w tej chwili, to modelując charakterystykę zwrotnicą może tylko popsuć...

    Sam mam w domu dwie konstrukcje z dwóch różnych światów... Pierwsza to Akustyk RD1, a druga moja na Sabach Greencone. Saby są odfiltrowane od siebie tylko pojedynczym kondensatora i grają BEZ obudów (nie open-baffle tylko free-air !), natomiast Akustyki mają pełny zestaw, tj. obudowy + zwrotnice... Chyba się już domyślasz, czego słucham chętniej ? Naturalnie saby mają braki w basie, dlatego wspomagam je Eminence Alpha 15a, który nomen-omen, też gra free-air ;) Pozdrawiam serdecznie.
  • #22
    marcin55246
    Level 25  
    dominator8 wrote:
    Mimo, że te paczki nie mają "klasycznej" zwrotnicy nie stwierdziłem kompletnie żadnych podbarwień dźwięku.

    A nie stwierdziłeś może, że te paczki grają dziwnie? W sensie braku środka, albo jego nadmiar? Moim zdaniem musi być to bardzo krzykliwa paczka, szczególnie na górze.
  • #23
    Anonymous
    Anonymous  
  • #25
    kiepol
    Level 16  
    marian133 wrote:
    Nie da się tego czytać...
    Do takich wniosków może dojść tylko niedoświadczony konstruktor.


    Marian, z całym szacunkiem, jakie Ty masz doświadczenie w konstrukcjach "bezzwrotnicowych" ? Jakie (twoim zdaniem) korzyści płyną z używania zwrotnic, a jakie są tego negatywne aspekty ? I w końcu po co jest Ci potrzebna charakterystyka równa jak stół mierzona z odległości metra od kolumny (najlepiej jeszcze w komorze bezechowej) ? Pytam Cię, doświadczonego konstruktora, bo chętnie dowiem się jakie korzyści płyną z używania zwrotnic, bo moje doświadczenie (o przepraszam, raczej jego brak) sugeruje, że najlepsza zwrotnica to taka, której nie ma... Pozdrawiam
  • #26
    marian133
    Level 38  
    Nie da się połączyć dwóch głośników bez zwrotnicy tak, aby grały poprawnie (płaska charakterystyka).
    Jakie mam doświadczenie z kolumnami głośnikowymi bez zwrotnicy?
    Żadne.
    A dlaczego?
    Przeczytaj pierwsze zdanie.

    Po co płaska charakterystyka?
    A w studiu nagraniowym jakich kolumn się używa?

    Co chcemy uzyskać projektując dobre kolumny głosnikow?
    To aby jak najbardziej odzwierciedliły to co jest nagrane na płycie... nie da się tego zrobić mając górki i dołki.


    To że komuś podoba się jak grają kolumny z dołkami i górkami, świadczy tylko o tym że ma wypaczony słuch, odwrotnie proporcjonalnie do dołków i górek na charakterystyce kolumn.
    Czy to tak trudno pojąć?

    kiepol wrote:
    Pytam Cię, doświadczonego konstruktora, bo chętnie dowiem się jakie korzyści płyną z używania zwrotnic, bo moje doświadczenie (o przepraszam, raczej jego brak) sugeruje, że najlepsza zwrotnica to taka, której nie ma...


    Przy głośnikach szerokopasmowych owszem, ale nie gdy mamy więcej niż jeden głosnik, czyli 2way, 2,5way, 3way, 3,5way, 4way itd.

    A jeśli Ty masz jakieś doświadczenie z kolumnami wielodrożnymi bez zwrotnic, pochwal się, my niedoświadczeni konstruktorzy z chęcią czegoś nowego się dowiemy.
  • #27
    kiepol
    Level 16  
    marian133 wrote:
    Nie da się połączyć dwóch głośników bez zwrotnicy tak, aby grały poprawnie (płaska charakterystyka).

    Dwóch głośników o różnym paśmie przenoszenia (np. wysokotonowy i średniotonowy), rzeczywiście nie da się połączyć ze sobą bez zwrotnicy (przynajmniej ja nie znam takiego przypadku) i to jest słuszna uwaga, ale to nie oznacza jednocześnie, że takie połączenie wiąże się z płaską charakterystyką, bo tak nie jest i na pewno o tym wiesz. Potrzeba troszeczkę zabiegów upiększających, aby ta charakterystyka była możliwie jak najbardziej płaska (idealnie płaska nie będzie nigdy, ale to tez przecież wiesz).

    marian133 wrote:

    Jakie mam doświadczenie z kolumnami głośnikowymi bez zwrotnicy?
    Żadne.
    A dlaczego?
    Przeczytaj pierwsze zdanie.

    Jak mam to rozumieć, bo czytam pierwsze zdanie i zastanawiam się jak taki PRO jak Ty, mógł nie wpaść na to jak to zrobić, żeby słuchać muzyki bez użycia zwrotnicy ? (Podpowiem Ci troszeczkę: Wywal jeden z dwóch głośników i tadam... słuchamy muzyki bez zwrotnicy :P)

    marian133 wrote:

    Po co płaska charakterystyka?
    A w studiu nagraniowym jakich kolumn się używa?

    O kolego teraz to pojechałeś. Myślę, że zanim ja cokolwiek napisze w tym temacie, to powinieneś najpierw sam spróbować sobie odpowiedzieć na to pytanie.

    marian133 wrote:

    Co chcemy uzyskać projektując dobre kolumny głosnikow?
    To aby jak najbardziej odzwierciedliły to co jest nagrane na płycie... nie da się tego zrobić mając górki i dołki.


    Po tym zdaniu uświadomiłeś mnie w przekonaniu, że mało widziałeś i jeszcze mniej słyszałeś. Mam dla Ciebie propozycję... Zapraszam Cie do mnie na kawkę. Posłuchasz sobie Sab Greencone odfiltrowanych tylko jednym kondensatorem, gdzie spl "wysokotonowego" jest (o ile dobrze pamiętam) o ok. 10db większy niż spl średniaka. Poza tym charakterystyka jest pofalowana jak... hmmm... może morze w trakcie sztormu ? Jeżeli będziesz potrafił mi wskazać jakąś górkę lub jakiś dołek (na słuch) w charakterystyce lub stwierdzisz, że instrumenty lub wokale odwzorowane są niezgodnie z rzeczywistością albo jeszcze lepiej wskażesz (mniej więcej) częstotliwość podziału (w końcu to 10db różnicy, toż to musi być słychać) to odszczekam wszystko i bezwzględnie przyznam Ci rację.

    marian133 wrote:

    To że komuś podoba się jak grają kolumny z dołkami i górkami, świadczy tylko o tym że ma wypaczony słuch, odwrotnie proporcjonalnie do dołków i górek na charakterystyce kolumn.
    Czy to tak trudno pojąć?

    W takim razie oprócz mnie, do tych osób z "wypaczonym słuchem" zaliczasz się również Ty, ponieważ charakterystyka nigdy nie jest równa jak stół i zawsze słuchamy mniejszych lub większych górek i dołków...

    Zastanowiłeś się kiedyś ile tracisz na przekazie modelując charakterystykę kolumny ? Kręcisz fazami w te i z powrotem, zabijasz naturalny charakter przetwornika tylko po to, żeby uzyskać możliwie najbardziej płaską charakterystykę. To tak jakby kupić malucha i tak długo klepać, aż wyjdzie z tego mercedes. Dobre przetworniki bronią się same bez konieczności wygładzania charakterystyk..., a te gówniane jak byś długo nie "klepał", to i tak mercedesa nie wyklepiesz.

    kiepol wrote:
    Pytam Cię, doświadczonego konstruktora, bo chętnie dowiem się jakie korzyści płyną z używania zwrotnic, bo moje doświadczenie (o przepraszam, raczej jego brak) sugeruje, że najlepsza zwrotnica to taka, której nie ma...


    marian133 wrote:

    Przy głośnikach szerokopasmowych owszem, ale nie gdy mamy więcej niż jeden głosnik, czyli 2way, 2,5way, 3way, 3,5way, 4way itd.

    Szerokopasmowe też da się wyposażyć w zwrotnice (to też pewnie wiedziałeś), ale wielu tego nie robi i nie lubi, dlaczego ? (odpowiesz ?). Idąc dalej tym tropem takie, jak Ty to nazwałeś "2way" też da się wyposażyć w pełny zestaw elementów RLC, ale są tacy, co tego nie lubią i nie robią i zostawiają tylko C. W moim przypadku jest "3way" i dwa elementy na kolumnę LC ;]

    marian133 wrote:

    A jeśli Ty masz jakieś doświadczenie z kolumnami wielodrożnymi bez zwrotnic, pochwal się, my niedoświadczeni konstruktorzy z chęcią czegoś nowego się dowiemy.


    Szczerze Ci powiem, że się mocno rozczarowałem, bo sprowokowałem Cię dosyć mocno do solidnego wywodu na temat zwrotnic głośnikowych, a dostałem tylko "Bo tak ma być i już, a Ty jesteś idiotą..."
  • #28
    jgrupa
    Level 15  
    Aż mi się nie chce wierzyć w to, co czytam. Zawsze miałem wrażenie, że elektroda to forum na wysokim poziomie i że nie trzeba tłumaczyć czemu głośnik z płaską charakterystyką gra lepiej niż z pofalowaną. Jednak byłem w błędzie i teraz tylko czekać aż będą mnie namawiać do wyjęcia jednego z głośników z kolumn, żeby było bez zwrotnicy (wg niektórych lepiej!).
    Niestety, ja zdania nie zmienię i uważam, że kolumna, aby odzwierciedlała to co muzycy chcieli nagrać, musi mieć płaską charakterystykę.
  • #29
    marian133
    Level 38  
    Nie chce mi się cytować tych wszystkich bredni, więc zacytuję ostatni post:

    kiepol wrote:
    Szczerze Ci powiem, że się mocno rozczarowałem, bo sprowokowałem Cię dosyć mocno do solidnego wywodu na temat zwrotnic głośnikowych, a dostałem tylko "Bo tak ma być i już, a Ty jesteś idiotą..."


    Solidny dowód to ja mogę pokazać na pomiarach, ale po co to robić skoro druga osoba tych pomiarów nie uznaje, tak jak stosowania zwrotnic.
    Komentarz jest zbędny.
    Gratuluję podejścia do tematu (bez wiedzy) jak i słuchu.
  • #30
    kiepol
    Level 16  
    jgrupa wrote:
    Aż mi się nie chce wierzyć w to, co czytam. Zawsze miałem wrażenie, że elektroda to forum na wysokim poziomie i że nie trzeba tłumaczyć czemu głośnik z płaską charakterystyką gra lepiej niż z pofalowaną. Jednak byłem w błędzie i teraz tylko czekać aż będą mnie namawiać do wyjęcia jednego z głośników z kolumn, żeby było bez zwrotnicy (wg niektórych lepiej!).
    Niestety, ja zdania nie zmienię i uważam, że kolumna, aby odzwierciedlała to co muzycy chcieli nagrać, musi mieć płaską charakterystykę.


    Nikogo nie będę namawiał do wyciągania czegokolwiek :P, ale owszem bez zwrotnicy (jezeli istnieje tylko taka możliwość) jest lepiej.
    "...głośnik z płaską charakterystyką gra lepiej niż z pofalowaną." - lepiej czy gorzej to jest zawsze sprawa subiektywna i nie wyczytasz tego z charakterystyki przetwornika. Nawet jeżeli charakterystyka będzie superpłaska, ale przetwornik gówniany, to i tak będziesz niezadowolony z jakości, jaką oferuje, bo na przykład będzie "wycinał" szczegóły, czy siał sybilantami...
    "Niestety, ja zdania nie zmienię i uważam, że kolumna, aby odzwierciedlała to co muzycy chcieli nagrać, musi mieć płaską charakterystykę." - mam dla Ciebie propozycję, bardzo łatwego projektu, a mianowicie:
    http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct269.htm
    http://www.dosisnet.de/SP_205_8.pdf
    Zrób, wygrzej, posłuchaj i wrócimy do tego tematu jeszcze. Pozdrawiam


    marian133 wrote:
    Solidny dowód to ja mogę pokazać na pomiarach, ale po co to robić skoro druga osoba tych pomiarów nie uznaje, tak jak stosowania zwrotnic.
    Komentarz jest zbędny.
    Gratuluję podejścia do tematu (bez wiedzy) jak i słuchu.


    Marian, błagam, od kilku wpisów już staram się z Ciebie wyciągnąć jakąś wiedzę techniczną w temacie zwrotnic głośnikowych. Nie napisałeś NIC, co by miało ręce i nogi, a teraz chcesz mi pokazywać pomiary ? Pokaż ! Opisz też przy okazji w jakich warunkach było mierzone. Robię tutaj niesamowity off-topic (za co przepraszam autora), próbując wyciągnąć z Ciebie jakieś konkretne argumenty mówiące o tym, dlaczego to Ty masz rację, a nie ja ? Twoja wiedza techniczna kończy się na tym, co już wcześniej napisałem "Bo tak i już, a Ty jesteś idiotą..."