Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nadstawki na głośnikach B&C 12PLB76 oraz STX D1000-TI

dominator8 26 Wrz 2016 18:02 15735 65
  • Nadstawki na głośnikach B&C 12PLB76 oraz STX D1000-TI

    Witam. Chciałbym zaprezentować swoją nową konstrukcję, zbudowaną z tą myślą by uzyskać wysoce efektywne, zbliżone do estradowego brzmienie. Powyższą decyzję motywuję tym, że rolę sekcji niskotonowej pełni opisywany przeze mnie kiedyś subwoofer "Fane Scoop". Subwoofer ten nie pasował mi dźwiękowo do zbudowanych przeze mnie kolumn pracujących w konfiguracji OB (open baffle) - połączenie było dość absurdalne nie tylko ze względu na charakter brzmienia jak i efektywność obu podsystemów.

    1. Opis konstrukcji

    Wykonane przeze mnie obudowy to 42 litrowe BR zestrojone na 60Hz. Jeśli chodzi o głośniki to zdecydowałem się na 12PLB76 firmy B&C oraz STX D1000-TI (które posiadałem). 12PLB76 w odróżnieniu od innych głośników tego producenta świetnie (moim zdaniem) nadaje się na budowę nadstawek chociażby ze względu na gładką charakterystykę częstotliwościową oraz małą masę układu drgającego.

    2. Etap budowy

    Jeśli chodzi o projekt obudów - jest to projekt ze strony B&C dedykowany pod wybrany przeze mnie głośnik 12PLB76 - obudowa 42 l, strojona na 60Hz. Obudowy wykonałem z MDF gdyż z założenia paczki grają i będą grały u mnie w domu. MDF jest korzystny akustycznie. Kwestia ciężaru zestawu jest dla mnie zupełnie nie istotna (ok. 27kg jedna kolumna). Ponadto MDF jest mi bardzo dobrze znany i umiem na nim pracować. Obudowy zostały przeze mnie skręcone oraz sklejone przy pomocy kleju "Pattex". Otwory po wkrętach zostały przeze mnie zakołkowane - kołkowanie polega na wbiciu w miejsca otworów po wkrętach kołków na klej, następnie ścięcia ich na równo z płytą i na koniec szlifowanie papierem ściernym. Powiem krótko - końcowy efekt jest perfekcyjny a nakład pracy znikomy.

    Nadstawki na głośnikach B&C 12PLB76 oraz STX D1000-TI Nadstawki na głośnikach B&C 12PLB76 oraz STX D1000-TI Nadstawki na głośnikach B&C 12PLB76 oraz STX D1000-TI





    Wszystkie łączenia płyt zostały przeze mnie wygładzone (papier ścierny gradacji 200). Obudowy zostały przeze mnie pomalowane przy pomocy farby akrylowej do drewna. (Jedna warstwa podkładu + papier gradacji 1000 do gładzi oraz 3 warstwy farby + papier gradacji 600). Chcę podkreślić, że prace wykończeniowe były typową wielogodzinną ślusarką wykonaną przy użyciu narzędzi prostych. Efekt wizualny mnie i żonę zadowala.

    Nadstawki na głośnikach B&C 12PLB76 oraz STX D1000-TI Nadstawki na głośnikach B&C 12PLB76 oraz STX D1000-TI

    3. Wrażenia odsłuchowe, "zwrotnica"

    Zwrotnicy jako takiej brak - nie wykonałem jej nie względu na brak wiedzy, brak aparatury pomiarowej czy chęci (w mniejszym/większym stopniu wszystko posiadam). Zwrotnica jest w formie kondensatora 2uF włączonego szeregowo z driverem - niskotonowy gra pełnym pasmem (strojone oczywiście na słuch wedle moich preferencji). Wykonałem w swoim życiu naprawdę wiele paczek i w moim odczuciu najlepiej grające kolumny to te najbardziej minimalistyczne. Sam odsłuch wypada moim zdaniem korzystnie (po około 2 tyg. słuchania dzień w dzień niskotonowe dotarły się i znikły wyostrzenia w obrębie tonów średnich oraz pojawił się bas). Kolumny grają dość ostro a w połączeniu z w.w subwooferem tworzą miażdżące połączenie.

    Odsłuch. CD.

    Koncerty, płyty live wypadają moim zdaniem kapitalnie - nie słyszałem audiofilskiego koncertu... Muzyka dyskotekowa brzmi tak jak powinna - szybko i do tańca :)

    4. Podsumowanie

    Kosztorys:
    12PLB76 szt. 2 - 1200zł
    obudowy - 200zł (MDF, podkład, farba, papier ścierny)
    D1000-Ti szt. 2 + Horny (o ile pamiętam, a było to kilka lat temu około 300zł)
    zaciski głośnikowe - wykonałem sam z mosiądzu w formie śrub m10 z dużymi mosiężnymi nakrętkami.

    Słucham wyłącznie muzyki live, koncerty, jazz i z takim założeniem wykonałem w.w kolumny. Nie lubię audiofilskiego bełkotu oraz podejścia do muzyki, które moim zdaniem jest karykaturalne - sztuka dla sztuki. Zależało mi by dźwięk był dosadny i ekspresyjny ale nie wulgarny.

    Nadstawki na głośnikach B&C 12PLB76 oraz STX D1000-TI Nadstawki na głośnikach B&C 12PLB76 oraz STX D1000-TI

    W załączniku dorzucam projekt w ACAD oraz symulację obudów w Bass Box Pro.
    Życzę miłej lektury :)


    Fajne!
  • Megger
  • #2 26 Wrz 2016 20:29
    szymon122
    Poziom 36  

    Jaką całość ma wymiary? Czym to napędzasz?

  • #3 26 Wrz 2016 20:46
    marian133
    Poziom 37  

    Kolumny wyszły spoko, ale oddaj je do Granata niech wykona pomiary i zaprojektuje zwrotnicę, ponieważ w tej chwili nie ma prawa dobrze zagrać, a to że teraz Tobie się to podoba to tylko z racji braku osłuchania i wiedzy.

    Szkoda aby takie kolumny się marnowały.

  • #4 27 Wrz 2016 09:40
    sebek.p.m
    Poziom 6  

    Bardzo fajna konstrukcja:) Myślę nad czymś podobnym jako odsłuchy na imprezy. Jest miejsce na flanszę? Ile mocy ma jedna sztuka? Jaki opór? Widzę że pomysł z kołkowaniem otworów się przyjął:P Ja ostatnio zauważyłem że lepiej jest kupować kołki na metry bo nie mają fazy, która dla mnie bardzo przeszkadzała bo musiałem zrobić dosyć płytkie otwory pod wkręty przez wzgląd na sklejkę 12mm i kolki potrafiły wypadać... Do tego dobrym patentem jest robienie otworów o co najmniej 0.5mm mniejszych niż średnica kołka, nabijam je mocno młotkiem i nie ma bata że tak wbity kołek na klej wypadnie bądź będzie się odznaczał po wykończeniu. Pzdr

  • Megger
  • #5 27 Wrz 2016 10:10
    dominator8
    Poziom 20  

    szymon122 napisał:
    Jaką całość ma wymiary? Czym to napędzasz?
    Dokładne wymiary obudów zawarte są w załączniku o nazwie "12plb76.pdf". Jeśli chodzi o napęd to jest to t-amp, który sam zbudowałem na kości "Tripath TA3020" (300W na kanał przy 4ohm).
    marian133 napisał:
    oddaj je do Granata niech wykona pomiary i zaprojektuje zwrotnicę
    Powiem w ten sposób.. Kolega Granat ma niewątpliwie ogromne doświadczenie praktycznie i wiedzę jeśli chodzi o nagłośnienie PA ale ja mimo wszystko zostanę przy swoim - tak jak pisałem wcześniej mnie taki dźwięk odpowiada.
    sebek.p.m napisał:
    Ile mocy ma jedna sztuka? Jaki opór?
    Na pierwsze pytanie jest mi ciężko odpowiedzieć. Głośnik niskotonowy ma programowo 700W ale zdaję sobie sprawę, że wąskim gardłem zestawu jest driver + kondensator. Z racji, że jest to filtr I rzędu obniżą się znacznie obciążalność mocowa (ja te paczki użytkuję w domu i tak na prawdę muskam je mocą). Jakbym te paczki z założenia zrobił na imprezy to bym pokusił się o wykonanie kompletnej zwrotnicy zgodnie z założeniami PA oraz oczywiście z zabezpieczeniem termicznym drivera. Jeśli chodzi o impedancję to są to kolumny 8 ohm (driver oraz woofer mają po 8 ohm).
    sebek.p.m napisał:
    Widzę że pomysł z kołkowaniem otworów się przyjął
    Pomysł właśnie podłapałem od Ciebie - genialne, proste i skuteczne. Całe życie szpachlowałem.. Masa przy tym roboty, a tak na prawdę nigdy nie byłem zadowolony z efektu końcowego
    sebek.p.m napisał:
    Do tego dobrym patentem jest robienie otworów o co najmniej 0.5mm mniejszych niż średnica kołka, nabijam je mocno młotkiem i nie ma bata że tak wbity kołek na klej wypadnie bądź będzie się odznaczał po wykończeniu
    Dokładnie tak. I co w tym, moim zdaniem, najważniejsze... Kołek to drzewo i ma podobne właściwości chłonące co np MDF przez co końcowy efekt malowania jest praktycznie doskonały.

  • #6 27 Wrz 2016 11:16
    marcin55246
    Poziom 23  

    dominator8 napisał:
    (po około 2 tyg. słuchania dzień w dzień niskotonowe dotarły się i znikły wyostrzenia w obrębie tonów średnich oraz pojawił się bas.

    Przyzwyczaiłeś się, po prostu słuch się "przestawił"


    dominator8 napisał:
    . Zwrotnica jest w formie kondensatora 2uF włączonego szeregowo z driverem - niskotonowy gra pełnym pasmem (strojone oczywiście na słuch wedle moich preferencji).

    Mogłeś dać jeszcze cewkę chociaż, lepiej by to zagrało. Ja mam cięte na około 3kHz i dając 600W z końca mocy nic się nie pali, maja zwrotnica jest tylko częściowo z kalkulatora. Ahh... muszę to w końcu do Granata podesłać.

    dominator8 napisał:
    Obudowy zostały przeze mnie pomalowane przy pomocy farby akrylowej do drewna.

    Mogę wiedzieć jaką? Jak się sprawdza? Odporna na obicia?

  • #7 27 Wrz 2016 12:30
    dominator8
    Poziom 20  

    marcin55246 napisał:
    Przyzwyczaiłeś się, po prostu słuch się "przestawił"
    Napisałem tak bo zmierzyłem sobie charakterystykę przenoszenia tych kolumn zaraz po ich złożeniu jak i dwa tygodnie później. Pomiaru dokonałem przy pomocy programu HolmImpulse oraz wkładki WM-61A (po kalibracji). Faktycznie przed wygrzaniem był bardzo wyraźny pik przy około 4700Hz co w odsłuchu sprawiało wrażenie krzykliwego dźwięku. Po tych dwóch tygodniach pik się znacznie wygładził, a w zakresie basu pojawiło się około 2dB więcej. Nadmienię, że pomiaru dokonywałem w miejscu odsłuchu, na kanapie na wysokości głowy - to jest dla mnie najbardziej miarodajne acz wiem, że nieprofesjonalne.
    marcin55246 napisał:
    Mogę wiedzieć jaką? Jak się sprawdza? Odporna na obicia?
    Jest to najprostsza farba akrylowa typu "czarny mat" zakupiona w Merkurym. Co do odporności to przyznam, że jest kiepsko.. Farba niestety nie jest odporna na obicia ale super kryje.

  • #8 27 Wrz 2016 12:49
    marcin55246
    Poziom 23  

    dominator8 napisał:
    Pomiaru dokonałem przy pomocy programu HolmImpulse oraz wkładki WM-61A (po kalibracji)

    No można było na tej odstawie do tego zrobić zwrotnię. Chyba można to przenieść do boxsima, czy jakoś tak.

    dominator8 napisał:
    Jest to najprostsza farba akrylowa typu "czarny mat" zakupiona w Merkurym. Co do odporności to przyznam, że jest kiepsko.. Farba niestety nie jest odporna na obicia ale super kryje.

    Myślę, że lepsza byłaby farba epoksydowa do podłóg, kolor czarny RAL 9005.

  • #9 27 Wrz 2016 13:20
    marian133
    Poziom 37  

    marcin55246 napisał:
    No można było na tej odstawie do tego zrobić zwrotnię.


    Nie można.
    Sam pomiar powinien być robiony poprawnie, czyli z około metra w przygotowanym do tego pomieszczeniu (brak odbić), a nie tak jak w tym przypadku:

    dominator8 napisał:
    pomiaru dokonywałem w miejscu odsłuchu, na kanapie na wysokości głowy


    Tak nie wykona się poprawnej zwrotnicy ponieważ nie będziemy widzieć rzeczywistej charakterystyki kolumn.

  • #10 29 Wrz 2016 13:05
    jgrupa
    Poziom 15  

    Wpakowałeś dużo pracy i pieniędzy w te kolumny, a żal Ci 150zł na zwrotnice u Granata.
    Jeżeli chodzi o kolumny, wizualnie ok, choć według mnie, lepiej by wyglądały w trapezie (boczne ścianki pod kątem). Co do tego jak grają, nie słyszałem, ale nie chce mi się wierzyć, że grają dobrze.
    Pozdrawiam

  • #11 29 Wrz 2016 15:08
    marcin55246
    Poziom 23  

    jgrupa napisał:
    a żal Ci 150zł na zwrotnice u Granata.

    70zł pomiar, do 150 zwrotnica i jeszcze koszt wysyłki takiego kloca. Ale i tak sądzę, że warto. Ja swoje wyślę, jak nazbieram funduszy.

  • #12 01 Paź 2016 20:30
    dominator8
    Poziom 20  

    marcin55246 napisał:
    Myślę, że lepsza byłaby farba epoksydowa do podłóg, kolor czarny RAL 9005
    Powiem szczerze, że doświadczenie jeśli chodzi o malowanie drewna mam niestety niewielkie. Wybrałem tamtą farbę ze względu na cenę i dostępność.
    marian133 napisał:
    Tak nie wykona się poprawnej zwrotnicy ponieważ nie będziemy widzieć rzeczywistej charakterystyki kolumn.
    Wiem o tym. Tylko ja trochę z innego założenia wyszedłem. Chciałem by w miejscu odsłuchu, którym jest kanapa było liniowo. Przyznaj, że idealnie liniowe kolumny, grające w warunkach pokoju, w typowym miejscu odsłuchu jak: fotel, kanapa, bliskie sąsiedztwo ścian itp są wybitnie nieliniowe. Ma na to wpływ wiele czynników takich jak: geometria pokoju, wyposażenie itp.
    jgrupa napisał:
    Wpakowałeś dużo pracy i pieniędzy w te kolumny, a żal Ci 150zł na zwrotnice u Granata
    Tak pisałem wcześniej - efekt dźwiękowy, który uzyskałem mnie w pełni zadowala. Dodatkowo chcę mieć wewnętrzną satysfakcję, że to co stoi przede mną jest wyłącznie wynikiem mojej pracy
    jgrupa napisał:
    Jeżeli chodzi o kolumny, wizualnie ok, choć według mnie, lepiej by wyglądały w trapezie (boczne ścianki pod kątem)
    Myślałem nad tym. Zdecydowałem się na prostopadłościan z prostego powodu. Kształt trapezoidalny podstawy wymusił by większe płaszczyzny ścian bocznych/frontu - takie wielkie obudowy nie podobałby mi się w pokoju.
    jgrupa napisał:
    Co do tego jak grają, nie słyszałem, ale nie chce mi się wierzyć, że grają dobrze
    Dla mnie grają. Potwierdzeniem tego jest "dość" gładka charakterystyka przenoszenia (w miejscu odsłuchu).

  • #13 11 Paź 2016 15:41
    Krzychuuu77
    Poziom 1  

    Ale taki głośnik musi mieć niesamowitą moc. To jest petarda :o :) :)

  • Megger
  • #14 11 Paź 2016 15:59
    marcin55246
    Poziom 23  

    Krzychuuu77 napisał:
    Ale taki głośnik musi mieć niesamowitą moc.

    Ta... aż 350 W...
    Moc ma w tym przypadku najmniejsze znacznie.

  • #15 12 Paź 2016 21:12
    bimberboy32
    Poziom 17  

    Witam
    Głośnik midbasowy B&C 12PLB76 ma dużą efektywność (to jest bardziej istotne niż moc) i dużą sprawność przez co wystarczy niewielka moc dostarczona do głośnika, a odbiór muzyczny w pokoju na takie warunki będzie wystarczający.
    Ale rączki to bym zainstalował choćby do wygodniejszego przenoszenia (wiem że to będzie stało tylko w pokoju) np. podczas sprzątania, wyprowadzki jak zagalopujesz się z odkręceniem gałki i zdenerwujesz sąsiadów :p czy ew. przemeblowania.
    Pozdrawiam.

  • #16 15 Lis 2016 07:53
    _eddie_
    Poziom 32  

    Witam. Widzę, że są wielbiciele twardego brzmienia audio w domu ale zastanawia mnie jedno - czy D1000ti nie jest za ostry w takim zestawieniu? Ja sam lubię te głośniki i z powodzeniem zastępuje nimi spalone super tweetery czy driwerki w kolumnach PA bo są pancerne i bardzo uniwersalne (proste przeróbki zwrotnicy) ale w domu i w tej tubce nie wyciągają one wszystkich szumów - jak i z materiału dźwiękowego tak i z samego sprzętu?

  • #17 15 Lis 2016 19:32
    marcin55246
    Poziom 23  

    _eddie_ napisał:
    nie wyciągają one wszystkich szumów - jak i z materiału dźwiękowego tak i z samego sprzętu?

    Nie, aż tak źle to nie jest, tyle że ja przyciszałem mojego o 10dB, więc nie kłuje po uszach i nie ściąga szumów, przynajmniej u mnie, ja zasilam moje nadstawki Fidekiem FPA-G12 i nic nie słyszę, chociaż jakiś szum jest, bo to estradowy sprzęt, ale trzeba przystawić ucho, by usłyszeć. Autorowi też polecam go przyciszyć L-padem chociaż o 8dB, od razu będzie lepiej.

  • #18 16 Lis 2016 18:59
    dominator8
    Poziom 20  

    Witam.

    _eddie_ napisał:
    Widzę, że są wielbiciele twardego brzmienia audio w domu ale zastanawia mnie jedno - czy D1000ti nie jest za ostry w takim zestawieniu?
    Powiem w ten sposób. Brzmienie tych paczek w połączeniu z Tripathem 3020 oraz DAC-em lampowym na kości TDA1541A + stopień lampowy na 6n2p daje bardzo dobre połączenie. Dźwięk jest niezwykle rozdzielczy oraz ostry jak żyleta. Mimo, że te paczki nie mają "klasycznej" zwrotnicy nie stwierdziłem kompletnie żadnych podbarwień dźwięku. Moje wrażenia odnoszę do słuchawek STAX Lambda Pro, które posiadam i są dla mnie dobrym punktem odniesienia.
    _eddie_ napisał:
    w domu i w tej tubce nie wyciągają one wszystkich szumów - jak i z materiału dźwiękowego tak i z samego sprzętu?
    Tutaj przyznaję, że szum takowy słyszę ale jest on na granicy słyszalności więc mi to nie przeszkadza.

  • #19 20 Lis 2016 23:07
    kiepol
    Poziom 16  

    Bardzo mi się podoba Twoje podejście do tematu. Też wyznaje filozofię, że "im mniej tym więcej" i absolutnie nic bym już nie ruszał w "zwrotnicy". Dla kolegów, którzy twierdzą, że paczki bez zwrotnicy od Granata grają źle (mimo, że "słyszeli" je tylko na obrazkach) mam coś ciekawego, a mianowicie firmę ZU Audio, która również wyznaje podobną filozofię. Proszę się zapoznać z produktami tej firmy i recenzjami na ich temat. Pozdrawiam serdecznie i gratuluję niesztampowego podejścia i udanego projektu.

  • #20 21 Lis 2016 10:48
    jgrupa
    Poziom 15  

    Cytat:
    Dla kolegów, którzy twierdzą, że paczki bez zwrotnicy od Granata grają źle (mimo, że "słyszeli" je tylko na obrazkach) mam coś ciekawego, a mianowicie firmę ZU Audio, która również wyznaje podobną filozofię.


    Nie chodzi o zwrotnice od Granata... Mogą być od kogoś innego, ważne żeby ktoś zrobił pomiary i zwrotnice pod te pomiary.

    Myślę, że ZU Audio, jak każda firma produkująca kolumny, robi pomiary ;)

  • #21 21 Lis 2016 11:20
    kiepol
    Poziom 16  

    jgrupa napisał:


    Myślę, że ZU Audio, jak każda firma produkująca kolumny, robi pomiary ;)


    ZU Audio na pewno robi pomiary, ale raczej nie chodzi im o modelowanie charakterystyki przy użyciu elementów elektronicznych (zwrotnicy), bo taka istnieje u nich też tylko w postaci kondensatora właśnie, a bardziej w sposób "mechaniczny", czyli pojemność i kształt obudowy, wygłuszenie czy opatentowany przez nich "bass-reflex" - nazwijmy to tak dla uproszczenia...

    jgrupa napisał:


    Nie chodzi o zwrotnice od Granata... Mogą być od kogoś innego, ważne żeby ktoś zrobił pomiary i zwrotnice pod te pomiary.


    Tylko po co ? Jeżeli autor projektu jest zadowolony z brzmienia w tej chwili, to modelując charakterystykę zwrotnicą może tylko popsuć...

    Sam mam w domu dwie konstrukcje z dwóch różnych światów... Pierwsza to Akustyk RD1, a druga moja na Sabach Greencone. Saby są odfiltrowane od siebie tylko pojedynczym kondensatora i grają BEZ obudów (nie open-baffle tylko free-air !), natomiast Akustyki mają pełny zestaw, tj. obudowy + zwrotnice... Chyba się już domyślasz, czego słucham chętniej ? Naturalnie saby mają braki w basie, dlatego wspomagam je Eminence Alpha 15a, który nomen-omen, też gra free-air ;) Pozdrawiam serdecznie.

  • #22 21 Lis 2016 15:10
    marcin55246
    Poziom 23  

    dominator8 napisał:
    Mimo, że te paczki nie mają "klasycznej" zwrotnicy nie stwierdziłem kompletnie żadnych podbarwień dźwięku.

    A nie stwierdziłeś może, że te paczki grają dziwnie? W sensie braku środka, albo jego nadmiar? Moim zdaniem musi być to bardzo krzykliwa paczka, szczególnie na górze.

  • #23 21 Lis 2016 16:36
    dominator8
    Poziom 20  

    kiepol napisał:
    ZU Audio na pewno robi pomiary, ale raczej nie chodzi im o modelowanie charakterystyki przy użyciu elementów elektronicznych (zwrotnicy)
    No pewnie, że nie. Poczytałem sobie trochę o kolumnach tej firmy - Panowie z ZU mają minimalistyczne podejście do kwestii zwrotnic. Wychodzą z założenia, że najsłabszym ogniwem w torze Audio jest źródło dźwięku - ja też dokładnie tak samo uważam. Podobnie jak użytkownik Kiepol sam całe lata słuchałem na odgrodach akustycznych, z subwooferem na bazie 18" włącznie (uważam, że takie paczki oferują niedościgniony realizm dźwięku). Co ciekawe moje próby profilowania charakterystyki przenoszenia przy pomocy zwrotnic zawsze kończyły się jednym wnioskiem - charakterystyki nie grają. Konkludując uważam, że zwrotnice są niezbędne w systemach trójdrożnych itp gdzie zastosowane głośniki pracują poprawnie w pewnym przedziale pasma akustycznego lub gdy istnieją ogromne dysproporcje efektywności między zastosowanymi głośnikami. Wracając do tematu moich paczek, użyty przeze mnie głośnik 12PLB76 ma gładką charakterystykę częstotliwościową do około 5kHz. Tu się pojawiają pytania o sensowność jej stosowania: Żeby poprawić wytrzymałość mocową drivera? Wyrównać równą jak stół charakterystykę przenoszenia? Jeśli ktoś zapoznał się z moim tematem to wie, że kolumny te użytkuję w domu - w ich przypadku operuję maksymalnie kilkudziesięcioma watami (na więcej brakuje mi odwagi). Biorąc pod uwagę powyższe wnioski uznałem więc, że zwrotnica jest w tej sytuacji zbędna.
    marcin55246 napisał:
    A nie stwierdziłeś może, że te paczki grają dziwnie?
    Te paczki moim zdaniem grają znakomicie. Dźwięk jest wyrównany z lekko wyostrzoną górą. Nie ma żadnych sybilantów, pogłosów itp.

  • #25 21 Lis 2016 19:03
    kiepol
    Poziom 16  

    marian133 napisał:
    Nie da się tego czytać...
    Do takich wniosków może dojść tylko niedoświadczony konstruktor.


    Marian, z całym szacunkiem, jakie Ty masz doświadczenie w konstrukcjach "bezzwrotnicowych" ? Jakie (twoim zdaniem) korzyści płyną z używania zwrotnic, a jakie są tego negatywne aspekty ? I w końcu po co jest Ci potrzebna charakterystyka równa jak stół mierzona z odległości metra od kolumny (najlepiej jeszcze w komorze bezechowej) ? Pytam Cię, doświadczonego konstruktora, bo chętnie dowiem się jakie korzyści płyną z używania zwrotnic, bo moje doświadczenie (o przepraszam, raczej jego brak) sugeruje, że najlepsza zwrotnica to taka, której nie ma... Pozdrawiam

  • #26 21 Lis 2016 19:45
    marian133
    Poziom 37  

    Nie da się połączyć dwóch głośników bez zwrotnicy tak, aby grały poprawnie (płaska charakterystyka).
    Jakie mam doświadczenie z kolumnami głośnikowymi bez zwrotnicy?
    Żadne.
    A dlaczego?
    Przeczytaj pierwsze zdanie.

    Po co płaska charakterystyka?
    A w studiu nagraniowym jakich kolumn się używa?

    Co chcemy uzyskać projektując dobre kolumny głosnikow?
    To aby jak najbardziej odzwierciedliły to co jest nagrane na płycie... nie da się tego zrobić mając górki i dołki.


    To że komuś podoba się jak grają kolumny z dołkami i górkami, świadczy tylko o tym że ma wypaczony słuch, odwrotnie proporcjonalnie do dołków i górek na charakterystyce kolumn.
    Czy to tak trudno pojąć?

    kiepol napisał:
    Pytam Cię, doświadczonego konstruktora, bo chętnie dowiem się jakie korzyści płyną z używania zwrotnic, bo moje doświadczenie (o przepraszam, raczej jego brak) sugeruje, że najlepsza zwrotnica to taka, której nie ma...


    Przy głośnikach szerokopasmowych owszem, ale nie gdy mamy więcej niż jeden głosnik, czyli 2way, 2,5way, 3way, 3,5way, 4way itd.

    A jeśli Ty masz jakieś doświadczenie z kolumnami wielodrożnymi bez zwrotnic, pochwal się, my niedoświadczeni konstruktorzy z chęcią czegoś nowego się dowiemy.

  • #27 21 Lis 2016 21:23
    kiepol
    Poziom 16  

    marian133 napisał:
    Nie da się połączyć dwóch głośników bez zwrotnicy tak, aby grały poprawnie (płaska charakterystyka).

    Dwóch głośników o różnym paśmie przenoszenia (np. wysokotonowy i średniotonowy), rzeczywiście nie da się połączyć ze sobą bez zwrotnicy (przynajmniej ja nie znam takiego przypadku) i to jest słuszna uwaga, ale to nie oznacza jednocześnie, że takie połączenie wiąże się z płaską charakterystyką, bo tak nie jest i na pewno o tym wiesz. Potrzeba troszeczkę zabiegów upiększających, aby ta charakterystyka była możliwie jak najbardziej płaska (idealnie płaska nie będzie nigdy, ale to tez przecież wiesz).

    marian133 napisał:

    Jakie mam doświadczenie z kolumnami głośnikowymi bez zwrotnicy?
    Żadne.
    A dlaczego?
    Przeczytaj pierwsze zdanie.

    Jak mam to rozumieć, bo czytam pierwsze zdanie i zastanawiam się jak taki PRO jak Ty, mógł nie wpaść na to jak to zrobić, żeby słuchać muzyki bez użycia zwrotnicy ? (Podpowiem Ci troszeczkę: Wywal jeden z dwóch głośników i tadam... słuchamy muzyki bez zwrotnicy :P)

    marian133 napisał:

    Po co płaska charakterystyka?
    A w studiu nagraniowym jakich kolumn się używa?

    O kolego teraz to pojechałeś. Myślę, że zanim ja cokolwiek napisze w tym temacie, to powinieneś najpierw sam spróbować sobie odpowiedzieć na to pytanie.

    marian133 napisał:

    Co chcemy uzyskać projektując dobre kolumny głosnikow?
    To aby jak najbardziej odzwierciedliły to co jest nagrane na płycie... nie da się tego zrobić mając górki i dołki.


    Po tym zdaniu uświadomiłeś mnie w przekonaniu, że mało widziałeś i jeszcze mniej słyszałeś. Mam dla Ciebie propozycję... Zapraszam Cie do mnie na kawkę. Posłuchasz sobie Sab Greencone odfiltrowanych tylko jednym kondensatorem, gdzie spl "wysokotonowego" jest (o ile dobrze pamiętam) o ok. 10db większy niż spl średniaka. Poza tym charakterystyka jest pofalowana jak... hmmm... może morze w trakcie sztormu ? Jeżeli będziesz potrafił mi wskazać jakąś górkę lub jakiś dołek (na słuch) w charakterystyce lub stwierdzisz, że instrumenty lub wokale odwzorowane są niezgodnie z rzeczywistością albo jeszcze lepiej wskażesz (mniej więcej) częstotliwość podziału (w końcu to 10db różnicy, toż to musi być słychać) to odszczekam wszystko i bezwzględnie przyznam Ci rację.

    marian133 napisał:

    To że komuś podoba się jak grają kolumny z dołkami i górkami, świadczy tylko o tym że ma wypaczony słuch, odwrotnie proporcjonalnie do dołków i górek na charakterystyce kolumn.
    Czy to tak trudno pojąć?

    W takim razie oprócz mnie, do tych osób z "wypaczonym słuchem" zaliczasz się również Ty, ponieważ charakterystyka nigdy nie jest równa jak stół i zawsze słuchamy mniejszych lub większych górek i dołków...

    Zastanowiłeś się kiedyś ile tracisz na przekazie modelując charakterystykę kolumny ? Kręcisz fazami w te i z powrotem, zabijasz naturalny charakter przetwornika tylko po to, żeby uzyskać możliwie najbardziej płaską charakterystykę. To tak jakby kupić malucha i tak długo klepać, aż wyjdzie z tego mercedes. Dobre przetworniki bronią się same bez konieczności wygładzania charakterystyk..., a te gówniane jak byś długo nie "klepał", to i tak mercedesa nie wyklepiesz.

    kiepol napisał:
    Pytam Cię, doświadczonego konstruktora, bo chętnie dowiem się jakie korzyści płyną z używania zwrotnic, bo moje doświadczenie (o przepraszam, raczej jego brak) sugeruje, że najlepsza zwrotnica to taka, której nie ma...


    marian133 napisał:

    Przy głośnikach szerokopasmowych owszem, ale nie gdy mamy więcej niż jeden głosnik, czyli 2way, 2,5way, 3way, 3,5way, 4way itd.

    Szerokopasmowe też da się wyposażyć w zwrotnice (to też pewnie wiedziałeś), ale wielu tego nie robi i nie lubi, dlaczego ? (odpowiesz ?). Idąc dalej tym tropem takie, jak Ty to nazwałeś "2way" też da się wyposażyć w pełny zestaw elementów RLC, ale są tacy, co tego nie lubią i nie robią i zostawiają tylko C. W moim przypadku jest "3way" i dwa elementy na kolumnę LC ;]

    marian133 napisał:

    A jeśli Ty masz jakieś doświadczenie z kolumnami wielodrożnymi bez zwrotnic, pochwal się, my niedoświadczeni konstruktorzy z chęcią czegoś nowego się dowiemy.


    Szczerze Ci powiem, że się mocno rozczarowałem, bo sprowokowałem Cię dosyć mocno do solidnego wywodu na temat zwrotnic głośnikowych, a dostałem tylko "Bo tak ma być i już, a Ty jesteś idiotą..."

  • #28 22 Lis 2016 09:43
    jgrupa
    Poziom 15  

    Aż mi się nie chce wierzyć w to, co czytam. Zawsze miałem wrażenie, że elektroda to forum na wysokim poziomie i że nie trzeba tłumaczyć czemu głośnik z płaską charakterystyką gra lepiej niż z pofalowaną. Jednak byłem w błędzie i teraz tylko czekać aż będą mnie namawiać do wyjęcia jednego z głośników z kolumn, żeby było bez zwrotnicy (wg niektórych lepiej!).
    Niestety, ja zdania nie zmienię i uważam, że kolumna, aby odzwierciedlała to co muzycy chcieli nagrać, musi mieć płaską charakterystykę.

  • #29 22 Lis 2016 10:02
    marian133
    Poziom 37  

    Nie chce mi się cytować tych wszystkich bredni, więc zacytuję ostatni post:

    kiepol napisał:
    Szczerze Ci powiem, że się mocno rozczarowałem, bo sprowokowałem Cię dosyć mocno do solidnego wywodu na temat zwrotnic głośnikowych, a dostałem tylko "Bo tak ma być i już, a Ty jesteś idiotą..."


    Solidny dowód to ja mogę pokazać na pomiarach, ale po co to robić skoro druga osoba tych pomiarów nie uznaje, tak jak stosowania zwrotnic.
    Komentarz jest zbędny.
    Gratuluję podejścia do tematu (bez wiedzy) jak i słuchu.

  • #30 22 Lis 2016 12:53
    kiepol
    Poziom 16  

    jgrupa napisał:
    Aż mi się nie chce wierzyć w to, co czytam. Zawsze miałem wrażenie, że elektroda to forum na wysokim poziomie i że nie trzeba tłumaczyć czemu głośnik z płaską charakterystyką gra lepiej niż z pofalowaną. Jednak byłem w błędzie i teraz tylko czekać aż będą mnie namawiać do wyjęcia jednego z głośników z kolumn, żeby było bez zwrotnicy (wg niektórych lepiej!).
    Niestety, ja zdania nie zmienię i uważam, że kolumna, aby odzwierciedlała to co muzycy chcieli nagrać, musi mieć płaską charakterystykę.


    Nikogo nie będę namawiał do wyciągania czegokolwiek :P, ale owszem bez zwrotnicy (jezeli istnieje tylko taka możliwość) jest lepiej.
    "...głośnik z płaską charakterystyką gra lepiej niż z pofalowaną." - lepiej czy gorzej to jest zawsze sprawa subiektywna i nie wyczytasz tego z charakterystyki przetwornika. Nawet jeżeli charakterystyka będzie superpłaska, ale przetwornik gówniany, to i tak będziesz niezadowolony z jakości, jaką oferuje, bo na przykład będzie "wycinał" szczegóły, czy siał sybilantami...
    "Niestety, ja zdania nie zmienię i uważam, że kolumna, aby odzwierciedlała to co muzycy chcieli nagrać, musi mieć płaską charakterystykę." - mam dla Ciebie propozycję, bardzo łatwego projektu, a mianowicie:
    http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct269.htm
    http://www.dosisnet.de/SP_205_8.pdf
    Zrób, wygrzej, posłuchaj i wrócimy do tego tematu jeszcze. Pozdrawiam


    marian133 napisał:
    Solidny dowód to ja mogę pokazać na pomiarach, ale po co to robić skoro druga osoba tych pomiarów nie uznaje, tak jak stosowania zwrotnic.
    Komentarz jest zbędny.
    Gratuluję podejścia do tematu (bez wiedzy) jak i słuchu.


    Marian, błagam, od kilku wpisów już staram się z Ciebie wyciągnąć jakąś wiedzę techniczną w temacie zwrotnic głośnikowych. Nie napisałeś NIC, co by miało ręce i nogi, a teraz chcesz mi pokazywać pomiary ? Pokaż ! Opisz też przy okazji w jakich warunkach było mierzone. Robię tutaj niesamowity off-topic (za co przepraszam autora), próbując wyciągnąć z Ciebie jakieś konkretne argumenty mówiące o tym, dlaczego to Ty masz rację, a nie ja ? Twoja wiedza techniczna kończy się na tym, co już wcześniej napisałem "Bo tak i już, a Ty jesteś idiotą..."

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME