Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Programowane cyfrowo wzorcowe źródło napięcia stałego 0-10 V

27 Wrz 2016 11:57 636 5
  • Poziom 2  
    Muszę wykonać krótki projekt programowanego cyfrowo źródła napięcia stałego 0-10 V regulowanego przez PWM. Układ ma się opierać na mikrokontrolerze (wybrałem ATMEGA8). Z racji tego, że jestem dość zielony, to czy mógłby mi ktoś wyjaśnić, jak miałoby działać takie urządzenie i ewentualnie podpowiedzieć schemat blokowy?

Z góry dziękuję i pozdrawiam.
  • Poziom 2  
    Czy taki schemat jest blokowy poprawny?

@edit:
    Zrobiłem taki schemat w eaglu. Czy układ jest poprawny? Czy potencjometr R2 jest we właściwym miejscu? Czy wyjście PWM podłączone w taki sposób do filtra RC i wzmacniacza będzie działać?
  • Poziom 43  
    Potencjometr powinien iść do wejścia ADC a nie do AREF.
    AREF powinno być zwarte do VCC albo jeszcze lepiej nigdzie nie podłączone (jedynie odsprzęgnięte kondensatorem 100nF do masy) i wewnętrznie ustawione na AVCC w kodzie programu.
    Na pinie ADC do którego będzie szedł potencjometr też dobrze dać kondensator 100nF do masy.
    Filtr który zrobiłeś w zawadzie by działał, ale ograniczy zakres napięć wyjściowych i będzie słabo filtrował jak na ilość użytych elementów.
    Znacznie lepszy by był zwykły pasywny filtr RC a za nim wtórnik.
  • Poziom 37  
    Szczerze to nie wiem jak dokładnie brzmią założenia do tego projektu, ale podejrzewam, że są bardziej rozbudowane niż to co tutaj pokazano. Przede wszystkim - nie nazwałbym kręcenia gałką potencjometru programowaniem cyfrowym źródła napięcia ;) A odfiltrowanego lekko PWM nie nazwałbym źródłem wzorcowym :]
  • Poziom 43  
    Rozwiązanie z filtracją PWM-a nazywane jest czasami "poor man's DAC", nazwa mówi sama za siebie - kiepska dokładność, marna szybkość i spore tętnienia na wyjściu.