Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

fiat bravo II - Sensor airbag

29 Wrz 2016 22:19 3213 4
  • Poziom 9  
    Witam,
    Od kilku dni jeżdżę z popsutym sensorem airbag. (Auto fiat bravo 2) Może na wstępie opiszę jak powstało uszkodzenie. :P Mianowicie, zjechałem na moment na zatoczkę autobusową. Po zjechaniu nagle auto zaczęło piszczeć, że nie mam zapiętych pasów mimo, że ich nie odpinałem ani żaden pasażer oraz zapaliłą się kontrolka od airbag kierowcy i komunikat "Awaria airbag - zobacz instrukcję". Na początku myślałem, że kostka się poluzowała jakaś i, że jak wróce do domu to wszystko poruszam, powpinam i skasuje błąd multiecuscanem. Niestety MES wyświetlił mi 2 błędy, których za chiny nie mogę usunąć. Mianowicie:
    B1001 - Centralka uszkodzona,
    B1002 - Napięcie akumulatora.

    Centralka o moim numerze jest ciężko dostępna (dla zainteresowanych: 51827585) więc chciałbym sprawdzić swoje siły w jej naprawie. (Nigdy nie miałem do czynienia z centralkami airbag ale wiedzę o elektronice mam. Pracuje jako programista sys wbudowanych a hobbystycznie zajmuje się hardwareme). Jednak sensor airbag jest czymś ważnym i nie chciałbym by w najbardziej oczekiwanym momencie mnie zawiódł! Również nie chciałbym by po mojej ingerencji i odpaleniu auta nagle uruchomiły się wszystkie poduszki.
    Podejrzewam, że błąd znajduje się w jakiejś zewnętrznej pamięci EEPROM. Podejrzewam, że również ta pamięć przechowuje wszelkie dane, które są potrzebne by centralka prawidłowo działała. Czy osoby, które zajmują się tym zawodowo mogą mi podpowiedzieć na co zwracać uwagę podczas kasowania błędów? Po czym poznać, że dany ciąg bajtów określa błąd a nie jakąś ważną zmienną/stałą, która umożliwia prawidłową pracę sensora? Czy jakakolwiek ingerencja może spowodować, że wybuchną mi wszystkie poduszki po podłączeniu "naprawionego" sensora?

    Oczywiście na alle znajdę sterowniki zamienne do mojego modelu jednak chciałbym by sterownik był oryginalny i w razie sprzedaży auta klient mi nie wmawiał, że samochód był bity gdy faktycznie w ogóle nie był...
  • Moderator Samochody
    Wstrzymaj się z wymianą centralki do czasu zdiagnozowania problemu. Być może to tylko przetarta wiązka lub słaby styk na jakiejś kostce. Sprawdź napięcie zasilające centralki. Jeśli jest problem z zasilaniem, pozostałe błędy są niemiarodajne.
  • Poziom 9  
    Niekoniecznie. Po podłączeniu się do centralki airbag widzę, że jak jest na zapłonie to widzę, że jest 11V (choć aku w centrali silnika widzi 12.1) a przy odpaleniu jest (13-14V) Podejrzewam, że centralka airbaga nie zaokrągla wartości napięcia. W każdym razie jest róznica napięcia przy zapłonie a przy odpalonym silniku więc zasilanie jest ok. Patrząc na inne fora to ludzie pisali, że centralka się rozprogramowała. Podejrzewam, że jak się wywali te błędy to centralka ożyje.
  • Moderator Samochody
    Usunięcie błędów niczego nie naprawi. To nie jest Crash Data... sterownik nie przechodzi wewnętrznego testu diagnostycznego (POST) blokuje się i zgłasza błąd. Teoretycznie jest możliwe uszkodzenie zawartości pamięci programu w takim przypadku trzeba ją przeflashować, a nie kasować.

    P.S.
    Ile lat ma to auto? Poduszki i tak mają tylko 10 lat "przydatności do użycia" - patrz wklejka w schowku ;)
  • Poziom 9  
    auto jest z 2008r więc jeszcze jestem bezpieczny. :P Ok to tak logicznie myśląc... Jest sobie program sterownika. Jeżeli odepnę akumulator od klem i podłącze z powrotem to teoretycznie centralka jest czysta i startuje po restarcie. Gdyby nie było tego błędu w eepromie to może by przeszedł test diagnostyczny. Bo gdzieś ten błąd musi się znajdować w pamięci nieulotnej skoro po odłączeniu od klem aku nadal jest. Może jest w programie jakiś warunek gdzie sprawdza czy istnieją w EEPROM konkretne kody błędów? Jeżeli istnieje w eepromie błąd to wyskakuje info, że centrala padła. Gdyby go nie było w eepromie to może by przeszedł pozytywnie test i by zaczęła normalnie działać.
    No to jest jedynie moje mniemanie... Ja jestem zwykłym elektronikiem programistą który nigdy nie bawił się w automotivea zwłaszcza centralkami od airbagu. :P