Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Modularny wzmacniacz do gitary 20-40W

Laurefinwe 01 Oct 2016 20:39 1281 18
  • #1
    Laurefinwe
    Level 9  
    Witam!
    Postanowiłem zbudować prosty wzmacniacz gitarowy na tranzystorach (nie obstawiam twardo przy tej opcji, ale lampy są drogie i trudno dostępne, a scalaki lipne), złożony z 4 modułów (zasilacz, przedwzmacniacz, końcówka mocy, pętla efektów).

    Obudowę wezmę z Peavey Backstage II (mam go razem z elektroniką, ale zupełnie nie odpowiada mi dźwięk), mogę użyć także jego przedniego panelu (3xJACK, switch, 4 potki i otwór na przycisk (spróbowałbym tam wcisnąć mini-JACKa na słuchawki)).
    Z tego piecyka może przydać się też transformator na 32V (mocy nie znam, potem sprawdzę jego dokładne parametry, ale piecyk miał moc 26W), oraz głośnik PS-002B S0932 o którym ciężko mi coś więcej powiedzieć.

    Obudowa ma wymiary: frontpanel (24x14,5x5), wewnętrzne po wyjęciu panelu (25x26x13,5) i w sumie najważniejszym kryterium dla mnie jest to, żeby to się wszystko tam zmieściło.

    Moc powinna być 20-40W, do "garażowego" grania ze znajomymi.

    Preamp powinien posiadać 3 stopniowy equalizer, bez efektu.

    Próbowałem trochę samemu szukać schematów, ale nie mam doświadczenia i ciężko mi powiedzieć, czy dany schemat będzie się do czegoś nadawał. Jeżeli macie jakieś swoje sprawdzone schematy, to prosiłbym o udostępnienie.

    Z góry dzięki!
  • #2
    jaszczur1111
    Level 33  
    Jeśli nie boisz się nawijania małego separującego transformatora pękiem bodajże 8 drutów (cienkich), to w którymś (mogę poszukać) Re jest schemat bardzo wydajnego i prostego w uruchomieniu wzmacniacza 100W. Kiedyś go zbudowałem i dobrze działał. Jego zaletą jest w zasadzie brak strojenia przy uruchomieniu i stosunkowo prosty układ. Wadą konieczność nawijania w/w transformatorka.
  • #3
    Laurefinwe
    Level 9  
    Ja niczego się nie boję ;)
    Jakbyś mógł podesłać link, albo chociaż podać nazwę projektu, to byłbym wdzięczny.
    Jednak po primo musiałbym sklecić samemu obudowę, po secundo - na co mi aż 100W?
    Ale jak coś, to zobaczę. Ze 100W na forum widziałem "Warhammera" Ghosta i "Sernikossa".
  • #4
    jaszczur1111
    Level 33  
    Od przybytku głowa nie boli. Możesz dać słabszy transformator i sprawa załatwiona. Wieczorem postaram się znaleźć ten schemat.
  • #5
    Artur k.
    Admin of Audio group
    Laurefinwe wrote:
    Próbowałem trochę samemu szukać schematów, ale nie mam doświadczenia i ciężko mi powiedzieć, czy dany schemat będzie się do czegoś nadawał. Jeżeli macie jakieś swoje sprawdzone schematy, to prosiłbym o udostępnienie.

    To może pokaż co znalazłeś, ocenimy co się nadaje, a co nie.
  • #6
    Laurefinwe
    Level 9  
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2408381.html#11458054 - to jest całkiem niezłe, ale musiałbym zrezygnować raczej z obudowy, bo głośnik się nie zmieści
    http://www.redcircuits.com/FenderControl.GIF - tu jest całkiem fajny i prosty preamp, ale equalizer wydaje mi się jakoś dziwnie zrobiony, myślałem, że to się na filtrach robi
    http://i2.wp.com/amplifiercircuit.net/wp-content/uploads/2016/04/Guitar-Preamp-Design.jpg - tu jest inny preamp, ale 2-stopniowy equalizer, musiałbym trochę po przerabiać
    http://home.polstra.com/amps/lopez/lopez-preamp.gif - ten wydaje się jeszcze w porządku, akurat na lampkach
    http://www.tremolo.pl/Firmowe/MARSHALL/100W_standardowy_kanal_typu_Marshall.gif - tu mam jakąś końcówkę na lampach
    Trochę innych końcówek patrzyłem, ale większość to TDAx, albo coś podobnego.
    Preampy tak samo, zazwyczaj na jakimś prostym chipie walnięte, bez regulacji tonów, itd.
    Trochę jeszcze poszukam z tych co patrzyłem, ale mało dobrych rzeczy znalazłem.

    Poprawiłem jeden z linków, bo zły podałem.
  • #7
    jaszczur1111
    Level 33  
    Schemat pochodzi z Re 7/82. Wprawdzie jest tam napisane że ma 20W ale ja robiłem próby na tranzystorach 2N3055 i uzyskałem spokojnie coś koło 80W, zwiększając napięcie zasilana do ok 40V.Modularny wzmacniacz do gitary 20-40W
  • #8
    Laurefinwe
    Level 9  
    Ciekawy schemat, rosyjskie części trochę przerażają, ale poszukam zamienników. Ostatecznie zdecydowałem się na zaprojektowanie dwóch wzmacniaczy, jeden do tej obudowy co pisałem (i co do niego będę zadawał w temacie pytania) i drugi, 100W oparty na lampowym preampie i lampowej końcówce od Marshalla (jednak ze względu na cenę ten piecyk trochę poczeka :p)
    Wracając do głównego tematu - jako preamp wybiorę chyba tego Fendera, co pisałem w poprzednim poście.
    Poszukam teraz prostej pętli efektów i końcówek mocy, zasilacz zostawię na koniec.

    P.S. Znalazłem taki schemat: http://www.tremolo.pl/sch//Przedwzmacniacze/A__la__Fender.gif#cont
    Tylko mam dwa pytania:
    1. Jakie tam mogę lampy wstawić? Bo nie jest napisane.
    2. Dlaczego JACKi mają tam 3 wyjścia, jak mono mają tylko 2 (sygnał + masa)? I jak tą dodatkową nóżkę podłączyć?
  • Helpful post
    #9
    Artur k.
    Admin of Audio group
    Laurefinwe wrote:
    P.S. Znalazłem taki schemat: http://www.tremolo.pl/sch//Przedwzmacniacze/A la Fender.gif#cont
    Tylko mam dwa pytania:
    1. Jakie tam mogę lampy wstawić? Bo nie jest napisane.
    2. Dlaczego JACKi mają tam 3 wyjścia, jak mono mają tylko 2 (sygnał + masa)? I jak tą dodatkową nóżkę podłączyć?

    Zapewne 12AX7, czyli ECC83. Inne lampy bardzo rzadko spotyka się w tego typu zastosowaniach.
    Co do jacków - przecież widać na schemacie. To są jacki które zwierają do masy wejście gdy wtyczka nie jest włożona do gniazda. Ten trzeci styk służy właśnie do zwierania. Tego typu gniazda znajdują się w każdym dobrym wzmacniaczu gitarowym.
  • #10
    jaszczur1111
    Level 33  
    Absolutnie nie muszą być rosyjskie. W dodatku od tamtej pory świat poszedł naprzód w dziedzinie tranzystorów dużej mocy. :D

    Mogę podpowiedzieć, że idealnie sprawdził się rdzeń od transformatorka radiowęzłowego.

    Jeśli chodzi o schemat to nurtuje mnie problem zwierania siatki lampy do masy poprzez 68k gdy jedno z gniazd jest niewykorzystane. Albo źle interpretuję sposób działania tych gniazd. Zwierają do masy ale właściwie co?

    ECC 83 mają graniczne napięcie anodowe 300V a robocze 250. Proponowałbym zmniejszyć napięcie anodowe w tym układzie. Co prawda na rezystorach 100k w anodach pewnie odłoży się większość napięcia ale po co skracać potencjalnie żywotność lamp?
  • #11
    Artur k.
    Admin of Audio group
    jaszczur1111 wrote:
    Jeśli chodzi o schemat to nurtuje mnie problem zwierania siatki lampy do masy poprzez 68k gdy jedno z gniazd jest niewykorzystane. Albo źle interpretuję sposób działania tych gniazd. Zwierają do masy ale właściwie co?

    A co się zmienia gdy 68k będzie zwarte do masy? Nic nie zmienia, gdyż prąd siatki i tak nie płynie. Układ ma automatyczną polaryzację siatki, więc napięcie na siatce pozostanie bez zmian i nie ma znaczenia czy siatka będzie zwierana do masy przez 1M, czy przez 68k. To ma znaczenie jedynie gdy podłączone jest źródło - przy 68k byłoby zbyt obciążone, ale przecież podczas normalnej pracy obciążeniem źródła jest rezystor 1M.

    jaszczur1111 wrote:
    ECC 83 mają graniczne napięcie anodowe 300V a robocze 250. Proponowałbym zmniejszyć napięcie anodowe w tym układzie.

    Nie ma potrzeby zmniejszania napięcia anodowego.
    Patrzę właśnie do katalogu Niemcewicza - dla V+ 400V, proponowany jest Ra = 100k i Rk = 820R co daje Ia = 1.72mA, zaś obciążenie 330k. Zatem wartości elementów oraz napięć podane na schemacie są jak najbardziej prawidłowe dla ECC83.
  • #12
    elektryku5
    Level 39  
    jaszczur1111 wrote:
    Schemat pochodzi z Re 7/82. Wprawdzie jest tam napisane że ma 20W ale ja robiłem próby na tranzystorach 2N3055 i uzyskałem spokojnie coś koło 80W, zwiększając napięcie zasilana do ok 40V.Modularny wzmacniacz do gitary 20-40W


    Ten wzmacniacz wygląda mi na taki sposób zlepienia czegoś w czasach trudno dostępnych elementów, już nawet lepszym rozwiązaniem byłoby skopiowanie końcówki jakiejś Unitry.
  • #13
    Artur k.
    Admin of Audio group
    To jest przedpotopowe rozwiązanie końcówki mocy i nie warto w dzisiejszych czasach sobie głowy tym zawracać.
  • #14
    Laurefinwe
    Level 9  
    Ostatecznie założenia projektowe niemal zupełnie się zmieniły.
    Aktualnie mam do dyspozycji kolumny 4X50W oraz 2X50W.
    Nie pcham już na siłę tej obudowy i 26W głośnika.

    Zdecydowałem się wypróbować kilka schematów:
    http://redcircuits.com/Page158.htm - preamp + końcówka + zasilacz
    http://redcircuits.com/Page65.htm - preamp + końcówka + zasilacz
    http://redcircuits.com/Page120.htm - sam preamp
    http://www.redcircuits.com/Page150.htm - końcówka + zasilacz

    Schematy z dwóch ostatnich linków połączę.

    Teraz kilka pytań:
    – W pierwszych dwóch linkach są dwa wejścia. Czy oznacza to, że można podłączyć dwie gitary? Czy można dolne wejście usunąć?
    – Minus i masa to nie to samo w tych wypadkach?
    – Jak zrealizować pętle efektów po przedwzmacniaczu? Czy mógłby ktoś dorysować np. do schematu z pierwszego linku?
    – Czy te wzmacniacze nadadzą się także do wokalu? Z tego co wiem to w mikrofonowych też jest potrzebny przedwzmacniacz i ogólnie podobnie wtglądają. Tylko dałbym zwykłe głośniki, a nie gitarowe.

    Chyba poza tym wszystko już wiem, właśnie przenoszę projekty do KiCada.
  • Helpful post
    #15
    Artur k.
    Admin of Audio group
    Laurefinwe wrote:
    W pierwszych dwóch linkach są dwa wejścia. Czy oznacza to, że można podłączyć dwie gitary? Czy można dolne wejście usunąć?

    Wejścia zazwyczaj maja różną czułość i to wszystko.

    Laurefinwe wrote:
    Minus i masa to nie to samo w tych wypadkach?

    W których przypadkach? Generalnie minus to minus a masa to masa. W wielu układach (głównie zasilanych napięciem pojedynczym) masa jest minusem, ale nie zawsze tak jest - w układach zasilanych symetrycznie minus i masa to dwie odrębne rzeczy. Są też rzadko spotykane już dziś rozwiązania, gdzie masą jest plus.

    Laurefinwe wrote:
    Jak zrealizować pętle efektów po przedwzmacniaczu? Czy mógłby ktoś dorysować np. do schematu z pierwszego linku?

    To zależy jaką pętlę efektów - są dwa rodzaje, szeregowa i równoległa.

    Laurefinwe wrote:
    Czy te wzmacniacze nadadzą się także do wokalu? Z tego co wiem to w mikrofonowych też jest potrzebny przedwzmacniacz i ogólnie podobnie wtglądają. Tylko dałbym zwykłe głośniki, a nie gitarowe.

    Wzmacniacz zawsze będzie wyglądał podobnie, bo jak ma wyglądać? Gitarowe wzmacniacze często mają obwody jak i brzmienie zoptymalizowane pod kątem właśnie gitary i cokolwiek innego będzie brzmiało źle. Dokładnie to samo dotyczy głośników - głośnik gitarowy ma nieco inne parametry niż pozostałe głośniki. Oczywiście da się to wszystko ze sobą pogodzić jednak potrzeba trochę więcej elektroniki.
    Przykładowo gitara z przesterem będzie brzmiała tragicznie na kolumnie szerokopasmowej (a do mikrofonu właśnie taka jest potrzebna), podczas gdy bez przesteru będzie ok.
  • #16
    Laurefinwe
    Level 9  
    Długo nie pisałem w wątku, bo było trochę problemów z wolnym czasem i chęciami, ale ostatecznie praktycznie skończyłem projekty płytek (będę tylko musiał poprawić wielkości niektórych elementów). Pozostało mi jednak trochę niejasności i pytań z nimi związanych.
    1. Czy w schemacie (http://www.redcircuits.com/Page65.htm pierwszy schemat) te rezystory mają 0,47 oma, czy 47? I przy okazji jaki ma sens stosowanie rezystorów o wartości mniejszej od 1? Zwiększenie napięcia kosztem prądu?
    2. Czy jeżeli chciałbym z jednego zasilacza zasilać dwa wzmacniacze, to czy musiałbym zwiększyć dopuszczalną moc poza transformatorem? I czy wystarczy jeśli transformator będzie miał moc sumy mocy końcówek mocy (jakkolwiek to brzmi...)?
    3. Czy zworki w układach audio to takie skończone zło jak niektórzy twierdzą i czy są gorsze od bardzo długich ścieżek okrążających płytkę?
    4. Czy podawane tam wartości napięcia dla kondensatorów/moc dla rezystorów nie są przesadzone? W urządzeniu zasilanym napięciem ~33V chyba nie są konieczne kondensatory aż 63V, czy 100V.
    5. Czy w wypadku podłączeni dwóch gitar do przedwzmacniacza (http://www.redcircuits.com/Page158.htm drugi schemat) możliwe jest jego uszkodzenie? Modularny wzmacniacz do gitary 20-40W
    Niedługo wstawię schematy i projekty płytek w KiCADzie, może komuś się przydadzą
  • Helpful post
    #17
    jaszczur1111
    Level 33  
    1. 47Ω zgodnie ze schematem. To nie jest obwód stopnia mocy gdzie oczekujemy właśnie 0,47 lub podobnej wartości, tylko rezystory zasilające stopień sterujący.
    2. Poprawne rozumowanie to zwiększona moc trafa i pojemności filtra. Diody prostownicze też muszą to wytrzymać.
    3. Bardzo długie ścieżki np. masy to zdecydowane zło. Uniemożliwiają wręcz czasem uruchomienie. Dobrze zaprojektowana płytka to krótkie połączenia. Jeśli zworki w obwodzie masy, to zdecydowanie grubą linką miedzianą.
    4. Nie zaszkodzi większe napięcie niż powiedzmy 40V. Na tyle akurat są produkowane kondy, a to dość blisko 33V. Nie jest to stabilizowane napięcie i łatwo może podskoczyć. 100V to przesada.
    5. Zdecydowanie nie widzę związku.
  • #18
    Laurefinwe
    Level 9  
    Co do 5 to pomieszałem. Chodziło mi o uszkodzenie przystawek, bo czytałem, że podłączenie dwóch wzmacniaczy do jednej kolumny zmasakruje te właśnie wzmaki.
    To chyba wszystkie kupię 63V, bo im większe napięcie mogą wytrzymać tym droższe.
    Dzięki za wyjaśnienie kwestii rezystorów, bo był najwyraźniej błąd w spisie elementów.
    W każdym razie za 2 dni wrzucę wreszcie schematy płytek na forum - z grubymi ścieżkami i dużymie odstępami, więc można spokojnie w spartańskich warunkach wytrawiać.
  • #19
    jaszczur1111
    Level 33  
    Podłączenie 2 wzmacniaczy mocy na 1 kolumnę jest możliwe tylko przy ścisłym spełnieniu kilku warunków. Lepiej sobie to daruj.