Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat Doblo 1.3 JTD 06r. Dymi po przejechaniu kilku kilometrów.

Qdlej 03 Paź 2016 12:56 729 7
  • #1 03 Paź 2016 12:56
    Qdlej
    Poziom 6  

    Witam, mam problem z Fiat-em Doblo 1.3 JTD MultiJet z 2006 roku. A dokładnie to auto po odpaleniu pracuje wzorowo, na postoju wchodzi na obroty i równo pracuje. Po podpięciu komputera wszystkie wartości zmierzone pokrywają się z pożądanymi (doładowanie, powietrze, paliwo). Jednak po przejechaniu około kilometra zaczyna dymić na biało z wydechu (spaliny mają zapach nie dopalonej ropy). Po podłączeniu komputera odczyt powietrza pożądanego od zmierzonego sporo się rozbiega. Powietrze pożądane przez silnik to 1000 a zmierzone 270. Gdy auto pracuje normalnie te wartości się pokrywają na poziomie 270 (nie pamiętam jaką jednostką mierzy). Po zgaszeniu silnika wszytko wraca do normy i zaczyna się ponownie po przejechaniu około kilometra.
    W aucie został wymieniony czujnik od ciśnienia turbo, przepływomierz, EGR, przewody powietrza od turbiny, regeneracja turbiny, sprawdzone ustawienie wałków rozrządu.
    Podejrzenie padło na komputer sterujący, że soft się rozjechał. Czy ktoś już przerabiał taki problem? I czy zna ktoś firmę do której można wysłać komputer by wgrali nowe oprogramowanie?
    Będę wdzięczny za każdą radę co począć z autem :)

  • #3 28 Sty 2017 19:01
    jedenx
    Poziom 1  

    Witam jak potoczyła się sprawa z pańskim fiatem??? . Mam podobny problem ze zbyt małą ilością pobieranego powietrza.

  • #4 28 Sty 2017 22:19
    KotBury2
    Poziom 18  

    Qdlej napisał:
    Po podpięciu komputera wszystkie wartości zmierzone pokrywają się z pożądanymi (doładowanie, powietrze, paliwo). Jednak po przejechaniu około kilometra zaczyna dymić na biało z wydechu (spaliny mają zapach nie dopalonej ropy). Po podłączeniu komputera odczyt powietrza pożądanego od zmierzonego sporo się rozbiega. Powietrze pożądane przez silnik to 1000 a zmierzone 270.
    W jaki sposób przeprowadzane były pomiary? Ja zrozumiałem, że jeździłeś jakiś czas po ulicy, po czym zatrzymałeś się, podłączyłeś diagnoskop do komputera i odczytałeś wartości, gdy silnik był nieobciążony. Czy tak się odbywało? Jeżeli potwierdzisz, to całą operację o tzw. d... roztrzaść, bo nic z tego nie da się uzyskać, ponieważ na postoju komputer doskonale wybiera wszystkie "luzy" i odczyty są zwykle bez zastrzeżeń, czyli książkowe...

    Należy jeździć po ulicy cały czas z laptopem diagnostycznym na kolanach i zapisywać ramkę zamrożoną (freeze frame), tj. kilkadziesiąt parametrów tak jak w przykładowej tabeli poniżej.
    Fiat Doblo 1.3 JTD 06r. Dymi po przejechaniu kilku kilometrów.
    Obrazek jest tylko przykładowy, z innego silnika i na biegu jałowym (850 obr/min). Dla Twoich potrzeb powinno być co najmniej kilka tabel pod różnym obciążeniem, podczas jazdy po ulicy oraz na kwestionowanych obrotach, tzn. przy których silnik zaczyna pracować nieprawidłowo i kopcić.

    Należałoby w szczególności pozyskać następujące parametry:

    - wszystkie wartości w wierszach od 1 do 11;

    - Masa powietrza rzeczywista i zadana zmierzona masowym przepływomierzem powietrza (wiersze 12 i 12a);

    - Ciśnienie doładowania powietrza zadane i rzeczywiste (wiersz 13 i 13a);

    - Położenie przepustnic powietrza, nastawników ciśnienia doładowania oraz recyrkulacji spalin (tu niewidoczne).

    Po uzyskaniu danych mechanik powinien przeanalizować i ustalić przyczynę różnicy powietrza. Jeżeli, przykładowo, masa powietrza oraz ciśnienie doładowania powietrza podczas jazdy zaczynają się rozjeżdżać, tzn. nie są jednakowe lub nie zbliżają się szybko do siebie, oznacza uszkodzenie jakiejś przepustnicy, albo "zacinanie się" nastawnika np. ciśnienia doładowania powietrza, itp.

    Nie mam pod ręką stosownego schematu silnika 1,3 JTD, ale dla porównania wklejam obrazek obwodu powietrza i recyrkulacji spalin (EGR) jednostki 1,6 HDI 90 KM. Układy w nich są podobne, różnice tkwią w rozmieszczeniu poszczególnych elementów w komorze silnika. Czerwonymi kółkami zaznaczone są podzespoły najbardziej podatne na tego typu usterki, o których mowa, tj. spowodowane żrącym działaniem gorących spalin oraz innych mechanicznych uszkodzeń.
    Fiat Doblo 1.3 JTD 06r. Dymi po przejechaniu kilku kilometrów.
    Powodzenia w diagnozowaniu i nie zapomnij adresu forum.

    Pzdr KotBury2

  • #5 28 Sty 2017 23:37
    T5
    Moderator Samochody

    Qdlej napisał:
    Powietrze pożądane przez silnik to 1000 a zmierzone 270.
    KotBury2 napisał:
    ustalić przyczynę niedomiaru powietrza.

    Kolego znowu piszesz bzdury?
    Gdzie Ty tu widzisz niedomiar powietrza?
    Ja widzę tu coś innego.

  • #6 29 Sty 2017 00:36
    KotBury2
    Poziom 18  

    T5 napisał:
    Qdlej napisał:
    Powietrze pożądane przez silnik to 1000 a zmierzone 270.
    KotBury2 napisał:
    ustalić przyczynę niedomiaru powietrza.
    Kolego znowu piszesz bzdury? Gdzie Ty tu widzisz niedomiar powietrza? Ja widzę tu coś innego.
    Podaję tylko ogólne wskazówki, jak wykorzystać komputer silnikowy, nie patrząc na cyfry. To jest rola mechanika, żeby analizować dane, nie moja. Poprawiłem jednak słowo "nadmiar" zamieniając na "różnica". Żebyś nie miał za bardzo satysfakcji, że przyłapałeś mnie "znowu" na pisaniu bzdur.

    Dziwnie wygląda działalność moderatora i to nie po raz pierwszy widoczna na tym forum. Piętnuje się jakieś nieistotne pomyłki typu "niedomiar", które niczemu i nikomu nie szkodzą. Ale pomija się milczeniem, a więc toleruje, niebezpieczne bzdury typu "warto wlać coś do czyszczenia wtryskiwaczy do paliwa i sprawdzić czy pomoże".

    Admini biorą sobie najwyraźniej za punkt honoru, aby wsłuchiwać się niemal w każdy oddech i bicie serca jakiegoś Kota Burego, ale samemu udziela się dyspensy na 1-zdaniowe "porady" typu "więc zmień mechanika". Posyła się surowe groźby usunięcia za słowne potknięcie "Reg. 3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika". Ale tuż obok nie dostrzega się hiobowej porady zawodowego mechanika typu "pewnie oś pompy HP się ukręciła.."

    Oczywiście, mechanik może być bezmyślny, czyli oś pompy ukręca się, gdy spada ciśnienie paliwa. Za chwilę jednak "odkręca się", gdy ciśnienie wzrasta. Ale niech tylko Kot Bury wstawi przecinek w innym miejscu, od razu robi się wielki "giewałt"...

    Proszę bardzo, usuń mnie z forum za byle głupstwo, tak jak zrobiłeś jakiś czas temu, bo coś ci się nie podobało. Może poczujesz się wtedy ważniejszy i lepszy ode mnie? Ja stosuję prostą zasadę - staram się "walczyć z problemem, nie z człowiekiem", a ty?

    Pzdr KotBury2



    Moderowany przez T5:

    Pozwolę sobie zachować ten post w całości.

  • #7 29 Sty 2017 10:41
    T5
    Moderator Samochody

    Zadałem Ci konkretne pytanie.

  • #8 29 Sty 2017 13:40
    tzok
    Moderator Samochody

    Oczekiwana masa powietrza przy "pełnym bucie" dochodzi do 1000mg/cykl ale przepływomierz mierzy tylko do 750mg/cykl. Algorytm wyliczania oczekiwanych dawek i ciśnienia w kolektorze jest bardzo niedoskonały i ciężko dojść, która wielkość (mierzona czy oczekiwana) jest tak na prawdę nieprawidłowa, ale jeśli mierzone i oczekiwane ciśnienie się pokrywają to można przyjąć, że i oczekiwana masa powietrza jest prawidłowo obliczona. Doprecyzuj czy te 1000mg/cykl widzi przy wolnych obrotach, czy przy "pełnym gazie"? Jeśli na wolnych obrotach to ewidentnie oczekiwana dawka jest nieprawidłowa. Podaj też jak wygląda oczekiwana i zmierzona całkowita dawka paliwa.

    Sprawdzałeś obwód sterowania podciśnieniem (vacupompę, elektrozawory, szczelność układu)?

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME