Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Filtr dolnoprzepustowy Sallen-Key'a regulowany

kapusta89400 06 Paź 2016 09:59 1584 11
  • #1 06 Paź 2016 09:59
    kapusta89400
    Poziom 14  

    Witam, mam zbudowany sumator z filtrem do suba. Chciałbym go zmodyfikować w ten sposób żeby uzyskać regulację odcięcia.

    Filtr dolnoprzepustowy Sallen-Key'a regulowany

    Wyliczyłem, że muszę zamienić kondensatory C25 i C19 na 47nF, rezystor R18 na 200k?. Regulacją odcięcia zajmie się potencjometr 50k? wstawiony w miejsce R16. W ten sposób powinienem uzyskać odcięcie w granicach 240Hz przy 1k? i 33Hz przy 50k?.

    Filtr dolnoprzepustowy Sallen-Key'a regulowany

    Proszę o sprawdzenie i poprawienie błędów. Jaki mogę uzyskać spadek dB -3 czy bardziej -12.

    0 11
  • #2 06 Paź 2016 10:35
    JacekCz
    Poziom 34  

    3 dB pojawia się w definicji częstotliwości granicznej
    12 dB pojawia się w określeniu spadku na oktawę (rzędu filtru)
    to są nieco inne pojęcia

    Filtr sam z natury jest drugiego rzędu. Pomysł na sterowanie wpływa "na jeden rząd" czyli stromość w zakresie "przejściowym" mu się zmniejszy.
    Tak mi się wydaje

    Jakby to ugryźć potencjometrem stereofonicznym????

    0
  • #3 06 Paź 2016 11:39
    kapusta89400
    Poziom 14  

    Witam, potencjometr stereofoniczny, znaczy podwójny i regulować R16 i R18 ?

    Musiał bym z 2 potencjometrów zrobić 1.
    1/ 50kΩ z rezystorem 1kΩ (51kΩ regulacja od 1-51kΩ)
    2/ 100kΩ z rezystorem 50kΩ (150kΩ regulacja od 50-150kΩ)

    Pasmo odcięcia wypada między 40-480Hz.

    0
  • #4 06 Paź 2016 11:42
    JacekCz
    Poziom 34  

    kapusta89400 napisał:
    Witam, potencjometr stereofoniczny, znaczy podwójny i regulować R16 i R16 ?


    ja radzę, ty łamiesz palce ;) - ale tak mi się wydaje ....
    Przynajmniej formuła obliczeniowa filtra jest zachowana

    edit: r18 i r16

    0
  • #5 07 Paź 2016 16:49
    Granat :)
    Poziom 34  

    Lepiej doprowadzić do sytuacji w której oba rezystory R16 i R18 będą jednakowe dla żądanej dobroci filtru. Regulacją zajmie się wtedy podwójny potencjometr.
    Jeżeli nie wiesz jaką chcesz mieć dobroć filtru, to skorzystaj z najpopularniejszej w audio, czyli 0.7 Butterwortha. Taką dobroć da filtr Sallen-Key'a w którym oba rezystory są jednakowe, a kondensator C19 jest o połowę mniejszy niż C25.

    0
  • #6 07 Paź 2016 16:56
    JacekCz
    Poziom 34  

    Granat :) napisał:
    Lepiej doprowadzić do sytuacji w której oba rezystory R16 i R18 będą jednakowe dla żądanej dobroci filtru. Regulacją zajmie się wtedy podwójny potencjometr.
    Jeżeli nie wiesz jaką chcesz mieć dobroć filtru, to skorzystaj z najpopularniejszej w audio, czyli 0.7 Butterwortha. Taką dobroć da filtr Sallen-Key'a w którym oba rezystory są jednakowe, a kondensator C19 jest o połowę mniejszy niż C25.


    +1
    Wskażesz coś do poczytania? Mam lukę pomiędzy ujęciem teoretycznym a takimi praktycznymi radami np audio
    Z kolei praktycy audio najczęściej przyjmują gotowy model, nie wnikając w powody

    0
  • #7 07 Paź 2016 17:42
    Granat :)
    Poziom 34  

    To wszystko są podstawy filtrów. Można poczytać w książkach. We "Wzmacniacze operacyjne" Piotra Góreckiego jest to prostymi słowami opisane, z podanymi przykładami. Skrócę trochę i ujmę od strony praktycznej.
    Filtry mają kilka głównych parametrów. Częstotliwość odcięcia, nachylenie (rząd filtru), dobroć. O ile dwa pierwsze są jasne, to dobroć czasem budzi wątpliwości. Dobroć filtra (Q ang. Quality) określa jak filtr zachowuje się w stanach przejściowych. To znaczy jak reaguje na impulsy. Filtr o bardzo niskiej dobroci np. 0.5 ma najlepszy przebieg fazy i najkrócej 'dzwoni' po zaniku sygnału. Natomiast również granica przejścia między pasmem przepustowym a zaporowym jest bardzo łagodna i wydłużona na osi częstotliwości.
    Z kolei filtry o wyższej dobroci wykazują tendencję do dużych opóźnień, tzw. dzwonienia, stromego przebiegu fazy. Takie filtry mają też podbicie i zafalowania na charakterystyce pasma przenoszenia w okolicach punktu odcięcia.
    Są zastosowania dla których lepszym rozwiązaniem będzie filtr taki, albo taki. Kwestia świadomego doboru.
    W muzyce ważne jest dobre przetwarzanie impulsów, dlatego ważny jest dobry przebieg fazy.

    W praktyce audio, nie stosuje się filtrów o dużej dobroci, ponieważ mają zafalowania w paśmie przepustowym (czasem nie tylko), jak już pisałem wyżej. Zwykle używa się filtru o stosunkowo niskiej dobroci i możliwie niskim rzędzie, do 4 lub najdalej 8-rzędu w przypadku podziałów aktywnych i nawet niższych wartości w przypadku podziałów pasywnych.

    1
  • #8 07 Paź 2016 18:08
    JacekCz
    Poziom 34  

    dzięki, o to pogranicze mi chodziło. Książki nie są mi obce, ale nie "poniżają się" do tak prozaicznych rad

    0
  • #9 12 Lis 2016 16:50
    kapusta89400
    Poziom 14  

    Witam, po bardzo długiej przerwie. Zbudowałem ten filtr i jest źle. Potencjometr podwójny 100k i kondensatory c19 22nf i c25 47nf. Regulacja działa ale jakość dźwięku jest naprawdę zła. Ustawiłem potencjometr na 23K ohm, żeby uzyskać odcięcie na poziomie 200Hz tak jak to było przed przeróbką (tymczasowo, potem 70Hz). Nie wiem co jest nie tak, że jakość dźwięku jest tak słaba, bass jest strasznie "kartonowy".

    0
  • #12 19 Sty 2017 20:32
    kapusta89400
    Poziom 14  

    Witam, niestety praca nie pozwoliła mi się wcześniej zająć tym problemem. Wszystko było dobrze zmontowane ale jakość wschodnich elementów powodowała że filtr strasznie nie równo pracował. Potencjometr na środkowym ustawieniu miał dosyć dużą rozbieżność ok. 10K OHM :) wszystkie elementy dałem nowe i porządne. Na wartościach elementów z postu wyżej całość ładnie reguluje. Obecnie mam skręcone na ok. 40Hz i dosyć wyraźnie słychać pasmo do 70Hz. Mogę polecić tą konstrukcję, łatwo dopasować odcięcie nie zniekształcając basu.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo