Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie 2 akumulatorów 1 alternatorem

06 Paź 2016 18:35 6060 13
  • Poziom 14  
    Witam

    Czy takie rozwiązanie będzie miało rację bytu?
    Chodzi o to żeby po skończonym procesie ładowania prąd między akumulatorami nie wędrował sobie. Czemu ma to służyć? 1 akumulator samochodowy, 2gi do użytku na działce, czasem podłączany do niego falownik 12>230. Nie chciałbym doprowadzić do sytuacji, że rozładuje oba akumulatory i zostanę na działce na noc...

    Do zabezpieczenia przed "powrotem" prądu wymyśliłem użyć diod prostowniczych, nie wiem czy to optymalne rozwiązanie i jakiej wartości dać diody, a może lepiej zastosować jakiś układzik elektroniczny, który lepiej sprawdzi się w moim przypadku?


    Ładowanie 2 akumulatorów 1 alternatorem


    Dziękuję za pomoc.
    Pozdrawiam
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 27  
    Wpisz w go...........ogle
    Akumulator w kamperze i wszystko jest oświetlone.
  • Poziom 14  
    Na pewno przejrzę zgodnie z poradą, ale myślę że wypowiedzi i opinie kilku kolegów będą równie przydatne, jeśli nie bardziej ;)
    Dzięki
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Moduł ładowania dodatkowego akumulatora - Separator SLA i wszystko działa Ładowanie 2 akumulatorów 1 alternatorem
  • Poziom 14  
    O wygląda bardzo interesująco ;)

    A przy zastosowaniu takiego modułu podłączenie akum. samochodowego do alternatora pozostaje bez zmian?

    A tak rozbudowując ten system, da się podłączyć do niego ogniwa fotowoltaiczne, zamontowane na dachu auta, tak żeby będąc na działce przez weekend, czy dłużej, zapewnić sobie możliwość doładowywania akum. z w/w ogniw?
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    System ładowania dodatkowego akumulatora - separator - nie tylko do samochodu, przyczep i samochodów kempingowych

    Urządzenie ma za zadanie ładować dodatkowy akumulator podczas pracy silnika samochodu i nie dopuścić do rozładowania głównego akumulatora podczas postoju. Urządzenie monitoruje napięcie głównego akumulatora - jeśli wykryje jego wzrost ponad 13,5V, co dzieje się tylko podczas pracy alternatora, to zewrze swoje styki powodując przepływ prądu do dodatkowego akumulatora. Jednocześnie zaświeci się kontrolka informująca o tym użytkownika. Po unieruchomieniu silnika układ rozewrze swoje styki aby nie dopuścić do rozładowania głównego akumulatora. Rozładowanie akumulatora uniemożliwiłoby późniejszy rozruch silnika.

    Taki sposób działania zapewnia:

    - Akumulator podstawowy jest ładowany zawsze z priorytetem. Po uruchomieniu silnika w pierwszej kolejności naładuje się akumulator podstawowy, a dopiero po jego pełnym naładowaniu rozpocznie się ładowanie dodatkowego.

    - Jeśli podczas pracy silnika alternator nie będzie w stanie doładować akumulatorów (np. chwilowy duży pobór prądu) to ładowanie akumulatora dodatkowego zostanie przerwane.

    - Umożliwi przy zastosowaniu panelu kontrolnego (stanowiącego wyposażenie dodatkowe) wspomaganie zasilania urządzeń o szczególnie dużym poborze prądu (np. wyciągarki) lub rozruchu silnika.

    Izolator akumulatorów ma zastosowanie w:
    - systemie zasilania przyczepy kempingowej, kamperach,
    - zasilanie wszelkich urządzeń w samochodzie z dodatkowego akumulatora: sprzętu audio, lodówek turystycznych, wyciągarek w samochodach terenowych, CB radia itp.
    - izolowanie akumulatorów w innych systemach.
  • Poziom 14  
    Świetnie działający system ;) o coś takiego właśnie mi chodziło ;) Zawsze wierzyłem w wiedzę forumowiczów tutaj ;)

    Jeszcze tylko na przyszłość pomyśleć jak podłączyć do tego zestaw paneli fotowoltaicznych, żeby móc ładować akum. kempingowe spędzając czas gdzieś nad wodą czy w innych okolicznościach przyrody, bez konieczności odpalania auta celem podładowania akum. przez alternator.
    > Jakiś pomysł? :)
  • Poziom 31  
    Taki zestaw można podłączyć osobno na postoju do drugiego akumulatora a seperator będzie dalej chronił w razie nie doładowania przez panele .
  • Poziom 14  
    A co sądzicie o takim połączeniu? Ma to szansę się sprawdzić?
    Założenie dość proste.

    Silnik ON ładuje aku. samochodowy i aku. kamperowe i odcina ładowanie z paneli słonecznych dzięki przekaźnikowi, żeby nie dochodziło w ciągu dnia do podwójnego ładowania akum. kamperowych z alternatora i p. słonecznych.

    Silnik OFF ładują się aku. kamperowe z paneli słonecznych, akum. samochodowy jest odłączony od układu kamperowego.


    Ładowanie 2 akumulatorów 1 alternatorem


    Zastanawia mnie czy panele w pogodny dzień nie dadzą więcej jak 12V, zwłaszcza tak połączone, co może sprawić że przekaźnik ulegnie uszkodzeniu.
  • Poziom 14  
    Znalazłem taki przekaźnik elektromagnetyczny i pytanie czy on się lepiej spr. niż ten z poprzedniego rysunku?


    Ładowanie 2 akumulatorów 1 alternatorem
    linki producenta:
    - http://www.fif.com.pl/produkt/916/918
    - http://www.fif.com.pl/pub/File/download/INSTR...0elementy%20pomocnicze/PK-xP%20instrukcje.pdf


    Chodzi o to, że ciężko przewidzieć jakie VDC popłynie z paneli, bo to uzależnione jest od pogody. Teoretycznie 12VDC (przy optymalnych warunkach może podskoczyć powyżej 12VDC) ale jak dam 4 panele połączę je + do + czy w takim wypadku napięcie nie podniesie się do ~48VDC (a nawet wyżej).

    Czy styki [10, 11, 12] w tym przekaźniku dadzą radę przepuścić taki prąd? Przyznam się, że nie do końca rozumiem cały ten opis producenta skąd moje pytanie.
  • Poziom 22  
    Troche nie rozumiem Twojego ukladu, ale odpowiem o napieciu na panelach. Nieobciazone panele, co ma miejsce gdy "sloneczny" akumulator jest naladowany maja napiecie nawet powyzej 20V. Ale Ciebie to chyba nie powinno martwic, poniewaz, akumulator ladowany jest przez kontroler ladowania, a przekaznik masz miedzy jednym a drugim aku. Zatem napięcie na przekaźniku nie będzie większe niż na naładowanym akumulatorze.
    Przekaźnik powinien być - na mój rozum - między akumulatorami, ale przecież chyba lepiej wykorzystac ten separator do kamperów? Sprawdzony przez wielu...
  • Poziom 14  
    WRadek ten separator SLC jest od ładowania akum. kamp. podczas jazdy, a ten przekaźnik co chce zamontować na przewodzie +xxVDC od paneli słonecznych ma służyć temu, żeby były one automatycznie odłączane w momencie podawania napięcia z SLC na akum. kemp. Czemu ma to służyć? Nie chciałbym dopuścić do sytuacji że w dzień podczas jazdy akum. kemp są ładowane z 2 źródeł: 1 alternatora prze SLC 2. z pan. słon. przez regulator ładowania.
  • Poziom 22  
    A czy to bedzie przeszkadzalo? Przeciez nie przeladujesz.
    Tak na logike: z paneli slonecznych ladujesz przez kontroler. Nie przeladujesz. W trakcie jazdy ladujesz najpierw alternatorem. Nie przeladujesz.
    Po co chcesz odlaczac panele od kontrolera? Nie rozumiem.
  • Poziom 14  
    No cóż chodziło mi o to, żeby nie ładowałem się podczas jazdy w słoneczny dzień z 2 źródeł, panele i alternator, po to chciałem to rozłączać.
    Nie na zasadzie, bo się przeładuje tylko na zasadzie bo się może ładować z 2 źródeł.