Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

TESLA - problem z zasięgiem.

porter3asus 07 Paź 2016 15:04 3180 18
  • #1 07 Paź 2016 15:04
    porter3asus
    Poziom 1  

    Witam,

    mam problem z Teslą S 75d 2013r:
    od pewnego zauważyłem, że zmniejszył się zasięg.
    Do niedawna mogłem bez problemu przejechać ~350km.
    Na dzień dzisiejszy z trudem przejeżdżam 200km.
    Z czym może to być związane?

    2 18
  • #2 07 Paź 2016 15:44
    Rzuuf
    Poziom 43  

    h3c4 napisał:
    kończą się akumulatory - do wymiany.


    Kończą się akumulatory - samochód do wymiany. Te typy tak mają ...

    0
  • #3 07 Paź 2016 16:20
    sanfran
    Poziom 37  

    Po jeździe poza miastem (bez hamowania) kółka masz ciepłe? Jeśli tak to hamulce łapią i zamieniają prąd z baterii na ciepło.

    0
  • #4 07 Paź 2016 20:14
    decybel91
    Poziom 39  

    Przecież zrobiło się chłodniej, czyli zasięg odrazu - 30%.

    1
  • #5 08 Paź 2016 09:50
    andrzej20001
    Poziom 43  

    Im zimniej tym krócej taka jest prawda. Zimą 100km zapewne tylko zrobisz. Ogrzewanie też robi swoje :)

    1
  • #6 09 Paź 2016 00:04
    tzok
    Moderator Samochody

    Postaram Ci się udzielić merytorycznej odpowiedzi. Akumulatory Twojego samochodu są zbudowane z 7104 ogniw typu 18650 produkowanych przez firmę Panasonic (to dokładnie takie same ogniwa jak stosuje się w bateriach laptopów). Oto karta katalogowa takiego ogniwa:
    http://industrial.panasonic.com/cdbs/www-data/pdf2/ACI4000/ACI4000CE17.pdf

    Pierwszy problem jaki widać to naturalny spadek pojemności przy każdym kolejnym ładowaniu. Panasonic określa żywotność tych ogniw na 500 cykli ładowania, większość producentów laptopów na 300 cykli... Problem numer dwa to zależność pojemność-temperatura. O ile w temperaturze 25*C ogniwa te mają pojemność ok 2,7Ah, to przy 0*C mają już tylko ok 2,5Ah, przy czym zmienia się napięcie i charakterystyka rozładowywania. W karcie podane są optymistyczne napięcie odcięcia 2,5V, ale widać że poniżej 3,0V napięcie spada już lawinowo. Pamiętać też należy że energia to Wh, a nie Ah, a skoro w niższej temperaturze ogniwa wytwarzają niższe napięcie to spadek ich energii jest jeszcze większy. W samochodzie są przetwornice zapewniające odpowiednie napięcie dla silnika, zatem im niższe jest napięcie baterii, tym większy prąd z nich pobierają, żeby dostarczyć tę samą ilość energii. Ten sam trik wykorzystują producenci baterii do laptopów. Dwie baterie obie o pojemności np. 4000mAh, ale jedna o napięciu 12,6V a druga o napięciu 8,4V. Po modelarsku jedna to pakiet 3S2P, druga 2S2P. Jedna ma zgromadzoną energię 50,4Wh, a druga tylko 33,6Wh.

    Przyjmując stałe napięcie odcięcia 3V i początkowe 4V dla 25°C oraz 3,7V dla 0°C:
    Uav@25°C = 3,5V
    Uav@0°C = 3,35V
    C@25°C = 2,6Ah
    C@0°C = 2,4Ah
    E@25°C = 9,1Wh
    E@0°C = 8,0Wh

    Daje nam to utratę 10% energii zgromadzonej w pojedynczym ogniwie przy spadku temperatury o 25°C.

    Dodatkowo ogniwa mają wbudowane zabezpieczenie. Może się zdarzyć, że gdy ono zadziała to część pakietu zostanie odcięta, powodując radykalną utratę pojemności całego akumulatora.

    Złowieszczo wygląda jednak charakterystyka dla -20°C... tak to to małe coś w okolicy 0... a takie temperatury też u nas się zdarzają.

    P.S.
    Gdyby nie cena zakupu, żywotność i dostępność stacji ładowania to jazda czymś takim jest bardzo tania i chętnie bym się przesiadł np. na Nissana Leaf (mniejsza o ekologię, byłoby po prostu dużo taniej).

    5
  • #7 09 Paź 2016 09:00
    766630
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 09 Paź 2016 12:06
    Adamcyn
    Poziom 34  

    tzok napisał:
    Akumulatory Twojego samochodu są zbudowane z 7104 ogniw typu 18650 produkowanych przez firmę Panasonic (to dokładnie takie same ogniwa jak stosuje się w bateriach laptopów)

    BMW zakłada, że ich nikiel-kobalt-mangan ogniwa wykażą po 20 latach 80% początkowej pojemności -zdecydowanie dłuższa żywotność, niż akumulatora Tesli zbudowanego na bazie 18650.

    https://adacemobility.wordpress.com/2013/10/2...im-bmw-i3-das-ist-ein-gewaltiger-unterschied/

    0
  • #9 09 Paź 2016 12:32
    766630
    Użytkownik usunął konto  
  • #10 09 Paź 2016 17:41
    Adamcyn
    Poziom 34  

    porter3asus napisał:
    Do niedawna mogłem bez problemu przejechać ~350km.
    Na dzień dzisiejszy z trudem przejeżdżam 200km.

    tzok napisał:
    Daje nam to utratę 10% energii zgromadzonej w pojedynczym ogniwie przy spadku temperatury o 25°C.

    Czyli spadek temperatury do ok. 10 °C (w ostatnim tygodniu) nie jest powodem tak znacznej (ok. 40%) utraty pojemności.

    0
  • #11 09 Paź 2016 17:52
    tzok
    Moderator Samochody

    Nie powinien to być aż tak duży spadek, ale jeśli do tego zacząłeś korzystać z ogrzewania, to już całkiem możliwe. Niemniej nie można wykluczyć awarii ogniw.

    0
  • #12 09 Paź 2016 18:32
    Adamcyn
    Poziom 34  

    "C30 Electric posiada innowacyjny system, który napędza klimatyzację samochodu. Aby nie zużywać energii elektrycznej, przez co zasięg auta byłby dużo niższy, Volvo zainstalowało w C30 zbiornik na bio-etanol, który jest źródłem energii dla ogrzewania oraz ochładzania kabiny. Zbiornik ten ma pojemność 14,5 litra".

    Powrót do korzeni?

    0
  • #13 09 Paź 2016 20:19
    picapau
    Poziom 1  

    Elektroda w czystej postaci, od lat dziwi mnie jak sie udało z poważnego forum zrobić pośmiewisko polskiego internetu. Należy podziękować specjalistom udzielającym się także w tym temacie.

    Rzuuf napisał:
    Kończą się akumulatory - samochód do wymiany. Te typy tak mają ...

    Odpowiedź uznaję jako klasyczna głupia odpowiedź na głupie pytanie. Jednak gdyby ktoś miał jakieś obawy o życie baterii to niech sobie poszuka "Tesloop crosses 200,000 miles in a Tesla Model S" z September 29, 2016, na teslarati kropka com, ja nie mam wystarczajacej liczby postow lol.
    321 tys km, zasieg spadl o 6%, auto uzywane codziennie i ladowane do pelna. Przez caly ten czas wymieniono jedynie opony i 12V aku, nawet klocki hamulcowe sa te same od nowosci.

    sanfran napisał:
    Kto bogatemu zabroni?

    Są udostępnione w sieci kalkulacje dla okresu 8 lat używania auta, tesla model s chyba 85 kontra BMW seria 3 w dieslu. Ostatecznyc rachunek gdy się podsumuje koszty paliwa, serwisów, normalnie zużywanych części wychodził na korzyść Tesli. O takich sprawach jak na ogół darmowe parkowanie w centrach miast, jazda buspasem nawet nie wspominam.

    andrzej20001 napisał:
    Im zimniej tym krócej taka jest prawda. Zimą 100km zapewne tylko zrobisz. Ogrzewanie też robi swoje :)

    Są trzy rodzaje prawdy i ta twoja to ta ostatnia ;) Nie wiem o jakim kraju mówisz ale w Polsce temperatury zimą nie spadają poniżej -40 C a tyle na oko musiało by byś żeby zasięg spadł do około 100 km. Wejdz na youtube i poszukaj "Tesla Model S Тесла Россия ЗИМА -31С тест драйв Tesla Model S Тесла" panowie jeżdzą sobie przy -30 i realny zasięg według średniego zużycia 430 kWh wynosi ponad 170 km dla S85. Gdyby baterie zachowywały się jak bak paliwa, że się nalewa i tyle. Do całej dyskusji należało by dodać takie czynniki jak jaki przebieg ma obecny pakiet, w jakiej temperaturze był ładowany, czy podczas ogrzewania przed rozpocząciem jazdy energia była pobierana z sieci czy z aku itd.
    Oczywiście dyskusje o zasięgu to strata czasu, kierowcy na to narzekający często zapominają, że lubią ostro ruszać. Dodajmy do tego, że np do trybu ludicrous Tesla musiała opracować układ umożlwiający wyciągnąć 1500 A z baterii i resztę zostawmy wyobraźni.

    georgesgr napisał:
    Tym bardziej, ze np. Renault sprzedaje auto bez akumulatorow (a i tak zakup jest drogi) i trzeba je wynajac. To jeszcze podnosi cene tej zabawki.




    Pozdrawiam,

    Tylko na kolesiowskim niemiecko-francuskim rynku UE, w Norwegii Zoe jest oferowany normalnie inaczej nie miałby szans z Leafem.

    georgesgr napisał:
    Na dzien dzisiejszy, ekonomicznie, z tego, co mowia (prawdziwi, niezalezni) eksperci, oplaci sie to tylko w niektorych zastosowaniach. Glownie w miescie, gdzie silnik spalinowy pracuje duza czesc czasu na biegu jalowym lub na niskich biegach. Niewatpliwie najlepsze zastosowanie, to np. pojazdy dostawcze w miescie lub pojazdy pocztowe (listonosz polowe czasu stoi na biegu jalowym i polowe przemieszcza sie na 1 lub 2 biegu).

    Jak to zwykle bywa eksperci (nawet ci niezależni) jedno a praktyka to co innego. Owszem dla listonosza to dobre rozwiązanie ale zdecydowana większość sprzedaży EV to małe i średnie samochody miejskie. W pierwszych 10 miesiącach 2015 sprzedano 13801 Leafów i 3297 sztuk jego dostawczego brata e-NV200.
    Według badań Federalnego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast, prawie 80 procent wszystkich kierowców w Niemczech nie przejeżdża dziennie więcej, niż 50 kilometrów. Do takich celów obecne EV są więcej niż wystarczające bo Zoe właśnie wchodzi z pakietem dającym powyżej 300 km realneg zasięgu i za chwilę wejdzie Ampera czyli Bolt. BMW i3 oraz Leaf będą gonić czołówke.

    tzok napisał:
    Panasonic określa żywotność tych ogniw na 500 cykli ładowania, większość producentów laptopów na 300 cykli...

    To taka brzydka manipulacja skoro nie wspomniałeś, że taka ilość cykli dotyczy pełnego rozładowania i naładowania. Natomiast dla zakresu od 30 - 70 % liczba cykli wynosi 40000 (40 tysiecy), taka drobna róznica, co nie?

    Moderowany przez tzok:

    Uprzejmie proszę o powstrzymanie się od uwag personalnych i na temat poziomu forum (nie ten dział, nie ten temat).
    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika.

    0
  • #14 09 Paź 2016 21:13
    766630
    Użytkownik usunął konto  
  • #15 09 Paź 2016 21:37
    tzok
    Moderator Samochody

    picapau napisał:
    o taka brzydka manipulacja skoro nie wspomniałeś, że taka ilość cykli dotyczy pełnego rozładowania i naładowania. Natomiast dla zakresu od 30 - 70 % liczba cykli wynosi 40000 (40 tysiecy), taka drobna róznica, co nie?
    Pokaż mi baterię laptopa która to wytrzyma... ogniwa są te same, a cykl to cykl - pobranie 100% energii z ogniwa, jak dwa razy rozładujesz do 50% i naładujesz do pełna to będzie jeden cykl, nie widzę tu manipulacji. Zamieściłem rzetelną informację w postaci karty katalogowej dostarczonej przez producenta ogniwa, a nie informacje zaczerpnięte z materiałów promocyjnych (pobożnych życzeń) sprzedawcy produktu, który te ogniwa wykorzystuje. Chińczycy też robią power banki o pojemności 4000mAh, w których siedzi pojedyncze ogniwo 18650 o pojemności 2400mAh... komu wierzyć?
    picapau napisał:
    Nie wiem o jakim kraju mówisz ale w Polsce temperatury zimą nie spadają poniżej -40 C a tyle na oko musiało by byś żeby zasięg spadł do około 100 km. Wejdz na youtube i poszukaj "Tesla Model S Тесла Россия ЗИМА -31С тест драйв Tesla Model S Тесла" panowie jeżdzą sobie przy -30 i realny zasięg według średniego zużycia 430 kWh wynosi ponad 170 km dla S85.
    Ogniwa Litowo-jonowe nie działają w temperaturze poniżej -18°C... w ogóle. Oczywiście w czasie pracy (ładowania/rozładowania) się nagrzewają (=straty energii) więc można sobie jeździć przy -35°C jak się wyjechało z ciepłego garażu.
    picapau napisał:
    Dodajmy do tego, że np do trybu ludicrous Tesla musiała opracować układ umożlwiający wyciągnąć 1500 A z baterii i resztę zostawmy wyobraźni.
    Ile takich "szpilek" wytrzymają ogniwa? Jaka jest szansa, że podczas którejś z nich w upalny dzień "wystrzeli" zabezpieczenie w jednym czy kliku ogniwach (nie są identyczne, różnie się nagrzewają).

    0
  • #16 09 Paź 2016 22:21
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    W tesli temperatura bateria jest sterowana termostatem , także sama pobiera prąd na własne grzanie i to sprawia ze jest w pełnej mocy przetwórczej cały czas.
    Jest to opłacalne energetycznie.

    0
  • #17 09 Paź 2016 22:37
    Rzuuf
    Poziom 43  

    porter3asus napisał:
    Do niedawna mogłem bez problemu przejechać ~350km.
    Na dzień dzisiejszy z trudem przejeżdżam 200km.
    W dalszych postach jest dużo pozytywnego na temat samego samochodu, jak i również ogniw.
    Zatem - jeśli to nie jest wina samochodu (zablokowane hamulce?), ani ogniw (wytrzymują 40 000 cykli?), to należy przyjrzeć się kierowcy! Co robi inaczej, niż dawniej?
    Może jest potrzebne jakieś (okresowe) szkolenie?

    0
  • #18 10 Paź 2016 00:18
    Tommy82
    Poziom 39  

    @Rzuuf
    Autor umieścił tylko jeden post.

    0
  • #19 10 Paź 2016 11:12
    Adamcyn
    Poziom 34  

    tzok napisał:
    Panasonic określa żywotność tych ogniw na 500 cykli ładowania, większość producentów laptopów na 300 cykli

    picapau napisał:
    To taka brzydka manipulacja skoro nie wspomniałeś, że taka ilość cykli dotyczy pełnego rozładowania i naładowania. Natomiast dla zakresu od 30 - 70 % liczba cykli wynosi 40000 (40 tysiecy)

    Skąd masz te dane?
    Warto poinformować o tym producentów laptopów...

    0