Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

BRC SQ24 MY07 - Przełączanie na benzynę - losowo

___pi 08 Oct 2016 19:26 2742 8
  • #1
    ___pi
    Level 14  
    Od dłuższego czasu instalację jak w tytule trapi problem przełączania na benzynę w losowych momentach. Nie stwierdziłem jakiejkolwiek zależności od obciążenia, obrotów etc. Bywa, że przełączy się i na postoju.
    Jedynym wspólnym mianownikiem jest... temperatura zewnętrzna. Problem występuje wyłącznie w "zimych" miesiącach - pojawia się jesienią i znika bez śladu wiosną. Taka ciekawostka...
    Dziś pojeździłem nieco z laptopem i udało mi się taki przypadek zarejestrować.
    Czy Szanowni Koledzy byliby uprzejmi zerknąć do załączonego pliku i podpowiedzieć mi gdzie może tkwić problem?
    Plik zawiera zapis całej jazdy: od uruchomienia zimnego silnika, przez przejście na gaz aż do samoistnego powrotu na benzynę.
    Moment "niechcianego przełączenia" to ramka nr 7656.
    Podejrzewałem, że któryś z czujników nie łączy i centralka "gubi" sygnał, ale widać, że wszystkie są.
    Widać też, że ok. sekundy przed zdarzeniem deltaP spadło do dość niskiej wartości. Tyle, że przełączenie nastąpiło już wtedy, gdy deltaP znów zaczęło rosnąć (przyspieszanie po pokonaniu ostrego zakrętu).
    Przejrzałem ten i inne zarejestrowane pliki i widać tam również wartości deltaP tego rzędu (nawet niższe) a mimo to samochód nie wracał na benzynę.
    Jedyne co mnie zastanawia to wartość parametru StatoAlim (co to jest do cholery?):), która tuż przed zdarzeniem spadła ze 192 do 68 i (po przełączeniu) do 4.
    Wszelkie sugestie mile widziane.

    Instalacja ma 8 lat, ok. 104 kkm przebiegu, reduktor to Genius MB 1200. Zamontowana w Chevrolecie Aveo 1.2 84KM.
  • #2
    thedoctor
    Level 11  
    Witaj,

    Czy reduktor był już robiony (regenerowany)? U mnie przełączanie na benzynę następowało zawsze po spadku ciśnienia, a przyczyną był stan parownika. Po pierwsze, uszkodzona membrana, przepuszczała gaz wężykiem od podciśnienia, a po drugie radiator gazu był tak zapchany, że gaz w fazie ciekłej miał duże problemy, żeby się przedostać przez zaklejone tunele radiatora... Musiałem więc rozebrać i wyczyścić parownik oraz wymienić wszystkie uszczelki + membranę. Potem szybkie ustawienie pozycji sprężyny, tak aby deltaP było na 1200mbar i gotowe. Regenerację robiłem po 3 latach i 170kkm.

    Przy okazji zapytam, czy w sterowniku FLY SF (24MY10) i sofcie P&D 3.03 jest gdzieś opcja wyłączenia sygnału dźwiękowego w przełączniku?
  • #3
    ___pi
    Level 14  
    Nie, reduktor nie był ruszany od nowości.
    O nim też pomyślałem w pierwszej kolejności, tyle że... on działa zbyt dobrze :)
    Przerabiałem regenerację reduktora BRC w dwóch innych autach i w obu przypadkach objawy były wyraźniejsze - problemy z uruchamianiem silnika (zalanego gazem popuszczanym przez wężyk podciśnienia), podwyższone spalanie etc.
    Tu nie ma nic poza tym, co opisalem i w dodatku przez wszystkie cieplejsze miesiące auto jeździ bez zająknięcia.

    W załączonym pliku nie widać nic charakterystycznego?
  • #4
    thedoctor
    Level 11  
    A na jakim poziomie masz ustawiony próg przełączenia na benzynę? 700mbar? Przeglądałem te logi i nie widzę wcześniej, aby ciśnienie w kilku kolejnych ramkach było pozniżej 700mbar, a w przypadku momentu przełączenia masz 4 ramki, z wartościami poniżej progu 700.

    IMHO zbyt niskie ciśnienie jest przyczyną przełączenia, a przyczyn niskiego ciśnienia może być kilka: filtr, parownik, nieszczelność, czujnik P1...
  • #5
    ___pi
    Level 14  
    Tak, próg powrotu to 700mbar.
    W ramach kolejnego testu obniżę ten próg i sprawdzę, czy to przyniesie poprawę sytuacji. Jeśli tak to będę miał kolejny klocek do układanki.

    A znasz może znaczenie parametru StatoAlim?
  • Helpful post
    #6
    thedoctor
    Level 11  
    StatoAlim inaczej StateSupply, czy SupplySt - to parametr pokazujący czy sterownik jest na benzynie/gazie czy w fazie przełączania, nie jest odczytem czujnika. Poniżej wycinek z instrukcji serwisowej.

    BRC SQ24 MY07 - Przełączanie na benzynę - losowo


    Poniżej też screen z excela. Formatowanie warunkowe kolumny ciśnienia pokazało, że gdy wartość spada poniżej 700, StatoAlim przechodzi w wartość 193. Gdy 2 ramki miały wartość poniżej 700, StatoAlim wracało do poziomu 192. W momencie, gdy wartość ciśnienia, była poniżej 700 cztery razy, StatoAlim nie spadło do 192, a zmieniło się na 68, czyli przełączył na Pb.

    BRC SQ24 MY07 - Przełączanie na benzynę - losowo
  • #7
    ___pi
    Level 14  
    Dziękuję bardzo, te informacje są bardzo pomocne i pasują do mojego wyobrażenia o tym jak powinien działać ten sterownik. :)
    Dla pewności przestawię więc próg powrotu na benzynę np. na 500 mbar. Jeśli trop jest słuszny, to objawy powinny zniknąć bez śladu. Wtedy zacznę tropić prawdziwą przyczynę (zbyt niskie deltaP).
  • #8
    thedoctor
    Level 11  
    Gdy ja czyściłem swój parownik radiator wyglądał mniej więcej tak:

    BRC SQ24 MY07 - Przełączanie na benzynę - losowo

    Problemy z dostarczeniem odpowiedniej ilości gazu + słabej jakości filtr FL były najpewniej podstawową przyczyną niskiego ciśnienia na listwie.
  • #9
    ___pi
    Level 14  
    Wracam po długim czasie. Problem pojawiał się i znikał losowo, ale w końcu postanowiłem poznać przyczynę. Faktycznie powodem był bardzo silnie zasyfiony parownik. Wyglądało to bardzo podobnie jak na zdjęciu wyżej. Po czyszczeniu i regulacji auto śmiga jak złoto.
    BTW. Przy okazji zregenerowałem reduktor przy użyciu oryginalnego zestawu naprawczego, choc (co mnie nieco zdziwiło) po 120kkm membrane wyglądała w zasadzie jak nowa.
    Temat zamykam, bardzo dziękuję za pomoc.