Firma BTO - Battery Trade Office udostępniła do testów ładowarkę XTAR VC4 oraz akumulatory Li-ion Keeppower o pojemności 2200mAh oraz 3400mAh a także akumulatory Ni-MH GP 2700. Udostępniony sprzęt pozwolił na przygotowanie odcinka #17 o ładowaniu akumulatorów Li-ion i Ni-MH oraz prezentujący konstrukcję i możliwości ładowarki uniwersalnej. Ładowarka pozwala na ładowanie z ograniczeniem prądu do 1A (w dwóch kanałach), lub 0.5A (w wybranych dwóch kanałach, lub przy ładowaniu >2 akumulatorów). Na wyświetlaczu prezentowany jest prąd ładowania, napięcie na akumulatorze, ilość dostarczonych mAh oraz stan ładowania i rodzaj wykrytego akumulatora. Warto zajrzeć na koniec materiału, gdyż istnieje szansa na zdobycie urządzeń przekazanych do testu.
Ładowarka VC4 posiada cztery niezależne kanały co pozwala na jednoczesne ładowanie akumulatorów różnych rodzajów. Ładowarka zasilana jest napięciem 5V (2.1A), przewód zakończony jest wtyczką USB, pasującą do dołączonego impulsowego zasilacza sieciowego. Producent zaleca zastosowanie odpowiedniego adaptera dołączonego w komplecie, jednak teoretycznie ładowarkę można by zasilić z innego źródła o odpowiedniej wydajności np. adaptera samochodowego, power-banku, być może także z gniazda USB 3.0 komputera. Dodatkowe możliwości zasilania, poza dołączonym zasilaczem sieciowym mogły by przydać się w podróży oraz innych sytuacjach awaryjnych. Zewnętrzny zasilacz impulsowy umożliwi jego łatwą wymianę w razie uszkodzenia (np. przy przepięciu sieciowym).
W komplecie otrzymaliśmy do testów 4szt. akumulatorów Ni-MH GP 2700, które zostały poddane wstępnemu formowaniu i testowaniu w firmie BTO:
Więcej informacji o tym jak firma BTO przygotowuje akumulatory Ni-MH: informacje o formowaniu akumulatorów Ni-MH.
Udostępnione akumulatory Li-ion w formacie 18650 oferowały pojemności do 15.58Wh (3400mAh). Akumulatory Li-ion tego typu zdobywają coraz większą popularność i zastosowanie np. w lampach rowerowych oraz latarkach większej mocy.
Udało się sprawdzić eksperymentalnie w jak wygląda cykl ładowania akumulatora Ni-MH realizowany w ładowarce. Napięcie oraz prąd było rejestrowane podczas ładowania, rezystancja amperomierza mogła w pewnym stopniu wpływać na proces ładowania, jednak uzyskany wynik jest zbliżony do typowego procesu szybkiego ładowania akumulatora Ni-MH lub Ni-Cd.
W przypadku ładowania wolnego prądem 0.1C (<0.2C), dla akumulatorów Ni-MH i Ni-Cd nie potrzeba kontrolować napięcia na akumulatorze i jego temperatury, wystarczyć odmierzyć czas 14-16 godzin aby naładować akumulator. Ładowarka XTAR VC4 pozwala na ładowanie prądem 0.5A i 1A czyli umożliwia szybkie ładowanie, przy którym należy kontrolować napięcie na akumulatorze a także warto kontrolować temperaturę.
Przez pierwsze 10min akumulator ładowany jest prądem 100mA, następnie ładowarka zwiększa prąd do 1A ładując impulsowo (820ms on / 180ms off).
Po zakończeniu ładowania, utrzymywany jest prąd konserwujący o natężeniu ~1mA. Obserwując kształt prądu ładującego można ocenić, że wbudowane przetwornice step-down (obniżające), pracują z częstotliwością ~60kHz.
Ładowanie akumulatora Ni-MH GP2700 prądem 1A trwało 3.5 godziny, rozładowanie świeżo naładowanego akumulatora prądem 1A trwało 2.5 godziny.
Typowe akumulatory Ni-MH oraz Ni-Cd tracą swoją pojemność podczas składowania w wyniku samorozładowania. Coraz więcej producentów dostarcza akumulatory o niskim współczynniku rozładowania, sprzedawane jako "gotowe do użycia".
Ładowanie akumulatorów Li-ion ładowarka realizuje typowo, czyli dwuetapowo. Najpierw ładowanie stałym prądem, natomiast po osiągnięciu napięcia 4.2V rozpoczyna się ładowanie przy stałym napięciu i malejącym prądzie. Po osiągnięciu ~65mA ładowanie jest przerywane.
Ładowanie akumulatora Li-ion 2200mAh prądem 1A trwało 3 godziny i 15min (faza CC 2 godziny, faza CV 1 godzina 15min). Po naładowaniu akumulator Li-ion został rozładowany prądem 2A, rozładowywanie trwało 1 godzinę i 10 minut. W akumulator zostało wbudowane zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem, które odłączyło napięcie na akumulatorze przy napięciu ~2.5V. Zabezpieczenie "odblokowało" dostęp do akumulatora po próbie ładowania akumulatora. Dostępne są także akumulatory Li-ion bez wbudowanego zabezpieczenia przed głębokim rozładowaniem.
Jeżeli macie pomysły na nowe funkcjonalności ładowarek, zastosowania dla akumulatorów Li-ion w formacie np. 18650, macie doświadczenia lub pomysły związane z ładowaniem lub wykorzystaniem akumulatorów Li-ion lub Ni-MH warto napisać o tym w tym temacie.
W uzgodnieniu z firmą BTO, autor postu w tym temacie, który otrzyma najwięcej "plusów" (z wykorzystaniem mechanizmu głosowania wbudowanego w forum) w terminie do 31.10.2016r. do godziny 23:00, może otrzymać sprzęt przetestowany w ramach tego materiału (ładowarka VC4, 4szt. akumulatorów Ni-MH GP 2700, 2szt. akumulatorów Li-ion 2200mAh, 2szt akumulatorów Li-ion 3400mAh). Ponieważ mamy dostępny jeden komplet sprzętu, w przypadku remisu szansa na otrzymanie sprzętu przypada autorowi pierwszego w kolejności (wcześniejszego) postu w tym temacie z maksymalną liczbą "plusów".
Zapraszam do podzielenia się swoimi pomysłami i doświadczeniami a także do głosowania na najlepsze Waszym zdaniem wypowiedzi.
Ładowarka VC4 posiada cztery niezależne kanały co pozwala na jednoczesne ładowanie akumulatorów różnych rodzajów. Ładowarka zasilana jest napięciem 5V (2.1A), przewód zakończony jest wtyczką USB, pasującą do dołączonego impulsowego zasilacza sieciowego. Producent zaleca zastosowanie odpowiedniego adaptera dołączonego w komplecie, jednak teoretycznie ładowarkę można by zasilić z innego źródła o odpowiedniej wydajności np. adaptera samochodowego, power-banku, być może także z gniazda USB 3.0 komputera. Dodatkowe możliwości zasilania, poza dołączonym zasilaczem sieciowym mogły by przydać się w podróży oraz innych sytuacjach awaryjnych. Zewnętrzny zasilacz impulsowy umożliwi jego łatwą wymianę w razie uszkodzenia (np. przy przepięciu sieciowym).
W komplecie otrzymaliśmy do testów 4szt. akumulatorów Ni-MH GP 2700, które zostały poddane wstępnemu formowaniu i testowaniu w firmie BTO:

Więcej informacji o tym jak firma BTO przygotowuje akumulatory Ni-MH: informacje o formowaniu akumulatorów Ni-MH.
Udostępnione akumulatory Li-ion w formacie 18650 oferowały pojemności do 15.58Wh (3400mAh). Akumulatory Li-ion tego typu zdobywają coraz większą popularność i zastosowanie np. w lampach rowerowych oraz latarkach większej mocy.
Udało się sprawdzić eksperymentalnie w jak wygląda cykl ładowania akumulatora Ni-MH realizowany w ładowarce. Napięcie oraz prąd było rejestrowane podczas ładowania, rezystancja amperomierza mogła w pewnym stopniu wpływać na proces ładowania, jednak uzyskany wynik jest zbliżony do typowego procesu szybkiego ładowania akumulatora Ni-MH lub Ni-Cd.

W przypadku ładowania wolnego prądem 0.1C (<0.2C), dla akumulatorów Ni-MH i Ni-Cd nie potrzeba kontrolować napięcia na akumulatorze i jego temperatury, wystarczyć odmierzyć czas 14-16 godzin aby naładować akumulator. Ładowarka XTAR VC4 pozwala na ładowanie prądem 0.5A i 1A czyli umożliwia szybkie ładowanie, przy którym należy kontrolować napięcie na akumulatorze a także warto kontrolować temperaturę.
Przez pierwsze 10min akumulator ładowany jest prądem 100mA, następnie ładowarka zwiększa prąd do 1A ładując impulsowo (820ms on / 180ms off).

Po zakończeniu ładowania, utrzymywany jest prąd konserwujący o natężeniu ~1mA. Obserwując kształt prądu ładującego można ocenić, że wbudowane przetwornice step-down (obniżające), pracują z częstotliwością ~60kHz.

Ładowanie akumulatora Ni-MH GP2700 prądem 1A trwało 3.5 godziny, rozładowanie świeżo naładowanego akumulatora prądem 1A trwało 2.5 godziny.

Typowe akumulatory Ni-MH oraz Ni-Cd tracą swoją pojemność podczas składowania w wyniku samorozładowania. Coraz więcej producentów dostarcza akumulatory o niskim współczynniku rozładowania, sprzedawane jako "gotowe do użycia".
Ładowanie akumulatorów Li-ion ładowarka realizuje typowo, czyli dwuetapowo. Najpierw ładowanie stałym prądem, natomiast po osiągnięciu napięcia 4.2V rozpoczyna się ładowanie przy stałym napięciu i malejącym prądzie. Po osiągnięciu ~65mA ładowanie jest przerywane.

Ładowanie akumulatora Li-ion 2200mAh prądem 1A trwało 3 godziny i 15min (faza CC 2 godziny, faza CV 1 godzina 15min). Po naładowaniu akumulator Li-ion został rozładowany prądem 2A, rozładowywanie trwało 1 godzinę i 10 minut. W akumulator zostało wbudowane zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem, które odłączyło napięcie na akumulatorze przy napięciu ~2.5V. Zabezpieczenie "odblokowało" dostęp do akumulatora po próbie ładowania akumulatora. Dostępne są także akumulatory Li-ion bez wbudowanego zabezpieczenia przed głębokim rozładowaniem.

Jeżeli macie pomysły na nowe funkcjonalności ładowarek, zastosowania dla akumulatorów Li-ion w formacie np. 18650, macie doświadczenia lub pomysły związane z ładowaniem lub wykorzystaniem akumulatorów Li-ion lub Ni-MH warto napisać o tym w tym temacie.
W uzgodnieniu z firmą BTO, autor postu w tym temacie, który otrzyma najwięcej "plusów" (z wykorzystaniem mechanizmu głosowania wbudowanego w forum) w terminie do 31.10.2016r. do godziny 23:00, może otrzymać sprzęt przetestowany w ramach tego materiału (ładowarka VC4, 4szt. akumulatorów Ni-MH GP 2700, 2szt. akumulatorów Li-ion 2200mAh, 2szt akumulatorów Li-ion 3400mAh). Ponieważ mamy dostępny jeden komplet sprzętu, w przypadku remisu szansa na otrzymanie sprzętu przypada autorowi pierwszego w kolejności (wcześniejszego) postu w tym temacie z maksymalną liczbą "plusów".
Zapraszam do podzielenia się swoimi pomysłami i doświadczeniami a także do głosowania na najlepsze Waszym zdaniem wypowiedzi.
Cool? Ranking DIY