Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Excel wyznaczenie końca pracy - Wyznaczenie czasu pracy urządzenia

stefannijaki 12 Paź 2016 14:43 705 16
  • #1 12 Paź 2016 14:43
    stefannijaki
    Poziom 4  

    Witam serdecznie
    Panowie mam kłopot, studia jakiś czas temu skończone, Excela używałem mało, a moje umiejętności dotychczas wystarczały, żeby sobie poradzić.
    Mój problem wygląda następująco. Mam w pracy urządzenia, które po upływie określonej liczby godzin (500h lub 360h) od daty ich uruchomienia wymagają wyłączenia i regeneracji. O ile poradziłem sobie w prosty sposób z wyliczeniem odpowiednich dat i godzin o tyle nie moge sobie dać rady z tym, żeby EXCEL w prawidłowy sposób pokazał mi prawidłowy status PRACY urzadzenia (czyli czy jest do wyłączenia i regeneracji, czy pracuje itd.). Dodam ze datę załączenia podaje sam w arkuszu.
    Wysyłam swój arkusz. Daty przypadkowe.

    0 16
  • #2 12 Paź 2016 18:52
    JRV
    Specjalista - VBA, Excel

    W jakym okresie powinny odbywać się w rezerwie?(np. ciag 10)

    0
  • #3 12 Paź 2016 19:08
    stefannijaki
    Poziom 4  

    Pracują 4 z 5 ciągów. Zawsze 1 będzie stał w rezerwie. Ciąg który wypracuje swoje godziny jest poddany regeneracji i stoi w rezerwie do momentu wyczerpania kolejnego. Ta rubryka "24h do regeneracji" utworzyłem inforamcyjnie, ponieważ przychodząc na II zmianę do pracy (18-6 rano) np. ciąg jest do wyłączenia o godz. 1 (czyli kolejny dzień) jest również do regeneracji na naszej zmianie (tutaj chodzi o sam czas procesu regeneracji.. trzeba go tak zrobic zeby wyrobic sie an swojej zmianie, ale nie chce w technologie dalej wnikac) i wyłącze go ciut przed czasem lub po czasie(ale to nie jest istotne w tym arkuszu, sam podejmę decyzję czy wyłaczę go po np 501h pracy czy po 499h.). Nie potrafiłem tego warunku zawrzeć w kolumnie "Status" więc stworzyłem nową kolumne i formułę.

    0
  • #5 12 Paź 2016 19:48
    stefannijaki
    Poziom 4  

    To co zrobiłeś przy 50 Ciągu tak, ale gdy wpisuje datę 12.10 paż (dziś) nie wyświetla ze ciąg jest do regeneracji i w związku z tym będzie stał za 24h w rezerwie.
    Wydaje mi się, że trzeba bedzie zrobic 2 osobne kolumny i 2 osobne formuły. Chyba, że da radę tak zrobić zeby w Kolumnie Status, pokazał mi excel 3 wartości ---> 2 w zależnosci od daty (czyli jesli wypada data wyłaczenia ciagu -pokaze ze do regeneracji, jesli to nie jest data dzisiejsza to ciag pracuje, a 3 wartość będzie miala w sumie zwiazek z tym ze np: nie pracuje bo stoi w rezerwie- wyswietli mi sie "rezerwa"

    0
  • Pomocny post
    #6 12 Paź 2016 21:14
    Azonic_2006
    Poziom 17  

    Sprawdź dobrze. Wpisujesz jedynie datę uruchomienia ciągu natomiast porównanie następuje na podstawie kolumny D(zakończenie pracy). Gdy zakończenie pracy = dziś to wyświetla się regeneracja w przeciwnym razie następuje kolejne porównanie. Gdy jest data zakończenia wcześniejsza niż dziś to pracuje natomiast gdy wpiszesz "-" do daty to jest postój. W załączniku jest plik z przykładowymi datami.

    0
  • #7 12 Paź 2016 21:28
    stefannijaki
    Poziom 4  

    Hehe sorry, faktycznie dupek jestem i wpisałem w datę załączenia datę 12 paź i czekałem, aż mi wskoczy "regeneracja".
    To wygląda już w porządku, ale jeszcze 1 pytanie. Czy jest opcja, żeby w kolumnie "24 do regeneracji" wyskoczyła informacja, że ciąg bedzie za 24h w rezerwie w przypadku gdy w kolumnie "status na dzis" wyswietli sie info regeneracja? Bo aktualnie mam status "regeneracja" to oznacza u mnie w technologii, że bedzie stał w rezerwie.
    Tak patrze w te formuły i w sumie to nie wiedziałem, że ta można dublować formułe jeżeli.

    0
  • #9 12 Paź 2016 21:59
    stefannijaki
    Poziom 4  

    Teraz gra muzyka ;) mam nadzieje, że jak zacznę wprowadzac realne dane i zrobie sobie arkusz na cała instalację w robocie na przykladzie tej jednej to będzie ok.
    Mam jeszcze 1 specyficzne "ciągi" które wyłącza się na 500h i 1000h. Zrobiłem świeżą tabele, i w sumie chodzi o to samo żeby pokazał mi excel na 500 i 1000h regeneracje/ prace lub rezerwe w zasadzie jak wczesniej, moglbys te formuły zmodyfikować? I daję już spokój. czy tutaj trzeba używac funkcji oraz bądź lub?

    0
  • Pomocny post
    #11 12 Paź 2016 22:46
    Azonic_2006
    Poziom 17  

    Test wychodził fałszywy ponieważ wynik daty w komórce dla excela to liczba. Po Twojej modyfikacji i dzieleniu przez 41,66 wynik nie był całkowity. Zrobiłem zaokrąglanie do całkowitych tylko musisz sprawdzić jak to działa w praktyce.

    0
  • Pomocny post
    #12 12 Paź 2016 22:49
    Prot
    Poziom 32  

    Witam !

    W mojej ocenie radzisz sobie Kolego całkiem dobrze z tworzeniem prostych formuł i formatowaniem warunkowym :D

    Po korekcie drobnych błędów i uproszczeniu zapisu dat i czasu (nie widzę potrzeby zapisu w dwóch kolumnach) Twój arkusz może wyglądać jak w załączniku.

    Godziny p..y.xlsx Download (12.38 kB)

    0
  • #13 12 Paź 2016 23:03
    stefannijaki
    Poziom 4  

    Dzięki chłopaki za pomoc :D Politechnikę się skończyło to wypada coś umieć z Excela, w sumie to mieliśmy podstawy (ogarnialiśmy głownie bazy danych, np: odczyty z wodomierzy powiedzmy 10tys rekordów (ciś, przepływ itd) i obrabialiśmy dane na wykresach, tabelach przestawnych, czy uczyliśmy się używania prostych funkcji typu wyszukaj pionowo, czy własnie wykorzystanie funkcji jeżeli).
    Jutro mam wolne, ale w pt będę w robocie to wprowadzę dane rzeczywiste i porównam z raportem "pisanym" to ocenię to co tak na prawdę wyszło. Dziękuje szczególnie koledze Azonic za zaangażowanie i poświęcony czas, na pewno pochwalę się jeśli wszystko zadziała, ewentualnie odezwę się w tym temacie.
    Kolego Prot, fajne te liczniki czasu, ale nie wiem czy poradzę sobie z dalszą obróbką arkusza, bo szczerze mówiąc nie wiedziałem ze takie rzeczy można tworzyć w Excelu. Jutro usiąde i przygotuje sobie arkusz pod wszystkie "ciągi" na zakładzie, w piątek naniosę rzeczywiste dane i zobaczymy.
    Jeszcze raz dzięki, w sumie nie spodziewałem się, aż takiej pomocy. Pozdro !

    0
  • #14 25 Paź 2016 16:10
    stefannijaki
    Poziom 4  

    Panowie obiecałem, że się odezwę i to robię. Po ok. 2tyg testów i różnych sytuacji stwierdzam, że jest jeden problem, którego moja wiedza nie jest w stanie rozwiązać.
    Mianowicie chodzi o to, że jest problem z przeliczaniem dób w przypadku pracy ciągów (500h i 1000h). w Obu przypadkach wychodzi liczby nie całkowita, czyli 500/24h=20,83333 doby :P itd. Powoduje to problemy z ustaleniem odpowiedniej daty: np: ciąg LDF 40/80 załączony 04.10.2016 o 20:40 powinien zostać wyłaczony po 500h czyli 25.10.2016 o godz. 0:40. Excel nie potrafi mi policzyć tego tak i pokazać datę 25.10 tylko pokazuje mi datę 24.10. Poprostu excel ma klopot z datami i godzinami. Mysle, że trzeba jakos powiązać date z czasem, żeby przeliczył mi to przejście z daty 24.10>25.10 i pokazla poprawną godzinę. On chyba jakos to zaokragla i nie uwzglednia zmiany daty :P mam nadzieje, ze ktos zrozumie o co mi chodzi. Zreszta dołączam plik i doskonale to widać w podanym przykladzie. Data przeszła, a o pokazuje mi regeneracje.

    0
  • #15 26 Paź 2016 00:21
    Azonic_2006
    Poziom 17  

    Cześć!
    Nie zmieniałem wszystkich formuł tylko zrobiłem jedną z boku do wglądu. Pamiętaj, że datę i czas reprezentuje liczby np. 25 październik 16:40 to 42668,69 gdzie 42668,00 to 25.10.2016 a 0,69 to godzina 16:40. Do wyliczenia godziny w komórce zakończenia pracy użyłem funkcji modulo, która „wyciąga” końcówkę. Resztę zrozumiesz z formuł.
    Pozdrawiam!

    0
  • #16 26 Paź 2016 18:28
    stefannijaki
    Poziom 4  

    Zajrze do tego jutro bo jestem na noc w robocie. Nie bardzo rozumiem na.jakiej zasadzie ta liczba reprezentuje ta datę. Formuł nnie.widziałem a smartfonie nie moge podejrzeć. Odezwę się pewnie jutro ewentualnie w piątek.

    EDIT
    Posiedziałem trochę nad tym i stwierdzam, że nie dam sobie rady :D za dużo jest możliwości. Jak liczy mi poprawnie daty/godziny to formuły związane z pokazywaniem statusu nie działają bo kasuje formułę 'zaokraglij do calkowitych' i statusy przestaja poprawnie działać i wszystko sie wykrzacza. Jedynie dobrze pracują 'GCM' bo czas pracy to 360h czyli 15dni. Liczba calkowita i nie ma problemu. A już te liczby zczaiłem, formatowałem komórki na "liczbowe" i w sumie excel dodaje sobie cyferki wyrzucając datę o czym nie miałem pojęcia wcześniej.

    Scaliłem posty.
    Proszę, byś w przypadku dodawania informacji, gdy nikt nie zamieścił jeszcze odpowiedzi, używał przycisku "zmień", nie publikując postu pod postem.
    RADU23

    0
  • #17 30 Paź 2016 10:49
    Azonic_2006
    Poziom 17  

    Cześć!
    W załączniku przesyłam plik do sprawdzenia. Zrobiłem tylko pierwszą tabelę. Założenie jest takie, że gdy data i czas wyłączenia ciągu przekroczy aktualny czas i datę to pojawia się komunikat regeneracja natomiast w komórce 24h jest podobnie z tym, że warunki są sprawdzane w czasie 24 godzin przed wyłączeniem. W tym układzie ważny jest również wpisany czas i data.

    0