Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

L7805CV - stabilizacja służąca zmniejszeniu obrotów

14 Paź 2016 13:11 372 4
  • Poziom 12  
    Witam wszystkich. Jestem początkującym elektronikiem stąd moje pytanie w tym dziale. Posiadam Radio Icom IC-2730E, który fabrycznie ma zamontowany mały wentylator pracujący na maks 12 V i natężeniu prądu 0.16 A (oczywiście przy maksymalnym napięciu). Problem polega na tym, że strasznie głośno pracuje, a radio posiada w sobie układ sterujący jego obrotami. Wiem, że odbywa się to poprzez trzystopniową regulację napięcia na gnieździe, do którego wiatraczek jest podłączony (tylko plus i minus) 10,5 V, 11,3 V i 12 V. Gdy nie pracuje napięcie wynosi około 0,5 V. Zastosowałem stabilizator L7805CV w taki sposób, że podłączyłem mu nóżki wejścia i minusa do plusa i minusa w gnieździe, natomiast wyjście podłączyłem oczywiście do plusa wentylatora. Daje to pożądany efekt jaki chciałem uzyskać, ale zastanawiam się czy dobrze zrobiłem, bo nie chciałbym zepsuć w radiu układu sterującego obrotami. Chciałbym się tylko dowiedzieć czy istnieje takie niebezpieczeństwo czy może lepiej wziąć zasilanie z zewnątrz (czego nie chciałbym robić, bo nie ma niczego na wierzchu). W załączeniu zdjęcie, które pokazuje w jaki sposób to zrobiłem. Z góry dziękuje za odpowiedzi i pomoc :)
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    Radiu obojętne co będzie obciążeniem, tylko na wszelki wypadek dodaj na wejściu i wyjściu stabilizatora kondensatory 1-10µF/25V.
  • Poziom 12  
    Mam nadzieję, że masz rację. Zastanawiało mnie to dlatego, że przy 12 V wiatraczek maksymalnie pobierze 0.16 A prądu, a nie wiem ile bierze sam układ przy tym napięciu. Bałem się, że jeśli bierze za dużo to może uszkodzić układ sterujący. Co do kondensatorów to mam na wyposażeniu niestety tylko 100uF/16V
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    Układ cały czas pobiera tyle samo + kilka %.