Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Chevrolet - Przebicie w cewkach ? Czy normalne zachowanie ?

15 Oct 2016 19:02 1458 16
  • Level 9  
    Witam,
    od jakiegos czasu walcze z wypadaniem zaplonow, szczegolnie odczuwalnych na wolnych obrotach. Na swiecach (niby do LPG) z przerwa 0.7mm intensywnosc byla mniejsza, niz na nowych , dedykowanych swiecach o przerwie zalecanej przez producenta, a mianowicie 1.07 mm. Doszedlem na tej podstawie do wniosku, ze musi byc cos z ukladem zaplonowym, a ze cewki sa pojedyncze na kazdy cylinder, to je obstawilem. Blad, ktory sporadycznie pojawia sie w pamieci komputera, to "losowe wypadanie zaplonu" bez okreslenia cylindra, co utrudnia odnalezienie uszkodzonej cewki.

    Wlasnie przed chwila, zaczalem po kolei odlaczac przewody od cewek i nasluchiwac roznicy w pracy silnika. Przy 6 garach, nie jest ona jakos mocno zaburzona po wypieciu jednej cewki. Na jednej z 3 wyciagnietych cewek, byla jednak wyrazniejsza. Zaczalem wiec wyciagac pokolei podlaczone cewki i teraz sedno pytania.
    Trzymajac wyciagnieta ta cewke, ktorej wypiecie najbardziej wplywalo na prace silnika, nic sie nie dzieje. Gdy wyciagam pozostale, to iskra wali po tej srubie, ktora, przykreca sie cewke do glowicy. Wiem, ze prad szuka najkrotszej drogi ale bicie na ta srube, chyba nie jest normalne ? Zalaczylem zdjecie takiej samej cewki.
    Chevrolet - Przebicie w cewkach ? Czy normalne zachowanie ?

    Pozdrawiam
    Pawel
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • Helpful post
    Moderator of Cars
    Jest normalne. Ta śruba to masa uzwojenia wtórnego.

    Dodano po 37 [sekundy]:

    hatson wrote:
    to "losowe wypadanie zaplonu" bez okreslenia cylindra, co utrudnia odnalezienie uszkodzonej cewki.

    Prawdopodobnie problem z LPG - zbyt uboga mieszanka.
  • Level 9  
    robokop wrote:
    Jest normalne. Ta śruba to masa uzwojenia wtórnego.


    Rozumiem. W takim razie, co z ta, ktora nie daje tej iskry na ta srube i wogole nigdzie ? Czy to ona ma gdzies wewnatrz przebicie i to ona jest uwalona ?

    robokop wrote:
    Prawdopodobnie problem z LPG - zbyt uboga mieszanka.

    Raczej nie bo instalacja ustawiana juz wiele razy. Korekty super, czasy wtryskow tez, wiec to raczej nie wina LPG. Tym bardziej, ze na benzynie tez te zaplony wylatuja ale mniej intensywnie.

    Pozdrawiam
  • Moderator of Cars
    Ta która nigdzie iskry nie daje prawdopodobnie jest ubita. Trzeba by podpatrzeć czy wogóle sterowanie ma.
    hatson wrote:
    Raczej nie bo instalacja ustawiana juz wiele razy. Korekty super, czasy wtryskow tez, wiec to raczej nie wina LPG. Tym bardziej, ze na benzynie tez te zaplony wylatuja ale mniej intensywnie.

    Bez iskry na jednym cylindrze? Wolne żarty.
  • Level 9  
    robokop wrote:
    Bez iskry na jednym cylindrze? Wolne żarty.


    Dobra, mialem na mysli ,ze wartosci zblizone sa bardzo do pracy na Pb, wiec w tym wzgledzie sa super ale nie znaczy to, ze auto dobrze dziala. Mam VSI Prins, gdzie do ustawianai za duzo nie ma. No ale ja nie o tym. To jest inny temat.

    Ta cewka, ktora nie daje iskry na ta srube, przekladalem na inna kostke i efekt ten sam, wiec to raczej nie wina sterowania. Jednak, jak wkladam ja w gniazdo, to praca silnika sie zmienia, wiec calkowicie uwalona nie jest ale skoro nie bije na ta srube, to moze gdzies na uzwojeniu wewnatrz ? Dobrze rozumiem ?

    Dziekuje
    Pozdrawiam
  • Level 16  
    Witam. Wyjmij cewkę , włóż do niej świecę i dotknij do jakiejś metalowej części silnika . Druga osoba odpala silnik na Pb . Przy pomocy dobrze izolowanych szczypiec oddalaj powoli cewkę ze świecą od silnika . Po wyżej pewnej odległości ok 1,5-2cm iskra przestanie przeskakiwać . Dla każdej cewki odległość powinna być podobna . Jeśli na którejś z cewek będzie wyraźna różnica na + lub na - to ta jest najprawdopodobniej uszkodzona . Pozdrawiam.
  • Level 9  
    nipper wrote:
    Po wyżej pewnej odległości ok 1,5-2cm iskra przestanie przeskakiwać . Dla każdej cewki odległość powinna być podobna . Jeśli na którejś z cewek będzie wyraźna różnica na + lub na - to ta jest najprawdopodobniej uszkodzona . Pozdrawiam.


    Ciekawy patent ale w sumie nie rozumiem, dlaczego ma przestac przeskakiwac na swiecy po oddaleniu od silnika ?

    Pozdrawiam
    Pawel
  • Level 17  
    Im bardziej oddalasz tym większe napięcie potrzebne to wytworzenia iskry, w przybliżeniu 1mm/1kV, przy 2cm to już będzie wartość graniczna i wtedy może przebić cewka wewnętrznie.
  • Level 9  
    rooter75 wrote:
    Im bardziej oddalasz tym większe napięcie potrzebne to wytworzenia iskry, w przybliżeniu 1mm/1kV, przy 2cm to już będzie wartość graniczna i wtedy może przebić cewka wewnętrznie.


    Tak, o tym wiem ale jesli bede oddalal cewke razem ze swieca od silnika ? To, co to zmienia, jesli iskra jest przeciez miedzy elektrodami swiecy, a nie miedzy silnikiem, a cewka. Jakos nie zabardzo to ogarniam :)

    Pozdrawiam
    Pawel
  • Helpful post
    Level 16  
    Przy oddalaniu iskra będzie przeskakiwać między środkową elektroda a blokiem silnika bo świeca jest wykręcona i zewnętrzna elektroda nie ma połączenia z masą .

    Dodano po 1 [minuty]:

    Poza tym jeśli faktycznie masz losowe wypadanie zapłonów to odpuść sobie cewki to nie ta przyczyna .
  • Level 9  
    nipper wrote:
    Przy oddalaniu iskra będzie przeskakiwać między środkową elektroda a blokiem silnika bo świeca jest wykręcona i zewnętrzna elektroda nie ma połączenia z masą .

    Dodano po 1 [minuty]:

    Poza tym jeśli faktycznie masz losowe wypadanie zapłonów to odpuść sobie cewki to nie ta przyczyna .


    Ok. teraz rozumiem. Tak, wiem, ze komp, powinien wskazac wypadanie na poszczegolnych cylindrach, gdzie cewki niedomagaja. To jest jednak ostatnia rzecz, ktorej nie sprawdzalismy (poza samym sterownikiem). Wzialem sie za cewki, poniewaz tak jak pisalem, ewidentny wplyw na te wypadanie zaplonow, ma przerwa na swiecy. Do tego, jak napisalem wczesniej. Na 2 z 3 wyciagnietych cewek (bez swiecy) byl przeskok na srube cewki, a na 1 nie bylo nigdzie widocznego przeskoku, mimo, ze bylo slychac charakterystyczne cykanie.

    Sporadycznie obok P0300 (wypadanie losowe) pojawial sie tez blad P0303 ,a wlasnie na 3 cylindrze jest ta cewka, ktora nie "bije" na ta srube. Przekladalem ja pod inna kostke i zachowuje sie tak samo. Mozliwe jest, ze gdy przykladowo 2 - 3 cewki sa walniete (na 6), to komp podaje wtedy losowe wypadanie, czy nawet jesli tylko jedna jest sprawna, to wyswietli blad dla kazdej z osobna ?

    Pozdrawiam
    Pawel
  • Helpful post
    Level 16  
    Z tymi błędami to bywa różnie . Jak masz trochę cierpliwości i nie chcesz bez potrzeby wydawać kasy to zamień cewkę nr 3 z jakąś inną pojeździj trochę i sprawdź błędy . Jak wskazanie pójdzie za cewką to masz werdykt . Zdarza się że wypadający cylinder "zakłóca" spaliny , wtedy sterownik koryguje dawkę , spaliny są wtedy w normie a praca silnika do kitu , i pojawiają się sporadyczne wypadania zapłonu . To takie błędne koło ....
  • Level 9  
    No juz mi nic innego nie zostalo jak cierpliwosc bo warsztaty, to wiadomo. Tylko by wymienialy kompletami, tym bardziej ,ze auto dosc egzotyczne. Wydaje mi sie jednak, ze to bedzie wiecej niz jedna cewka bo ogolnie przy 6 cylindrach, odpiecie jednej cewki, przy poczatkowych wahnieciu obrotow, jest malo odczuwalne. U mnie, jeszcze po wlaczeniu klimy, czy innych odbiornikow, ktore obciazaja motor na wolnych obrotach, jest doslownie seryjne wypadanie i trzepanie samochodem.
    Pewnie, ze nie chce w ciemno kupowac 6 cewek bo tanie, to nie jest ale myslalem, zeby najpierw kupic ze 3 i podmieniac. Zostawil bym te, ktore bily na srube na poczatek bo sa chyba w miare ok, skoro daja rade przebic na ta srube ,a podmienil te, ktore tej iskry nie dawaly.

    Nic innego juz mi nie zostaje. Dolot szczelny, kompresja wrecz idealna, wiec rozrzad raczej tez nie rozciagniety (lancuch). Cisnienia pb nie sprawdzalem ale na gazie jest to samo, a nawet gorzej, wiec to raczej nie tutaj problem. Myslalem tez o czujnikach walu i walka rozrzadu ale ten pierwszy daje raczej inne objawy, a ten drugi rowniez, a pozatym, instalacja LPG bierze z niego informacje o obrotach i te sa prawidlowe.

    Pozdrawiam, podziekowanie polecialo.

    Pawel
  • Level 17  
    hatson wrote:
    a na 1 nie bylo nigdzie widocznego przeskoku, mimo, ze bylo slychac charakterystyczne cykanie.

    cewka do wymiany, przebita wewnętrznie.
  • Helpful post
    Level 16  
    Jeśli objawy nasilają się wraz ze wzrostem obciążenia to jest to kolejna przesłanka wskazująca na problemy z iskrą . Z tym że dochodzi możliwość przebitej izolacji "na zewnątrz" . Taka cewka podczas testu "na wymontowanej" jest niby ok . Po zamontowaniu kiedy odległość miedzy przebitym korpusem cewki a głowicą silnika jest minimalna iskra czyli przepływ prądu wybiera krótszą i łatwiejszą drogę . To uszkodzenie daje się najczęściej zauważyć podczas uważnej obserwacji cewki , zwłaszcza części która po zamontowaniu jest schowana w głowicy.
  • Level 9  
    Czyli reasumujac, problem jednak lezy prawdopodobnie po stronie cewek. Tak jak napisalem, kupie 3 - 4 szt. i bede podmienial. Oczywiscie dam znac aby nie zostawiac otwartego tematu.

    Pozdrawiam
    Pawel
  • Level 9  
    Dzisiaj przyszly cewki i przyrzad do sprawdzania kondycji zaplonu w starszych autach. Ustawilem na nim przerwe 1.5 cm. i sprawdzilem wszystkie cewki. 2 z 6 nie dawaly rady i te wymienilem. Auto chodzi rowno, bez wypadania zaplonow i sypania bledami, rowniez pod obciazeniem. Tak wiec, blad dotyczacy losowego wypadania zaplonow, moze byc jednak spowodowany rowniez 2 niesprawnymi cewkami.

    Pozdrawiam i dzieki za odpowiedzi
    Pawel