Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Canon IP7250 - Błąd 1403 - próba naprawy dla zainteresowanych

Wojtek 24 lata 16 Oct 2016 19:56 6828 6
  • #1
    Wojtek 24 lata
    Level 25  
    Temat znany.
    Model IP7250 (taki sam jak mój, który po czyszczeniu działa), a w tym czyszczenie stacji serwisowej, głowicy nie przynosi poprawy - drukarka niesprawna.
    Na zdjęciach rozebrana głowica.
    Foto_1 - głowica z przodu po odczepieniu jest od plastiku, w którym osadzane są tusze.
    Foto_2 - tył głowicy z odkrytą elektroniką.
    Foto_3 - kość pamięć i pięć diod.



    Według informacji w Internecie:
    kod "F5" to dioda Zenera 3,6V 300mA w obudowie SOD-532 (było kilka pozycji dla kodu "F5", i jednym z nich była nota: Zener 36V);
    kod "35" to dioda Zenera 13V 300mA w obudowie SOD-532.

    Diody "F5" w ustawieniu diodowym miernika wskazują "444-481". Kierunek przeciwny w ustawieniu diodowym jak i "20k" na omomierzu - "OL".
    Dioda "35" w ustawieniu diodowym miernika wskazuje "449". Kierunek przeciwny w ustawieniu diodowym "OL". W ustawieniu "20k" na omomierzu zgodnie z polaryzacją tej diody- "17,31kohm". Kierunek przeciwny "OL".
    "17,31kohm" - występuje między pinami A (czarny sonda) i B (czerwona sonda) - Foto_D

    Dioda BZX585-B13.115 SOD523 jak na razie nigdzie nie jest dostępna (nawet w TME). Kiedy dostanę podmienię i dam znać na forum jaki efekt.
  • #2
    Wojtek 24 lata
    Level 25  
    Po wylutowaniu diody Zenera "35", parametr "17,31kohm" pozostał w miejscu jej styków - padów.
    Popełniłem prosty błąd, bo to nie dioda ma w tym momencie uszkodzenie, ale punkt w jakim pracuje przekłamuje jej parametry.
    Pomiary do załącznika "Foto_D":

    Z A (czarny) do B (czerwony) - "17,31kohm". Odwrotna polaryzacja "OL".
    Z A (czarny) do C (czerwony) - "19,97kohm" i "OL" po chwili. Odwrotna polaryzacja "19,17kohm".
    Z A (czarny) do D (czerwony) - "OL". Odwrotna polaryzacja "OL".
    Z C do D zamiennie elektrody miernika - "OL".

    Dioda "35" po wylutowaniu - "765" i "OL". Na "20K" - "OL" i "OL".
    Pady w miejscu diody "35"- "447" i "OL". Na "20K" "17,31kohm" i "OL".

    Piny EEPROM-u - 1-4 złączone razem, połączone z "B" na zdjęciu i diodą "35" od jednej strony.
    Pin 8 EPPROM-u połączony z "A" i z diodą "35" od drugiej strony.
    Zatem proste, "17,31kohm" siedzi w EPPROM - i równolegle piny 1-4 z 8 są pinami A-B z równoległą diodą "35".
    Piny 5,6,7 EPPROM-u nie są połączone z pinami "C" i "D".

    Teraz pytanie otwarte, co mogę spróbować zrobić dalej we własnym zakresie?
    Czy ten EPPROM wylutować, wymienić (jeśli w ogóle takie coś jest dostępne)?
    Jeśli ktoś ma podpowiedź, radę, proszę napisać.
  • #3
    Wojtek 24 lata
    Level 25  
    Ten chip oznaczony jako "T02 RZ" nie jest EEPROM-em. Tak mi wychodzi z informacji w Internecie. Czy ktoś z kolegów, kto bardziej światły w tym temacie, mógłby potwierdzić (lub wskazać inny prawidłowy), że układ z kodem smd "T02" to 74HC2G02 lub 74HCT2G02 - "Dual 2-input NOR gate"? Dokumentacja w załączniku.
    Układ jest osiągalny w Polsce. Za 99 groszy.
  • #4
    Wojtek 24 lata
    Level 25  
    Wygląda na to, że to nie ten kierunek próby naprawienia tej drukarki.
    Z drugiej strony "dobra zabawa", rozbierać i mierzyć (jak się ma na to czas).
    Na foto elektronika karetki.
    Przy zapiętych taśmach, wzorując się na zdjęciu podglądowym "karetka z elektrody", na mojej karetce "Picture 18", nie mam sugerowanych oporów 11,3 kohm i 7,00 kohm. Wszystkie cztery kombinacje pomiaru na karetce, a więc:

    C -> A 11,3 kohm
    D -> A 11,3 kohm
    C -> B 7,00 kohm
    D -> B 7,01 kohm

    są u mnie jako "OL". Prosiłbym jakiegoś wyrozumiałego użytkownika, czy właśnie tak należało przeprowadzić procedurę pomiarową. Przejście między elektroniką karetki, a gniazdem flexa i płytą główną drukarki - jest. Sprawdziłem to. Proszę także o informację, jeśli ktoś byłby tak uprzejmy, czy sygnały "C, D, B, A" kończą swój bieg w chipsecie (CPU) - układzie UPD811014-G21-A, bez elementów biernych po drodze. Sygnały mogą jeszcze zawisnąć na elementach biernych. Brak przejść, brak odczytu i błąd 1403. Jeśli tak, mogę już tylko eksperymentalnie wylutować ten chipset i sprawdzić oporność na jego padach.
    Mało prawdopodobne, ale nie niemożliwe, by kulki BGA odkleiły się w tym miejscu od PCB. CPU może być sprawny. Co innego, gdybym miał opór omowy, ale np. "zwarciowy".
  • #5
    Wojtek 24 lata
    Level 25  
    Drukarka złożona i nie sprawna.
    Pięć mignięć diodą i kod błędu 1401 - brak głowicy (głowica jest właśnie w tej chwili wyjęta i rozebrana).
    Zdjęcia są podglądowe dla wszystkich śledzących ten wątek.
    Bardzo bym prosił o informację:

    Czy dokonując pomiarów na pinach od karetki (zostawmy na ten moment głowicę) powinienem tam w ustawieniu multimetru na "20k" zmierzyć wartości "11,7kohm", i "7,00kohm"? Wspominał o tym użytkownik "Sługa WSI Spec od drukarek" w tym oto poście:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3118958.html

    Gdyby kolega "Sługa WSI Spec od drukarek" zechciał się wypowiedzieć w sprawie pomiarów i ich prawidłowych wartości byłoby miło. Wpierw chciałbym ustalić stan elektroniki, płyty głównej, samej drukarki. Spróbować to naprawić. Dopiero później można bawić się głowicą.

    Na marginesie. W ustawieniu diodowym miernika, mam następujące wskazania na pinach od karetki:
    A do C "1926" (A - czarny; C - czerwony) opór OL
    A do D "1926" (A - czarny; D - czerwony) opór OL
    B do C "1678" (B - czarny; C - czerwony) opór OL
    B do D "1678" (B - czarny; D - czerwony) opór OL
    A do B "562" i 3,25kohm (A - czarny; B - czerwony)

    A do C "1299" (A - czerwony; C - czarny) opór OL
    A do D "1299" (A - czerwony; D - czarny) opór OL
    B do C "703" (B - czerwony; C - czarny) opór OL
    B do D "703" (B - czerwony; D - czarny) opór OL
    A do B "747" i 3,25kohm (A - czerwony; B - czarny)

    Pomiar: UNI-T UT70A, bateria 9V Duracell nowa.
  • #6
    Wojtek 24 lata
    Level 25  
    Zmiana podejścia do tej drukarki.
    Zespół dysz odcięty.
    Do głowicy wlutowane dwie diody, do ramek C i D, zgodnie z wcześniejszymi schematami na elektrodzie. Przejścia ścieżek na drugą stronę płytki nie były przecinane, pięć diod i scalak w "wydmuszce" zostały.
    Drukarka nie rozpoznaje pomimo to głowicy. Błąd 1401, chociaż na uszkodzonej (czego już nie sprawdzę) był błąd 1403.
    Czy poza diodami należy coś dolutować?

    Chciałbym doprowadzić "wydmuszkę" do stanu wykrywania jej przez drukarkę, bo mógłbym wytrawić małą płytkę PCB z pinami i dolutować np. kilka diod LED. W ten sposób mógłbym zająć drukarkę drukowaniem np. jednej strony A4 z odpowiednio dobranymi pasami kolorowymi, i porównać je z sekwencyjnym zapalaniem diod. Diody sygnalizowałyby pracę drukarki na konkretnym wydruku testowym przed zamontowaniem głowicy - "wydmuszka diagnostyczna" wyszłaby mi tutaj.
    HV ma 24V ale redukcja opornikiem to nie problem z każdego kanału grzejnika.

    Dodano po 3 [godziny] 18 [minuty]:

    Jakie należy wlutować diody?
    Na tą chwilę mam komunikat z błędem 1403.
    Przylutowane diody na zdjęciu.
    Brak diod - błąd 1401.
  • #7
    Wojtek 24 lata
    Level 25  
    No jakoś to wyszło.
    Plik graficzny o nazwie "Tusze_1" - drukarka wykryła głowicę-wydmuszkę i oczekuje na umieszczenie tuszy.
    Plik graficzny o nazwie "Tusze_2" - płytka z wylutowanym EEPROM-em. Jego brak to błąd 1405 i brak napięcia +3,5V na pinach "A". Sugeruję przelutowanie.
    Plik graficzny o nazwie "Tusze_3" - front płyty głównej IP7250.
    Plik graficzny o nazwie "Tusze_4" - miejsce lutowania przewodów z tyłu płyty:

    Czerwony - +3,5V "A"
    Niebieski - GND "B"
    Zielony +3,95V dla ramki "C"
    Żółty +3,95V dla ramki "D"

    Dla pinów A,C,D można założyć na chwilę LED-y. Świecenie oznacza dopływ napięcia. Diody, na których drukarka wykryła ostatecznie "obecność głowicy" to diody Schottky'ego BAT48 (40V/350mA). Długość przewodów telefonicznych, około 50 cm. Sugeruję kolejnym użytkownikom na przyszłość raczej lutowanie przewodów do płyty głównej, niż głowicy, w celu unikania ryzyka braku styku, i błędu 1403.

    Na marginesie, drukarka ma w głowicy odcięty zespół dysz, ale zawsze można hmm... dolutować diodę podczerwieni lub ultrafioletową albo laser i drukować światłem. Na przerobionej drukarce. Teraz wystarczy znaleźć sterowanie z jakiegoś koloru +24V... Ale futurystyka co nie? :)