Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Daewoo Matiz 2000r - Nie załącza się wentylator chłodnicy

henio 123 18 Paź 2016 17:17 3504 20
  • #1 18 Paź 2016 17:17
    henio 123
    Poziom 23  

    Witam.Usterka jak w temacie .Bezpiecznik sprawdzony,przekażnik również.Wymieniony czujnik temperatury w króćcu przy termostacie .Wentylator uruchamia się po podłączeniu na krótko.Silnik nagrzewa się bardzo brak możliwości schłodzenia.Z góry dziękuje za okazaną pomoc.

    0 20
  • Sklep HeluKabel
  • #2 18 Paź 2016 17:33
    marqqv
    Poziom 31  

    Na kr

    henio 123 napisał:
    Wentylator uruchamia się po podłączeniu na krótko

    Gdzie przy czujniku ?

    1
  • Sklep HeluKabel
  • #3 18 Paź 2016 17:45
    piotrek22101
    Poziom 39  

    Jak masz przekaźnik od wentylatora,wyjmij go,w jego podstawie są kolektory. Zewrzyj na chwilę piny 30 z 87 ,jak zadziała,to wina pomiędzy czujnikiem a przekaźnikiem. Jak nie ,to pomiędzy przekaźnikiem a wentylatorem. Trzeba przejrzeć przewody,wtyczki.

    0
  • #4 18 Paź 2016 17:52
    henio 123
    Poziom 23  

    .Dzięki za szybki odzew Napięcie było podane na wentylator .W celu sprawdzenia.Pytanie czy po włączeniu zapłonu powinno się pojawić napięcie na wtyczce dwupinowej od czujnika cieczy chłodzącej. Czytałem w necie że gdy się przy pracującym silniku odepnie wtyczkę od czujnika ,to wentylator powinien chwilę pracować.

    0
  • #5 18 Paź 2016 18:06
    piotrek22101
    Poziom 39  

    Na wentylator ma iść minus na stałe,plus z przekaźnika. Na czujnik plus po stacyjce o ile mnie pamięć nie myli.

    0
  • #6 18 Paź 2016 18:28
    henio 123
    Poziom 23  

    Dzięki za informacje .Nie posiadam schematu ani ksiązki napraw .Dla ścisłości mam pytanie jak wygląda przebieg napięcia od stacyjki do wentylatora.Pomoże mi to w usunięciu usterki.

    1
  • #8 18 Paź 2016 19:14
    henio 123
    Poziom 23  

    Przy próbie zwarcia pinów 30 i 87 w gnieżdzie przekażnika przy włączonym zapłonie zero reakcji .Czyli muszę szukać w innym miejscu usterki.Wskazuje na to że brak napięcia na lini stacyjka >>>przekażnik.

    0
  • #9 18 Paź 2016 19:20
    piotrek22101
    Poziom 39  

    Na pinie 30 lub 87 musi być plus. Jak jest to podajesz go na ten drugi i wentylator ma ruszyć,jeśli nie to usterka pomiędzy tym przekaźnikiem a wentylatorem.

    0
  • #10 18 Paź 2016 20:18
    henio 123
    Poziom 23  

    Dzięki za wszystkie informacje. Auto stoi na dworze i z racji ciemności mogę się tym zająć jutro rano .

    1
  • #11 19 Paź 2016 10:22
    g107r
    Poziom 34  

    Masę do wentylatora też sprawdź, szukasz w plusie, a mogła zniknąć masa.

    0
  • #12 20 Paź 2016 13:01
    henio 123
    Poziom 23  

    Przy włączonym zapłonie zwarty pin 30 i pin 87 wentylator chodzi.W tym aucie ktość montował światła do jazdy dziennej.Poszedł na skróty i podłączył plus pod bezpiecznik dmuchawy.Powinno być podłączone pod wyłącznik zapłonu.Na pinach 85 i 87 brak napięcia które by sterowało cewką przekażnika.żPomiary na pinach przekażników I przekażnik A wysokich obrotów napięcie na pinie 30 II przekaznik H napięcie na pinie 85 ,30. III Przekażnik F napięcie na pinie 30.Napięcei na wtyczce czujnika brak.Proszę o pomoc bo moje koncepcje się skończyły. Daewoo Matiz 2000r - Nie załącza się wentylator chłodnicy

    0
  • #13 20 Paź 2016 13:38
    piotrek22101
    Poziom 39  

    Na jednym z tych pinów powinien być sygnał z termowłącznika,plus,oraz masa na drugim. Piny do cewki to 85,86. Dodam że Matiz ma dwa czujniki, są obok siebie. Jeden do zegarów,drugi do komputera i przekaźnika wentylatora.

    0
  • #14 20 Paź 2016 17:04
    g107r
    Poziom 34  

    Masz pokrywkę i wiesz na pewno które to przekaźniki ? W opisach skrzynki matiza trochę wędrowały, także to zasadnicze pytanie. Na jednej rozpisce przekaźnik D to niski bieg, a u Ciebie chyba widzę wszystkie 4 styki. Z tego co piszą użytkownicy matizów, szybki bieg wentylatora to święto, toteż jakby to był naprawdę ten przekaźnik - to go nie masz. Klimy też jak sugerują inne rozpiski ?

    Cewka przekaźnika to 85 i 86, styki zwierne 30 i 87.
    Napięcia powinny być na stykach 86 dwóch przekaźników wentylatorów chłodnicy z przekaźnika głównego MAIN RELAY (styk 87), 85 to masy załączające przekaźniki podawane przez ECM - sterownik silnika przez złącze C101, to chyba największa kostka przy skrzynce bezpieczników.
    30 plus z bezpiecznika eF15, 87 niski bieg przez rezystor do silnika, bieg wys 87 do silnika.
    Jak nie ma na 86 napięć, rozgrzej silnik i sprawdź czy ECM podaje masę na 85 przekaźników, żeby w przypadku podania własnego plusa na 86 nie zrobić zwarcia, bo schemat jedno, a życie może być drugie.
    Przewody z przekaźnika głównego do tych od biegów łączą się pewnie w środku skrzynki. z jednego na dwa, łączenie mogło paść - to te kropki jak ściągnąłeś schemat.

    CTS, czujnik dwupinowy temperatury silnika przy aparacie zapłonowym , na żółtym przewodzie ma być ok 5V, pomarańczowo/czarny masa z ECM.
    Link ciekawe czy kolory pasują ?
    W teorii 5V idzie bez łączeń czy dodatkowych kostek elektrycznych, także te napięcie powinieneś mieć. Masa zaś jest gdzieś łączona/rozdzielona z ECM na 3 inne czujniki. Blaszka lub inne coś łączące 4 przewody.

    0
  • #15 20 Paź 2016 19:58
    henio 123
    Poziom 23  

    Kolego g107r dzięki za wyczerpujące informacje.Auto to jest własnością sąsiada.Odstawił je bo zaczął mu się gotować silnik .W tym matizie opis w pokrywce jest w języku koreańskim i angielskim.Pomiary wykonałem na podstawie tego schematu Daewoo Matiz 2000r - Nie załącza się wentylator chłodnicy .Z tego co się orientuję z elektryki to pin 85 lub 86 powinien posiadać napięcie by uruchomić przekażnik.Może tak być jak piszesz masę podaje ECU.Tej opcji jeszcze nie przerabiałem.Muszę to sprawdzić na odpalonym silniku.Bazowałem na instalacji VW Polo gdzie jest czujnik>>>przekaznik>>bezpicznik.Mam podejrzenie czy nie padł rezystor 4 na tym schemacie.Posiadałem Tico gdzie też z tą elektryką było namieszane.

    0
  • #16 20 Paź 2016 20:04
    piotrek22101
    Poziom 39  

    Zewrzyj piny 87 z 30 na tym przekaźniku,jak wentylator ruszy ,to rezystor dobry.

    0
  • #17 20 Paź 2016 21:46
    henio 123
    Poziom 23  

    Tę opcję już przerabiałem wentylator się uruchomił .Męczy mnie brak zasilania przekażników.

    1
  • #19 20 Paź 2016 22:10
    henio 123
    Poziom 23  

    Witam.To rówież sprawdzałem i brak reakcji .Przetłumaczyłem opisy z pokrywki iw/g danych brakuje przekażnika ABS ,klimatyzacji, pompy ACS.Widocznie jest wersja zubożona.Zalicze jeszcze jedno podejście jak nie zagra to niech jedzie do elektryka.

    0
  • #20 21 Paź 2016 11:17
    g107r
    Poziom 34  

    henio 123 napisał:
    Pomiary wykonałem na podstawie tego schematu

    Wziętego z elektrody czy masz własną książkę z liściem ? Zajrzyj na str 139 i 140, ten opis nie pasuje do tego matiza ? Przekaźniki D i H.
    Tu opis na pokrywce bezpieczników powinien być wykładnikiem, niby już uruchomiłeś wentylator z pomocą dwóch przekaźników 2 i 3, ale chciałbym doprecyzować tą kwestię, to błąd w opisie, czy może jednak tak jest.

    Jak nie masz 12V na pinach 86 przekaźników, to ani dudu, przekaźniki nie zadziałają. Ich cewki nie mają zasilania.
    Masz miernik, to sprawdź przejście pomiędzy gniazdem nogi 87 przekaźnika głównego MAIN RELAY, a gniazdami nóg 86 przekaźników wentylatora - tak jak na schemacie, pomiędzy przekaźnikiem 1, a 2 i 3.
    henio 123 napisał:
    Z tego co się orientuję z elektryki to pin 85 lub 86 powinien posiadać napięcie by uruchomić przekażnik.
    Jak widzisz, piny 86 przekaźników 2 i 3 zasilane są z przekaźnika 1 i bezpiecznika Ef19. Ten przekaźnik powinien być dobry, bo silnik by nie odpalał na benzynie.
    Nogi 85 idą zaś z ECM, czyli Twojego ECU - to to samo. Widać tu że ECU zwiera przewód do masy.
    Przy tym układzie nóg małych przekaźników nie ma opcji albo tu, albo tam. Jedynie te duże szare, nogi cewek i styków zwiernych mogą być na krzyż, co przy odwrotnym włożeniu zmieni nam ułożenie nóżek w podstawce przekaźnika.

    Brak napięć we wtyczce czujnika temperatury, i w efekcie braku wskazań z tego czujnika, powinien wywalić błąd silnika. Może powodować niewłaściwą pracę silnika, bo to czujnik do komputera wpływający na jego pracę, czyli i silnika.

    W przypadku braku zasilania przekaźników, braku podłączenia ECU do zasilania przez przekaźniki, też może wystąpić któryś błąd przekaźników, niestety w tym prostszym matizie to tylko dwa błędy.
    1630-niskie obroty wentylatora na biegu wolnym
    1631-niskie obroty na biegu szybkim
    Podobnie jak w przypadku CTS gdzie błąd nie mówi o czym sygnalizuje jedyny błąd czujnika
    0115-sygnal cts
    na pewno jest reakcja na odłączony czujnik, natomiast jego zwarcie lub przewodów tego błędu pokazać nie musi > nie ma napięcia, bo zwarcie przewodów, np przetartych, też to spowoduje.

    Przy odczycie błędów też powinien uruchomić się wentylator, ale tego to już pewny nie jestem.
    No, bez zasilania przekaźniki nie zadziałają, ale możesz sprawdzić błędy.
    Wiesz jak, i czy możesz sprawdzić błędy ? Kontrolka silnika, check, świeci po włączeniu zapłonu i gaśnie po odpaleniu ?

    0
  • #21 21 Paź 2016 12:05
    henio 123
    Poziom 23  

    Ksiażki nie posiadam. Schemat pobrałem z netu.Manual z elektrody jest w 8-miu częściach a nie mam tylu punktów by go pobrać.Pobrałem jeden,ale po otworzeniu okazał się wersji angielskiej.Do rzeczy zabrałem się do tego jak radziłeś.Na uruchomionym silniku próbowałem ruszać przekażnikami.Objaw był taki że przy wskazaniu wskażnika temperatury na środku skali wentylator zaczął się się pulsacyjnie włączać . Po dojściu o jedną kreske w prawo na wskażniku temperatury wentylator się załączył.W tym wypadku zabrałem się za kasowanie luzów w dolej części żskrzynki bezpieczników.Efekt był taki że po ponownym uruchomieniu wszystko działa jak należy.Po kilku próbach efekt ten sam.Czasami takie drobiazgi powodują takie usterki.Wszystkim użytkownikom dziękuje za informacje a temat uważam za zamknięty.

    0