Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Panele 4,5 kW (3 + 1,5) + grzanie CWU + ładowanie aku cz. II

sianio 21 Oct 2016 17:09 60696 590
Buderus
  • #571
    futek2
    Level 19  
    Witam zainteresowanych tematem dolozenia WIFI do inwertera SMA starszej produkcji np. SB4200TL MS.
    Ponizej jest link do pelnego opisu i schematu oraz softu na ESP8266 . Uklad nie wymaga dodatkowych elementow jedynie modul ESP8266 i tasme do polaczenia z pinami na plycie procesora w SMA.
    W pelni mozemy sie cieszyc montoringiem naszego SMA za bardzo male pieniadze.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3577979.html
    W zalaczeniu sa tez wszystkie potrzebne programy do zainstalowania na PC.
    Modul ESP8266 umiescilem w pudelku po TIK TAKACH dla bezpieczenstwa przed ewentualnym zwarciem do obudowy lub innych elementow w inwerterze.

    Zycze zainteresowaym zadowolenia z ukladu.

    Prosze o ewentulane uwagi i propozycje.

    Futek2
  • Buderus
  • #572
    batot
    Level 15  
    Witam,

    Troszkę z innej beczki spytam.
    Panele już mam 6,8kWp (wschód/zachód) a teraz zastanawiam się długo pod inwerterem czy on-grid np fronius ew zevensolar czy może heybryda np:
    - ORVALDI Solar Infini 3kW Plus (PV 4,5kW) - Grid on, Grid off lub Grid on z backupem tyle że on kosztuje ok 6250zł czy może nie lepiej zaoszczędzoną kasę lepiej zainwestować i np kupić
    - ORVALDI Solar Charge Controller z funkcją MPPT o mocy 3000W (48VDC) w cenie banalnych 1250zł no ale ten nie ma widze przetwornicy na 230VAC.
    - Zastanawiałem się też nad ORVALDI MVII5K Solar 5kVA/5kW MPPT 4kW 48VDC - PVmax 500V DC ale ten nie ma 2x MPPT a ja mam wschód zachód instalację więc odpada.
    - Inverter ORVALDI Solar Infini 5kW (PV 10kW) - Grid on, Grid off lub Grid on z backupem ten by spełnił wszystkie moje wymogi ale cena kosmos 11,9k zł.
    - można jeszcze ew dwa niskonapięciowe zaprząc do pracy równoległej ORVALDI MKS5K+ Solar 5kVA/5kW MPPT 4kW 48VDC - PVmax 145V DC czyli 4300zł x2 = 8600zł czyli drogi szpas a ja bym chciał tanio.
    Może ktoś się zmagał z takim problemem?
    - ktoś wie jak to wychodzi z SMA cenowo SMA STP 6.0 + SMA battery boy albo z SMA? Ktoś to ma w ogóle? Jak cenowo wychodzi?

    Czemu hybryda mnie interesuje ano dlatego, że jestem w trakcie budowania PowerWall'a na początek 10kWh (do rozbudowy w przyszłości do 30kWh) i fajnie byłoby go jakoś wykorzystać.

    A może prościej po jednym inwerterze jednofazowym na każdą stronę?
    Jakoś nie znajduję rozwiązania, które by mnie interesowało w normalnej cenie a nie 12kzł.

    Macie może jakieś pomysły?
  • Buderus
  • #574
    futek2
    Level 19  
    Witam
    Rozumiem, ze masz dach dwuspadowy.
    Dwa stringi nie zależne obsłuży inwerter ES5000 wersja 4600Wat i ma nawet wejście na trzeci ale był by to równoległy z pierwszym.
    Inwerter pracuje w trybie ON GRID i jest beztransformatorowy.
    Inwerter tego typu jest dostępny w dobrej cenie jako używany na znanych portalach aukcyjnych w cenie ok 1600zl.
    U mnie pracuje już trzeci rok i nie mam problemów a nam podobna instalacje do
    Twojej.
    A zawsze możesz dokupić kolejny na kolejna fazę.
    A kończąc to instalacja daje max mocy kiedy jest słońce i promienie padają pod katem ok 90 stopni i taki stan trwa ok 1 godziny a wcześniej stopniowo moc wzrasta a potem stopniowo spada.
    W zalaczeniu masz instrukcje do tego ES5000.
    Mysle, ze bedzie to Ci pomocne aby sobie wyjasnic pare watpliwosci.
    Konczac,jest to inwerter, w ktorym nie ma wentylatorow wspomgajacych chlodzenie - poprostu ma duzy radiator i przez to wazy ok 30 kg.

    Pozdrawiam
    futek2
  • #575
    batot
    Level 15  
    @Slak68:
    Ten inwerter ma tylko jedno MPPT więc odpada. Pisałem że potrzebuje min 2 wejścia lub dwa inwertery bo instalacja wschód/zachód.

    @futek2:
    ES5000 ma bardzo fajny fajny stosunek jakości do ceny.
    Ale ma dwie wady:
    - jest on grid tylko z tego co doczytałem a jak wspomniałem kusi mnie hybryda
    - no i ma limit napięcia do 500V a ja mam 2 x 12 paneli które mają Uoc=38,9V
    Dla -Uoc(-25stC)= 38,9V x 50*0,3%=38,9V*15%=44,74V na panel
    czyli mogę maksymalnie 11 paneli podpiąć. Dla 12 paneli będzie już 537VDC.
    Z drugiej strony może i mogę mieć 12 paneli bo u mnie praktycznie nie występuje nigdy sytuacja że nie ma poboru energii ot chociażby piec do c.o. oraz c.w.u i rekuperacja. A w zimie jak trzeba to włączę tą farelkę 500W na stałe w jednym pokoju gdyby to było mało. Więc może i 12 paneli (A-EXP 285/156-60) byłoby ok. W końcu przez pierwszy rok panele starzeją się najbardziej a potem już pewnie ta sytuacja by nie występowała ze względu na spadek parametrów. Pewnie jedyny problem były jak by brakło prądu i miałby wystartować od zera.
    Pokusiłbym się na ta i 12 paneli, ew dokupić i ze 2 sztuki na stronę i równolegle 2x7 i na drugi MPPT też 2x7 tyle że niskie napięcie miałby i późno startował.

    Rozumiem że hybrydy to nowość na rynku i raczej nie ma opcji nic taniego dostać?
    Hmm
    Robiąc częściowego off grida w instalacji będę miał duże straty energii w postaci nie wykorzystanej i nie zmagazynowanej gdzie przy instalacji On Grid energia mogła by iść do sieci. Brat mówi zrób se On-Grida i walnij UPS'a 3-5kVA i masz backup - może i ma rację.
    Taki Off Grid fajna sprawa ale nie wiem czy 10kWh to nie za mało aby z tego sobie bardzo korzystać komfortowo to pewnie ze 30kWh a pewnie preferowane 100kWh w bateriach by się przydało i pewnie do końca życia nie zajedzie baterii.
    Tak ogólnie to robię bank baterii na akumulatorkach Li-Ion a nie kwasiakach.


    Na marginesie o UPS'ach:
    Koło mnie stoi taki fajny wytrzymały ze starej produkcji zwie się APC Smart UPS 3000.
    Ma tylko jedną wadę na sucho 100W lubi se łyknąć - te modele tak ponoć mają. Całe biuro: serwery monitory i stacje robocze łącznie z pożeraczami prądu jak drukarki laserowe, switche, rutery, radio, spokojnie podtrzymuje bez jęknięcia - chyba tylko czajnik elektryczny nie jest do niego podpięty ;-).
    Stara dobra robota UPS'ów.
    Bardzo dobre mam też opinie o FIDELTRONIK ARES 1600 kupiłem używany za 100~200zł i przez wejście na baterie zewnętrzne podłączyłem mu akumulatory 48V/110Ah. Zdarzyło się że i 8-9h szedł cały czas bez zająknięcia ze stałym obciążeniem.
    10 lat 24/7 non stop ja używam już a wcześniej nie wiem ile czasu przede mną i nie chce się zepsuć. Jak się podłącza zewnętrzną baterię to nie potrzebuje mieć wewnętrznych baterii. Czyli podłączamy co chcemy 48V byle miało 2V na ogniowo. Polecam - sprawdzony w boju i nigdy nie zawiódł.
  • #576
    Jur-ex
    Level 12  
    Buduję instalację nisko budżetową PV z używanych paneli.
    1. Panele 24 szt x 96 zł= 2300 zł NexPower NT-140AX - 24 szt x 140 W = 3360 W
    2. Ceowniki montażowe ocynk 950 zł
    3. Przewód, złącza i inne 350 zł
    4. Inwerter ELNIX PV 3,5KW (nowy) 1700 zł (jeszcze nie zakupiony - szukam również i z używek)
    Razem: 5300 zł / 3360 W = 1,6 zł Wp
    Pracę wykonałem sam, panele zamontowane na dachu i na razie grzeją wodę w bojlerze (dach płaski 20 stopni na południe).

    Mam kilka pytań do użytkowników paneli amorficznych którzy mają kilkuletnią już praktykę z nimi, chodzi o ich degradację.
    Czy na pewno trzeba je uziemiać, czy można do nich zastosować inwerter bez transformatorowy.?
    Są to panele używki z Niemiec w b/d stanie w/g mnie, przy dobrym słońcu trzymają parametry fabryczne.
    Całkowity koszt ich zakupu to 96 zł szt. (0,70 zł Wp) i sześciopak za pożyczenie Berlinga.
    Dziękuję za każdą odpowiedź i dyskusję.
    Słoneczności :-)
  • #577
    koniszua
    Level 16  
    Jur-ex wrote:
    Mam kilka pytań do użytkowników paneli amorficznych którzy mają kilkuletnią już praktykę z nimi, chodzi o ich degradację.
    Czy na pewno trzeba je uziemiać, czy można do nich zastosować inwerter bez transformatorowy.?

    Co do degradacji amorficznych się nie wypowiem choć mam od 4lat po porostu nie mam jak sprawdzić.
    Do amorficznych z tego co wiem koniecznie inwerter z izolacją galwaniczną, praktycznie ciężko ci będzie znaleźć bez transformatorowy, chociaż ostatnio pojawiło się sporo nowych rozwiań, ja co prawda szukałem pod instalację off-grid.
    Jeśli masz bez ramowe te amorfy koniecznie montuj precyzyjnie czyli bez naprężeń poprzecznych na ich płaszczyźnie bo są trochę delikatne i lubią pękać,szczególnie krucha jest spodnia zwykła szyba. Masz używki czyli obchodzisz się z nimi bardzo delikatnie ponieważ posiadają już mikropęknięcia, więc montaż ostrożny aby nie przeginać ich w płaszczyźnie poziomej dosłownie w paluszkach równo i delikatnie we 2 osoby a 3 łapie mocowania ich, a najlepiej zainwestować w uchwyty do szyb przy tej ilości PV do montażu.
    Co do uziemiania specyfikacja ci to powie miałem q-cells (rozbite zostały) one miały wyraźnie napisane w specyfikacji wymagane uziemienie, inny (nie pamiętam nazwy) kupiony potem mimo szukania info wszędzie nie znalazłem informacji o konieczności uziemiania w specyfikacji inwertera też będziesz miał info czy wymaga uziemiania.
    Miałem stawiać kolejne amorfy ale przeszedłem na mono 2x260W i poli 2x270W cenowo wyszło za całość dużo taniej w sumie mimo że wszystko brałem nowe żadnych, używek i mniej miejsca zajmują.
  • #578
    prose
    Level 35  
    koniszua wrote:
    Miałem stawiać kolejne amorfy ale przeszedłem na mono 2x260W i poli 2x270W cenowo wyszło za całość dużo taniej w sumie mimo że wszystko brałem nowe żadnych, używek i mniej miejsca zajmują.
    Ja 4 lata temu pisałem że lepiej montować poli czy mono bo lepiej się opłaca ale było dużo przeciwników, i nie dało się przekonać ich.
  • #579
    Jur-ex
    Level 12  
    koniszua wrote:
    Jeśli masz bez ramowe te amorfy koniecznie montuj precyzyjnie czyli bez naprężeń poprzecznych na ich płaszczyźnie bo są trochę delikatne i lubią pękać,szczególnie krucha jest spodnia zwykła szyba. Masz używki czyli obchodzisz się z nimi bardzo delikatnie ponieważ posiadają już mikropęknięcia

    Panele moje są w porządnej aluminiowej ramie, tak jak pisałem są w idealnym stanie. Zainstalowane są już na dachu, koszt materiałów do montażu instalacji 24 paneli (konstrukcje, przewody itp.) to 1300 zł.
    koniszua wrote:
    Miałem stawiać kolejne amorfy ale przeszedłem na mono 2x260W i poli 2x270W cenowo wyszło za całość dużo taniej w sumie mimo że wszystko brałem nowe żadnych, używek i mniej miejsca zajmują.

    Taniej to nie wyszło u mnie koszt 1Wp to 0,70 zł, minus to dwukrotnie więcej zajmują miejsca. To jestem ciekawy ile zapłaciłeś za te 4 panele + transport?.
    prose wrote:
    Ja 4 lata temu pisałem że lepiej montować poli czy mono bo lepiej się opłaca ale było dużo przeciwników, i nie dało się przekonać ich.

    Za poli-mono trzeba zapłacić co najmniej 2 razy więcej, oczywiście też za używki, przy amorach to zostanie jeszcze na inwerter.
    Też brałem pod uwagę poli-mono, kupiłem ogólnie 32x140xWp x 96zł=3072zł, a za poli/mono musiałbym zapłacić 16x280Wp x450zł=7200zł.
    Przy Gs50 To nie było opłacalne ze względu na 6-ścio krotne zajmowaną powierzchnię.
  • #580
    koniszua
    Level 16  
    Jur-ex wrote:
    To jestem ciekawy ile zapłaciłeś za te 4 panele + transport?.

    Prawie 4tyś ale mono kupowane 2,5roku temu a po roku dokupione poli, wtedy ceny były wyższe niż teraz . miałem brać 9x120W amorfy ale nie były dostępne od ręki, no i problem z inwerterem off-grid ciężko było znaleźć w przystępnej cenie do nich. Tym bardziej ze u mnie drogie rozwiązania bo z konieczności na 12V aku, mam inwerter 1500W nominalnej a 1200W mocy ciągłej za te same pieniądze można było dostać 3000W nominalnej a ciągłej 2500W niestety ten 3kw już na 24-48V aku nie wchodziło to w grę u mnie.
    Teraz są już dostępne inwertery z 'zimnym startem' czyli działają bez aku podłączonego.
  • #581
    koniszua
    Level 16  
    Mam następujące pytanie:
    Czy do wejścia AC inwertera off-grid można podpiąć UPSa z sinusoidą tz. modyfikowaną czyli tą 'prostokontą'?
    Inwerter ma wejście AC pod sieć albo agregat, który uruchamiany jest przez inwerter (opcja autostart w agregacie) gdy zajdzie taka konieczność, czyli brak zasilania z PV i brak 'mocy' w aku.
    Pytanie dla mnie mocno Ważne!
    Dystans do awaryjnego agregata 12V (dokładniej 14,4V z auta) mam około 20metrów jak sprawdziłem to wielokrotnie niestety prąd ładowania jest mizerny (straty na kablach x odległość) :|
    Chcę UPSa wstawić w aucie a do inwertera doprowadzić z niego AC do awaryjnego doładowania aku.
    Ktoś coś w temacie się wypowie z doświadczenia własnego w tej sprawie?
  • #582
    idepopizze
    Level 33  
    Może na początek napisz po co ci to
    Autor tego wątku gdzieś tam na początku robił takie testy, bo chciał ups'em uruchamiać inwerter.
  • #583
    batot
    Level 15  
    koniszua wrote:
    Ktoś coś w temacie się wypowie z doświadczenia własnego w tej sprawie?
    Ja stosuje do tego przetwornice MEANWELL'a 12VDC/230VAC 1kW z możliwością przeciążenia do 2kW.
    Tanie nie jest ale działa - rzadko używam.
    Jak nie było prądu to godzinę auto chodziło na wolnych obrotach i cały dom miał zasilanie na jednej fazie. Nawet hydrofor 1kW na tym startuje i napełnia zbiornik a przetwornica tylko krzycz6y przeciążenie ale idzie dalej;)

    Dodano 14.11.2019r:
    Obecnie od 30h jestem na całkowitym off-gridzie i pomimo, że nie było cały dzień słońca to baterie wytrzymały z duża rezerwą jeszcze, więc nie potrzebuję już tej przetwornicy do domu. Przyda się do auta w terenie.

    Nowa instalacja PV po kosztach dla 4400kWh/rok:
    - inwerter wybrałem PIP 5048GK (5kW, chodzi też bez baterii i automatycznie dobiera braki energii z sieci). Lepszy byłby pewnie model do pracy równoległej.
    Cenowo powiem Wam udało mi się go wyhaczyć <3k zł w domu.
    - panele EXE Solar 285kWp w cenie 26 x 390zł/szt. Da się nawet taniej kupić tylko trzeba polować na promocje.
    - 48PZS620 - 4200zł

    Pierwsze wrażenia.

    Wady:
    Okazało się, że przydałby się ciut mocniejszy inwerter dla mojej instalacji lub dwa równolegle. Zmieniliśmy trochę nawyki i teraz na 5kW mocy maksymalnej musi wystarczyć.
    Inwerter zaliczył wpadkę i zepsuł się (prawdopodobnie od hydroforu) ale producent stanął na wysokości zadania i podesłał nowy inwerter - honor dla niego. Prawie cały drugi mam w zapasie ;)
    - nie zorientuję się jak Tauron wyłączy prąd na osiedlu.

    Zalety:
    - od 34h pomimo braku słońca w dniu wczorajszym jestem na całkowitym Off-Gridzie czytaj w 95% niezależny od Taurona. (płyta indukcja jeszcze nie przepięta)
    - nawet wodę nagrzałem w bojlerze bez słońca - grzałka tradycyjna 230V/1,5kW z termostatem.
    - na cała instalację wydałem ok 22-23tyś zł /7,41kWp a dokładniej to 8kWp (dwa penele nie powieszone jeszcze bo zabrakło całe 7cm stelażu :P ).
    - Inwerter jest zainstalowany w garażu nieogrzewanym 6x7m a tam nagle zrobiło się dużo ciepłej, ba w sweterku miło i przyjemnie się pracuje wówczas gdy na zewnątrz wczoraj było +2stC a w garażu 16,5stC.

    Plany:
    - grzać też wodę na off-gridzie. Na razie wody nie grzeję, chce sprawdzić czy starczy energii bez grzania. Kolejny krok będzie włączenie grzałki.
    - od przyszłego sezonu planuję zamiast obecnego pieca na pelet grzać dom pompą powietrza. A tak dokładniej to chce zostawić piec z peletem jako hybrydę na mrozy dla pompy powietrza lub na ew awarii któregoś środka grzewczego.

    Czy ktoś orientuje się jaki jest uzysk w najgorszym miesiącu roku z instalacji PV per 1kWp powiedzmy dla południa i 35st kąt elewacji?
    - Fajnie byłoby się grzać na offgridzie o ile to możliwe bo wszyscy piszą że to nie możliwe. Na słowo nie wierzę im.
    Jestem skłonny nawet dozbroić się w dodatkowe 30kWh w bateriach - tylko czy PV da radę je naładować?
    Wypowiedzi merytoryczne mile widziane ale proszę o podparcie się obliczeniami ew źródłami niż teoretyzowanie bo to mnie nie interesuje.

    Policzmy: W listopadzie koleś z mojego miasta na PV monitor wyprodukował w listopadzie średnio 11,5kWh/dzień z instalacji 9920Wp. Załóżmy pesymistyczny wariant 10kWh.
    Gdyby w grudniu i styczniu wyszło średnio 5kWh/dzień * (COP =2) = 10kWh.
    No to faktycznie nie da się ogrzać.

    Pompa ciepła zewn. powietrze/woda:
    Zapotrzebowanie w zimie min ok 5kW*24=100kWh/(COP=2)= 50kWh /dzień

    Pompa ciepła pionowa:
    5kW*24h=100kWh/(COP=4) = 25kWh/dzień - czyli nadal za dużo.
    Czyli trzeba by mieć ok 50kWp aby w zimie się ogrzać.

    Pompa ciepła woda/woda:
    5kW*24h=100kWh/(COP=5) = 20kWh/dzień - czyli nadal za dużo.
    Czyli trzeba by mieć ok 40kWp aby w zimie się ogrzać.

    Nie znam wydajniejszego źródła ciepła niż COP=5.
    Jakieś pomysły macie mądre głowy czy jednak On-Grid do ogrzewania potrzebny? Odpowiedzi proszę zaopatrzyć obliczeniami.

    Spostrzeżenia własne:
    Zauważyłem, że w moim gospodarstwie domowym c.w.u to jest ok 1/3 całkowitego zapotrzebowania budynku w zimie w ciepło. Tak niestety to wychodzi w moim przypadku.
    Dało by radę obniżyć zapotrzebowanie na ciepło montując kolektory słoneczne do grzania wody. Znajomy ma próżniowe i ciepłą wodę cały rok. Oczywiście w zimie grudzień/styczeń nie jest gorąca.
    Ale można by zejść z zapotrzebowaniem na energię z e 100kWh na ~70kWh
    Podstawiając nowa wartość w obliczeniach stwierdzimy niestety że nadal jesteśmy pod kreską.

    Docieplić dom hmmm trochę się da spady na strychu ocieplić jeszcze ale już nie wiele bo jest po termomodernizacji a spady częściowo już zaizolowane 18cm wełną + kleszcze 18cm+5cm + strop piątro 5cm XPS.

    Dochodzimy do miejsca gdzie musimy stwierdzić, że faktycznie On-grid musi być do ogrzewania czy może jeszcze o czymś zapomniałem?
    Owszem można do mojego reku zapiąć GWC. Coś to pomoże ale nie aż tyle aby zniwelować brakującą różnicę energii.
    Ktoś ma jakiś pomysł?
  • #584
    koniszua
    Level 16  
    idepopizze wrote:
    Może na początek napisz po co ci to
    Autor tego wątku gdzieś tam na początku robił takie testy, bo chciał ups'em uruchamiać inwerter.

    Poniżej opisuje co jak dlaczego, inwerter mam off-grid z wejściem AC jako baypas (czyli obejście sekcji PV/aku, z opcją auto uruchomienia agregatu (o ile agregat ma opcję auto startu) sterowaną z inwertera.
    batot wrote:
    Ja stosuje do tego przetwornice MEANWELL'a 12VDC/230VAC 1kW z możliwością przeciążenia do 2kW.
    Tanie nie jest ale działa - rzadko używam.

    Problem w tym ze wyjście AC w inwerterze mi padło akurat niedawno o mocy nominalnej 1,2kW chwilowej +/-15-20sek 1,6kW, to mi najczęściej starczało no rzadko potrzebuję takich mocy tylko jak automat robi odwirowanie (właśnie przy tym padło bo mnie nie było wyszedłem do sklepu a zapomniałem wyłączyć :( )
    Działa kontroler ładowania 2kanały po 500W z podpiętymi pod nie PV 2x260W i 2x270W czyli moc nominalna 1080W, niestety w zimę przy sztucznych chmurach chemirtailsowych z tego często są osiągi 5% ledwie czyli w okolicy 50W ledwie :(
    Dlatego w sytuacji braku mocy w aku auto robi za awaryjny generator, mam do niego 20m jak się już w testach okazało to za duży spadek napięcia aby skutecznie ładował aku.
    O wiele lepiej było by UPSa wrzucić do auta (mam takiego 400VA mocy nominalnej) i do inwertera doprowadzić 230V a to niech inwerter zamienia w 12,6-14,4V i ładuje aku swoimi algorytmami jakie mu producent dał (mam możliwość ustawienia prądu ładownia w A z sieci AC i z PV osobno dla każdej z opcji niezależnie czyli daję 300W maks z AC wejścia i tyle inwerter będzie ładował w aku, natomiast jak robiłem pomiary na tych przewodach prąd ładowania jest ledwie w okolicach 10A, czyli jakieś 130W ledwie :O Alternator spokojnie daje rade na wolnych pociągnąć więcej niż te 10A, 2x45W (światła krótkie) + 2x5W + 2x10W (postojowe przód tył) + ogrzewanie tylnej szyby około 50-100W (nie wiem dokładnie) + ogrzewanie z 50W (wentylatory) + radio 2x45W +2x5-10W Seryjne (mam dobre głośniki zamontowane w nim tylne) + wycieraczki około 50-60W + całe podświetlenie półki/zegarów kilka/naście żarówek 5W + cały sterownik gazu i kompa około 100W... i to wszystko na wolnych obrotach sprawdzałem ;)
    Czyli problemem dla mnie jest dystans tych 20m kabli od auta do aku w domu , bo naprawdę nawet w godzinę nie doładuje sensownie aku w domu tylko je ożywi i podratuje :|
    W aucie akurat teraz mam mocno stary aku 75Ah praktycznie jest podpięty do domu 24h (w aucie padł stary wiec wrzuciłem tymczasowo z instalacji solarnej, nowy juz do auta mam kupiony jak by co ;) ) w domu na aku mam zapięte cyfrowe mierniki pokazują mi 10,8-11V schodzę do auta i odpalam go bez zająknięcia żadnego, 20m po prostu stanowią problem. Mam co prawda za cienkie bo solarne 4mm2, ale solarne 4mm powinny przepuścić do 20A.
    batot wrote:

    Czy ktoś orientuje się jaki jest uzysk w najgorszym miesiącu roku z instalacji PV per 1kWp powiedzmy dla południa i 35st kąt elewacji?
    - Fajnie byłoby się grzać na offgridzie o ile to możliwe bo wszyscy piszą że to nie możliwe. Na słowo nie wierzę im.
    Jestem skłonny nawet dozbroić się w dodatkowe 30kWh w bateriach - tylko czy PV da radę je naładować?
    Wypowiedzi merytoryczne mile widziane ale proszę o podparcie się obliczeniami ew źródłami niż teoretyzowanie bo to mnie nie interesuje.

    Odpowiedź na pytanie ale lekko specyficznie traktuj (mieszkam w górach Karkonosze u mnie jest mocne zachmurzenie w zimę! :( )
    Z 1kWp mocy nominalnej w dni ciemne szare ciągłe chmury, z 1,08kWp nominalnej mocy PV uzyski mam na poziomie 5% mocy szczytowo, czyli 50W (nie ŻARTUJĘ! :( ) :O
    Inwerter w trybie ładownia konsumuje około 20W policz ile idzie w aku 50Ah łącznie od godziny 9 do 14 przy statystycznej średniej 20W? Podpowiem iż aku 50Ah powinien być ładowany prądem 5A przez minimalnie 10h bo realnie to zdrowy aku będzie ładowany około 12-15h do pełna.
    Nie wiem czy stare staty odzyskam ale jak się uda mogę ci wrzucić do analizy ;)
    Do grzania wody z PV lepiej od inwertera opłaca się kupić sterownik dedykowany do tego celu (miałem fajny link ale niestety dane na dysku mi wjepał szyfrator i nie wiem cy uda się odzyskać je wszystkie) ogólnie jest to 2kanałowy ala inwerter/kontroler/przetwornica, z jednej strony podpinasz string PV a z drugiej masz 2 wyjścia AC pod 2 grzałki pierwsze wyjście ala eco daje na grzałkę to co może a drugie uruchamia się gdy jest dostateczna moc w instalacji PV (może uda mi się odzyskać linka bo chyba mailem wysyłałem znajomemu) fajny był opis tego ustrojstwa dość mocno rozbudowane. Ogólnie działało z tym co ma czyli z jednej strony PV a z drugiej boiler ale wyjścia na 2 grzałki sterowane niezależnie a opcjami priorytet-warunek-ograniczenie. Dodam że cenowo 50% innych systemów ala inwerter-grzałki-sterowanie tym. Kop ja kopałem za czymś innym znalazłem to właśnie wtedy przypadkiem, szkoda ze linka nie mam naprowadził bym cię na temat o co kaman.
    batot wrote:
    Dało by radę obniżyć zapotrzebowanie na ciepło montując kolektory słoneczne do grzania wody. Znajomy ma próżniowe i ciepłą wodę cały rok. Oczywiście w zimie grudzień/styczeń nie jest gorąca.

    Od około 1,5roku kuzyn ma próżniowe (jaka moc nie wiem) na dachu podpięte pod zbiornik 500l z dwoma wężownicami, już w sumie druga jesień u mnie to lukam jak mam okazje, szału nie ma na kontrolerze w dni takie jak ja mam z 1kWp PV uzysk 50W ona ma 30C na sterowniku podaną. Ale jak mówię u mnie od październik/listopad to pogoda masakra jest do lutego :/
    batot wrote:
    Plany:
    - grzać też wodę na off-gridzie. Na razie wody nie grzeję,

    Też mam takie plany w tym roku nie dałem rady kupić bojlera i zmontować reszty sterowania, sterowanie na Arduinio będzie mam już praktycznie wszystko pozostało to poskładać i napisać oprogramowanie sterujące, bloki programowe do poszczególnych podzespołów już mam, gotowce testowe lekko zmodyfikowane i dopasowane do moich części (tylko sterownika grzałki nie testowałem jeszcze jak działa) osprzęt sterujący i kontrolujący parametry wstępnie posprawdzany wszystko fajnie działa ;) Oczywiście zostanie napisać resztę proga składającego w całość poszczególne podprogramy jeszcze, ale dam rade bo to okrojony c+ a jego trochę poznałem ;)
    batot wrote:
    - Fajnie byłoby się grzać na offgridzie o ile to możliwe bo wszyscy piszą że to nie możliwe. Na słowo nie wierzę im.

    Można chociaż to mniej opłacalne niż na kolektorach wodnych, sa + i - obu rozwiązań, szkoda dublować wypowiedzi tym niemniej ze sam z wodnymi mam 0 kontaktu osobistego.
    2lata temu w lutym około 20 w piękny słoneczny dzień,robiłem testy manualne grzania wody, udało mi się w około 1h uzyskać około 1kWh przekierowaną w grzanie wody. Test był w warunkach polowych, czyli grzane w czajniku dostępna nadwyżką mocy z PV bez naruszania stanu aku, po zagotowaniu wody szybko przelewana do wiadra i czajnik uzupełniany kranówą +/-5C. W Lutym czyli wcale nie takim rewelacyjnym okresie nasłonecznieni mimo pięknej pogody w1h uzyskałem około 1kwh przekierowany w grzanie wody której ogólnie w nieizolowanym termicznie pojemniku uzyskałem około 9l w temperaturze +40C w tym czasie.
    Mówią ze grzanie wody z PV jest nieopłacalne ale jak ja latem tak od marca do września bardzo często już w dni fajnie słoneczne częściowo zachmurzone od około 10-11 do 18-19 tracę 80% możliwej do uzyskania mocy to uważam, że lepiej małą stratę zamienić w mały zysk niż tracić tego całość :|
    Jak jesteś na on gridzie to aktualnie niejako "przechowujesz" około 80% mocy oddanej w sieci którą potem w słabsze dni możesz 'odzyskać', ale na off-gridzie masz tylko straty tego co w aku nie dasz rady wepchnąć idzie w pis.tu :|
    To wolę mieć wieczorem 30l wody o temperaturze 40C aby się w mig wykąpać ;)

    PS.
    Jetem na off-gridzie to moje 1dyne zasilanie, sieci AC nie mam (a moje AC w inwerterze właśnie niedawno mi padnęło :( ), więc siecia AC się nie podratuję w razie kryzysu. Tak dla informacji, żeby się nie dziwić więcej mojemu wcześniejszemu pytaniu bo ono dotyczy z mojego punktu właśnie maksymalizacji uzysku ;)
  • #585
    batot
    Level 15  
    @koniszua
    Jaką moc potrzebujesz tego inwertera?
    Rozumiem że wchodzi tylko w grę 12VDC bo zasilać chcesz z samochodu tak?
    Tanio byłyby UPS np APC stare modele ale dużej mocy >>1kW nie znajdziesz na 12V.
    W takim razie zostaje Chińszczyza no i jakoś nie najlepsza. Może jako awaryjne źródło akurat się sprawdzi.
  • #586
    Pi111
    Level 24  
    Znaleziono w internecie.

    Ocena efektywności generacji energii elektrycznej w instalacjach fotowoltaicznych odbiorców przemysłowych
    Wielu odbiorców przemysłowych rozważa inwestycję w instalacje fotowoltaiczne - sprzyjają temu rozległe przestrzenie dachów hal fabrycznych oraz istotne znaczenie wartości energii elektrycznej dla obniżenia kosztów produkcji. Właściwe wykorzystanie środków wspierających inwestycje w OZE oraz odpowiedni dobór mocy instalacji PV pozwala na maksymalizację efektów ekonomicznych zainwestowanych środków. W artykule przedstawiono metodę dopasowania mocy instalacji fotowoltaicznych do potrzeb zakładów przemysłowych na podstawie analizy rocznych przebiegów zmienności zapotrzebowania na energię elektryczną.

    https://www.cire.pl/pokaz-pdf-%252Fpliki%252F2%252F2019%252F13.pdf

    Najstarsza instalacja fotowoltaiczna w Europie. Jak działa po 35 latach?
    https://www.gramwzielone.pl/energia-sloneczna/101907/najstarsza-instalacja-fotowoltaiczna-w-europie-jak-dziala-po-35-latach
  • #587
    koniszua
    Level 16  
    batot wrote:
    @koniszua
    Jaką moc potrzebujesz tego inwertera?
    Rozumiem że wchodzi tylko w grę 12VDC bo zasilać chcesz z samochodu tak?
    Tanio byłyby UPS np APC stare modele ale dużej mocy >>1kW nie znajdziesz na 12V.
    W takim razie zostaje Chińszczyza no i jakoś nie najlepsza. Może jako awaryjne źródło akurat się sprawdzi.

    Inwerter Off-Grid 12V mam 1200W mocy ciągłej, chwilowa rozruchowa 1600W (niedawno uszkodziłem wyjście AC w mom) jest do naprawy :( Wejścia AC nigdy jeszcze nie podłączałem.
    Interesuje mnie coś innego, awaryjne zasilanie z auta przez UPSa, ale kwestia jego podpięcia do wejścia AC w inwerterze, wejście AC posiada, oraz można podpiąć pod niego agregat zamiast sieci AC.
    UPSa 12V 400VA mam z tym że on generuje przebieg sinusoidy ten ala prostokątny tz. modyfikowany, nie pełny czysty sinus, nie wiem czy można taki podpiąć pod inwerter, o to się pytam?
  • #588
    batot
    Level 15  
    @koniszua
    Mój Meanwell ma pełny sinus.
    Nie wiem jak zachowa się inwerter jak mu podasz aproksymowany sinus na wejście AC.
    Teoretycznie skoro nie synchronizuje się z siecią nie powinna mu to przeszkadzać taka aproksymowana sinusoida bo i tak go przekształca z AC na DC a potem przetwornica DC/DC.
    Takie są moje przypuszczenia bo nie jestem ekspertem od przetwornic.
    Musisz tylko zadbać aby moc przetwornicy lub agregatu była większa niż moc inwertera PV bo inaczej nic z tego nie wyjdzie. Twoje 400VA to pewnie max jakieś 280-300W minus straty na inwerterze to pewnie masz 200W obciążenia na inwerterze a powyżej wszystko się rozsypie. No chyba, że ustawisz na inwerterze odnośnie wej. AC opcję doładowywać tylko akumulator małym prądem (mój ma taką funkcję). Ale to już zaczyna być rzeźbienie sztuka dla sztuki i zbyt mocno komplikujesz sprawę.
    Według mnie inwerter off-grid powinien iść bez problemu na aproksymowanej bo on nie analizuje tak dokładnie VAC jak On-grid - sprawdź czy mam rację.

    Tylko ci ci z UPS'a raptem marne 400VA? To jest to co mówiłem nie znajdziesz UPS'a na 12VDC o mocy >1kW albo przynajmniej bardzo trudno coś znaleźć w rozsądnych pieniądzach.

    Nie prościej jest naprawić to wyjście AC w inwerterze? Jak nie znasz dobrego elektronika to na Allegro albo Olx (nie pamiętam już) ogłaszała się firma, że naprawi każdy inwerter PV. Może warto ich sprawdzić?
  • #589
    koniszua
    Level 16  
    koniszua wrote:
    Teoretycznie skoro nie synchronizuje się z siecią nie powinno mu to przeszkadzać bo i tak go przekształca z AC na DC a potem przetwornica DC/DC.

    Niezupełnie, wejście AC działa w 3trybach... 1 zasilanie główne z PV w razie braku mocy priorytety ustawine aku/AC- tryb UPS, z sieci AC ładowane/uzupełniane aku i zasilanie wyjścia. 2 ładowarka aku. 3 baypas - tryb full UPS zasilanie wyjścia z sieci AC przekazywane na wyjście AC... tak w skrócie tryby pracy, bo opcje są trochę bardziej rozbudowane ale to 3podstawowe główne, reszta to pod tryby danej ustawionej za wyjątkiem AC/AC tam jest główna wejście/wyjście 230V reszta to już funkcje UPSa.
    batot wrote:
    Musisz tylko zadbać aby moc przetwornicy lub agregatu była większa niż moc inwertera PV bo inaczej nic z tego nie wyjdzie.

    Niekoniecznie bez obciążonego wyjścia AC mogę mieć moc mniejszą od nominalnej całkowitej bo mam ustawienia modyfikowane trybu ładowania z sieci AC od 2A do 60A maks z krokami 2, 10, 20...60A czyli wejście AC mogę obciążyć np. 10A czyli około 140W maks (moc łączna zależna od napięcia aku aktualnie) nie wiem dokładnie jak to działa bo wejścia AC nigdy nie miałem podłączonego z braku sieci AC dostępnej.
    Inwerter jest Pełny Sinus wyjście AC dostosowany do pracy z siecią AC oraz agregatem jako alternatywa awaryjna zasilania w przypadku braku sieci AC a potrzeba doładowania, nawet ma wyjścia sterowania autostartem agregatu (też tego nie testowałem z braku możliwości) autostart agregatu możliwy tylko z rozrusznikiem elektronicznym ręcznego nie uruchomi ;) Agregaty podają sinus Pełny, mój problem dotyczy podania na wejście sinusa modyfikowanego a nie pełnego. Nie chcę usmażyć inwertera całkiem bo na to mnie nie stać aktualnie (wystarczy ze usmażyłem wyjście AC już :|) tryb PV ładowanie działa normalnie.
    Potrzebuję na wejście AC podać awaryjnie zasilanie z auta z nastawieniem mocy w A i moje pytanie jest w kwestii technicznej... czy MOGĘ na wejście AC podać sinus Modyfikowany? W tym czasie nie będzie używane wyjście AC to ma służyć tylko awaryjnemu doładowaniu aku.
    Inwerter w trybie wyjście AC maks obciążone a aku doładowywane z auta + PV w tym czasie czyli UPSa testowane działa ;)
  • #590
    koniszua
    Level 16  
    batot wrote:
    Nie prościej jest naprawić to wyjście AC w inwerterze? Jak nie znasz dobrego elektronika to na Allegro albo Olx (nie pamiętam już) ogłaszała się firma, że naprawi każdy inwerter PV. Może warto ich sprawdzić?

    Problem techniczny. Rozkręciłem inwerter obejrzałem wszystko i nie widać nic upalonego.
  • #591
    Pi111
    Level 24  
    Znalezione w internecie.

    Chłodzenie modułów PV wodą zwiększa ich wydajność
    Francuski Sunbooster opracował technologię chłodzenia modułów fotowoltaicznych, gdy temperatura otoczenia przekroczy 25 stop. C.


    Rozwiązanie zawiera zestaw specjalnych, opatentowanych rur z wieloma bardzo małymi otworami, które rozprowadzają natryskowo cienką warstwę wody na szklanej powierzchni paneli zainstalowanych na dachach i instalacjach naziemnych. Woda rozlewa się tylko po modułach bez zraszania jakichkolwiek elementów plastikowych.
    Układ wprawia w ruch czujnik temperatury, który wyzwala rozprzestrzenianie się wody, gdy temperatura otoczenia przekroczy 25 stop. C. Chociaż woda może mieć pewien wpływ na pochłanianie światła przez moduły, jest to w pełni kompensowane przez wzrost wydajności mocy, który można osiągnąć zapobiegając przekroczeniu temperatury 30 stop. C.

    Układy chłodzenia pobierają wodę ze zbiorników wody deszczowej, a następnie poddają ją recyklingowi oraz filtrowaniu i przechowują ponownie. Firma twierdzi, że technologia może zwiększyć roczny przyrost wytwarzania energii od 8 do 12 proc.
    "Firma początkowo eksperymentowała z roztworem odparowującym wodę, ale spowodowało to szoki termiczne w instalacji fotowoltaicznej. Ponadto krople wytwarzane przez ten układ chłodzenia miały negatywny wpływ na pochłanianie światła słonecznego" - powiedział Grégory Boutteau, dyrektor generalny Sunbooster.
    Technologia, którą można zastosować w systemach fotowoltaicznych i elektrowniach słonecznych budowanych pod różnymi kątami, kosztuje obecnie ok. 250 tys. euro za 1 MW, ale Sunbooster spodziewa się, że w ciągu najbliższych dwóch lat koszt zmniejszy się o ponad połowę.

    "Rozwijamy teraz nowe partnerstwa z dużymi graczami a to, w połączeniu z ekonomią skali dużych projektów naziemnych, pomoże nam znacznie obniżyć nasze koszty" - powiedział Boutteau.

    https://www.cire.pl/item,196067,1,0,0,1,0,0,chlodzenie-modulow-pv-woda-zwieksza-ich-wydajnosc-.html#komentarz